AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Pacek
Edukacja europejska, Artykuły

My w Europie

- n +

Bądźmy sobą w Europie

Rok 2004 jest rokiem, w którym Polska przystąpi do nowej zjednoczonej Europy. Dobrze to czy źle? Jedni z nas z utęsknieniem oczekują tej chwili, inni krytykują sam fakt przystąpienia do unii, bojąc się o przyszłość swoją i swoich najbliższych.

Jakim krajem będzie Polska i jak postrzegać ja będą współobywatele Unii Europejskiej w pełni zależy od nas samych.

W dobie łatwego przenikania się kultur z innymi krajami Europy ważne jest, byśmy mieli poczucie własnej tożsamości narodowej, by poznając obce mogli pochwalić swoje.

Martwimy się o względy ekonomiczne, socjalne, bytowe, lecz równie ważne są wartości niematerialne, które przekazali nam nasi przodkowie w formie obyczajów , legend, zwyczajów ludowych. To ta właśnie część naszej narodowości pozwoliła przetrwać nam czas zaborów i sowieckiej represji. Zniszczyć kulturę narodu, jego język i zwyczaje to zniszczyć sam naród.

Wraz z przystąpieniem Polski do Unii najprawdopodobniej zwiększy się migracja naszych obywateli szczególnie młodych ludzi, którzy będą zdobywać wiedzę na obcych uniwersytetach oraz poszukiwać bardziej atrakcyjnej pracy poza granicami naszego kraju. Sytuacja taka sprzyja zagubieniu się młodego człowieka we współczesnym świecie, szczególnie, gdy jest on pozbawiony możliwości identyfikacji z określonym środowiskiem, kiedy nie ma przynależności do określonego miejsca i wspólnoty, w której się urodził i wychował.

Dziecko od najmłodszych lat chłonie i zatrzymuje w sobie to, co dzieje się w jego otoczeniu, przez całe życie pamięta fakty z własnego dzieciństwa, miedzy innymi zwyczaje, legendy, gwarę i obyczaje kultywowane w jego rodzinie i środowisku. Region to mała ojczyzna, która zakorzenia człowieka w bliskiej mu wspólnocie, kulturze i terytorium, a tym samym daje mu poczucie bycia u siebie i bycia sobą.

Podejmowana w toku zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych problematyka ukierunkowana na wszechstronny rozwój osobowości każdego wychowanka nie może pomijać zagadnień z zakresu edukacji regionalnej. Obejmują one bowiem wszystko to, co wiąże się z człowiekiem i służy rozwojowi jego ducha. Jednym z aspektów edukacji regionalnej jest dziedzictwo kulturowe charakterystyczne dla poszczególnych regionów. Stanowi ono źródło bogactw duchowych i nośnik wartości, które są istotne dla wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży. Wykorzystując w procesie dydaktycznym nieprzemijający dorobek kulturowy, społeczny i gospodarczy regionu , szkoła może rozbudzić wyobraźnię dziecka tak, że w latach późniejszych i w wieku dojrzałym stanowić ona będzie wartościowy element kształtowania postaw patriotyzmu lokalnego i przywiązania do swej małej ojczyzny.

Realizując program edukacji regionalnej należy zwrócić szczególną uwagę na takie formy jak: zorganizowanie wystawy materiałów regionalnych, konkursy o tematyce związanej z tradycjami i zwyczajami danego regionu, spotkania ze znanymi ludźmi ,wycieczki, wywiady.

Właściwa organizacja zajęć z edukacji regionalnej sprzyja nawiązaniu bliższych kontaktów między wychowankami, rozbudza zainteresowania kulturą regionalną, umożliwia odkrywanie wartości, jakich nośnikiem jest dziedzictwo kulturowe regionów, pozwala dostrzec ciągłość kultury regionalnej ucząc przy tym umiłowania "małej ojczyzny" i wychowując do poszanowania jej dziedzictwa. Szkoła podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych wprowadza ten program w życie, lecz bez poparcia rodziny, kościoła oraz innych organizacji społecznych nie jest możliwe "zakorzenienie" dziecka młodego pokolenia w środowisku lokalnym.

Wstępując do Unii Europejskiej powinniśmy jako społeczeństwo umieć połączyć uniwersalizm z regionalizmem. Starajmy się uświadomić młodemu człowiekowi całą skomplikowaną hierarchię wspólnot - od rodziny - przez wspólnotę lokalną, małą ojczyznę, region, naród do wspólnoty kręgu kulturowego narodów całej Europy. Przekazując dziedzictwo kulturowe regionu na trwałe zakorzenimy w dzieciach poczucie przynależności do regionu, a tym samym nie pozwolimy zagubić mu się we współczesnym świecie.
 

Opracowanie: RENATA PACEK

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 985


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.