AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Kosińska
Geografia, Konspekty

Elementy pogody i klimatu - konspekt lekcji geografii w klasie pierwszej metodą projektu

- n +

Elementy pogody i klimatu

Konspekt lekcji geografii w klasie pierwszej metodą projektu

Cele kształcenia:
1. poznanie składników pogody i klimatu oraz przestrzennego ich zróżnicowania;
2. poznanie zasad zbierania danych meteorologicznych;
3. rozumienie metod przewidywania zmian pogody i klimatu.

Cele operacyjne:
Uczeń wie:
- co to jest pogoda;
- co to jest klimat;
- jakie są składniki pogody i klimatu;
- jakie są miary składników pogody i klimatu;
- jak zbierane są dane meteorologiczne;
- jak powstaje mapa synoptyczna.
Uczeń rozumie:
- różnice pomiędzy pogodą a klimatem;
- wzajemne zależności pomiędzy składnikami pogody a klimatu;
- przestrzenne skale klimatu:
- system zbierania danych meteorologicznych.
Uczeń potrafi:
- dokonać przeliczeń miar składników pogody;
- przeprowadzić analizie mapy synoptycznej;
- przewidzieć zmiany pogody na podstawie obserwacji stanu atmosfery.

TOK LEKCJI
 
Nr zespołu Zagadnienia Zadania Forma prezentacji
I - Powietrze a atmosfera.
- Pogoda a klimat.
Zebranie informacji z różnych źródeł na temat: atmosfery, pogody, klimatu. Krótkie "referaty" połączone z wystawą zdjęć różnych stanów pogody.
II - Charakterystyka składników pogody i klimatu.
- Pomiary meteorologiczne.
Obserwacja pomiarów meteorologicznych w Zakładzie Meteorologii i Klimatologii UMCS. - pokaz filmu video;
- plansze z chmurami;
- plansze z przyrządami pomiarowymi.
III - Zależności poszczególnych elementów meteorologicznych.
- Mapa synoptyczna.
Prowadzenie własnych obserwacji pogody. - foliogram;
- graficzne przedstawienie składników pogody.
IV - Aktualny stan elementów meteorologicznych. Na podstawie obserwacji określenie przybliżonych wartości aktualnego stanu poszczególnych elementów meteorologicznych. Wypowiedzi ustne.
V - Prognoza pogody dla własnego regionu. Przewidywanie zmian pogody dla własnego regionu. Wystawa prac wykonanych na plakatach i tabelach.
Komentarz dydaktyczny.
Celem lekcji jest poszerzenie wiedzy dotyczącej charakterystyki poszczególnych elementów meteorologicznych. Uświadomieni uczniom trudności w prognozowaniu zjawisk atmosferycznych.

Lekcja przeprowadzona została metodą projektu. Opracowałam cele, kontrakt, plan i harmonogram działań dla poszczególnych grup. Udzielałam konsultacji, pomagałam porządkować i oceniać materiały. Nadzorowałam rytmiczność i postęp pracy nad projektem, umożliwiałam uczniom zajęcia w Zakładzie Meteorologii i Klimatologii UMCS. Przygotowania do tej lekcji trwały około miesiąca.

Metoda ta, moim zdaniem, inspiruje do twórczego działania.
 

Opracowanie: Renata Kosińska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8489


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.