Katalog

Magdalena Czubaszek
Pedagogika, Artykuły

Jak mówić, żeby dzieci się uczyły

- n +

"Jak mówić, żeby dzieci się uczyły" - recenzja

"Jak mówić, żeby dzieci się uczyły" to poradnik napisany przez Adele Faber i Elaine Mazalish. Książka ta pokazuje niezwykle skuteczną technikę dialogu z dziećmi (radzi, co mówić i kiedy mówić) w szkole, a także w domu.

Narratorką książki jest Liz Lander, młoda nauczycielka, która zmaga się ze sobą, by stworzyć taki sposób zwracania się do uczniów, który jest dla nich pomocny.

Książka ma bardzo ciekawy układ. Zbudowana jest z ośmiu rozdziałów opisujących różne sytuacje w ciągu trzech pierwszych lat pracy Liz Lander w szkole. Każdy rozdział kończą scenki tematyczne przedstawione w formie komiksu, szybkie przypomnienie najlepszych rozwiązań, do których dochodzimy podczas lektury oraz pytania i relacje nauczycieli i rodziców, które ukazują czytelnikowi konkretne przykłady sytuacji problemowych i sposoby ich rozwiązania. Ostatni rozdział to ostatni dzień szkoły, który kończy cytat podsumowujący ideę książki:
"Może dzięki tym setkom godzin i tysiącom rozmów pozostanie w nich coś, co będzie ich chronić i podtrzymywać na duchu - głębia doświadczenia, które uczyni ich silniejszymi, rozbudzi w nich współczucie, większą zdolność myślenia, uczenia się i kochania."

Lektura tej książki i wnikliwa analiza opisanych w niej problemów wychowawczych pozwoliła mi na praktyczne wykorzystanie niektórych porad w pracy z uczniami. Zalecaną przez autorki metodę rozwiązywania problemów starałam się wykorzystywać jak najczęściej, szczególnie owocowała ona na lekcjach wychowawczych, na których jedną ze stosowanych przeze mnie metod dydaktycznych była "burza mózgów". Najpierw starałam wysłuchać czego oczekują uczniowie po tych zajęciach, które zagadnienia, z przedstawionego na pierwszych zajęciach planu wychowawczego, są szczególnie trudne do zrealizowania. To uczeń miał zawsze pierwsze słowo, przedstawiał propozycje rozwiązań. Moim zadaniem było wysłuchanie wszystkich pomysłów bez ich oceniania. Dopiero potem ja podawałam swoje pomysły i razem wybieraliśmy najlepsze rozwiązanie. Proces rozwiązywania problemów wykorzystywałam również przy analizie treści zadań tekstowych z chemii.

Poznając, przedstawiane przez autorki, pułapki związane ze stosowaniem kar starałam się w niektórych sytuacjach wychowawczych eliminować tę metodę. Zamiast punktów karnych proponowałam wybór jednej z dwóch przedstawianych metod poprawy. Uczniowie, którzy na pierwszej klasowej zabawie byli sprawcami nieporządku w klasie, mieli do wyboru: posprzątanie po całej zabawie i przeproszenie pozostałych uczniów za skrócenie z powodu ich zachowania zabawy lub takie przedstawienie całej sytuacji kolegom, aby pomogli oni sprawcom w porządkach, nie ograniczając jednocześnie czasu zabawy. Uczniowie przeprosili wszystkich za swoje zachowanie, poprosili o pomoc kolegów, a na kolejnym wieczorku byli odpowiedzialni za porządek podczas całej zabawy i wywiązali się z tej roli bez zarzutu.

W przypadku jednej uczennicy, aby docenić jej starania w opanowaniu trudnej partii materiału z chemii zastosowałam pochwałę typu: "Jesteś naprawdę dobra". Ona jednak nie przyjęła tej pochwały, odpowiadając, że wcale nie jest taka dobra. Taka reakcja bardzo mnie zaskoczyła, czułam, że coś zrobiłam nie tak i sięgnęłam do książki. Autorki zaproponowały w zamian za typową pochwałę, która nie jest przekonująca, zastosowanie pochwały opisującej osiągnięcie. Tak też zrobiłam. Po pewnym czasie przy kontynuacji zagadnień powiedziałam: "Znasz aż siedem metod otrzymywania soli, umiesz przy tym wykorzystać tablicę rozpuszczalności do trzech z nich.", a uczennica odpowiedziała mi: "Tak, zaczynam sobie z tym radzić, to wcale nie jest takie trudne, jak mi się wydawało" przyjmując jednocześnie tę formę pochwały.

Dzięki lekturze tej książki wyrobiłam w sobie nawyk analizy własnej pracy, a przemyślenia na temat mojego postępowania w stosunku do uczniów dały mi możliwość wskazania błędów i możliwość ich eliminowania.
 

Opracowanie: mgr Magdalena Czubaszek

Wyświetleń: 1091


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.