Katalog Jan Grzyb Różne, Program nauczania Obrona cywilna - Ścieżka edukacyjna - Program nauczania w Gimnazjum nr 2 w OleckuPROGRAM NAUCZANIA I. WSTĘPW gimnazjum nauczyciele wprowadzają uczniów w świat wiedzy naukowej, wdrażają ich do samodzielności, pomagają im w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji i przygotowują do aktywnego udziału w życiu społecznym. Edukacja w gimnazjum, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne, powinna przede wszystkim:
Integracji wiedzy nauczanej w gimnazjum służy wprowadzenie obok przedmiotów także ścieżek edukacyjnych czyli zestawu treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania różnych przedmiotów (bloków przedmiotowych) lub w postaci odrębnych zajęć. Problematyka poszczególnych ścieżek edukacyjnych powinna być uwzględniona w szkolnym zestawie programów nauczania, zaś za realizację treści ścieżek edukacyjnych są odpowiedzialni nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają odpowiednio treści danej ścieżki. Częściowej realizacji tych treści można dokonać także w czasie odrębnych, modułowych zajęć. Jedną ze ścieżek edukacyjnych jest Obrona cywilna. Z powodu stałego rozwoju cywilizacyjnego, uprzemysłowienia i urbanizacji wzrasta w szybkim tempie liczba czynników powodujących bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia ludzkiego oraz stanowiących niebezpieczeństwo dla środowiska naturalnego. Z tych powodów niezbędne jest wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności ratownicze z zakresu bezpieczeństwa i pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, uświadomienie znaczenia ochrony ludności, środowiska i mienia i wykształcenie właściwych zachowań w sytuacjach zagrożeń. Program ścieżki Obrona cywilna jest dostosowany do wieku uczniów oraz obejmuje okres nauki w gimnazjum (klasy I - III). Główne treści skupione są wokół zagadnień zapobiegania lub minimalizowania skutków zagrożeń oraz udzielania szybkiej i właściwej pomocy poszkodowanym. Materiał nauczania przewidziany jest do realizacji przez szkołę w ramach programów nauczania poszczególnych przedmiotów, z których najbardziej zbieżne treściowo są: biologia, chemia, fizyka, geografia, technika i informatyka oraz wiedza o społeczeństwie. Niektóre tematy (zagadnienia) można także realizować w powiązaniu z innymi ścieżkami (edukacja prozdrowotna, edukacja ekologiczna). II. SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIAGłównym celem edukacyjnym ścieżki Obrona cywilna jest przygotowanie do prawidłowego współdziałania w przypadku wystąpienia zagrożenia zbiorowego: 1. Nabycie przez uczniów wiadomości w zakresie: - współczesnych zagrożeń i ich skutków dla ludności, środowiska i mienia; - zasad zachowania się w stanach zagrożenia pożarowego, powodziowego, chemicznego, promieniotwórczego; - sposobów minimalizowania skutków zagrożeń życia i zdrowia; - zasad i sposobów udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach; - zabezpieczania się przed skutkami zagrożeń; - spraw związanych z funkcjonowaniem obrony cywilnej w Polsce. 2. Opanowanie przez uczniów umiejętności: - udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach; - właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia i mienia; - zabezpieczania siebie i innych przed skutkami zagrożeń. 3. Ukształtowanie w uczniach postaw i nawyków: - właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia; - gotowości niesienia pomocy potrzebującym; - odpowiedzialności za życie i zdrowie swoje i innych ludzi; - szacunku i respektowania przepisów prawnych mających znaczenie dla życia i zdrowia ludzkiego; - bezpiecznych zachowań w każdej sytuacji, w tym szczególnie w domu, szkole i na drodze. III. MATERIAŁ NAUCZANIA1. Główne zadania i organizacja sił i środków ochrony cywilnej w okresie pokoju; formacje obrony cywilnej:- cele i zadania obrony cywilnej - organizacja obrony cywilnej w okresie pokoju; - formacje obrony cywilnej; - obowiązek udziału w działaniach obrony cywilnej. 2. Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach: - rodzaje alarmów i sygnałów alarmowych; - zasady zachowania się po ogłoszeniu alarmu i podczas trwania alarmu; - zachowanie się w szkole po ogłoszeniu alarmu oraz czynności ewakuacyjne. 3. Ochrona przed skutkami powodzi, pożaru i innych zagrożeń: - przyczyny powstawania zagrożeń powodziowych, pożarowych i innych; - organizacja akcji ratunkowej w czasie powodzi i pożaru, ewakuacja ludności; - przyczyny powstawania pożarów, środki i sposoby ochrony przeciwpożarowej; - podręczny sprzęt gaśniczy, zasady gaszenia ognia. 4. Powszechny obowiązek ochrony: - podstawy prawne dotyczące ochrony ludności, środowiska i mienia; - obowiązki obywateli w zakresie obrony cywilnej. 5. Katastrofy drogowe i kolejowe - zasady zachowania się: - wypadki i katastrofy komunikacyjne; - zasady zachowania się podczas wypadków i katastrof komunikacyjnych i technicznych; - udzielanie pierwszej pomocy ofiarom wypadków i katastrof. 6. Źródła promieniowania jądrowego i jego skutki: - naturalne i sztuczne źródła promieniowania; - działanie środków promieniotwórczych na ludzi, zwierzęta, żywność i wodę; - sposoby ochrony przed napromieniowaniem; - elektrownie jądrowe. 7. Sposoby znakowania substancji toksycznych (wybranych według katalogu ONZ): - charakterystyka i rodzaje środków trujących (toksycznych); - środki chemiczne z substancjami toksycznymi występujące w domu; - znakowanie substancji toksycznych; - toksyczne odpady przemysłowe; - środki i sposoby ochrony przed skażeniami toksycznymi. 8. Zasady pierwszej pomocy w nagłych wypadkach: - zasady bezpieczeństwa w domu, szkole i miejscu publicznym; - zachowanie przepisów ruchu drogowego podczas korzystania z dróg; - rozpoznawanie stanów zagrożenia życia i zdrowia człowieka; - postępowanie przy wypadku drogowym, kąpieli, porażeniu prądem elektrycznym i w innych sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia; - zabezpieczanie miejsca wypadku, organizacja pomocy i wzywanie specjalistycznych służb ratowniczych; - udzielanie pierwszej pomocy w najczęstszych urazach i stanach zagrożenia życia i zdrowia Treści ścieżki Obrona cywilna realizowane są podczas zajęć z następujących przedmiotów:
Elementy Obrony cywilnej należy także uwzględnić przy tworzeniu Programu Wychowawczego Szkoły oraz przy realizacji zajęć Godzina z wychowawcą. IV. OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIAOczekiwane osiągnięcia ucznia po ukończeniu gimnazjum:
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów odbywa się podczas realizacji treści nauczania ścieżki edukacyjnej Obrona cywilna w ramach poszczególnych przedmiotów. Proces oceniania musi być zgodny z przyjętym w szkole Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i obejmować różnorodne formy aktywności uczniów, w tym wypowiedzi ustne, prace pisemne, działalność praktyczną, aktywność i zaangażowanie podczas zajęć oraz samoocenę. Dokładny opis stosowanych metod i form oceniania, określania kryteriów ocen na poszczególne stopnie oraz informowania ucznia o jego osiągnięciach edukacyjnych powinien być zawarty w Przedmiotowych Systemach Oceniania z poszczególnych przedmiotów. Należy pamiętać, aby oceniać osiągnięcia edukacyjne uczniów na podstawie wymagań programowych, opracowanych przez zespół nauczycieli realizujących treści Obrony cywilnej podczas zajęć przedmiotowych. V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Treści ścieżki edukacyjnej Obrona cywilna przewidziane są do realizacji przez nauczycieli przedmiotów: wiedza o społeczeństwie (moduł: wychowanie obywatelskie), biologia, chemia, fizyka i astronomia, informatyka i technika. Są to przedmioty, które zawierają w sobie poszczególne treści Obrony cywilnej i których realizacja w okresie III etapu edukacyjnego - gimnazjum zapewni osiągnięcie naczelnego celu edukacyjnego ścieżki: przygotowania do prawidłowego współdziałania w przypadku wystąpienia zagrożenia zbiorowego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego /fragmenty/ Dz. U. nr 14 z dnia 23 lutego 1999 r., poz. 129 ... w gimnazjum, obok przedmiotów (bloków przedmiotowych), wprowadza się następujące ścieżki edukacyjne:
Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest za uwzględnienie problematyki ścieżek edukacyjnych w szkolnym zestawie programów nauczania. Za realizację ścieżek edukacyjnych odpowiedzialni są nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają odpowiednio treści danej ścieżki. Częściowej realizacji tych treści można dokonać w czasie odrębnych, modułowych, kilkugodzin-nych zajęć, które będą dla uczniów ważnym punktem odniesienia. OBRONA CYWILNA Cele edukacyjnePrzygotowanie do prawidłowego współdziałania w przypadku wystąpienia zagrożenia zbiorowego. Zadania szkoły 1. Kształcenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. 2. Przekazywanie uczniom wiedzy o zasadach zachowania się w stanach zagrożenia życia i zdrowia. 3. Uświadomienie uczniom znaczenia ochrony cywilnej (ludzi, środowiska i dóbr materialnych) i wykształcenia właściwych zachowań w sytuacjach zagrożeń. Treści 1. Główne zadania i organizacja sił i środków ochrony cywilnej w okresie pokoju; formacje obrony cywilnej. 2. Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach. 3. Ochrona przed skutkami powodzi, pożaru i innych zagrożeń. 4. Powszechny obowiązek ochrony. 5. Katastrofy drogowe i kolejowe - zasady zachowania się. 6. Źródła promieniowania jądrowego i jego skutki. 7. Sposoby znakowania substancji toksycznych (wybranych według katalogu ONZ). 8. Zasady pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Osiągnięcia 1. Ocenianie wydarzeń zagrażających życiu i ujmowanie ich w związki przyczynowo-skutkowe. 2. Opisywanie i ocenianie sytuacji wymagających od ludzi wspólnego działania oraz podporządkowania się pewnym rygorom (zarządzeniom). 3. Przyjmowanie odpowiedzialności za zdrowie (życie) własne i innych. 4. Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym. Jan Grzyb Wyświetleń: 6460
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |