Katalog Joanna Nicka Filozofia i etyka, Scenariusze Ścieżka edukacji filozoficznej - scenariusz lekcji wychowawczejCo to znaczy być dobrym?Ścieżka edukacji filozoficznej - scenariusz lekcji wychowawczejZagadnienie: DOBRO Cele Uczeń potrafi: - zrozumieć jakie wartości są ważne w życiu, - rozbudzać refleksje nad sobą, - kształtować postawy otwarte wobec ludzi, - omówić różne koncepcje dobra, - analizować teksty, - oceniać postawy, zachowania. Metody: praca z tekstem, praca w grupach, praca indywidualna, elementy dramy, dyskusja. Kluczowe pojęcia: dobro, zło, cnota, etyka. Materiały pomocnicze: teksty filozoficzne, artykuły prasowe, szary papier, pisaki, kartki. Czas: 1 godzina lekcyjna. Klasa: pierwsza gimnazjum. Tok lekcji: 1. Na początku lekcji krótko powiedz co będzie tematem lekcji. 2. Podziel uczniów na 4 grupy. Rozdaj szary papier z ćwiczeniem nr 1 (materiał nr 1). Uczniowie wypełniając puste miejsca dopisują z czym kojarzą co jest dobre. Komentując wskaż na różne znaczenia słowa. Dopisanie synonimów (np. dobra zupa - smaczna) ukaże różne konteksty i sytuacje stosowania tego pojęcia. 3. Zapisz na tablicy: "Dobry to...". Rozdaj każdej grupie po jednym artykule z prasy. Uczniowie czytają tekst i zastanawiają się w jaki sposób rozumiane jest dobro. Poproś o przedstawienie wniosków. Zadbaj aby wypowiedziało się kilku uczniów. Zwróć uwagę na złożoność sytuacji, w której oceniamy (dobre - niedobre). Wnioski zapisz na tablicy. Ważne aby wśród wniosków znalazło się: dobro jednostkowe (co dla mnie dobre), i dobro ogólne (co dobre dla wszystkich), wpływ sytuacji jednostkowej na ocenę dobra. 4. Postaw ważne pytanie: "Czy jest dobro absolutne?" Rozdaj każdej grupie po jednym tekście filozoficznym (każdy - innego filozofa - materiał nr 2). Uczniowie po przeczytaniu dyskutują na temat różnych koncepcji dobra. Zastanawiają się co dany filozof wniósł do wiedzy o dobru. Mają zwrócić uwagę na argumentację, na określenie znaczenia koncepcji danego filozofa. Następnie uczniowie prezentują swoje stanowiska. Zwróż uwagę na to aby to była prawda, aby to było zrozumiałe. 5. Uzupełnij z uczniami zdanie: "Dobry to..." Poproś uczniów aby podali znane im przysłowia związane z dobrem (np. "nie rób drugiemu co tobie nie miłe"). Rozdaj uczniom karteczki do uzupełnienia: "Kto jest dla mnie najlepszy na świecie?" Uczniowie piszą odpowiedzi. Kilku uczniów czyta na głos. 6. Zadanie domowe: uczniowie układają krzyżówkę z hasłem wykorzystując nowo poznane pojęcia. Materiał nr 1 Materiał nr 2 Teksty powinny zawierać: Tekst nr 1 - PLATON: 1. Dobra realne i dobra idealne a) teoria etyczna, b) związek dóbr z miłością, c) dobro jako zasada świata. Tekst nr 2 - ARYSTOTELES: 1. Cele jako droga do osiągnięcia dobra. 2. Eudajmonia jako dobra najwyższe. 3. Rodzaje cnót. 4. "Doktryna środka". Tekst nr 3 - KANT: 1. Pojęcie dobrej woli i obowiązku. 2. Prawo moralne. Tekst nr 4 - NIETZSCHE: 1. Moralność panów i moralność niewolników. 2. Moralność współczesna a) trzy główne założenia, b) zasady moralności współczesnej. 3. Krytyka moralności współczesnej.
Opracowanie: Joanna Nicka Wyświetleń: 7681
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |