AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Kozak
Wychowanie fizyczne, Artykuły

Organizacja warunków życia dziecka pod kątem profilaktyki i przeciwdziałania wadom postawy

- n +

Organizacja warunków życia dziecka pod kątem profilaktyki i przeciwdziałania wadom postawy - referat dla rodziców

Nieustanne i szybkie tempo zmian zachodzących w środowisku otaczającym człowieka odbija się na nim w sposób niekorzystny. Człowiek w swych mechanizmach adaptacyjnych nie nadąża za dynamizmem zmian cywilizacyjnych.
W zakresie narządów ruchu częstą dolegliwością u dzieci są wady postawy i płaskostopie.

Organizacja warunków życia dziecka ma duży wpływ na jego postawę. W tej sferze wszystko zależy od świadomości i aktywności organizatorów, a więc od rodziców. Na wyrównanie czynnika wrodzonego czy patologicznego mamy znacznie mniejszy wpływ niż na organizację właściwych warunków środowiskowych. Przemyślana organizacja warunków życia w systemie 24 - godzinnym stwarza sytuację, w której gimnastyka korekcyjna może dać oczekiwane rezultaty.

- Sen dzieci młodszych powinien trwać minimum 10-11 godzin na dobę. Dziecko powinno mieć łóżko o twardym nie uginającym się materacu, małą poduszeczkę, której grubość powinna wynosić tyle, żeby wypełnić przestrzeń zawartą między barkiem a uchem w pozycji leżenia na boku. Najbardziej korzystną pozycją podczas snu jest leżenie na plecach

- Innym elementem 24 - godzinnego systemu przeciwdziałania wadom postawy jest rozruch poranny, który powinien trwać 15 minut. Najlepiej jeżeli dziecko ćwiczy wraz z rodzeństwem i rodzicami. Jeżeli tylko jest to możliwe, powinno się to robić na świeżym powietrzu. Po rozruchu zaleca się prysznic całego ciała oraz inne zabiegi higieniczne, które są codzienną koniecznością.

- Dojście do szkoły zabiera dziecku przeciętnie 10-20 minut. Dzieci klas młodszych noszą tornister typu żołnierskiego, tj. z paskami wychodzącymi u góry z dwu symetrycznie rozstawionych miejsc. Tornister powinien być zapakowany tak, aby jego zawartość była równomiernie rozłożona i nie mogła się przesuwać. Należy dążyć do zmniejszania liczby noszonych rzeczy w tornistrze. Dzieci do szkoły przynoszą wiele niepotrzebnych rzeczy (segregatory, pamiętniki, zabawki) niepotrzebnie obciążają swoje tornistry.

- Odrabianie lekcji jest elementem bardzo ważnym nie tylko ze względu na cel podstawowy, jakim jest przyswajanie wiedzy, lecz także na postawę przy pracy. Ponieważ dziecko codziennie kilka godzin spędza na odrabianiu lekcji, działanie pozycji i czynnika czasu może być wykorzystane w celach poprawy postawy, zaś przy zbagatelizowaniu tej możliwości - wpływać wręcz szkodliwie. W reedukacji posturalnej jako jedno z zadań wysuwałam konieczność opanowania prawidłowej pozycji roboczej. Do tego jednak potrzebne są następujące warunki: biurko lub stół z oświetleniem padającym z lewej strony i nie rażącym oczu, o wysokości takiej, by przy siedzeniu dziecko opierając się przedramionami o blat stołu miało kręgosłup wyprostowany i barki ustawione poziomo. Wysokość krzesła powinna odpowiadać długości podudzi (stopy oparte o podłogę), wymodelowane oparcie podpiera odcinek lędźwiowo-piersiowy kręgosłupa. Najwygodniejsze są krzesła z regulacją w pionie i poziomie wysokości siedziska i oparcia, dzięki temu możemy krzesło dostosować do wzrostu dziecka. Zasadą obowiązującą przy odrabianiu lekcji jest zmienność pozycji. Opisaną wcześniej pozycję traktuje się jako zasadniczą i stosuje się przy pisaniu i kreśleniu. Należy jednak podkreślić, że egzekwowanie od dziecka przy pracy wyłącznie takiej pozycji jest wręcz szkodliwe. Częściowe odciążenie kręgosłupa uzyskuje się w pozycji klęcznej na taborecie z podparciem na przedramionach. W takiej pozycji można odrabiać część lekcji ustnych, wymagających w niewielkim stopniu notowania. Lekcje wyłącznie ustne można przygotować w pozycji leżąc na brzuchu. Prawidłowa odległość oczu od książki wynosi około 30cm.

- Prawidłowe odżywianie ma też duży wpływ na postawę dziecka. Odżywianie powinno być pełnowartościowe wg ogólnie przyjętych zasad. W przypadku nadwagi, należy stosować dietę odchudzającą zgodnie z zaleceniami lekarza. Nadmierny ciężar ciała przy słabej muskulaturze stanowi poważny czynnik pogłębiający wadę.

- Wskazane jest, aby zajęcia pozalekcyjne dla dzieci z wadami postawy obejmowały dwukrotnie w ciągu tygodnia zajęcia na sali i na basenie. Każde dziecko pod opieką rodziców powinno ćwiczyć indywidualnie w domu.

- Przyswojenie nawyków higieny pracy i czynnego wypoczynku, konieczność intensywnej pracy nad samym sobą, stanowią dla dziecka, a często dla całej rodziny trwały dorobek nie tylko o charakterze zdrowotnym, lecz i wychowawczym.  

Opracowanie: Elżbieta Kozak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 946


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.