Katalog Beata Bartosiak Plastyka, Scenariusze Kompozycja malarska inspirowana muzyką. Plama miękka i twarda. Scenariusz lekcji plastyki w klasie IVKompozycja malarska inspirowana muzykąSCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKI W KLASIE IVPLAMA MIĘKKA I TWARDA (CZĘŚĆ I). CELE LEKCJI: W wyniku przeprowadzonej lekcji uczeń: - zna definicję plamy barwnej - zna rodzaje plam i ich cechy charakterystyczne - rozróżnia plamę miękką od twardej - potrafi zilustrować (za pomocą plamy miękkiej) utwór muzyczny, uwzględniając jego nastrój i charakter METODY I TECHNIKI STOSOWANE NA LEKCJI: rozmowa, słoneczko, pokaz reprodukcji i prac malarskich ćwiczenie praktyczne - malarskie ŚRODKI DYDAKTYCZNE: reprodukcje obrazów i prac uczniów namalowane różnymi technikami, kaseta CD z muzyką relaksacyjną "Spokojne Wody" MATERIAŁY I PRZYBORY POTRZEBNE UCZNIOM W CZASIE ZAJĘĆ: zeszyt, podręcznik, farby akwarelowe, pędzle, blok formatu A3 PRZEBIEG LEKCJI: Część I I. Wprowadzenie N (Nauczyciel): Witam uczniów (U). Proszę (U) o przygotowanie materiałów i przyborów potrzebnych do pracy w czasie lekcji. Wybieram pomocników. Prezentuję (U) cele lekcji. Zapisuję na tablicy temat lekcji i proszę (U) o wpisanie do zeszytu. Kompozycja malarska inspirowana muzyką. Plama miękka i twarda. U: Przygotowują materiały potrzebne w czasie pracy na lekcji. Zapisują temat w zeszycie. N: Zapisuję na tablicy słowo plama. Proszę (U), aby zastanowili się nad określeniem i wyrazami bliskoznacznymi słowa plama. U: Dopisują do wyrazu plama swoje skojarzenia (na tablicy i w zeszycie). Przykład: N: Uzupełniam wypowiedzi (U) Zapoznaję (U) ze znaczeniem pojęcia plama barwna. Plama barwna - kształt uzyskany przez naniesienie farby za pomocą pędzla lub przez stemplowanie, odciskanie, przyklejenie albo otrzymany w rysunku przez zagęszczenia kresek. N: Proszę o otwarcie podręczników na str. 44 i omówienie reprodukcji, skupiając się na problemie plamy (kształt, kolor, wielkość, użyta farba i narzędzia malarskie, kontur...). U: Otwierają podręczniki i omawiają reprodukcje. N: Prezentuję reprodukcje obrazów wykonanych w technice olejne i akwarelowej oraz 3 prace uczniów namalowane plamą miękką, twardą i obwiedzioną konturem. U: Omawiają reprodukcje i prace malarskie. N: Uzupełniam wypowiedzi (U). Proszę (U) o zapisanie materiałów i przyborów potrzebnych w pracy na następnej lekcji: farby plakatowe, pędzle, blok formatu A3. II. Działanie N: Proszę pomocników o rozdanie (U) bloków oraz naczyń z wodą. Staram się stworzyć klimat skupienia i wyciszyć uczniów poprzez włączenie muzyki. Podaję treść zadania i proszę o jego wykonanie. Zadanie Namaluj za pomocą miękkiej plamy barwnej ilustrację do muzyki, zwracając szczególną uwagę na jej nastrój i charakter. Zastanów się, jakich barw użyjesz do wykonania pracy. U: Wykonują samodzielnie zadanie. N: W czasie realizacji zadania, na prośbę poszczególnych (U), dokonuję korekty prac. III. Prace porządkowe N: Proszę (U) o posprzątanie stanowiska pracy, umycie pędzli i naczyń. U: Wykonują plecenie. IV. Podsumowanie i zakończenie zajęć U: Omawiają swoje prace. N: Podsumowuję i oceniam pracę (U) w czasie lekcji. Proszę o dokończenie zdanie: Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem(am) się, że plamy barwne dzielą się na... U: Uzupełniają zdanie. Opracowanie: Beata Bartosiak Wyświetleń: 9806
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |