Katalog Dorota Mikołajczak Matematyka, Scenariusze Scenariusz dnia aktywności w klasie I z dominacją treści matematycznychScenariusz dnia aktywności w klasie I z dominacją treści matematycznychTemat bloku: Zasady znane i nieznaneTemat dnia: Strażacy w akcji Zapis w dzienniku: Wypowiedzi dzieci o pracy strażaków i przyczynach pożarów m podstawie ilustracji i własnych doświadczeń. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu "Strażacy w akcji" Udzielenie odpowiedzi na pytania. Dzielenie liczb jako mieszczenie i podział na równe części. Nauka na pamięć I zwrotki wiersza pt.. "Pożar". Ilustracja ruchowa wiersza. Cele ogólne: - poznanie pracy innych ludzi - kształtowanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem - kształtowanie umiejętności wypowiadania się na podstawie ilustracji - rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej - bogacenie słownictwa - kształcenie umiejętności logicznego myślenia w zakresie działań matematycznych - kształcenie umiejętności podziału na równe części z wykorzystaniem konkretów - umiejętne formowanie pojęć matematycznych - wdrażanie do samodzielnej pracy Cele operacyjne; - wie czym zajmują się rodzice - wypowie się na temat pracy różnych ludzi - wypowie się o pracy strażaków na podstawie ilustracji i doświadczeń - opowie o wydarzeniach z historyjki obrazkowej patrząc na ilustrację - czyta krótsze i dłuższe teksty ze zrozumieniem, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania po jednorazowym przeczytaniu - wykona mnożenie w zakresie 25 - podzieli liczby, zilustruje dzielenie na konkretach lub graficznie - rozwiąże zadanie tekstowe - ułoży zadanie do rysunku lub sytuacji matematycznej Metody: - słowne - objaśnienie, rozmowa, praca z tekstem - oglądowa - pokaz - czynnościowa - działania praktyczne Formy: grupowa, indywidualna, jednolita, zróżnicowana Środki dydaktyczne: ilustracje, tekst: "Strażacy" talerzyki, pudełka z klockami, figury geometryczne, ilustracje do zadań, liczmany.O Tok lekcji: 1. Nauczyciel zawiesza na tablicy kopertę. Prosi jedno dziecko, aby wyjęto z koperty kartkę i głośno ją przeczytało 2. Wypowiedzi dzieci o pracy strażaków na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń. 3. Rozszyfrowanie ostrzeżenia o przyczynach powstawania pożarów 4. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu "Strażacy w akcji" poprzedzone poleceniem: - przeczytajcie uważnie tekst, abyście mogli udzielić odpowiedzi na pytania: - W jakiej akcji brali udział strażacy? - Jakiego sprzętu użyli do gaszenia pożaru?. - Gdzie najbliżej twego miejsca znajduje się straż pożarna? - Czy pamiętasz numer telefonu do straży pożarnej? 5. Kolorowanie znaku telefonu przeciwpożarowego zgodnie ze wskazówkami. 6.Rozwiązame rebusu (Nie ma dymu bez ognia) i wpisanie rozwiązania w wyznaczone miejsce. 7.Dzieleniejako mieszczenie - rachunek pamięciowy. 8. Wykonanie zadań na mieszczenie z wykorzystaniem klocków: a) podziel 15 klocków po 5 do kubeczka 15 po 5 =3 15:5=3 - podziel 15 klocków po 3 do kubeczka 15 po 3-5 15:3=5 9. Krzyś ma 8 znaczków. Pogrupował je po 2. - Ile jest grup? - W każdej grupie są po znaczki. 8 po 2 =4 8:2=4 10. Ania ma 12 lalek. Rozdzieliła je po 3 do każdego wózka. - Dzieci grupują po 3 lalki i wkładają do wózka - Ile wózków zajęły lalki? - Jak możemy to zapisać? 12 po 3=4 12:3=4 podzielić po to wózki 12: 3 = 4 11. Pogrupuj długopisy po 2 i zapisz dzielenie. - Dzieci grupują l O długopisów po 2 - Zapisują działanie 00/00/00/00/00 10 po 2-5 10:2=5 12. Pogrupuj kapsle po 3 i zapisz dzielenie - Dzieci grupują kapsle - 18 po 3 - Zapisują działanie 000 / 000 / 000 / 000 / 000 / 000 18 po 3-6 18: 3=6 13. Tomek rozdzielił po równo 20 tulipanów na 4 równe części. - Uczniowie pracują w zespołach 4 - osobowych wykorzystując figury geometryczne - Ile było tulipanów? - Do ilu uczniów rozdzieliliście tulipany? - Ile tulipanów (klocków) otrzymało każde z was? - Analizowanie treści zadania i rozwiązanie metodą stymulacji na konkretach 20: na 4 = 5 14. Uczniowie samodzielnie wykonują zadania na gotowych kartach. Wklejają do zeszytu. - Pożar gasiło 16 strażaków podzielonych na drużyny. W każdej drużynie było po 4 strażaków. Ile było drużyn? 16 po 4 =4 16:4=4 15. Układanie treści zadań do działań: 14 po 7= 15 na 5= 16. Podsumowanie działań matematycznych.
Opracowanie: Dorota Mikołajczak Wyświetleń: 3416
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |