Katalog

Michalina Maciaszek
Edukacja czytelnicza, Konspekty

Korzystamy z katalogów komputerowych

- n +

Korzystamy z katalogów komputerowych

Konspekt lekcji bibliotecznej w klasie V szkoły podstawowej.

Czas: 45 min.
Miejsce: biblioteka

Pomoce: komputery, plansze (rodzaje katalogów, hasła autorskie, przedmiotowe, tytułowe).

Wiadomości:
Uczeń pozna:
- istotne różnice między katalogiem kartkowym a katalogiem komputerowym
- nowe funkcje niedostępne w katalogu kartkowym

Umiejętności:

Uczeń potrafi:
- wyszukać informacje w poszczególnych rodzajach katalogów komputerowych.
- odczytać informacje o książce z komputerowej karty katalogowej (np.: hasło, sygnatura)

Przebieg zajęć:
1. Przedstawienie tematu i celu zajęć
2. Przypomnienie wiadomości o rodzajach katalogów i zasadach korzystanie z nich.
- W jakich sytuacjach korzystamy z poszczególnych typów katalogów?
- Jak szukamy książkę gdy znamy nazwisko jednego autora, dwóch, trzech lub więcej autorów.
3. Praca w grupach przy komputerach.
- Uczniowie otrzymują kartki z poleceniami.
- Ćwiczenie wyszukiwania informacji w katalogach komputerowych wg. instrukcji..

Instrukcja wyszukiwania książek:

ENTER - wejście w opis
ESC - wyjście

Najechać kursorem na:


Po podświetleniu wybranego katalogu otrzymujemy opis pełny, np.:
 
BRZECHWA JAN L - 4
Akademia Pana Kleksa/ Jan Brzechwa; il. Jacek Skrzydlewski
Wrocław: Siedmioróg, 1999. - 126s.: il. kol.; 21 cm.
Lektura kl. 4.
ISBN 83-1762-529-4
7873 82-93
Odpowiedz na pytania i wykonaj praktycznie:

1. W jakim katalogu odszukasz książki napisane przez Henryka Sienkiewicza? Wymień cztery tytuły jego książek.
2. Ile śpiewników znajduje się w bibliotece? W jakim katalogu je wyszukasz?
3. W którym miejscu biblioteki znajdują się książki Małgorzaty Musierowicz? (Odczytywanie poszczególnych elementów karty katalogowej. Wybrany uczeń odszukuje książki na półce).
4. Odszukaj w katalogu książkę pt. "Spotkanie nad morzem" i odpowiedz czy jest ilustrowana. Jeśli tak, podaj imię i nazwisko ilustratora.

Po wykonaniu ćwiczeń uczniowie dochodzą do wniosku, że korzystanie z katalogów komputerowych jest szybsze i daje więcej możliwości wyszukiwawczych.

Bibliografia:

Biblioteka szkolna MOL, podręcznik użytkownika 1999r.
Sadura S. Katalogi komputerowe i kartkowe. Które wybrać? "Biblioteka w szkole" 2/2001
 

Opracowanie: mgr Michalina Maciaszek
Zespół Szkół w Osielcu

Wyświetleń: 2575


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.