![]() |
![]() |
Katalog Alina Sowa Różne, Artykuły Trudności wychowawcze w zachowaniu uczniówTrudności wychowawcze w zachowaniu uczniów - referatPOJĘCIE TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZYCHTrudności wychowawcze w/g Lewickiego - odnoszą się tylko do niektórych objawów zachowania się dziecka tj. pozostających w niezgodzie z przyjętymi powszechnie normami życia społecznego a jednocześnie charakteryzujących się uporczywością i nie poddających się zwykłym zabiegom wychowawczym. Nie zalicza się do nich drobnych i przejściowych zaburzeń u dzieci. Konopnicki nazwę trudności wychowawcze zastąpił terminem niedostosowanie społeczne. Za główne kryteria rozpoznania niedostosowania społecznego uznaje kryteria psychologiczne i kryteria społeczne. Zgodnie z psychologicznymi kryteriami rozpoznawania niedostosowania społecznego dziecko takie: - nie działa w najlepszym interesie, - zachowaniem swym sprawia wiele kłopotów, - reakcje jego są skomplikowane tzn. trudne do przewidzenia, - napotyka różnego rodzaju niepowodzenia, - nie ma możliwości osiągania i przeżywania sukcesu, czuje się ono nieszczęśliwe . Zgodnie ze społecznymi kryteriami rozpoznawania niedostosowania społecznego dziecko takie: - jest nie lubiane zarówno przez inne dzieci jak i dorosłych, - nie ma zaufania do innych ludzi, - z trudnością nawiązuje kontakty co powoduje jego wyobcowanie w grupie, - nie mogąc w sposób normalny zaspokoić swoich potrzeb czyni to w sposób okrężny, najczęściej nieprzyjemny dla otoczenia. Można zatem powiedzieć, że TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE leżą zarówno w sferze osobowości dziecka, jak i jego zewnętrznych zachowaniach. Są one wyrazem frustracji dziecka, różnych jego niepowodzeń i przeżyć o negatywnym ładunku emocjonalnym. W literaturze naukowej odczuwa się brak zgodności dotyczącej nie tylko samej istoty trudności wychowawczych, lecz także rodzaju i liczby ich przejawów (symptomów). Na szczególną uwagę zasługuje rejestr 12 objawów nieprzystosowania społecznego w ujęciu M.Chazana. Zalicza się do nich: - nagłe zaniżenie poziomu osiągnięć szkolnych, - niepokój i niezdolność koncentracji, - nie prowokowaną agresję, - nerwowość i dąsy, posępny nastrój, - czyny aspołeczne np. kradzieże, - natrętne zwracanie na siebie uwagi n-la, - defekty mowy, - natarczywe marzenia na jawie, - zmienność nastrojów (od euforii do depresji), - brak koordynacji, - trudności w posiadaniu przyjaciół, - przewrażliwienie (przesadna wrażliwość na krytykę). RODZAJE TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZYCH w/g Hawersa 1. Uchybienie regułom niezbędnym podczas wykonywania różnych prac lub zadań szkolnych (np. niedbałość, odpisywanie zadań domowych, nie branie udziału w lekcji), 2. Uchybienie zasadom współżycia i współdziałania z kolegami z klasy i szkoły (np. popychanie, potrącenie, bicie, drwiny), 3. Uchybienie regułom obowiązującym w kontaktach z nauczycielem (np. nieposłuszeństwo, kłamstwo, zuchwałe zachowanie), 4. Uchybienie normom klasy szkolnej i szkoły (dewastacje, kradzieże, wagarowanie, pisanie po ścianach), 5. Uchybienie innym normom (np. płacz, lękliwość, niepewność). Konopnicki wyróżnia 2 kategorie uczniów przejawiających trudności wychowawcze: - UCZNIÓW PRZESADNIE BIERNYCH (powściągliwych lub zahamowanych). Są to uczniowie lękliwi i bojaźliwi, nieśmiali i zamknięci w sobie, apatyczni, wyobcowani i osamotnieni. Głównymi symptomami tej grupy uczniów są szczególnie przeżywane przez nich stany lękowe. Lękliwość ta często przybiera postać tzw. FOBII SZKOLNEJ, która przejawia się we wzmożonej tremie podczas lekcji. - UCZNIÓW NADMIERNIE AKTYWNYCH (agresywnych). Podstawowym symptomem tej grupy uczniów jest ich wybuchowość (agresywność). Agresywność ta może przejawiać się w różnych formach np. kłótnie, krzyk, groźba, używanie przemocy fizycznej. PRZYCZYNY TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZYCH Przyczyny endogenne - tkwiące w dziecku, powstające wewnątrz organizmu. Przyczyny egzogenne - tkwiące w środowisku w którym żyje dziecko, wywołane przez czynniki zewnętrzne. PRZYCZYNY ENDOGENNE - są to przyczyny biopsychiczne lub organiczne. Przyczyny biopsychiczne to: - czynniki genetyczne, uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, obniżony poziom sprawności umysłowej i zaburzenia somatyczne. USZKODZENIA OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO Mogą mieć charakter organiczny lub funkcjonalny. Organiczne uszkodzenie polega na urazach czaszki i mózgu np. w wypadku samochodowym lub w okresie płodowym i podczas porodu. Funkcjonalne uszkodzenia ośrodka układu nerwowego to nerwice lub zaburzenia nerwicowe np. stresy w okresie ciąży. OBNIŻONY POZIOM SPRAWNOŚCI UMYSŁOWEJ Poziom ten wiąże się z osiąganymi postępami w nauce, które to wpływają na nieprzystosowanie społeczne. ZABURZENIA SOMATYCZNE - to inaczej choroba. Na zaburzenia te wpływają: nastawienie ucznia wobec własnej choroby, postawy innych osób wobec ucznia, niedojrzałość osobowości ucznia. PRZYCZYNY EGZOGENNE - tkwiące w środowisku w którym żyje dziecko, a więc w ŚRODOWISKU RODZINNYM I SZKOLNYM. Przyczyny tkwiące w środowisku rodzinnym: - pierwsze doświadczenia życiowe dziecka, - warunki materialne dziecka, - sytuacja dziecka w rodzinie (struktura i wydarzenia losowe), - jedynactwo, jeden chłopiec wśród sióstr i odwrotnie, dzieci pozamałżeńskie, choroba lub śmierć członka rodziny, nieobecność matki lub ojca, ojczym, macocha, - dezintegracja życia rodzinnego czyli konfliktowe współżycie rodziców, osobisty stosunek rodzica do dziecka, - nieprawidłowe postawy rodziców a więc postawa unikająca, odtrącająca, chroniąca, błędy wychowawcze rodziców (zły przykład postępowania rodziców, niejednakowe traktowanie dzieci, brak poszanowania prawa dziecka). Przyczyny tkwiące w środowisku szkolnym Przyczyny organizacyjne: - niedostatki systemu szkolnego, programów nauczania, podręczników a więc przeładowane programy nauczania, - duża liczba lekcji nie uwzględniających potrzeb psychofizycznych dzieci, - zbyt liczne klasy, - znikoma liczba lekcji przeznaczonych na wych. fiz, - wadliwy system kształcenia nauczycieli. Przyczyny psychologiczno - społeczne: - nieznajomość ucznia przez nauczyciela, - zaniżone oczekiwania nauczyciela wobec uczniów. Przyczyny pedagogiczne Polegają na tym, że zbyt mało uwagi przywiązuje się do wyrabiania w uczniach pozytywnej motywacji uczenia się. Znajduje to swój wyraz w przymuszaniu uczniów do nauki za pomocą gróźb, poleceń. Ponadto przewaga w procesie nauczania funkcji informacyjnej nad kształcącą i wychowawczą. Konsekwencją trudności wychowawczych tkwiących w środowisku szkolnym są: niepowodzenia w nauce i zjawisko drugoroczności. Narastające niepowodzenia w nauce są pierwszym symptomem ich nieprzystosowania społecznego. Niepowodzenia w nauce pociągają za sobą wagary, ucieczki z domu. Oczywiście udzielona w porę pomoc może uchronić ucznia przed dalszymi następstwami. ŚRODKI ZAPOBIEGANIA I ZWALCZANIA TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZCYH PODMIOTOWE TRAKTOWANIE UCZNIÓW przez nauczycieli. Polega ono na spostrzeganiu każdego ucznia jako autonomicznej jednostki, która bez względu na wpływ i uwarunkowania zewnętrzne ma prawa do własnej podmiotowości tj. wewnętrznej niezależności i odpowiedzialności za własne postępowanie. Takie traktowanie ucznia zakłada: - liczenie się z jego godnością - okazywanie mu poszanowania i serdeczności, uwzględnienie jego potrzeb i udzielenie mu pomocy, - akceptację i zaufanie do uczniów, otwartość, empatyczne rozumienie ucznia, cierpliwość nauczycieli. UTRZYMANIE KARNOŚCI WŚRÓD UCZNIÓW Mówi się o 3 rodzajach karności: zewnętrznej, wewnętrznej i świadomej. Wychowawczo niepożądana jest karność zewnętrzna. Przejawia się ona w ślepym podporządkowaniu się uczniów wymogom nauczycieli. Uczniowie wychowani w karności zewnętrznej wykonują zadania tylko z obowiązku bez wewnętrznego przeświadczenia i ciekawości tego, co robią. Preferuje się natomiast karność wewnętrzną. Wyraża się ona w postawie ucznia spełniającego swoje obowiązki w przeświadczeniu o ich doniosłym znaczeniu dla osobistego dobra. Uczniowie wychowani w duchu karności wewnętrznej skorzy są do samokontroli i samooceny. Częściej zabiega się też o karność w procesie nauczania i wychowania. Stanowi ona syntezę karności zewnętrznej i wewnętrznej. Uwzględnia ona zarówno zadania polecane uczniom przez nauczyciela, jak również zadania, których wykonanie uzależnia się od wyboru uczniów.
Opracowanie: mgr Alina Sowa Wyświetleń: 2011
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |