WARTOŚCI | ZADANIA WYCHOWAWCZE | SPOSÓB REALIZACJI | OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
Wartości prospołeczne
Rodzina
| Poznanie swojego miejsca w rodzinie. Przejmowanie tradycji rodzinnych. Pamiętanie o rocznicach rodzinnych. Umiejętność składania życzeń. Pomoc w pracach domowych, służenie innym. Poszukiwanie korzeni własnego pochodzenia. Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne świętowanie, wspólne spędzanie czasu wolnego. | Edukacja polonistyczno-środowiskowa oraz artystyczno-techniczna:
pogadanki, lektura, obserwacje, obchodzenie uroczystości rodzinnych, odpowiednie zagospodarowanie wolnego czasu, pisanie życzeń, wykonanie laurek.
| -wychowawca
-rodzice
-dzieci
|
Społeczeństwo (społeczność szkolna i lokalna) | Używanie zwrotów grzecznościowych. Uśmiechanie się do innych osób. Szanowanie opinii i uczuć innych ludzi. Wyrażanie swoich sądów o innych w sposób nieobraźliwy. Umiejętność mówienia "nie". Umiejętność wspólnej zabawy w grupie. Respektowanie norm postępowania w grupie. Umiejętność przyjmowania ról i zadań ważnych dla zespołu. Próby rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej. Ponoszenie konsekwencji swoich czynów. Umiejętność słuchania. Wrażliwość na krzywdę innych. Umiejętność zaopiekowania się osobą potrzebującą pomocy. Urządzanie wspólnych imprez, wyjść, wycieczek. Wspólne spędzanie przerw międzylekcyjnych. Docenianie pracy innych. Umiejętność opanowywania negatywnych emocji, samokrytycyzm, samoocena. Korzystanie ze swoich praw i wypełnianie obowiązków. Podtrzymywanie tradycji szkolnych. Pełnienie różnych ról w klasie: gospodarz klasy, dyżurny. Dekorowanie klasy. Branie udziału w przygotowaniu uroczystości klasowych i szkolnych. Udział w uroczystościach szkolnych i środowiskowych. Branie udziału w konkursach i zawodach. Zwiedzanie najciekawszych zakątków okolicy. Poznawanie legend i tradycji lokalnych. | Edukacja polonistyczno-środowiskowa, edukacja zdrowotno-ruchowa: pogadanki, gry dramatyczne, dokonywanie samooceny, wspólne gry i zabawy muzyczno-ruchowe, wycieczki, spacery, lektura, obserwacja, konkurs na najciekawszą zabawę w czasie przerwy, zdobywanie sprawności "dobrego słuchacza", pełnienie określonych ról w klasie(gospodarz klasy, zastępca, skarbnik, dyżurny), gazetki okolicznościowe, przygotowanie uroczystości klasowych: Dzień Chłopca (upominki), mikołajki(wizyta "Mikołaja" z prezentami), święta Bożego Narodzenia (wspólny opłatek), Dzień Kobiet (upominki), powitanie wiosny (topienie Marzanny), Wielkanoc (składanie życzeń świątecznych), udział w uroczystościach szkolnych: rozpoczęcie roku szkolnego, Dzień Nauczyciela, andrzejki, zabawa choinkowa, Dzień Dziecka, zakończenie roku szkolnego, przygotowanie apelu z okazji Święta Niepodległości. | -wychowawca
-rodzice
-dzie
|
Naród | Poszanowanie tradycji i symboli narodowych. Poznawanie życia i obyczajów innych ludzi - uczenie tolerancji. | Edukacja polonistyczna i artystyczno-techniczna: pogadanki, odpowiednia literatura oraz opowiadania, spotkania z rówieśnikami z innych szkół, wykonanie flagi państwowej, śpiewanie hymnu. | -wychowawca |
Praca | Systematyczne przygotowywanie się do zajęć szkolnych. Punktualne przychodzenie na lekcje. Dbanie o sprzęt szkolny, przybory i porządek w miejscu pracy, wyrzucanie śmieci do kosza. | Edukacja polonistyczno-środowiskowa: pogadanki, lektura, obserwacje, konkurs czystości w miejscu pracy. | -wychowawca
-dzieci
|
Wartości moralne
Człowiek (uczeń)
| Rozwijanie zainteresowań dzieci. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach wymagających podstawowych umiejętności praktycznych. Uczenie się przezwyciężania własnych wad i słabości. Umiejętność współzawodnictwa i ponoszenia porażek. Znajomość swoich danych identyfikacyjnych. Branie udziału w pracach na rzecz klasy, szkoły, środowiska. Umiejętność wyboru programu telewizyjnego i właściwych czasopism. Pomaganie zwierzętom, poczucie odpowiedzialności za ich stan. Opiekowanie się roślinami w szkole i w domu. Umiejętność zachowania się w lesie. | Edukacja polonistyczno-środowiskowa: pogadanki, obserwacje. | -wychowawca
-rodzice
-dzieci
|
Życie | Poznanie zasad bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. Przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową. Bezpieczne poruszanie się po budynku szkolnym. | Edukacja środowiskowa: zorganizowanie spotkań z policją, pokaz, pogadanki, wycieczki. | -wychowawca
-dyrektor
|
Prawda | Umiejętność mówienia prawdy. Naprawianie swoich błędów. | Edukacja polonistyczna: pogadanki, gry dramatyczne. | -wychowawca
-dzieci
|
Wartości poznawcze
Nauka, wiedza
| Systematyczne odwiedzanie biblioteki szkolnej. Umiejętność korzystania ze słowników i encyklopedii. Uczestniczenie w kołach zainteresowań. Branie udziału w konkursach . | Edukacja polonistyczna: korzystanie z biblioteki szkolnej i biblioteki publicznej w Ostrzeszowie, udział w konkursach zorganizowanych przez panią bibliotekarkę, zorganizowanie biblioteczki klasowej, wystawka najciekawszych książek dla dzieci, uczestniczenie w zajęciach kółka teatralnego, czytanie czasopism dziecięcych na zajęciach z edukacji polonistycznej, udział w konkursach recytatorskich . | -wychowawca |
Wartości zdrowotne | Promowanie modelu życia bez nałogów. Unikanie hałasu. Racjonalne odżywianie. Aktywne spędzanie wolnego czasu. Stosowanie odpowiedniego stroju do ćwiczeń sportowych. Branie udziału w zawodach sportowych. Dbanie o higienę ciała. Umiejętność zachowania się w razie znalezienia niewypału. Poznanie zasad postępowania na wypadek zagrożenia pożarowego. Znajomość zasad ruchu drogowego. Poznanie drogi ewakuacyjnej w szkole. | Edukacja środowiskowa , artystyczno-techniczna i zdrowotno-ruchowa: spotkania z higienistką szkolną, pogadanki, konkursy plastyczne, konkurs czystości, organizowanie zabaw na świeżym powietrzu. | -wychowawca
-rodzice
-dzieci
|
Wartości kulturalno-estetyczne | Poznanie wybranych dzieł w poszczególnych dziedzinach kultury i ich autorów. Poznanie zabytków najbliższej okolicy. Korzystanie z ośrodków kulturotwórczych. Uczestniczenie w przedstawieniach teatralnych, koncertach muzycznych i projekcjach filmowych na terenie szkoły. Uczestniczenie w zajęciach koła żywego słowa. Umiejętność dostrzegania walorów krajobrazu ojczystego. Dokonywanie obserwacji krajobrazu w różnych porach roku. Staranie się o estetyczny wygląd swojego ubioru. | Edukacja polonistyczna oraz artystyczna: wyjazd do Antonina, udział w przedstawieniach teatralnych, w koncertach muzycznych. | -wychowawca
-rodzice
|
Wartości duchowe | Wspólne przeżywanie świąt. Poznawanie zasad wiary chrześcijańskiej. Postępowanie zgodnie z ogólnie uznanymi zasadami. Tolerancyjność w stosunku do ludzi innych wyznań. Umiejętność zachowania się w miejscu kultu religijnego. Rozwijanie kontaktu z Bogiem na lekcjach katechezy i rekolekcjach. | Edukacja polonistyczna: pogadanki, udział w rekolekcjach. | -wychowawca |