AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lucyna Laskowska
Matematyka, Scenariusze

Odczytywanie położenia obiektów na mapie. Punkt w układzie współrzędnych - scenariusz lekcji matematyki w klasie V szkoły podstawowej

- n +

Wielopoziomowe nauczanie matematyki w klasie integracyjnej

Scenariusz lekcji matematyki w klasie V szkoły podstawowej
(z wykorzystaniem podręcznika "Matematyka 2001" klasa 5, WSiP)

Temat: Odczytywanie położenia obiektów na mapie. Punkt w układzie współrzędnych.

Cele ogólne:
- Zapoznanie uczniów z geograficznym i matematycznym sposobem określania położenia punktu na płaszczyźnie
- Zbadanie układów interpersonalnych w klasie.

Podczas lekcji uczeń:
- Poznaje sposób określania położenia obiektów na mapie za pomocą południków i równoleżników,
- Poznaje znaczenie pojęć: długość i szerokość geograficzna oraz symbolikę ich zapisów.
- Odszukuje punkt na mapie na podstawie jego współrzędnych geograficznych.
- Poznaje prostokątny układ współrzędnych na płaszczyźnie.
- Zaznacza punkt w układzie współrzędnych na podstawie danych (x,y).

Po lekcji uczeń potrafi:
- Zaznaczyć na prostokątnym układzie współrzędnych punkt o danych
współrzędnych.

Metody:
- pogadanka, ćwiczenia, praca z mapą i z podręcznikiem, pokaz

Formy pracy:
- Praca indywidualna, praca z całą klasą

Do lekcji potrzebne są pomoce i środki dydaktyczne:

1. Mapa świata na której zamocowane są grube, kolorowe nici wzdłuż równika i południka 0o oraz paski papieru z napisami:

północ N   północ N   północ N   północ N

południe S   południe S   południe S   południe S

wschód E   wschód E   wschód E   wschód E

zachód W   zachód W   zachód W   zachód W

2. a) Napis na tablicy:

Długość geograficzna:

wschodnia E (east)..... zachodnia W (west)......

Szerokość geograficzna: północna N (north).......

południowa S (south)....... b) Mała kartka z napisem:

Ratunku! Jestem na wyspie, ok. 60 W, 10 N Robinson Kruzoe

Kartka umieszczona jest w butelce z korkiem w taki sposób, aby można było kartkę wyjąć,

3. Książka "Robinson Kruzoe" według Daniela Defoe, napisał Stanisław Stampf'l,
4. Kratkowana tablica z narysowanym układem współrzędnych, kolorowe magnesy,
5. Duży arkusz papieru pakowego z naniesionym układem
współrzędnych, liniami pionowymi i poziomymi, umożliwiającymi
odszukanie punktu.
Na arkuszu zaznaczone są kontury wyspy.
6. Narysowane lub wycięte obrazki przedstawiające zwierzęta,
rośliny (warzywa, owoce), które uczniowie umieszczą na mapie
wyspy wg podanych na obrazkach współrzędnych (po2 obrazki dla jednego ucznia)
7. Bloczek z kartkami umożliwiającymi przyklejenie ich do papieru pakowego.
Na kartkach wypisane są imiona uczniów.
8. Dla każdego ucznia koperta, w której umieścimy:
2 obrazki ze współrzędnymi miejsc na wyspie,
treść zadania wykonywanego w klasie,
treść zadania domowego.
Na kopertę przyklejamy kartkę z imieniem ucznia.
9. Dla uczniów z dysfunkcjami przygotowujemy kartki formatu A4,
pokryte siecią kwadratów o boku 2cm. Zaznaczamy osie układu.
Uczeń otrzyma w kopercie papierowe kółeczka, na których napiszemy współrzędne punktów. Podczas lekcji dziecko umieści kółka na swoim układzie współrzędnych.
Przebieg lekcji:
Część wstępna
- Zapisanie tematu lekcji
- Pogadanka o:
* mapie świata: lądach, oceanach, miastach i liniach widocznych na mapie;
* niespodziewanych wydarzeniach na lądzie i morzu wymagających wezwania
pomocy.

Realizacja tematu
Część I

- Prezentacja książki "Robinson Kruzoe". Krotka opowieść o przygodach żeglarza.
- Wyobraźmy sobie, że przebywając nad morzem, znajdujemy wyrzuconą przez fale butelkę. W środku jest kartka. Odczytajmy jej treść.
(Patrz: środki dydaktyczne pkt 2b). Jak odszukać Robinsona?
- Gdzie znajduje się wyspa rozbitka?
- Wyjaśnienie oznaczeń (Patrz środki dydaktyczne pkt.2a)
- Odszukanie okolic pobytu Robinsona. Autor książki Stanisław Stampf'l podaje wyspę Tobago, która leży na północ od rzeki Orinoko, około 12o N, natomiast u Daniela Defoe jest to jedna z wysp Morza Karaibskiego.

Część II
- Podanie informacji o matematycznym sposobie określania położenia punktów na płaszczyźnie.
- Ćwiczenia w odczytywaniu współrzędnych punktów oznaczonych kolorowymi magnesami na kratkowanej tablicy z umieszczonymi na niej osiami X i Y.
- Zaznaczenie punktów na układzie wg podanych współrzędnych (x, y).

Część III
- Praca samodzielna uczniów
A. Narysowanie w zeszytach układu współrzędnych.
Sprawdzenie narysowanych układów przez nauczyciela
Zaznaczenie na układzie punktów określonych współrzędnymi-
podręcznik zad.1 str.141, załącznik nr 1a

B. Dla uczniów mających trudności w pisaniu:
Na dużej kartce z układem współrzędnych umieść kółka wg napisanych
na nich współrzędnych. załącznik nr 1b
(Do tego ćwiczenia użyłam pionki warcabowe w dwóch kolorach. Współrzędne dobrałam w taki sposób, aby w każdej ćwiartce układu znalazły się 2 pionki o różnych kolorach. Takie rozmieszczenie ułatwia sprawdzanie zadania)

Część IV
Wyobraźmy sobie, że nasza klasa podczas wakacji zamieszkała na pewnej wyspie (Patrz środki dydaktyczne nr 5). Żyły na niej zwierzęta i ptaki. W jeziorze
pływały ryby. Był tam też ogród i sad. Jedzenia było pod dostatkiem, bo wszystko, co potrzebne znajdowało się na wyspie.
- Wyjmiecie teraz z kopert obrazki i umieścicie je na wyspie, zgodnie z oznaczeniami, które na nich odczytacie. (Dzieci grupami podchodzą do planu wyspy i za pomocą magnesów zawieszają obrazki.)

Rozmieszczenie tematyczne ilustracji:
I ćwiartka: ogród
II ćwiartka: zwierzęta domowe
III ćwiartka: ryby i ptaki żyjące nad wodą
IV ćwiartka: zwierzęta leśne
- Wybierzcie miejsce na wyspie, w którym chcielibyście zamieszkać i przyklejcie w tym miejscu kartkę ze swoim imieniem. Co zadecydowało o wyborze tego miejsca?

Zakończenie lekcji
- Ocena pracy uczniów na lekcji
- Odczytanie poleceń do zadania domowego, załącznik nr 2, zadania a, b, c.
Polecenia znajdują się w kopertach i są zróżnicowane pod względem trudności.
Uwzględniają cechy indywidualne dzieci.

Załącznik nr 1

Treść zadania klasowego
a. Narysuj w zeszycie układ współrzędnych. Zaznacz na nim punkty o współrzędnych:

A= (1, 3) B= (3, 1) C= (1, -1) D= (-4, 1)
E= (-4, -1) F= (-2, 3) G= (-3, -3) H= (4, -6)
b. Umieść kółka na dużym układzie zgodnie z podanymi współrzędnymi:
(1, 3) (3, 1) (1, -1) (-4, 1)
(-4, -1) (-2, 3) (-3, -3) (4, -6)
Załącznik nr 2
Treść zadania domowego

a. Podręcznik str.142, zad.2. Przerysuj do zeszytu układ współrzędnych.
Zaznacz na nim punkty A, B, C, D, E. Obok liter napisz współrzędne punktów.
b. Podręcznik str.142, zad.2. Przerysuj do zeszytu układ współrzędnych.
Zaznacz na nim punkty A,B,C,D,E.

c. Wykorzystaj informację z lekcji o długości i szerokości geograficznej
do przybliżonego określenia położenia miast: (podręcznik str.140):
Matadi - 13E, 6S
Lagos -...........
Akra -............
Port Gentil -.............
Pointe Noire -..............

Wypożycz w bibliotece szkolnej książkę "Robinson Kruzoe" Daniela Defoe i sprawdź w jaki sposób Robinson wzywał pomocy podczas pobytu na wyspie bezludnej. Czy bardzo nudził się, przebywając wiele lat w samotności?

Uwagi o realizacji lekcji:

Osiągnięcie celu edukacyjnego lekcji jest możliwe pod warunkiem opanowania przez uczniów umiejętności określania położenia punktów w I ćwiartce układu współrzędnych.

Lekcja jest przykładem korelacji kilku przedmiotów: języka polskiego, przyrody, matematyki i języka angielskiego. Będzie przebiegała sprawnie,
jeśli wcześniej dokładnie zaplanujemy wszystkie czynności. Specyfika klasy integracyjnej wymaga zastosowania wielopoziomowości w nauczaniu. Konieczne jest także uwzględnianie warunków fizycznych dzieci. Obecność nauczyciela wspomagającego umożliwia dzieciom niepełnosprawnym aktywnie uczestnictwo w lekcji.

Wprowadzony do tematu wątek literacki uatrakcyjnia lekcję i wzbudza zainteresowanie, które umiejętnie skierujemy na treści matematyczne. Umieszczanie obrazków i własnych imion na planie wyspy są okazją do sprawdzenia stopnia opanowania kształconych na lekcji umiejętności oraz poznania wzajemnych sympatii lub zainteresowań przyrodniczych dzieci.

Lekcja wymaga wielu przygotowań. Jest starterem do działu: Prostokątny układ współrzędnych na płaszczyźnie. Wzmacnia motywację do nauki i długo pozostaje w pamięci dzieci.

 

wschodnia E (east).....

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10573


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.94



Ilość głosów: 16

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.