Katalog
Jan Grzyb Zawodowe, ArtykułyRealizacja ścieżek edukacyjnych na zajęciach z techniki - Gimnazjum nr 2 w Olecku
Realizacja ścieżek edukacyjnych na zajęciach techniki
Głównym celem pracy edukacyjnej jest dążenie do wszechstronnego rozwoju każdego ucznia. Aby to osiągnąć należy realizować zadania w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania w sposób harmonijny i wzajemnie się uzupełniający. Jest to możliwe pod warunkiem współdziałania i współpracy wszystkich nauczycieli w procesie nauczania. Istotnym czynnikiem wspomagającym przyswajanie przez uczniów systemu wiedzy, umiejętności i postaw w sposób spójny i całościowy jest integracja przedmiotowa. W przybliżeniu oznacza to wspólne nauczanie danego zakresu z perspektywy różnych przedmiotów, zaś praktycznie polega na współpracy nauczycieli, rozpatrywaniu zbieżnych zagadnień i ich korelacji czasowej, a nawet realizowaniu wspólnych przedsięwzięć np. metodą projektów.
W szkole podstawowej i w gimnazjum Podstawa programowa kształcenia ogólnego wprowadziła obowiązkowe nauczanie przedmiotów (bloków przedmiotowych) oraz ścieżek edukacyjnych czyli zestawu treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania różnych przedmiotów (bloków) lub w postaci odrębnych zajęć. Problematyka ścieżek edukacyjnych musi być ujęta w szkolnym zestawie programów nauczania, a za ich realizację odpowiadają nauczyciele przedmiotów, którzy podczas realizacji własnego programu uwzględniają treści danej ścieżki.
Ścieżki edukacyjne realizowane są najczęściej w dwojaki sposób:
- dyrektor przydziela godziny pozostające w jego dyspozycji na realizację ścieżki jako odrębnego przedmiotu;
- wybrane treści ścieżek są realizowane przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów, którzy włączają je do swego programu nauczania.
Drugi sposób nie wymaga osobnych godzin w planie nauczania, lecz konieczna jest współpraca nauczycieli przy takim modelu realizacji ścieżki. Każdy nauczyciel powinien dokonać analizy podstawy programowej ścieżek oraz swego przedmiotu i porównać występujące w nich treści. Wynikiem takiego podejścia jest dostosowanie wybranych treści ścieżek do programu nauczania własnego przedmiotu. Oczywiste jest, że treści poszczególnych ścieżek będą bardziej uwzględnione w konkretnych przedmiotach, zaś w innych mniej. Pojawi się grupa tzw. przedmiotów wiodących wobec danej ścieżki edukacyjnej np.: przyroda, wf, godzina z wychowawcą i technika zawierają stosunkowo dużo treści edukacji prozdrowotnej w porównaniu z innymi przedmiotami. Mając dokładne porównanie treści przedmiotowych i treści ścieżek zespoły międzyprzedmiotowe mogą konstruować szczegółowe programy nauczania poszczególnych ścieżek dla własnej szkoły.
Na potrzeby nauczycieli techniki dokonałem analizy porównawczej podstaw programowych techniki i poszczególnych ścieżek edukacyjnych. Jak pokazuje zestawienie tabelaryczne, przedmiot technika powinien w szkole podstawowej i w gimnazjum szczególnie uwzględniać treści edukacji: prozdrowotnej, ekologicznej, czytelniczej i medialnej oraz regionalnej. W gimnazjum dodatkowo należy ująć w programie nauczania treści ścieżki Obrona cywilna.
Tabela przedstawia zbieżność treści poszczególnych ścieżek edukacyjnych i treści przedmiotu technika występujących w Podstawach programowych kształcenia ogólnego.
Szkoła podstawowa
Ścieżka |
Treści ścieżki edukacyjnej |
Treści przedmiotowe z techniki |
|
EDUKACJA PROZDROWOTNA |
Higiena ciała, odzieży, obuwia, miejsca pracy i wypoczynku. |
Różnorodne materiały, ich cechy i zastosowania. |
Bezpieczeństwo na drodze podczas gier i zabaw ruchowych; pierwsza pomoc w niektórych urazach. |
Bezpieczne, kulturalne i odpowiedzialne postępowanie uczniów w środowisku technicznym, w tym bezpieczne poruszanie się w ruchu drogowym jako pieszy, pasażer i rowerzysta. |
Urozmaicenie i regularność posiłków, estetyka ich spożywania, zabezpieczenie żywności przed zanieczyszczeniem i zepsuciem. |
Różnorodne materiały, ich cechy i zastosowania.Maszyny i instalacje (urządzenia gospodarstwa domowego).Analiza środowiska ucznia z punktu widzenia technicznego (dom, mieszkanie). |
Radzenie sobie w sytuacjach trudnych i umiejętność szukania pomocy; zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu. |
Bezpieczne, kulturalne i odpowiedzialne postępowanie uczniów w środowisku technicznym.
|
Poznawanie zagrożeń cywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi, toksycznymi, łatwopalnymi, wybuchowymi, niewybuchami i niewypałami. |
Analiza środowiska ucznia z punktu widzenia technicznego (dom, mieszkanie, miejsce pracy i zabawy, miasto, wieś). |
|
EDUKACJA EKOLOGICZNA |
Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska naturalnego. |
Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych. |
Przykłady miejsc (w najbliższym otoczeniu), w których obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym. |
|
Analiza środowiska ucznia z punktu widzenia technicznego (dom, mieszkanie, miejsce pracy i zabawy, miasto, wieś).Technologie ekologiczne w środowisku ucznia.Różnorodne materiały, ich cechy i zastosowania |
|
EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA |
Katalogi. Kartoteki. Zautomatyzowany system wyszukiwania danych. |
Rodzaje mediów, ich istota i zasady funkcjonowania. |
Funkcje i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych i multimedialnych. |
Podstawowe elementy języka poszczególnych rodzajów mediów. Rodzaje i gatunki przekazów medialnych. |
|
Teksty, dokumentacje techniczne oraz kalkulacje ekonomiczne (pojęcia, symbole, znaki i rysunki); normalizacja w technice i w życiu codziennym. |
|
EDUKACJA REGIONALNA |
Najbliższe otoczenie domu rodzinnego, sąsiedztwa i szkoły. |
Analiza środowiska ucznia z punktu widzenia technicznego (dom, mieszkanie, miejsce pracy i zabawy, miasto, wieś). |
|
Gimnazjum
Ścieżka |
Treści ścieżki edukacyjnej |
Treści przedmiotowe z techniki |
EDUKACJA PROZDROWOTNA |
Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc:a) przepisy bezpieczeństwa w domu, szkole, miejscu publicznym;b) ryzyko związane z różnymi rodzajami aktywności i sytuacjami życiowymi;c) pierwsza pomoc w najczęstszych przypadkach zagrożenia życia; wzywanie pomocy w nagłych wypadkach; zachowanie w sytuacjach katastrof. Żywność i żywienie:a) skład żywności, układanie jadłospisów, ich różnice ze względu na kulturę, wiek, stan zdrowia, rodzaj pracy b) higiena produkcji i przechowywania, przenoszenie i przechowywanie żywności, prawa konsumenta, reklama żywności. |
Problemy bezpiecznego wykorzystania wytworów współczesnej techniki; urządzenia techniczne stosowane w środowisku życia ucznia; bezpieczeństwo poruszania się po drogach. Materiały konstrukcyjne; wymagania użytkowe, bezpieczeństwa, ekonomiczne i konstrukcyjne. Technologie - narzędzia i urządzenia techniczne stosowane do przetwarzania różnych materiałów.Problemy bezpiecznego wykorzystania wytworów współczesnej techniki; urządzenia techniczne stosowane w środowisku życia ucznia. |
EDUKACJA EKOLOGICZNA |
Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze. Żywność - oddziaływanie produkcji żywności na środowisko. Zagrożenia dla środowiska wynikające z produkcji i transportu energii; energetyka jądrowa - bezpieczeństwo i składowanie odpadów. |
Materiały konstrukcyjne; wymagania użytkowe, bezpieczeństwa, ekonomiczne i konstrukcyjne.Problemy bezpiecznego wykorzystania wytworów współczesnej techniki. |
EDUKACJA REGIONALNA |
Główne zabytki przyrody i architektury w regionie |
Związki techniki z rozwojem kultury i różnych dyscyplin wiedzy technicznej.
|
EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA |
Dokumenty gromadzone w bibliotece i ich wartość informacyjna. Pojęcia komunikacji medialnej: znak, symbol, kod, język, denotacja, konotacja. Drogi, formy i kanały komunikowania się ludzi, funkcje komunikatów. Formy komunikatów medialnych: słownych, pisemnych, obrazowych, dźwiękowych, filmowych i multimedialnych. Kody ikoniczne i symboliczne. Języki poszczególnych mediów. Formy i środki obrazowe. |
Prezentacja wybranych wielkich polskich i zagranicznych wynalazców w dziedzinie techniki. Projektowanie i konstruowanie; ochrona praw autorskich, wynalazczość, ochrona patentowa; młodzieżowy ruch twórczości technicznej.
Technologie - narzędzia i urządzenia techniczne stosowane do przetwarzania różnych materiałów; pomiary i regulacje techniczne.
Bezpieczeństwo poruszania się po drogach. |
OBRONA CYWILNA |
Ochrona przed skutkami powodzi, pożaru i innych zagrożeń. Katastrofy drogowe i kolejowe - zasady zachowania się. Zasady pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. |
Materiały konstrukcyjne; wymagania użytkowe, bezpieczeństwa, ekonomiczne i konstrukcyjne;
Problemy bezpiecznego wykorzystania wytworów współczesnej techniki; Problemy bezpiecznego wykorzystania wytworów współczesnej techniki; urządzenia techniczne stosowane w środowisku życia ucznia;
Bezpieczeństwo poruszania się po drogach. Bezpieczeństwo poruszania się po drogach. |
mgr Jan Grzyb
Gimnazjum nr 2 w Olecku
Wyświetleń: 2621
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |