Katalog

Halina Handrysiak, Danuta Pawlicka
Ekonomia, Konkursy

Scenariusz międzygimnazjalnego konkursu wiedzy bankowej

- n +

Scenariusz międzygimnazjalnego konkursu wiedzy bankowej

W Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 15 w Gorzowie Wlkp. Działa Szkolna Kasa Oszczędności. Dyrekcja szkoły, wraz z opiekunami SKO podjęła inicjatywę zorganizowania i przeprowadzenia Międzygimnazjalnego Konkursu Wiedzy Bankowej.

Patronat nad konkursem objął I Oddział PKO BP w Gorzowie Wlkp., który był jednocześnie sponsorem nagród. Głównym celem było upowszechnienie idei i praktyki zorganizowanego oszczędzania w ciekawej i atrakcyjnej formie.

Zaproponowana forma konkursu spotkała się z dużym zainteresowaniem wśród młodzieży, która mogła wykazać się wiedzą bankową oraz swoją twórczością literacką, aktorską i wokalną.

Konkurs przeprowadzany jest cyklicznie - w roku 2004 odbyła się już czwarta edycja Międzygimnazjalnego Konkursu Wiedzy Bankowej.

Chcemy, zatem przedstawić młodzieży i nauczycielom regulamin tego konkursu oraz propozycje zadań. Być może wykorzystacie nasze materiały w swojej pracy.
Życzymy powodzenia.

REGULAMIN MIĘDZYGIMNAZJALNEGO KONKURSU WIEDZY BANKOWEJ

ORGANIZATORZY:
- PKO BP I Oddział w Gorzowie Wlkp.
- Gimnazjum Publiczne nr 5 w Gorzowie Wlkp.

CELE KONKURSU:
- rozwijanie zainteresowania szeroko pojętą wiedzą bankową i ekonomiczną
- kształtowanie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się dokumentami bankowymi
- upowszechnienie idei i praktyki zorganizowanego oszczędzania

TERMIN:
- np. 16 stycznia 2004 r.

MIEJSCE:
- Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 15 w Gorzowie Wlkp.
ul. Szarych Szeregów 7

CZAS TRWANIA:
- 9:00 - 12:00

PRZEBIEG KONKURSU:
1. Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem.
2. Wypełnianie dokumentów bankowych.
3. Znajomość polskich nominałów bankowych i walut europejskich.
4. Znajomość skrótów nazw, pojęć bankowych i ekonomicznych.
5. Rozwiązywanie zadań matematycznych o treści bankowej.
6. Dostarczenie na konkurs hasła reklamowego związanego z oszczędzaniem (kartka formatu A-3).
7. Ułożenie krótkiego utworu rymowanego (fraszka, piosenka) dotyczącego Szkolnej Kasy Oszczędności(prezentacja wcześniej przygotowanego wiersz lub piosenki).
8. Przedstawienie wcześniej przygotowanej reklamy PKO w formie krótkiej inscenizacji (np. scenki lub skeczu, maksymalnie 3 minuty).

Reprezentacje zapraszamy z grupą kibiców.
Szkoły deklarujące chęć udziału w konkursie przysyłają potwierdzenie uczestnictwa (w określonym terminie) na adres:
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 15
66-400 Gorzów Wlkp.
Ul. Szarych Szeregów 7

Sponsorem nagród jest - I ODDZIAŁ PKO BP
Nagroda główna - KOMPUTER

PROPOZYCJE ZADAŃ

Zadanie 1. Rozwiąż krzyżówkę

1. Różnica między ceną hurtową a detaliczną.
2. Złota lub srebrna moneta bita w XVII i XVIII wieku.
3. Przywóz towarów z zagranicy.
4. Nauka społeczna o prawach rządzących produkcją.
5. Zestawienie wydatków i dochodów.
6. Prowadzony przez bank rachunek wpłat i wypłat.
7. Duże zwiększenie ilości pieniędzy w obiegu względem towarów na rynku.
8. Znak urzędowy, środek wyrażania wartości towarów.
9. Odpowiedzialność sprzedawcy za dobry stan sprzedawanych towarów.

Zadanie 2.
Konkurencja polega na prawidłowym wypełnieniu dowodu wpłaty. Uczestnicy otrzymują czyste blankiety i pisemne polecenie:

Wygrałeś(aś) W Toto Lotka duże pieniądze. Po namyśle stwierdzasz, że przekażesz je w formie darowizny na Komitet Rodzicielski ZSO nr 15 W Gorzowie Wlkp. Przy ul. Szarych Szeregów 7. Postanowiłeś(aś) przelać na ich konto (1271 - 368 - 249 - 01) kwotę w wysokości jeden miliard sto siedem milionów dziewiętnaście tysięcy dwadzieścia złotych. Wypełnij prawidłowo bankowy dowód wpłaty.

Zadanie 3

Organizator konkursu przygotowuje listę z pytaniami sprawdzającymi znajomość polskich nominałów bankowych i walut europejskich, np.
- Jaki znak wodny znajduje się na banknocie stuzłotowym?.
- Kogo wizerunek znajduje się na banknocie dziesięciozłotowym?.
- Wymień dwa zabezpieczenia polskich banknotów?.
- Jaka waluta obowiązuje w Niemczech?.
- Jak nazywamy przednią stronę monety, a jak tylnią?.
- Jaką nazwę nosi angielski "grosz"?.
Uczestnicy konkursu wybierają numer pytania, prowadzący je odczytuje. Po udzieleniu odpowiedzi jury ocenia poprawność odpowiedzi.

Zadanie 4

Uczestnicy muszą wykazać się znajomością terminów i pojęć bankowych, ponieważ zadanie polega na przyporządkowaniu pojęciom bankowym ich znaczenia.
1. marketing a) sztuka zdobywania rynku
b) przewaga wydatków nad dochodami
2. deficyt c) przedsiębiorstwo przyjmujące od klientów i gromadzące na ich kontach środki pieniężne
3. bank d) stan konta po każdej wpłacie i wypłacie
e) pisemne zlecenie posiadacza rachunku dla
4. saldo banku wystawione na specjalnym numerowanym formularzu
5. czek f) osoba zobowiązująca się do zapłacenia pożyczki jeżeli dłużnik nie uczyni tego w terminie
6. żyrant g) gromadzenie pieniędzy w celu zrealizowania jakiegoś przedsięwzięcia
7. akumulacja h) bezzwrotna pomoc finansowa
8. dotacja  

Zadanie 5
Zespoły poszczególnych szkół rozwiązują zadania o tematyce bankowej, np.
1. Kapitał 2000 dolarów złożono na lokacie dwuletniej, oprocentowanej w wysokości 4% w stosunku rocznym. Oblicz kapitał końcowy, gdy odsetki dopisywane są do kapitału na końcu każdego roku oszczędzania.
2. Klient X wpłacił do banku na sześciomiesięczną lokatę kwotę 4000 zł. Oprocentowanie roczne tej lokaty wynosi 12%. Jaką kwotę otrzyma klient X po sześciu miesiącach?
3. Emerytowany górnik pobiera 882 zł. emerytury miesięcznie. Zakładając, że jego emerytura wzrasta o 5% rocznie oblicz, po ilu latach jego emerytura przekroczy 1000 zł.

Zadania 6-8
Zespoły poszczególnych szkół prezentują wcześniej przygotowane zadania.

Organizator konkursu:

* Dyrekcja ZSO nr 15
* Opiekunowie SKO
- p. Handrysiak Halina
- p. Pawlicka Danuta

Opracowanie: Handrysiak Halina

Wyświetleń: 1599


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.