AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Rychlik
Sztuka, Scenariusze

Analiza obrazu Sandro Botticellego "Primavera" w oparciu o mity Greków i Rzymian

- n +

Analiza obrazu Sandro Botticellego - "Primavera" w oparciu o mity Greków i Rzymian

Poziom: kl. V

Czas trwania: 2 lekcje.

Cel ogólny:
Przygotowanie uczniów do odczytywania różnych dzieł kultury.
Uczeń:
- Zna mitologiczną opowieść o Demeter i Korze.
- Interpretuje obraz S. Botticellego "Primavera" i odkrywa jego sensy.
- Umie porównywać różne dzieła kultury.

Metody:
Dyskusja kierowana, impresywno - eksponująca, problemowa.

Materiały i pomoce:
Kopia obrazu Botticellego "Primavera", plansze z imionami bogów występujących
na obrazie, W. Markowska "Mity greckie", tekst z lukami dla każdego ucznia.

Przebieg zajęć:
Głośne odczytania mitu "Demeter i Kora".
Mit o Demeter i Korze wyjaśnia w sposób poetycki zjawiska przyrody: zmianę pór roku.

I Praca z tekstem.

Bohaterowie:
Kora: córka Demeter, porwana przez Hadesa, boga podziemi. Demeter: zrozpaczona matka szukająca córki, bogini urodzaju, Hades: bóg podziemi.
Zeus: ojciec bogów i ludzi, sprawca nieszczęścia Demeter.
Czas akcji: mityczny.
Miejsce akcji: Grecja (Hellada).
Plan wydarzeń:
1. Zabawa Kory.
2. Porwanie dziewczyny przez Hadesa.
3. Rozpacz matki.
4. Bezskuteczne poszukiwania córki.
5. Bunt Demeter.
6. Wyrok Zeusa.
7. Spotkanie matki z córką.

Dyskusja kierowana przez nauczyciela:
- Jak starożytni Grecy wyjaśniali zjawisko zmiany pór roku?
- Od czego zależne były zmiany pór roku? (Od powitań i rozstań córki z matką.)
Proponowany tekst z lukami dla ucznia:
Kora powraca na ziemię do matki, na świecie panuje.....................................,
a potem.............................. Kiedy pobyt Kory na ziemi dobiega końca, smutna Demeter sprawia, że rośliny więdną i usychają. Następuje ..................
Czas, który córka bogini spędza u męża to okres........................

Nazwij uczucia Demeter towarzyszące spotkaniu z Korą.
Oczekiwane odpowiedzi: miłość, radość, ożywienie, nadzieja, triumf, spełnienie marzeń, oczekiwań, pragnień, rozkwit itp.

IL Prezentacja obrazu: Sandro Botticelli - "Primavera"

Czas powstania dzieła: 1478 rok.
Miejsce akcji: Florencja.
Bohaterowie: postacie mityczne.
Wenus - bogini miłości i piękna.
Amor - mit. rzym. bóg miłości
Merkury - utożsamiany z gr. Hermesem, boski posłaniec.
Gracje: Aglaja, Eufrosyne, Talia. Boginie wdzięku i piękna, towarzyszki Afrodyty. Flora: mit. rzym. bogini kwiatów, życiodajnych sił natury i odradzających się sił przyrody.
Zefir: mit. gr. Bóg wiatru zachodniego, łagodnego, zwiastuna wiosny. Chloris: nimfa opiekująca się roślinnością.

Dyskusja kierowana pytaniami nauczyciela:
- Ile postaci jest przedstawionych na obrazie?
- Kim są postacie przedstawione na tym obrazie?
- Kto jest postacią główną, centralną?
- Kto znajduje się nad Wenus?
- Opisz każdą z tych postaci, jej wygląd?
- Rozszyfruj gesty postaci.
- W czym wyraża się harmonia tego obrazu?
- Odczytaj symbolikę barw.
- Jaki jest nastrój tego obrazu?

Czy obraz Sandro Botticellego jest tylko ilustracją mitów starożytnych Greków i Rzymian, czy na podstawie tematów starożytnych Botticelli stworzył nowe dzieło, jakiego przedtem nie było?

Mity stały się twórczą inspiracją dla malarza,
 

Opracowanie: Barbara Rychlik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5353


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.