![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() | ||||||||
![]() |
||||||||
Katalog Ewa Cybulska Geografia, Scenariusze Możliwości wykorzystania walorów turystycznych miejscowości Góra Św. Anny - konspekt lekcji geografiiMożliwości wykorzystania walorów turystycznych miejscowości Góra Św. AnnyKONSPEKT LEKCJI Z GEOGRAFIITreści z "Podstawy programowej" 1. Krajobraz najbliższej okolicy - obserwacje i opisy a) składniki naturalnego krajobrazu b) sposoby zagospodarowania obszaru c) ludzie i kultura d) zależność życia ludzi od czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych 2. Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze. 3. Warunki życia ludzi w najbliższym otoczeniu. Cele kształcenia: - wiadomości - uczeń będzie umiał rozpoznać i grupować elementy krajobrazu oraz lokalizować położone najbliżej szkoły obiekty i instytucje kulturalne oraz zabytki (kościół, klasztor, kalwaria, amfiteatr, Pomnik Czynu Powstańczego, Muzeum Czynu Powstańczego), powinien znać walory turystyczne swojej miejscowości, - umiejętności - uczeń będzie potrafił odszukać na mapie swoją miejscowość, będzie umiał prezentować ciekawe miejsca w swoim regionie oraz oceniać możliwości rozwoju turystyki, będzie doskonalił umiejętność prowadzenia obserwacji i korzystania z różnych źródeł informacji, - rozumienie - uczeń w sposób rozumowy określi skutki nasilenia ruchu turystycznego i ich wpływ na stan środowiska, wskaże zmiany zachodzące w krajobrazie regionu Góry Św. Anny na przestrzeni dziejów, - postawy * kształtowanie wrażliwości na piękno krajobrazu, * wyrabianie przekonania, że warto poznawać walory i atrakcje turystyczne własnego regionu, * proponowanie działań w celu uatrakcyjnienia Góry Św. Anny dla turystów. Metody: - zajęcia terenowe i wywiady (podczas wcześniejszej wycieczki w teren) - elementy dyskusji - praca w grupach - metaplan - analiza i interpretacja zgromadzonych materiałów Typ lekcji: - lekcja o wielu momentach nauczania Środki dydaktyczne: - mapa Polski - albumy o Górze Św. Anny - widokówki, foldery i przewodniki turystyczne - arkusze papieru, mazaki Pojęcia: - krajobraz i jego elementy - krajobraz naturalny i przekształcony - zabytki historyczne - walory i atrakcje turystyczne Plan ogólny lekcji: 1. Czynności organizacyjno-porządkowe (ok. 5 min.) 2. Przypomnienie odbytej wcześniej wycieczki terenowej i jej głównych założeń (ok. 5 min.) 3. Podanie tematu lekcji i wyjaśnienie jej celu (ok. 3 min.) 4. Tok lekcji właściwej (ok. 30 min.) 5. Zadanie pracy domowej (ok. 2 min.) Przebieg lekcji: Po zajęciu przez uczniów miejsca i sprawdzeniu listy obecności nauczyciel krótko przypomniał odbytą wcześniej wycieczkę terenową po Górze Św. Anny. W czasie tej wycieczki trzy grupy uczniów koncentrowały się na następujących działaniach: gr. I - przeprowadzała wywiady ze starszymi mieszkańcami wsi Góra Św. Anny na temat "Jak wyglądała Góra Św. Anny dawniej". gr. II - przeprowadzała rozmowy z pracownikami Szkolnego Schroniska Młodzieżowego i prywatnych pensjonatów "Anna" i "Róża" na temat możliwości skorzystania z noclegów przez turystów polskich i zagranicznych. gr. III - obserwowała zabytki i obiekty kultury znajdujące się w Górze Św. Anny. Wszystkie dzieci zwracały uwagę na krajobraz Góry Św. Anny i okolic. Następnie nauczyciel podaje uczniom temat lekcji i zapisuje go na tablicy, wyjaśnia podstawowe cele lekcji i przedstawia proponowane formy pracy. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat form teren nadających charakter krajobrazowi najbliższej okolicy. Poleca, by uczniowie: - wyjaśnili, czym jest krajobraz - wyróżnili w krajobrazie główne formy terenu - wskazali w terenie formy naturalne i wytworzone przez człowieka Uczniowie na kartkach wypisują elementy krajobrazu roztaczającego się wokół Góry Św. Anny. Na każdej kartce powinien być napisany tylko jeden element krajobrazu. Następnie uczniowie przypinają magnesami swoje karteczki na tablicy, na której wcześniej przygotowano tabelę:
Potem lider każdej z grup krótko prezentuje wyniki pracy swojej grupy. Najważniejszym momentem lekcji jest praca metodą metaplanu na temat turystyki w Górze Św. Anny.
Dlaczego nie jest tak jak być powinno? ![]() ![]() ![]() ![]() Wnioski ![]() ![]() ![]() Każda grupa uczniów prezentuje swoją planszę. Wnioski: Aby mówić o możliwościach rozwoju turystyki w swojej miejscowości, trzeba ją gruntownie poznać. Góra Św. Anny ze względu na swoje położenie i historię jest kopalnią wiedzy historycznej, przyrodniczej, religijnej oraz wiedzy o skomplikowanych losach Polaków zamieszkujących te ziemie. Góra Św. Anny ma bardzo wiele walorów, które sprawiają, iż jest miejscem niezwykle atrakcyjnym turystycznie. Zadanie domowe: Opracuj album lub folder promujący twoją miejscowość.
Opracowanie: mgr Ewa Cybulska Zgłoś błąd Wyświetleń: 2791
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |