Katalog

Jolanta Gołaska
Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz ślubowania uczniów klas pierwszyszch

- n +

Scenariusz ślubowania uczniów klas pierwszyszch

Witam wszystkich przybyłych na dzisiejszą uroczystość, a w szczególności uczniów klas
pierwszych, ich rodziców, dyrekcję: panią dyrektor..., panią wicedyrektor... a także nauczycieli.

"Pierwszaki" (wchodzi 6 dzieci)

Dziecko I
Chodzi nadęty mój starszy brat,
Jak gdyby wszystkie rozumy zjadł.

Dziecko II
Ja chciałam coś powiedzieć do mojej siostrzyczki,
A ona: "odejdź mała-uczę się tabliczki"

Dziecko III
Tabliczki czekolady?

Dziecko IV
Nie, nie, bez wątpienia,
Chodziło jej o tabliczkę, no, tego...mnożenia!

Dziecko V
Mi rzekł kuzyn, co strasznie jest zarozumiały:
"te, nie rusz komputera bo jesteś za mały".

Dziecko VI
Słuchajcie ja mam pomysł, od dziś się nie damy!
Przecież jesteśmy teraz pierwszoklasistami!

Dziecko I,VI
Każdemu, kto jest taki duży, mądry taki,

Dzieci (wszystkie, uczestniczące w ślubowaniu)
My jeszcze pokażemy, co mogą pierwszaki!
Piosenka "Nasza klasa" lub "Uczeń pierwszej klasy"

- Powitanie przez prowadzącego:
-Dzisiaj właśnie pierwszaki pokażą, co potrafią! Za chwilę rozpocznie się wielki turniej wiedzy, zręczności i umiejętności!
Blasku, powagi i świetności dodają turniejowi zaproszeni goście(wymienić gości).
Wszystkich serdecznie witam!
Pełnią szczęścia i radości przepełnione są oczy dzieci ich pań widząc najmilsze dziecięcemu sercu osoby-rodziców.
Po trzykroć: witam, witam, witam Państwa.
A teraz czas na podanie zasad turnieju.
Popisywać się będą dzieci, zaś państwo będziecie oceniać ich popisy.
Po każdym wykonanym zadaniu będę pytała, czy można zadanie uznać.
Jeżeli będziecie państwo zdania, że tak-to wówczas proszę o okrzyk:
-Owszem, owszem, tak, tak, tak.
Może przećwiczymy(powtórzenie okrzyku przez rodziców).
Jeżeli jednak nie będziecie państwo usatysfakcjonowani występem swoich pociech, należy powiedzieć:
-Oj, nie, nie!
Ale tego okrzyku nie będziemy powtarzać. Zapewniam, że dzieci do turnieju przygotowane są rewelacyjnie.
Nad prawidłowym przebiegiem zabawy czuwać będzie komisja, w skład której weszła dyrekcja szkoły pod przewodnictwem pani dyrektor.... Jeżeli komisja podzieli opinię rodziców, wówczas oczom nas wszystkich ukaże się słowo TAK,
w przeciwnym razie słowo NIE. Proszę komisje o demonstrację.
(Każdy z członków 3-osobowej komisji ma kwiatek z jedna literką wyrazu TAK i kwiatek
z jedną literką wyrazu NIE. Ponieważ komisja siedzi z przodu widowni, należy tak nakleić literki na kwiatkach, by dzieci i rodzice mogli właściwie odczytać wyraz. Kwiatki na TAK powinny mieć inny kolor niż kwiatki na NIE).

Czy zasady teleturnieju są jasne, zrozumiałe?
Jeżeli tak, to proszę o okrzyk:- Owszem, owszem, tak, tak, tak.
Zaczynamy!

- Prowadzący:
Przed dziećmi Zadanie1- Powiedzcie, co to jest Polska?
Wiersz "To jest Polska" mówią dzieci z jednej klasy, zaś wszyscy uczestnicy w ślubowaniu odpowiadają: "To jest Polska".
Kiedy nagle las zaszumi,
Mowę sosny gdy zrozumiesz...
To jest Polska.
Gdy zobaczysz gdzieś topole
Królujące gdzieś nad polem...
To jest Polska.
Ujrzysz biały krzyż wycięty,
Hełm i pod nim piasek Święty...
To jest Polska.
(Wszystkie dzieci śpiewają i pokazują-ruch właściwy do słów, ustalony wcześniej).
Piosenka "Nasze polskie ABC"
Już w przedszkolu dzieci wiedzą,
Co to Wisła, co to Bałtyk.
Że na Śląsku leży węgiel,
A znów góry to są Tatry.
Taki polski elementarz,
Raz zobaczysz i pamiętasz.
Nasze polskie ABC,
Każde dziecko o tym wie.
Wchodzi w głowę,
Wchodzi w serce,
Jak literka po literce.
Coraz lepiej czytasz je,
Nasze polskie ABC.
Kiedy będę taki duży,
Jak na przykład są rodzice,
Z książek, z kina i podróży
Poznam kraju okolice.
Jak zakładka- Wisły wstążka,
No a Polska jest jak książka.
Nasze polskie ABC...

- Prowadzący:
- Proszę rodziców o pierwszy turniejowy werdykt.
Czy uważacie Państwo, że dzieci wiedza, co to jest Polska?
Co na to komisja?
*Bez zapowiedzi-inscenizacja "Kredki siostrzyczki".(Wybiegają dziewczynki przebrane za kredki-kartonowe czapki- stożki, spódniczki z bibuły.)
My jesteśmy kredki - siostrzyczki. Kolorowe mamy spódniczki.
Kolorowe chustki w kieszeniach. Kolorowe sny i marzenia.
Gdy nas ktoś do ręki bierze, To biegniemy po papierze.
-No i proszę! Jest obrazek!
Więc zatańczmy wszystkie razem!
Wszyscy śpiewają piosenkę "Kolorowe kredki", dziewczynki- kredki tańczą.
Kolorowe kredki
w pudełeczku nosze.
Kolorowe kredki
bardzo lubią mnie.
Kolorowe kredki
kiedy je poproszę,
namalują wszystko,
to co chcę.
Ref.
Namalują domek.
i na płocie kota.
i wesołe słonko
na pochmurne dni.
A gdy w kosmos lecieć
przyjdzie mi ochota,
prawdziwą rakietę
namalują mi.O!!!

*Bez zapowiedzi-wiersz "Plastelina" (Wychodzi dziecko i mówi wiersz)
Od tego się zaczyna,
że była kiedyś plastelina.
(Wychodzi 10 dzieci- plastelinek)
A dalej- tak jak w bajce są wróżki-
były sobie paluszki.
(Wychodzi dziewczynka- Tosia)
Paluszki szast- prast, fiki- miki
zaczęły lepić zwierzątka i ludziki.
(Dzieci- plastelinki wraz z Tosią stoją w zwartym kole, unoszą ręce ku górze i "lepią"
Plastusia- poruszają paluszkami. Wyznaczone dziecko- plastelinka przebiera inne dziecko z koła w Plastusia.)

Różowe słonie, żółtego strusia,
a nawet małego, czerwonego Plastusia.
(Plastelinki odsłaniają Plastusia, dziecko ubrane na czerwono, w zielonych, krótkich spodenkach, czerwonym noskiem i uszami.)
Plastuś:

Jestem Plastuś z plastelinki,
kocham chłopców i dziewczynki
i Plastusiem już zostanę,
hopciuś dana- dalej w taniec.
Układ taneczny- tańczy 6 dziewczynek i Plastuś.

- Prowadzący:
Podajcie tytuł książki, z której pochodzi Plastuś.

Dzieci: "Plastusiowy pamiętnik."

- Prowadzący:
Kto napisał tę książkę?

Dzieci: Maria Kownacka.

- Prowadzący:
Czy podoba się Państwu Plastuś pierwszoklasistów?
Proszę o opinię komisji...
Czas na Zadanie3.

- Prowadzący:
- Powiedzcie, jak należy zachowywać się w szkole?
Dzieci razem: Trochę przykre widowisko pod tytułem "Lodowisko".
(Janek i Franek wychodzą z dwóch stron. Janek żwawym krokiem, z wesołą miną, Franek skrzywiony, z zabandażowaną głową i ręką. Siniec na brodzie. Kuleje.)

Janek:
Coś ty, Franek?! Ranny, z wojny?

Franek:
Nie, ze ślizgawki zwykłej, szkolnej...
To Ryś pchnął mnie z całej siły...
w oczach świeczki zaświeciły,
bo wyrżnąłem głową w ławkę...(krzywi się z bólu)
Taką mieliśmy ślizgawkę!

Janek:
A ta ręką? Guz na brodzi?
Tez zdobyłeś go na lodzie?

Franek:
Nie...ślizgając się niechcący,
Ktoś przy schodach mnie potracił
i upadłem na podłogę...
Stłukłem wtedy brodę.. nogę...(pokazuje)

Janek:
Cóż za dziwne lodowisko!
Powiedz mi porządnie wszystko!
Bo powiadasz, że ślizgawka, a tu szkoła,
schody, ławka...

Franek:
Widzisz, bo ja zawsze wolę
Ślizgać się pod dachem....w szkole...(odchodzi kulejąc)

Dzieci:
Podobna przykrość się wtedy zdarza,
gdy się ślizgamy na korytarzach!
Pamiętaj! Nawet gdy namawia cię kolega-
na przerwie nie hałasuj, nie biegaj! "

- Prowadzący:
-Czy uważają Państwo, że dzieci wiedza, jak zachować się w szkole i właściwie
potrafią ukierunkować rozpierającą je energię?
A jakie jest zdanie komisji?

*Bez zapowiedzi- wiersz" Co lubią dzieci?(Mówi wyznaczona grupa dzieci)
Co lubią dzieci?
Słońce- gdy świeci,
Deszcz- kiedy pada
Wiatr- kiedy gada,
Mróz- kiedy szczypie

Śnieg-kiedy sypie
Każdą pogodę
Z upałem, chłodem,
O każdej porze...
Byle na dworze!

- Prowadzący:
- A jak już na dworze dzieci się wyhasają, wówczas w domu odpoczywają. Miłą i lubianą formą odpoczynku w domu jest rozwiązywanie krzyżówek czy zagadek. Ciekawe, czy dorośli także potrafią rozwiązać zagadki? Sprawdźmy!
(Prowadzący zadaje zagadkę osobom z widowni)
Zagadka I
Zagadka łatwa, każdy to przyzna,
jak się nazywa nasza ojczyzna?(Polska)
Zagadka II
Przyszedł do szkoły bardzo przejęty,
lecz później stał uśmiechnięty.
Nigdy nie zapomina swojego tornistra,
gdyż jest to....(pierwszoklasista)

- Prowadzący:
* Popatrzmy teraz, jak szybko i pewnie dzieci rozwiązują zagadki.
Jeździ kareta po świecie
A kto jest w tej karecie?

Przy oknie, z lewej strony
Kapturek. Jaki?........

Dalej na stercie poduszek
malutki Tomcio...........

Spoza wielkiego kosza
śmieją się Jaś i...........

Uwaga! Oj, uwaga!
to przecież Baba......

Koło lalki i misia
stoi Sierotka...........

Pomiędzy walizkami
Dziewczynka z.............

A tam gdzie największy tłok,
zgrzyta zębami...............

Ciekawe czy już wiecie
kto ukrył się w karecie

(Zwrotki piosenki: "Piosenka z zagadkami")

Taka kula kolorowa
do zabawy wciąż gotowa,
lubi toczyć się i skakać.
Bardzo trudno jest ja złapać.

Ja już wiem. Ty już wiesz.
My już wiemy, co to jest./bis/

Biegnie dróżka Małgorzatka,
ma w koszyczku cztery jabłka.
Ile jabłek jej zostanie,
gdy zje wszystkie na śniadanie?

Ja już wiem. Ty już wiesz.
On i ona wiedzą też. /bis/

W pluszu brzuszek,
w pluszu głowa,
gdzieś od rana nam się schował,
może poszedł do ogrodu-
by poszukać w ulach miodu.

Ja już wiem. Ty już wiesz.
My już wiemy co to jest. /bis/
+ zwrotki ze "Świerszczyka"

- Prowadzący:
-Myślę, że dzieci pokazały, iż potrafią myśleć logicznie, bo zagadki rozwiązały- przyznacie państwo- nadzwyczaj sprawnie. Czy zgadzają się państwo z tą opinią?
Wysłuchajmy zdania komisji.
Piosenka pt. "Uliczne sygnały"

Raz na jezdnię wlazła gapa,
Taka gapa, że aż strach!
Ktoś za kołnierz gapę złapał,
ktoś na gapę krzyknął ach!

Ach ty gapo, co ty robisz?
Tu jest jezdnia chyba wiesz!
Autobusy, samochody,
Motocykle pędzą też!
Uliczne sygnały zna duży i mały.
Uliczne sygnały trzeba dobrze znać!
Gdy światło zielone na drugą przejdź stronę,
Lecz kiedy jest czerwone wtedy musisz stać. /bis/

Jezdnia nie jest do spacerów, do zabawy także nie!
Ciężarówki, sto rowerów
I tramwaje spieszą się!
Nie bądź gapą, nie bądź gapą
Gapa może skończyć źle.
Popatrz w lewo, potem w prawo!
Jezdnia wolna? Śmiało przejdź!

Uliczne sygnały................

Chociaż czasu masz bardzo mało,
Musisz teraz na chwilę stanąć.
Spójrz teraz w lewo, w prawo, jeszcze raz w lewo!
Gdy nic nie jedzie dopiero przejdź!

- Prowadzący:
Czy uważają Państwo, że dzieci znają zasady przechodzenia przez jezdnię?
Co na to komisja?

Pytanie z sali.
-Czy teraz będzie już ślubowanie?
Piosenka "Ślubowanie"

Uczeń:
Myślę, że rozumiecie już, co to jest ślubowanie.
A zatem, pierwszaki- głowy do góry!
Niech wszystko, co dziś powiecie,
usłyszą te szkolne mury.
Usłyszy wasza szkoła,
na przyjęcie was do grona uczniów gotowa.

Uczeń:
Teraz pierwszacy, ślubowania czas,
bo dzięki temu prawdziwym uczniem
zostanie każdy z was.

- Prowadzący:
Proszę panią dyrektor o zabranie głosu.

Cześć oficjalna
(Założenie na głowy biretów)
1.Przemowienie pani dyrektor- dopuszczenie do ślubowania.
2. Ślubowanie:
3. Dyrektor szkoły podchodzi do każdego z uczniów i pasuje na ucznia.
4. Wręczenie przez panią dyrektor dyplomów pasowania na uczniów.

Uczeń:
Jak widzicie................
my jesteśmy najzwyklejsze dzieci.
Zdarza się nam bić, przeszkadzać, śmiecić.
Ale od dziś z tym zrywamy
i rzetelną poprawę przyrzekamy.
Pożegnanie piosenką "Chociaż mało mamy lat".

Złożenie życzeń przez przedstawicieli klas starszych.

Wiersz "Przyjaźń"

Jesteś moim przyjacielem
Wiec Ci moje serce ślę.
Moje serce to nie wiele
Ale przecież lubię Cię.

Ślę Ci uśmiech i me serce,
I pamiętaj o tym, że
Kiedy będziesz gdzieś w rozterce,
Wtedy możesz wołać mnie.

Przyjdę zawsze na ratunek.
Chociaż mocy mam nie wiele,
Na Twój smutek i frasunek,
Swym uśmiechem się podzielę.

Drodzy mali przyjaciele!
Od pierwszego września tworzycie wraz z nami wielką szkolną rodzinę.
Wiecie, że w rodzinie każdy obok praw ma także obowiązki, które powinien solidnie
wypełniać. Naszym wspólnym obowiązkiem jest przede wszystkim pilna nauka.
Do niej wdrożą was nauczyciele i rodzice. My starsi koledzy podamy wam pomocną dłoń.
Korzystajcie z naszych rad i pomocy. Uśmiechnijcie się, bo w szkole jest radośnie.
Życzymy wam szóstek i wzorowego zachowania.

Rodzicom i opiekunom życzymy, aby dzieci wchodzące w kolejny ważny etap swojego
życia były radością, nadzieją i dumą, by umiały być wdzięczne za wszystko co otrzymują,
aby odnosiły same sukcesy, a każdego ranka budziły się z entuzjazmem.
Wszystkim uczniom klas pierwszych składamy życzenia wielu radosnych przeżyć w szkole,
serdecznych przyjaciół, dużo dobroci i życzliwości od ludzi.

- Prowadzący:
Dziękujemy gościom za uświetnienie swoją obecnością dzisiejszej uroczystości.
Wszystkim tu obecnym dziękujemy za wspólną zabawę.
 

Opracowanie: Jolanta Gołaska, SP17 w Legnicy

Wyświetleń: 11641


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.