AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Bukowska
Geografia, Konspekty

Konspekt lekcji geografii (zajęcia wyrównawcze z uczniem klasy II)

- n +

Osobliwość świata zwierzęcego i roślinnego australii

Konspekt lekcji geografii.
(zajęcia wyrównawcze z uczniem klasy II).

Cel szczegółowy: uczeń zna podstawowe wiadomości o australijskiej florze i faunie;

Cele szczegółowe: uczeń zna wiadomości o położeniu, linii brzegowej, ukształtowaniu powierzchni i pasmach roślinności Australii;
uczeń dobrze orientuje się na mapie fizycznej Australii i Oceanii;
uczeń potrafi wypowiedzieć się na określony temat;
uczeń potrafi wymienić osobliwości świata zwierzęcego i roślinnego;
uczeń umie korzystać z albumów i atlasów przedstawiających rośliny i zwierzęta świata.

Metody:

- poglądowa,
- słowna,
- praktyczna.

Formy: indywidualna

Pomoce:
podręcznik, rozsypanka zdaniowa, mapa Australii, ilustracje, przygotowany tekst.

Scenariusz zajęć:

1. Zajęcia wstępne:
a) powitanie,
b) sprawdzenie obecności i zapis tematu zajęć,
c) utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć.

Ćwiczenie:
Ułóż zdania z rozsypanych części:



2. Część postępująca:
a) pogadanka nauczyciela na temat: Osobliwości świata roślinnego i zwierzęcego Australii poparta pokazem na mapie i oglądaniem ilustracji tematycznych,
b) praca z tekstem,

TEKST:
Australia leży w klimacie zwrotnikowym suchym. Duże obszary zajmują w Australii pustynie i stepy, stosunkowo mało jest lasów. Najpospolitszym drzewem australijskiego lasu jest eukaliptus. W Australii występują także drzewa trawiaste, których korony przypominają kępy traw, drzewa butelkowe, gromadzące w swym pniu wodę niezbędną w okresie suszy oraz drzewa płonące, pokrywające się na wiosnę ognistoczerwonymi kwiatami. Osobliwością świata zwierzęcego Australii są licznie występujące tu torbacze. Ich nazwa pochodzi od fałdu skóry, w którym samica nasi swoje młode. Do torbaczy zalicza się między innymi kangury i koalę, który zjada liście eukaliptusa. Na stepach australijskich żyje dziki pies dingo.
Bardzo ciekawymi przedstawicielami australijskich zwierząt są kolczatka i dziobak. Zwierzęta te składają jaja, a ich potomstwo żywi się mlekiem matki. W wodach Australii żyją niebezpieczne zwierzęta z rodziny krokodyli - aligatory. W Australii żyje nielotny struś emu. Zamieszkują ją także papużki faliste, papugi kakadu i piękne rajskie ptaki.


Etapy pracy z tekstem:

- głośne czytanie tekstu przez nauczyciela,
- wyjaśnienie uczniowi znaczenia nieznanych wyrazów,
- czytanie tekstu ze zrozumieniem przez ucznia,
- odpowiedzi ucznia na pytania do tekstu całym zdaniem lub za pomocą czytania fragmentarycznego.

Pytania i polecenia:

- W jakim klimacie leży Australia?
- Jakie pasma roślinności występują na tym kontynencie?
- Podaj nazwy charakterystycznych roślin australijskich.
- Wymień australijskie zwierzęta.
- Wymień australijskie zwierzęta żyjące wyłącznie w Australii.
- Dlaczego niektóre australijskie zwierzęta nazywamy torbaczami?
- Które z australijskich zwierząt składają jaja i karmią potomstwo mlekiem?

c) sporządzenie notatki z lekcji.

Ćwiczenie:

- Uzupełnij poniższą tabelkę,
 

Rośliny i zwierzęta Australii

Rośliny Zwierzęta
.................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
...............................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
................................................................
..................................................................
.................................................................
..................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
- podkreśl kolorową kredką zwierzęta żyjące wyłącznie w Australii.

3. Zakończenie zajęć:
a) ocena aktywności ucznia na zajęciach,

Opracowanie: Dorota Bukowska
Nauczyciel
Gimnazjum w Kłodnicy Dolnej

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5124


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.