Katalog

Program "Zielonej szkoły" w Szklarskiej Porębie

- n +

CELE:
- budzenie szacunku do piękna ojczystej przyrody
- poznanie cech krajobrazu i zabytków jednego z piękniejszych terenów rekreacyjnych - Karkonoskiego Parku Narodowego
- propagowanie form aktywnego wypoczynku
- integrowanie zespołu klasowego

DZIEŃ 1
Po przyjeździe do Szklarskiej Poręby, zakwaterowaniu się w pokojach i po obiedzie wyruszyliśmy na górę Chojnik. Na jej szczycie (627m) znajdują się ruiny zamku, który w VII w. spłonął od uderzenia pioruna i nie został odbudowany. Z jego odremontowanej wieży roztacza się piękna panorama Karkonoszy. Wracając przez las Przełęczą Żarską zatrzymaliśmy się przy Zbójeckich Skałach, u podnóża których znajduje się Dziurawy Kamień - wąska pionowa szczelina biegnąca w głąb skały. Po powrocie i odpoczynku rozpoczęliśmy prowadzenie dzienniczka turysty, w którym zapisujemy przebieg kolejnych dni wycieczki oraz wklejamy różne pamiątki (znaczki, widokówki, stemple itp.) i robimy ilustracje.

DZIEŃ 2
Po śniadaniu pojechaliśmy do Karpacza. Zwiedziliśmy centrum miasta i udaliśmy się do Muzeum Zabawek. Zgromadzone tam zabawki należą do prywatnej kolekcji, z różnych stron świata i z różnych lat ubiegłych wieków. W tym dniu pojechaliśmy też do westernowego miasteczka, w którym bawiliśmy się poznając życie "dzikiego zachodu".

DZIEŃ 3
Dziś wybraliśmy się do Karpacza Górnego, do świątyni Vang. Kościółek ten nie ma w swojej drewnianej budowie ani jednego gwoździa. Był on zbudowany w Norwegii, aż dzięki hrabinie von Reden trafił do Karpacza. Następnie udaliśmy się na najpopularniejszą wycieczkę, pozwalającą poznać prawdziwy wysokogórski krajobraz Kotła Małego Stawu (kocioł polodowcowy z bogato urzeźbionymi ścianami) oraz odpocząć w schronisku "Samotnia". Z "Samotni" idziemy do kolejnego schroniska o nazwie "Strzecha Akademicka" i na polanę Złotówka. Stąd, Białym Jarem, który jest wcięty w niszę Złotego Potoku schodzimy do Karpacza.

DZIEŃ 4
Odbyliśmy wyprawę na terenie Szklarskiej Poręby. Kamienistą i bardzo wyboistą drogą, prowadzącą na Szrenicę wspięliśmy się do wodospadu Kamieńczyka - jest on najwyższy w Karkonoszach. Mrocznym i skalistym wąwozem schodzimy do Szklarskiej. Zbaczając z drogi, wspięliśmy się na Krucze Skały, skąd roztacza się piękny widok Gór Izerskich, a w dole widać zbójecką jaskinię. W miasteczku oglądamy Muzeum Minerałów, a później podążamy szlakiem w stronę Łabskiego Szczytu, gdzie próbujemy wykopać ametysty.

DZIEŃ 5
W ostatnim dniu pobytu pokonaliśmy spacerową trasę w Szklarskiej Porębie. Celem wycieczki były Sowie Skały, Złoty Widok - okazały próg skalny, grób Karkonosza i Chybotek - wielki kamień, który można rozkołysać, gdy się na niego wejdzie. Po obiedzie niestety musieliśmy wracać do Poznania. W drodze do domu zwiedziliśmy jeszcze ruiny zamku Bolka I w Bolkowie. Z wysokiej wieży ostatni raz spojrzeliśmy w stronę Karkonoszy.

W czasie tej wycieczki dzieci poznały Karkonoski Park Narodowy, w nim bogatą florę górską, a także historię tamtych rejonów. Miłym wspomnieniem tej wyprawy będzie na pewno, opracowany przy pomocy nauczyciela, dzienniczek młodego turysty.

Opracowanie: Joanna Biernaczyk

Wyświetleń: 2540

Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.