AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Rychlik
Sztuka, Scenariusze

Tworzenie muzyki inspirowanej strukturą dzieła plastycznego - Pieter Bruegel "Wesele chłopskie" 1566

- n +

Tworzenie muzyki inspirowanej strukturą dzieła plastycznego - Pieter Bruegel "Wesele chłopskie" 1566

Poziom: kl. VI SP

Czas trwania: 1 lekcja

Cele lekcji:
Uczeń: potrafi zgodnie współdziałać w grupie.
Zna obraz Pietera Bruegla - "Wesele chłopskie" i potrafi wypowiedzieć się na temat formy i treści obrazu.
Potrafi tworzyć muzykę inspirowaną strukturą dzieła plastycznego.

Metody: Eksponująca, dyskusja kierowana, praktyczna.

Formy: Praca indywidualna i grupowa.

Materiały i pomoce: Kolorowy foliogram przedstawiający obraz "Wesele chłopskie", projektoskop.

Przebieg zajęć:
l. Uczniowie przychodzą na lekcję z wymyślonymi przez siebie, przygotowanym w domu źródłami dźwięku (instrumentami).
"Instrumenty" - butelki wypełnione do połowy wodą, nawleczone na drut kapsle, "skrzypce" - wykonane z opakowań po jogurcie i nałożonych na nich cienkich gumek recepturek - można na takim instrumencie wykonywać pizzicato. Zakręcone słoiczki z różną zawartością: groch, kasza itp.
2. Prezentacja obrazu P. Bruegel - "Wesele chłopskie".
Wypowiedzi uczniów na temat zawartych w nim form i treści. Pytania kierowane do uczniów:
- Co jest tematem obrazu?
- Jaki to rodzaj przedstawienia?
- Kim są bohaterowie obrazu?
- Kto jest postacią centralna kompozycji?
- Jak zachowują się uczestnicy uczty?

Forma obrazu: "Wesele chłopskie" zbudowane jest na dwóch przekątnych. Pierwszą dłuższą tworzy stół, którego ukośne ustawienie daje głębię perspektywiczną, dzięki tej perspektywie możemy wyróżnić malejące postacie ludzkie aż po najdalsze stojące w drzwiach. Druga przekątna, krótsza biegnie od pana młodego, poprzez chłopów niosących potrawy, do brodatego mężczyzny. Na przecięciu przekątnych umieszczony jest chłopak podający talerze, jego wyciągnięte ręce wskazują kierunek obu przekątnych: ręka prawa dłuższej, lewa krótszej.
- W jaki sposób zaakcentowano rytm obrazu? (Kolorem).
- Jaką rolę pełni biel, czerwień?

Ekspresja muzyczna:
Zadanie dla uczniów: wybór z obrazu znaków plastycznych i form, nakładanie na tło poszczególnych elementów.
Ustalenie tła dźwiękowego: jasne, żywe, wesołe dźwięki.

Przykładowe propozycje nauczyciela: gramy duże ciemne plamy, gramy długie linie, gramy przelewające się wino, wodę, gramy czerwone, białe plamy itp.

Podział uczniów na 4 grupy, każda grupa przygotowuje improwizacje muzyczne inspirowane obrazem pamiętając o konieczności oddania rytmu przez struktury dźwiękowe.

Wybór najlepszej kompozycji muzycznej, nagranie na taśmę magnetofonową oraz jej odtwarzanie.
 

Opracowanie: Barbara Rychlik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2436


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.