Katalog

Beata Komorowska
Wychowanie fizyczne, Różne

Opis i analiza przypadku (uczennica nie chce uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego)

- n +

Opis i analiza przypadku - uczennica nie chce uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego

I IDENTYFIKACJA PROBLEMU
Uczennica klasy I gimnazjum nie chce uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego. Ponieważ zajęcia odbywają się w innym budynku (zaprzyjaźnionej szkoły podstawowej) uczennica Ewa nie dociera na zajęcia, albo odmawia rozebrania się w strój gimnastyczny wymyślając rożne powody. Nie można w żaden sposób wyegzekwować od Ewy uczestnictwa na zajęciach ponieważ robi się agresywna, wulgarna, ucieka z zajęć albo zamyka się w sobie. Uczennica we wrześniu rozpoczęła naukę w klasie pierwszej. Od początku przejawia trudności w kontaktach z rówieśnikami. Jest uczennicą pogodną, jednak nie potrafi opanować złości i gniewu. Bywa agresywna. Często jest pobudzona, nie reaguje na upomnienia nauczyciela.

Ewa pochodzi z rodziny wielodzietnej - ma dwóch braci uczęszczających do szkoły podstawowej klasy IV i V oraz dwie siostry; jedna w szkole zawodowej, druga w przedszkolu 4 lata. Rodzice Ewy są bezrobotni. Sytuacja materialna rodziny jest zła. Ewa wraz z rodziną mieszka w dwóch pokojach. Jeden pokój zajmują rodzice z najmłodszym dzieckiem, drugi Ewa z resztą rodzeństwa.

Uczennica posiada opinię z PPPP w Częstochowie (przebadana w szkole podstawowej); uczennica niedostosowana społecznie.

Rodzice nie wyrazili zgody na uczęszczanie dziecka na terapię pedagogiczną do poradni.

II GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA
W wywiadzie z rodzicami oraz nauczycielami szkoły podstawowej ustaliłam, że problemy Ewy na zajęciach fizycznych były widoczne już wcześniej. Ewa w klasach młodszych była niechętna do jakiejkolwiek współpracy z nauczycielami, nie chciała czytać na wszystko reagowała płaczem, nie ćwiczyła na wychowaniu fizycznym. Sytuacja się poprawiła w klasie V.

Rodzice Ewy są nadmiernie krytyczni wobec Ewy, często stawiają córce za wzór jej młodszych braci, utrwalając u niej poczucie niskiej wartości. Atmosfera napięcia i nerwowości, jaka panuje w rodzinie, budzi u dziecka lęk i niepokój.

W rozmowie z pielęgniarką szkolną ustaliłam, że Ewa nie chce również rozebrać się do badań (bilansu). Na prośby pielęgniarki szkolnej Ewa uciekła ze szkoły. Na następny dzień Ewa nie chciała na ten temat rozmawiać.

III ZNACZENIE PROBLEMU
Agresja, krzykliwość uczennicy w szkole ma, moim zdaniem, duży wpływ na jej dalsze życie w tym środowisku, na odnoszone sukcesy i ponoszone porażki. Dziecko z przejawami nadpobudliwości ma większe trudności z przestrzeganiem reguł obowiązujących w szkole. Naraża się na krytyczne uwagi, nie jest akceptowana przez rówieśników. Jest również przedmiotem kpin i złośliwości ze strony innych. Spowoduje to izolację i wyłączenie z grupy.

Ponadto brak ćwiczeń fizycznych zwłaszcza w wieku dorastania może powodować zły rozwój psychofizyczny, wady postawy (garbienie się) oraz źle ukształtowana sylwetka.

IV PROGNOZA

NEGATYWNA
- zaniechanie zamierzonych oddziaływań profilaktycznych, doprowadzi do pogłębienia się zjawiska.
- pozostawienie uczennicy samej sobie spowodowałoby nasilenie się problemu, którego samodzielne rozwiązanie przerasta jej możliwości.
- Uczennica zostanie całkowicie odrzucona przez rówieśników.

POZYTYWNA
- wdrożenie oddziaływań mających na celu przezwyciężenie trudności spowoduje, że uczennica będzie nawiązywać pozytywne kontakty z rówieśnikami, będzie akceptowana przez grupę. Klasa będzie zachęcać ją do wspólnych ćwiczeń, a nawet będzie się nią opiekować.
- Uczennica nabierze wiary w siebie i we własne siły.

V USTALENIE PROBLEMU
Aby rozwiązać problem Ewy musiała zdobyć jej zaufanie. Zaangażowałam ją do pomocy w przygotowywaniu tablicy ogłoszeń sportowych. Podczas rozmowy pokazałam Ewie kronikę szkolną z osiągnięciami sportowymi. Ewa przyznał się, że też by chciała być w kronice i że interesuje się sportem. Jednak na pytanie dlaczego nie chce uczestniczyć w zajęciach zagarowała płaczem.

Spotykałam się z Ewą raz w tygodniu. Po jakimś czasie Ewa otworzyła się. Problem Ewy wynikał z sytuacji materialnej w domu. Ewa nie posiadała stroju gimnastycznego, często miała nie upraną lub potargana koszulkę i wstydziła się rozebrać przed klasą.

Zaproponowała Ewie strój gimnastyczny, który (rzekomo) został po dawnej reprezentacji gimnazjum i nie będzie przez nikogo używany. Ewa zgodziła się ale w tajemnicy przed rodzina i klasą.

Problem Ewy został chwilowo rozwiązany ale nie zniknął. Ewa ma potrzeby jak każda nastolatka. Rodzice nie są w stanie zapewnić podstawowych potrzeb swoim dzieciom z powodów finansowych mimo, iż ojciec znalazł pracę dorywczą. Ustaliłam z Ewą, że będzie przychodzić z każdym problemem i będziemy starały się wspólnie rozwiązywać.

ZADANIA NAPRAWCZE
- Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
- Rozmowa z rodzicami, uświadomienie im istniejącego problemu.
- Systematyczne prowadzenie ćwiczeń integrujących klasę.
- Wdrażanie do współdziałania w zespole klasowym.
- Współpraca z pedagogiem szkolnym w celu ujednolicenia działań.

Piśmiennictwo
Maszczak T., Metodyka wychowania fizycznego, Warszawa 1992.
Chromiński Z, Metodyka sportu dzieci i młodzieży, Warszawa 1980.
Raczek J, Motoryczność człowieka, Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna 1986 nr 6

Opracowanie: mgr Beata Komorowska
nauczyciel wychowania fizycznego
Gimnazjum Nr 1
w Rędzinach

Wyświetleń: 5772


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.