![]() |
![]() |
Katalog Krzysztof Orzechowicz Różne, Artykuły Systemy zarządzania nauczaniem na odległośćSystemy zarządzania nauczaniem na odległośćPodstawą rozwiązań e-learningu - rozumianego jako przekazywanie wiedzy przez sieć informatyczną - jest system zarządzania, który musi zapewniać: sprawny przebieg szkoleń, wysoką jakość przekazywanej wiedzy, interesującą formę przekazu, ocenę umiejętności ucznia, projektowanie, tworzenie i ewaluację kursów, zdalne rejestrowanie użytkowników, generowanie testów, tworzenie raportów oraz zarządzanie bazą danych.1. LMS (Learning Management System) LMS to system informatyczny tworzący środowisko do zdalnego nauczania. Oprogramowanie LMS powinno realizować oraz udostępniać organizacjom rozproszonym (nauczycielom i uczniom oddalonym od siebie) funkcje umożliwiające sprawne prowadzenie nauki i szkoleń za pośrednictwem standardowych przeglądarek internetowych. LMS powinien umożliwiać swym użytkownikom wykonywanie wszelkich czynności w prosty i nieskomplikowany sposób, powinien również uwzględniać polskie realia dostępu do internetu oraz możliwości pracy w tej sieci. System LMS obejmuje moduły: zarządzania szkoleniami, zdalnego samokształcenia, budowy kursów oraz komunikacyjny. Moduł zarządzania szkoleniami Zasadniczymi zadaniami modułu zarządzania szkoleniami są funkcje: - projektowania harmonogramów zajęć i kursów, - budowy katalogu dostępnych zasobów, - importu i udostępniania kursów uczniom, - zarządzania kadrą nauczycielską, - zarządzania zasobami, takimi jak: sale wykładowe, projektory, itp., - zarządzania opłatami za kursy, - śledzące proces nauki, które: zapisują dane dotyczące procesu edukacyjnego dla każdego ucznia z osobna, śledzą działania nauczycieli, monitorują zachowania uczniów podczas nauki, ewidencjonują koszty procesu nauki, - raportujące, dające dostęp do różnego rodzaju danych dotyczących efektów nauki, satysfakcji uczniów, ich zachowań w procesie edukacyjnym oraz inne dane związane z administrowaniem. Moduł zdalnego samokształcenia Moduł zdalnego samokształcenia pozwala uczniom na korzystanie ze zdalnych kursów. W internecie jest to witryna udostępniająca materiały szkoleniowe przeznaczone do nauki dla danego ucznia. Moduł zdalnego samokształcenia udostępnia: - informacje o własnej ścieżce edukacyjnej, - możliwość wyboru kursu z listy udostępnionych zasobów, - statystyczne wyniki indywidualnego procesu nauczania, - narzędzia komunikacyjne, - inne opcje ściśle związane z samodzielnie realizowanym programem nauki za pośrednictwem sieci informatycznej. Moduł budowy kursów Moduł budowy kursów udostępniany jest nauczycielom - moderatorom. Umożliwia on zwykle tworzenie szkieletu kursów, wypełnianie ich treścią tekstową oraz multimedialną, budowę szablonów ćwiczeń oraz wypełnianie ich konkretnymi zadaniami, a także inne, nieskomplikowane lub średnio zaawansowane czynności związane z materiałem edukacyjnym. Moduł komunikacyjny Moduł komunikacyjny jest naturalnym uzupełnieniem modułu samodzielnego kształcenia. Pozwala na asynchroniczny lub synchroniczny kontakt między uczniami oraz między uczniem a nauczycielem. W ramach tego modułu dostępne są zazwyczaj opcje: - komunikowania się za pośrednictwem poczty elektronoicznej, - wymieniania poglądów na liście dyskusyjnej, - uczestnictwa w pogawędce (czacie). Bardziej zaawansowane systemy zapewniają także inne możliwości komunikacji takie, jak wirtualna tablica i współdzielenie ekranu. 2. LCMS (Learning Content Management System) LCMS to system informatyczny umożliwiający tworzenie materiałów edukacyjnych i lekcji udostępnianych metodami zdalnego nauczania przez sieć informatyczną. Oprogramowanie tego typu integruje elektroniczny materiał szkoleniowy opracowany przy pomocy innych narzędzi informatycznych oraz udostępnia ten materiał w formacie HTML, by było możliwe przeglądanie go w każdej standardowej przeglądarce internetowej. System LCMS obejmuje moduły: repozytorium obiektów, automatyzujący budowę kursów, dystrybucji kursów oraz administracyjny. Moduł repozytorium obiektów Moduł repozytorium obiektów to centrala baza danych, w której przechowywane są wszelkie składniki kursu. Z centralnej bazy danych obiekty uczące przesyłane są do uczniów. Repozytorium pozwala z reguły udostępniać kursy w różnej postaci dostosowanej do potrzeb i możliwości użytkownika. Moduł automatyzujący budowę kursów W tym module tworzone są obiekty wchodzące w skład kursu (SCO - Sharable Content Objects). Moduł ułatwia pracę nauczycielom - moderatorom, udostępniając im szablony oraz pełną listę istniejących już obiektów uczących, które mogą być ponownie wykorzystane. Opcje dostępne w module umożliwiają skonstruowanie kursu na podstawie nowych bądź już istniejących obiektów, a także częściowe wykorzystanie starych i dorobienie brakujących elementów kursu. Systemy klasy LCMS dają ponadto możliwość zaawansowanego zarządzania pracą grupową nad tworzeniem kursów. Moduł dystrybucji kursów Moduł dystrybucji kursów pozwala udostępniać kursy uczniom według ustalonych profilów. Umożliwia również kontrolę postępów uczniów oraz generuje raporty o wynikach ćwiczeń, testów, pytań, itp. Moduł administracyjny Ten moduł używany jest do zarządzania procesem nauki: zarządzania kontami uczniów, udostępniania im kursów, śledzenia postępów w nauce oraz prowadzenia innych czynności administracyjnych. Moduł ten może zostać połączony z systemem klasy LMS, zapewniającym bardziej zaawansowane funkcje zarządcze. 3. LCMS a LMS Model działania LCMS opiera się na połączeniu w jedną całość elementów dwóch systemów: CMS (Contenet Management System) służącego do zarządzania zawartością i LMS służącego do zarządzania uczestnikami i procesem szkoleniowym. Zależność tę można zapisać w formule LCMS = CMS + LMS. LCMS zawiera cechy CMS, który to system daje możliwość budowania multimedialnej zawartości kursów z wcześniej stworzonych obiektów i zarządzanie nimi. Jednocześnie LCMS zawiera cechy LMS, które pozwalają zarządzać użytkownikami, tworzyć klasy i grupy uczestników, raporty oraz generować prawa dostępu. Wartością dodaną LCMS jest możliwość połączenia zalet obu systemów (LMS i CMS) w jedną całość, co tworzy cechy poprzednio niespotykane. Bibliografia 1. Alatus LCMS. Opis systemu. http://www.ubezpieczenia.enauka.pl/LCMS.pdf 2. Co to jest e-learning? http://www.finn.pl/doc/32/podglad.pdf 3. A.Chmielewski, Nowoczesne rozwiązania technologiczne w nauczaniu przez internet na przykładzie systemów klasy LCMS. http://www.puw.pl/downloads/docs/6_technologie/nowoczesne_rozwiazania_LCMS.pdf 4. Ł.Grządziel, R.Kamiński, Zarządzanie bazą wiedzy w e-learningu. Programowanie systemowe. http://galaxy.uci.agh.edu./pl/~ewao/referaty/e-learning.pdf 5. M.Rzewuski, Distance Learning - nauczanie na odległość. http://republika.pl/marekrz/pcq_4_distance-learn.htm 6. Słownik nauczania na odległość. http://www.puw.pl/downloads/docs/1_elearning/4_slownik/slownik%20DL.pdf
Opracowanie: Krzysztof Orzechowicz Wyświetleń: 1091
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |