![]() |
![]() |
Katalog Teresa Komasara Różne, Artykuły Inteligencja emocjonalna, a osiągnięcia uczniaInteligencja emocjonalna, a osiągnięcia uczniaInteligencja (z łacińskiego - pojętność), to zespół zdolności umysłowych umożliwiających człowiekowi korzystanie z nabytej wiedzy przy rozwiązywaniu nowych problemów i racjonalnym zachowaniu w różnych sytuacjach życiowych.Wg Daniela Golemana inteligencja emocjonalna to zdolności rozpoznawania przez nas naszych własnych uczuć i uczuć innych, zdolności motywowania się i kierowania emocjami zarówno naszymi własnymi, jak i osób, z którymi łączą nas jakieś więzi. Inaczej mówiąc, jest to umiejętne panowanie nad emocjami, kierowanie nimi i wykorzystanie ich do osiągnięcia sukcesu. Dzieciństwo i okres dorastania to najważniejszy czas do tworzenia się zasadniczych nawyków emocjonalnych. Bardzo wiele wtedy zależy od rodziców. Posiadanie inteligentnych emocjonalnie rodziców jest dobrodziejstwem i wzorem dla dziecka. Ideę wychowania dzieci emocjonalnych inteligentnie odzwierciedla tzw. 24-karatowa Złota Zasada - "Traktuj swoje dziecko tak, jak chcesz by inni je traktowali". Rodzice winni dawać przykład dzieciom - swoim zachowaniem i postępowaniem godnym naśladowania, ponieważ (jak mówi Dyrektorium ogólne o katechizacji z 1997 r.) oni są "pierwszymi wychowawcami". To w rodzinie dziedziczy się doświadczenia dobre i złe, także przekazywany jest system wartości. Między rodzicami i dziećmi powinny zachodzić relacje partnerskie. Nawet mały problem dla dziecka powinien być dla rodzica problemem ogromnej wagi i wówczas można mówić o zrozumieniu i więzi emocjonalnej. Dlatego oprócz domu i rodziny również szkoła powinna uczyć nawyków emocjonalnych i pielęgnować je. Powinna pomóc dziecku w znalezieniu dziedziny, która najbardziej odpowiada jego talentom. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy uczeń oprócz wiedzy zdobędzie wiele innych umiejętności, takich jak: - umiejętność kierowania swoimi emocjami, - cierpliwość i empatia, - umiejętność poprawnego radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, - zdolność wyrażania swoich potrzeb, - zdolność motywacji swoich racji, - pewność siebie, - umiejętność dostrzegania swoich słabych stron, - umiejętność współdziałania w grupie, - umiejętność samodzielnego myślenia itp. Braki z zakresu posiadania tych umiejętności uniemożliwiają uczniom osiągnięcie sukcesu nie tylko w szkole, ale i w dalszym życiu. Ważne jest nie tylko to, że uczeń posiada odpowiednią wiedzę, ale przede wszystkim to, że potrafi tą wiedzę w odpowiednim czasie i miejscu całkowicie wykorzystać. Inteligencja emocjonalna jest więc ściśle związana z osiągnięciami ucznia w szkole i w życiu codziennym. Bez tej spójności wiele się nie osiągnie. Należy również pamiętać o tym, że poziom umiejętności wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej można podnosić przez całe życie i przez całe życie wzbogacać. We współczesnym świecie często zanika kultura i wrażliwość na ludzkie nieszczęście, ciągle wzrasta poczucie zagrożenia. Świadczy to o coraz większym niedostosowaniu emocjonalnym. Rola szkoły, choć drugorzędna - pozostaje niezastąpiona. Uczeń musi się w niej dobrze czuć, by móc rozwijać swoje zdolności i zainteresowania. Powinna być szkołą przyjazną i otwartą dla ucznia oraz dla jego rodziców. Wyrabiając i doskonaląc wymienione wyżej umiejętności prowadzimy uczniów do osiągania coraz to wyższego celu, który zapewne zaowocuje w przyszłości i przyczyni się do wyeliminowania wspomnianych zagrożeń.
Opracowanie: Teresa Komasara Wyświetleń: 724
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |