Katalog Paweł Kowalski Historia, Scenariusze Deklaracja praw człowieka i obywatela 26.08.1789r.Deklaracja praw człowieka i obywatela - 26.08.1789r.CelePo zajęciach uczniowie powinni umieć: - Określić, jakie sfery życia publicznego reguluje Deklaracja Praw... - Nazwać najważniejsze zasady zawarte w omawianym dokumencie. - Wyjaśnić pojęcie prawa naturalnego - Przedstawić znaczenie art. 17 dotyczącego "świętego prawa własności" Środki dydaktyczne a) Podręcznik do historii b) Tekst Deklaracji Praw... c) Konstytucja RP Przebieg zajęć 1. Przypomnienie zadania z poprzedniej lekcji dotyczącego chronologicznego ułożenia wydarzeń od zburzenia bastylii do ogłoszenia Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela (oczywiście z jednoczesnym omówieniem) 2. Sprawdzenie zadania domowego 3. Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela jest jednym z najważniejszych dokumentów w dziejach ludzkości. Jej treść znacząco wpłynęła na dalsze losy naszej cywilizacji. Do dzisiaj widoczne jest ogromne znaczenie zawartych w niej postanowień, aby się o tym przekonać wystarczy zajrzeć do polskiej konstytucji. Na tej lekcji zapoznamy się z fragmentami Deklaracji, żeby lepiej zrozumieć charakter zasad, jakie zostały w niej zawarte, a następnie poszukamy ich śladów w obecnie obowiązującej w naszym kraju konstytucji. 4. Podział klasy na trzy grupy, każda grupa otrzymuje po trzy artykuły z DPCiO do opracowania - Należy nazwać i wyjaśnić zasady zawarte w poszczególnych artykułach. - Trzeba analizowane zasady odnaleźć w Konstytucji RP (dla ułatwienia nauczyciel na tablicy wypisuje artykuły konstytucji, wśród których należy szukać rozwiązania) - Dla ułatwienia zespoły mogą podzielić się na podzespoły, z których jeden pracuje nad nazwą i wyjaśnieniem danego prawa, drugi szuka go w konstytucji. 5. Praca w grupach Grupa I Art. 1 / Art. 32 pkt 1[1] Co to znaczy równość wobec prawa? Podać przykłady na różnice społeczne uzasadnione doborem publicznym (np. sędziowie, może dynastia panująca) Art. 2 Wypisać naturalne prawa człowieka: (wolność, własność, prawo do oporu). Co rozumiemy pod pojęciem prawa naturalnego? Art. 3 / Art. 4 pkt 1 i 2 Władza pochodzi od narodu (wyjaśnić uczniom, że ta zasada zostanie we Francji wykorzystana do zalegalizowania władzy po odsunięciu od rządów Ludwika XVI Jedna forma legalizowania władzy - dziedziczność tronu została zastąpiona inna, pochodzącą z wyboru - woli narodu) Grupa II Art. 4 / Art. 31 pkt 3 Zgodne z prawem ograniczenie wolności (kiedy jest możliwe?) Art. 5 / Art. 31 pkt 2, art. 42 pkt 1 Co nie jest zabronione nie jest zakazane Art. 7 / Art. 41 Zasada nietykalności osobistej (na czym polega?) Grupa III Art. 10 / Art. 53 Wolność religii Art. 11 / Art. 54 Wolność słowa Art. 13 / ustawa podatkowa Wprowadzenie podatku progresywnego (co to jest podatek progresywny i liniowy?) 6. Członkowie grup przedstawiają efekty swojej pracy. (Nad sprawnym przebiegiem tej części lekcji czuwa nauczyciel) 7. Ostatnie dziesięć minut lekcji poświęcone jest art. 17 DPCiO (święte prawo własności) i w tym kontekście wywołany zostaje problem reprywatyzacji (jako wstęp do oddzielnej lekcji na ten temat). Zadanie domowe Wiele osób uważa, że zasada świętego prawa własności jest fundamentem istnienia ładu, porządku i sprawiedliwości w państwie. Proszę wyrazić swój stosunek do tego poglądu. Odpowiedź uzasadnić. Przypisy: 1. Kolorem niebieskim zaznaczono artykuły z obowiązującej Konstytucji RP. Kolor czarny to art. z DPCiO Opracowanie: Paweł Kowalski Wyświetleń: 3931
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |