![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Moch Wychowanie fizyczne, Ćwiczenia Ćwiczenia śródlekcyjne zapobiegają wadom postawyĆwiczenia śródlekcyjne zapobiegają wadom postawyWielkim osiągnięciem rewolucji elektronicznej jest komputer, który pozwala na poszerzanie wiedzy poprzez różnorodne formy, z których najprzyjemniejsze są gry i zabawy, dlatego zdarza się, że dzieci spędzają bardzo dużo czasu przed komputerem.Wiele osób pracujących przy komputerach przekonało się, że przebywanie w pozycji siedzącej może być przyczyną wad postawy i kłopotów zdrowotnych. Napięcie mięśni szyi, barków, ból dolnej części pleców, przykurcz mięśni i usztywnienie stawów odczuwają wszyscy, którzy prowadzą siedzący tryb życia. Budowa naszego ciała nie jest przystosowana do długotrwałego siedzenia. Przebywanie w tej samej pozycji przez wiele godzin należy do nowych zachowań w historii człowieka. Rewolucja elektroniczna "uprzemysłowienie" życia gospodarczego, postępująca automatyzacja przemysłu i pracy - wszystko to coraz bardziej ogranicza potrzebę ruchu. Wytwarza się paradoks biologiczny. Człowiek bowiem posiada ogromny aparat ruchowy, którego mięśnie stanowią 45% masy ciała. W tej sytuacji staje się rzeczą konieczną stwarzanie w sposób sztuczny sytuacje aktywności ruchowych, koniecznych dla zapewnienia pełnego zdrowia. Wśród nich należy uwzględnić zajęcia sportowe. Aktywność ruchowa jest czynnikiem modelującym w sposób najkorzystniejszy stan funkcjonalny organizmu. Oprócz zwiększonej aktywności ruchowej należy już od najmłodszych lat wpajać nawyk prawidłowej postawy po to, by w przyszłości wychować zdrowe pokolenie. Dzisiejszy obraz dzieci nie jest zadawalający. Jeżeli chodzi o problem nas szczególnie interesujący czyli o statykę ciała to u sześciolatków wymaga naszej uwagi 29,5% dzieci, z tego 21,4 stanowi pogranicze normy, 8,1% stany patologii; wśród dziesięciolatków zmniejsza się ogólna liczba dzieci z odchyleniami do 23,5%, z tego do 14,3%zmniejsza się liczba przypadków z pogranicza normy na rzecz zwiększenia stanów patologicznych do 9,2%. Kierunek tych zmian utrzymuje się również u czternastolatków. Oznacza to w praktyce, ze co trzecie lub co czwarte dziecko wymaga pod względem prawidłowej statyki ciała zwiększonej opieki i działań profilaktyczno- leczniczych, z których podstawowym jest gimnastyka kompensacyjno - korekcyjna mająca na uwadze likwidowanie wad. Często jednak gimnastyka korekcyjna nie wystarcza, dlatego nauczyciele powinni zawsze dbać o swoją prawidłową postawę i umiejętnie oddziaływać na uczniów, aby im wpoić nawyk dbałości o kręgosłup. Można to osiągnąć poprzez ćwiczenia śródlekcyjne, akcentowanie prawidłowej pozycji siedzącej na lekcjach, poprawnego noszenia teczek do szkoły itd. Właściwe nawyki i przyzwyczajenia dzieci powinny pozytywnie procentować w środowisku pozaszkolnym uczniów. Zadanie nie jest łatwe, ale myślę, że warto je podjąć, aby wychować uśmiechnięte i zdrowe młode pokolenia. Dzieci klas I - III mają naturalną potrzebę ruchu. Nauczyciele powinni ja zaakceptować, a nawet wyjść naprzeciw ruchowym chęciom dziecka. Nie należy jednak tolerować złych zachowań uczniów, szczególnie takich, które balansują na krawędzi ryzyka i mogą być szkodliwe dla zdrowia. Naszym zadaniem jest stwarzanie odpowiednich warunków na lekcji, które pozwolą uczniom zrelaksować się, odprężyć nerwowo i psychicznie, ożywić układ wegetatywny oraz zmysły (wzrok i słuch), pobudzić układ oddechowy i krążenia, a przede wszystkim skorygować postawę ciała. Pomogą nam w tym ćwiczenia śródlekcyjne, które mają jeszcze jedną bardzo ważną zaletę, wyrabiają trwały nawyk stosowania aktywnego wypoczynku w toku pracy umysłowej, nauki w szkole i domu. Aspekt ten jest bardzo ważny, ponieważ pozwala na utrzymania zdrowia przez całe życie. Z powyższych rozważań wynika że ćwiczenia śródlekcyjne są sprzymierzeńcem nauczycieli, uczniów ponieważ podnoszą efekt lekcji. Dobre zdrowie i pełna sprawność fizyczna są podstawowymi warunkami osiągania jakichkolwiek sukcesów w życiu.
Opracowanie: Małgorzata Moch Zgłoś błąd Wyświetleń: 906
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |