Katalog Elwira Lejawka Ekonomia, Scenariusze Przykładowy business plan - materiał pomocniczy do nauczania przedsiębiorczościBusiness Plan dla Pracowni Szyldów i Reklam "PREKSZYLD" w TuchowiePRZYKŁADOWY BUSINESS PLANMATERIAŁ POMOCNICZY DO NAUCZANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Spis treści: 1. Rodzaj i charakterystyka prowadzonej działalności gospodarczej 2. Nazwa i logo firmy 3. Forma prawna 4. Lokalizacja firmy, zasięg oddziaływania 5. Rynek, rozpoznanie chłonności i zasobności rynku oraz konkurencji 6. Źródła finansowania - analiza sytuacji finansowej 7. Rejestracja działalności 8. Wnioski końcowe 1. Rodzaj i charakterystyka prowadzonej działalności gospodarczej Spółka cywilna założona przez dwóch udziałowców: Stanisława Zająca i Adama Tarkowskiego, ma charakter produkcyjno - usługowy w zakresie projektowanie i wykonywania reklam, szyldów, nazw ulic, numerów budynków itp. Wymienione produkty wykonywane będą na podkładach z blachy ocynkowanej lub aluminiowej, względnie z tworzywa sztucznego. Urządzenia potrzebne do obróbki podkładów, malowania, suszenia, projektowania i nanoszenia informacji muszą być zakupione i są wstępnie zamówione. Transport materiałów, takich jak blacha, zapewnia dostawca. Zaopatrzeniem w pozostałe materiały będzie się zajmować posiadający samochód Adam Tarkowski. Żona Tarkowskiego będzie pomagała prowadzić księgowość i załatwiać formalności urzędowe. Zainteresowani przeanalizowali fachową literaturę określającą warunki prawidłowego startu przy zakładaniu firmy. 2. Nazwa i logo firmy Spółka będzie nazywać się: "Pracownia Szyldów i Reklam PREKSZYLD w Tuchowie, Stanisław Zając i S-ka". Logo firmy - PREKSZYLD - zostało już opracowane: 3. Forma prawna 3.1 Działalność gospodarcza będzie prowadzona na zasadach spółki osobowej pod nazwą spółka cywilna. Wspólnicy - Stanisław Zając i Adam Tarkowski zawarli między sobą poświadczoną notarialnie umowę w sprawie trwałego i zorganizowanego współdziałania w dążeniu do osiągnięcia celu gospodarczego. Uprawnionym do reprezentowania Spółki i otwarcia rachunku bankowego jest Stanisław Zając. Każdy ze współzałożycieli wniósł określony wkład. - St. Zając - połowę własnej posesji i 50% kwoty potrzebnej na zakup urządzeń i wyposażenia. - A. Tarkowski - samochód do dyspozycji spółki, 50% kwoty na zakup wyposażenia oraz pracę swojej żony. Majątek stanowi własność wspólną a założyciele odpowiadają solidarnie i osobiście za jego stan. Planowany termin rozpoczęcia działalności Spółki - 2 maja 2002. 3.2 Krótka informacja o udziałowcach: Stanisław Zając - 32 lata. Wykształcenie - technik plastyk. Przez 10 lat pracował w tarnowskiej firmie reklamowej przy projektowaniu makiet reklamowych. Posiada rodzinę - żonę i dwoje dzieci. Żona jest stomatologiem i pracuje w miejscowej przychodni. Mieszka w dużym budynku rodzinnym przy ul. Zielonej 14 w Tuchowie, położonym w odległości 500m od centrum miasta. W połowie tego budynku prowadzona będzie działalność gospodarcza. Adam Tarkowski - 36 lat, z wykształcenia technik - mechanik. Do końca 2001 roku pracował w jednym z zakładów metalowych Tuchowa w charakterze mistrza produkcji. Dobra znajomość obróbki mechanicznej i powierzchniowej. Żonaty, troje dzieci. Żona z wykształcenia ekonomistka, w chwili obecnej nie pracuje. Mieszkają w bloku spółdzielczym na Oś. Centrum w Tuchowie. 4. Lokalizacja firmy, zasięg oddziaływania 4.1 Lokalizacja pracowni. Pracownia usytuowana jest w połowie obszernego murowanego budynku St. Zająca w Tuchowie przy ul. Zielonej 14. W skład pracowni wchodzą trzy pomieszczenia o łącznej powierzchni 96 m2. Zgodnie z planem rozmieszczenia urządzenia i sprzęt produkcyjno usługowy umiejscowione będą w największym pomieszczeniu o powierzchni 36 m2. Sprzęt do projektowania oraz pomocniczy rozmieszczony zostanie w średnim pomieszczeniu od strony południowej, do którego wchodzi się z pokoju przeznaczonego na biuro niezbędne do obsługi klientów i prowadzenia dokumentacji. Planowana do zagospodarowania połowa budynku posiada wyposażenie higieniczno - sanitarne niezależne od części mieszkalnej. Modernizacji wymaga oświetlenie sztuczne, które musi być podzielone na główne i stanowiskowe, czyli usytuowane nad ważniejszymi urządzeniami. Oświetlenie dzienne uznano za wystarczające z uwagi na rozmiar istniejących okien. Dwa duże okna od największego pomieszczenia, skierowane na północ, będą okratowane. Skierowane na południe okna od dwóch pozostałych pomieszczeń poza okratowaniem będą zaopatrzone w żaluzje. W przypadku popytu na tego rodzaju usługi produkcyjne i rozwoju pracowni perspektywicznie przewiduje się wymianę podłogi drewnianej na płytki posadzkowe. Wejście do pomieszczeń pracowni jest z korytarza dzielącego budynek na dwie części. Szerokie dwudzielne drzwi posiada największe pomieszczenie przeznaczone na urządzenia produkcyjne. Drugie drzwi z korytarza prowadzą do najmniejszego pomieszczenia przeznaczonego na biuro i pośrednio do pomieszczenia projektowania i czynności pomocniczych. Do domu jest doprowadzone napięcie 380V niezbędne do podłączenia i uruchomienia urządzeń produkcyjnych. Na podwórzu budynku głównego znajduje się budynek gospodarczy murowany i pokryty blachą, który będzie służył za magazyn materiałów i surowców. W miarę rozwoju pracowni może on być rozbudowywany na przyległej posesji. Budynki wraz z posesją są ogrodzone. Szeroka brama wjazdowa położona tuż przy ulicy stanowi dogodny wjazd na podwórze o powierzchni 240 m2. Opisana lokalizacja budynku wraz z zapleczem jest korzystna dla transportu zaopatrzeniowego i wjazdu samochodów klientów przybywających z okolicznych miejscowości. 4.2 Zasięg oddziaływania firmy Miasto Tuchów położone jest na południe od Tarnowa w odległości 18 km i na północ od Nowego Sącza oddalonego o 50 km. Miasto zamieszkałe jest przez 6,5 tysiąca ludności a gmina razem z miastem przez 10 tysięcy mieszkańców. Położenie miasta przy linii kolejowej Tarnów-Krynica oraz dobrze rozwinięta sieć autobusowa sprzyja kontaktom między sąsiednimi gminami. Kontakty powyższe są ożywione szczególnie w każdy wtorek tygodnia, kiedy to odbywają się słynne w całej okolicy targi tuchowskie. Zasięg oddziaływania firmy obejmować będzie miasto i gminę Tuchów oraz sześć sąsiednich gmin zamieszkałych przez około 65 tysięcy mieszkańców. 5. Rynek, rozpoznanie chłonności i zasobności rynku oraz konkurencji Miasto Tuchów, w którym rozpoczyna działalność pracownia, posiada dobrze rozwiniętą sieć handlowo - usługową, prywatny zakład produkcyjny zatrudniający ponad 100 pracowników i zakłady rzemieślnicze. Tendencja rozwojowa miasta, gminy i gmin sąsiednich jest rosnąca. Obiecujący jest również popyt na reklamy, szyldy, tablice z nazwami ulic i numerami domów. Tuchów oraz gminy sąsiednie zaopatrywały się dotychczas w reklamy i szyldy w Tarnowie. Druga pracownia reklam funkcjonuje w Nowym Sączu ale z uwagi na dużą odległość, z tej raczej nie korzystano. Obie pracownie - w Tarnowie i w Nowym Sączu - do tanich nie należą ze względu na duży popyt i brak konkurencji. W tym pracownia tuchowska upatruje swój atut. 6. Źródła finansowania - analiza sytuacji finansowej 6.1 Założyciele spółki z chwilą podjęcia decyzji w sprawie działalności na własny rachunek dokonali wstępnej analizy potrzeb finansowych na kapitał inwestycyjny i finansowy. W ramach wstępnego ustalania potrzeb inwestycyjnych wzięto pod uwagę kwoty jakie trzeba wydatkować na zorganizowanie pracowni i uruchomienie w niej produkcji. Adaptacja pomieszczeń przeznaczonych na pracownie wymaga: - zainstalowania oświetlenia nad ważniejszymi stanowiskami - zamontowania najprostszego okratowania okien, żaluzji i dodatkowych zamków w drzwiach. Wydatki na ten cel - przy nakładzie własnej robocizny - nie powinny przekroczyć kwoty 2,000 złotych. Poważniejszą kwotę trzeba wydatkować na wyposażenie pracowni. Wstępne rozeznanie wykazuje, że niezbędne urządzenia i sprzęt projektowo - produkcyjny (łącznie z komputerem i ploterem tnącym) będą kosztować ok. 19,000 złotych. W początkowej fazie działalności nie przewiduje się wydatków na wyposażenie biura, które to wyposażenie będzie stanowić już posiadany sprzęt meblowo - biurowy. 6.2 Przy szacowaniu kapitału obrotowego, który musi być do stałej dyspozycji spółki, wzięto pod uwagę strukturę kosztów sprzedaży i wstępną analizę obiegu pieniądza w spółce. Na kapitał obrotowy, z którego zakupione muszą być materiały, narzędzia, części zamienne, energia itp. ustalona została kwota 3,000 złotych. 6.3 Razem na zabezpieczenie kapitału obrotowego i inwestycyjnego potrzebna będzie kwota 24,000 zł. Współzałożyciele posiadają 9,000 zł środków własnych (Zając 5,000 zł, Tarkowski 4,000 zł). Pozostałe 15,000 pozyskane zostanie z kredytu bankowego zaciągniętego w Banku Przemysłowo Handlowym w Tarnowie, zabezpieczonego wartością budynku jednego współwłaściciela i wartością spółdzielczego mieszkania własnościowego drugiego z udziałowców. Analiza przeprowadzona została dość dokładnie z uwagi na fakt, że w przypadku otrzymania niewystarczającej kwoty mogłyby wystąpić trudności przy staraniu się o następny kredyt z uwagi na ciążący na spółce dług. W przypadku zawyżonego kredytu nadwyżka będzie pracować na korzyść kredytodawcy a nie kredytobiorcy. 7. Rejestracja działalności Udziałowcy w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej załatwili następujące formalności: - w Sądzie Rejestrowym w Tarnowie zgłosili umowę o rozpoczęciu działalności gospodarczej - z Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego uzyskali numer identyfikacyjny REGON, czyli kod niosący informacje o podmiocie gospodarczym - w Banku Pekao S.A. w Tarnowie otworzyli konto bankowe (rachunek bieżących obrotów) - w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych zgłosili działalność gospodarczą celem naliczenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz fundusz pracy i gwarantowanych świadczeń pracowniczych - z Urzędu Skarbowego uzyskali Numer Identyfikacji Podatkowej - NIP - w Państwowej Inspekcji Pracy zgłosili działalność gospodarczą - w Powszechnym Zakładzie Ubezpieczeń S.A. (II Inspektorat w Tarnowie) ubezpieczyli majątek spółki od ognia i kradzieży. Opłaty poniesione z tego tytułu pokryli udziałowcy ze środków finansowych własnych. 8. Wnioski końcowe 1. Podejmowana działalność gospodarcza odzwierciedla zainteresowania i umiejętności założycieli spółki. 2. Dokładnie przestudiowana literatura fachowa w zakresie prawidłowego startu oraz zarządzania firmą pomogła w bardziej realnym i optymistycznym spojrzeniu na podejmowane przedsięwzięcie. 3. Własne pomieszczenia, transport, dogodne zaplecze oraz lokalizacja pracowni pozwolą na zminimalizowanie kosztów własnych. 4. Posiadanie części własnych środków finansowych i zaciągnięcie stosunkowo niewysokiego kredytu umożliwi w krótszym czasie zamortyzować nakłady. 5. Rozpoznanie rynku i konkurencji pozwala optymistycznie planować zyski, zwłaszcza w aspekcie cenowym i jakościowym. 6. Założyciele są przekonani, że do osiągnięcia pełnego sukcesu wystarczy dobrze zorganizowana kampania marketingowo - reklamowa w obszarze oddziaływania. Opracowanie: Elwira Lejawka (Tarnów) Wyświetleń: 3435
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |