Katalog

Renata Solecka-Zegzuła
Różne, Artykuły

Agresja - dziecko

- n +

Agresja - dziecko

SPIS TREŚCI

I. CEL PRACY

II. UWARUNKOWANIE AGRESJI W ŚRODOWISKU RODZINNYM.
- Wpływ środowiska rodzinnego na prawidłowy rozwój osobowości dziecka.
- Problem agresji wśród dzieci.
- Rodzina - postawy wychowawcze:
* akceptacja,
* współdziałanie,
* uznawanie swobody,
* aktywność,
* poznawanie praw dziecka.
- Prawa dziecka - jego godność i aprobata ze strony środowiska rodzinnego.

III. UWARUNKOWANIE AGRESJI W ŚRODOWISKU SZKOLNYM.

- Rozpoczęcie nauki szkolnej przez dziecko.
- Kontakty społeczne w relacjach:
* nauczyciel → uczeń
* uczeń → nauczyciel
* uczeń → grupa rówieśnicza
- Agresja.
- Trudności w nauce.

IV. PODSUMOWANIE

V. WNIOSKI

VI. BIBLIOGRAFIA

I. CEL PRACY

Głównym i zasadniczym celem mojej pracy było przedstawienie trzech powiązanych ze sobą problemów: problemu agresji, jej profilaktyki i wychowania kształtującego właściwy stosunek dziecka do samego siebie i do społeczności, w której żyje. Punktem wyjścia do rozważań jest ustalenie genezy i istoty agresji oraz ukazanie agresywnych zachowań u dzieci. Starałam się ukazać podmioty uczestniczące w procesie wychowania i instrumenty łagodzące konsekwencje zachowań patologicznych, a więc rodzinę, szkołę oraz propozycje działań zapobiegawczych podejmowane przez szkołę i najbliższe otoczenie, wobec zjawiska agresji i przemocy.

II. UWARUNKOWANIE AGRESJI W ŚRODOWISKU RODZINNYM.

Rodzina jest jednym ze składników środowiska wychowawczego. Ze względu na odpowiedzialność za dziecko (w sensie opiekuńczym i wychowawczym), usankcjonowaną przepisami prawnymi zawartymi w Kodeksie Rodzinnym, rodzinę nazywa się instytucją. Rodzina jest również nazywana "podstawową grupą społeczną, elementarną komórką życia w społeczeństwie" (Przytacznikowa M., Włodarski Z. - 1986, s. 435.)

W literaturze spotyka się także określenie rodziny jako naturalnej grupy społecznej, która jest najlepszym środowiskiem wychowawczym, dzięki możliwości zapewnienia dziecku opieki realizacji potrzeb emocjonalnych m.in. potrzeby bezpieczeństwa, miłości, kontaktu społecznego, szacunku, uznania i samorealizacji. Na pełną realizację tych potrzeb wpływają elementy sytuacji rodzinnej jak: skład rodziny, jej liczebność i stały kontakt pomiędzy wszystkimi członkami. Rodzina dzięki stałości składu osobowego daje dziecku oparcie i poczucie bezpieczeństwa. Stabilność środowiska rodzinnego stanowi z kolei bardzo ważny czynnik równowagi emocjonalnej. (Ziemska M. - 1979.)

W słowniku pedagogicznym rodzina określona jest jako mała grupa społeczna składająca się z rodziców, ich dzieci i krewnych; rodziców łączy więź małżeńska, rodziców z dziećmi - więź rodzicielska, stanowiąca podstawę wychowania rodzinnego, jak również więź formalna określająca obowiązki rodziców i ich dzieci względem siebie. (Okoń. W. - 1984, s.261).

Atmosfera panująca w domu ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój społeczny dziecka. Dobry klimat panuje wówczas, gdy członków rodziny łączą pozytywne więzi emocjonalne takie jak: miłość, szacunek, wzajemne zaufanie, a stosunki między nimi oparte są na współdziałaniu i wzajemnej pomocy. Zaburzenia więzi interpersonalnych natomiast mogą przejawiać się np.: w postaci jawnej agresji w przypadku bójek, kłótni, okazywaniu sobie wrogości, lub w formie dystansu, który powstaje z powodu braku uczuć pozytywnych i obojętności uczuciowej. (Ziemska M. 1979, s. 166.)

Jeśli nawet w domu nie ma jawnych kłótni i awantur, to i tak przed dzieckiem nie da się ukryć wzajemnej niechęci, a jeszcze bardziej nienawiści rodziców. Dorosłym często wydaje się, że dziecko nie zauważa złych stosunków panujących między rodzicami. Trudno im uwierzyć, lub są nieświadomi tego, że sami są często źródłem zaburzeń zachowania swego dziecka.

Uważa się, że samo oglądanie ma wpływ na powstanie agresji (Kohnstamm R.: 1989, s. 164). W takiej sytuacji zostaje uruchomiony mechanizm identyfikacji, który powoduje dążenie do upodobnienia się do zachowania modela. Modele stosunków konfliktowych rodziny z sąsiadami, znajomymi i krewnymi także oddziałują niekorzystnie na rozwój społeczny dziecka. Bardzo niebezpieczne dla rozwijającej osobowości dziecka są konflikty między rodzicami i dziadkami. Jeśli w domu jest kilka osób dorosłych, które kochają dziecko i są autorytetem, a wyrażają różne zdania w podstawowych, dotyczących go sprawach to dziecko nie ma jednolitego wzoru. Utrudnia mu to kształtowanie charakteru i wpływa na zwiększenie pobudliwości i agresywności. (Ziemska M. - op. cit. s. 170).

Do czynników zakłócających proces socjalizacji w rodzinie zalicza się także zmiany w strukturze rodziny. Rozłąka z jednym z rodziców może doprowadzić między innymi do utraty poczucia bezpieczeństwa. Rozbicie rodziny może wywołać depresje i różnego rodzaju objawy nerwicy, jak również stwarza sprzyjające warunki dla aspołecznego zachowania się. Dzieje się tak z powodu napiętej atmosfery i dysharmonii panującej w rodzinie. Taki dom przestaje dawać dziecku poczucie bezpieczeństwa. Dziecko dąży do rozładowania napięcia, co może przybierać różne formy nie akceptowanego społecznie zachowania np. agresję, samobójstwo, czy kolizje z prawem.

Innym czynnikiem związanym z życiem rodziny wpływającym na wystąpienie agresywnego zachowania się dzieci jest zła sytuacja materialna i mieszkaniowa. Bieda i niedostatek, ciągły brak pieniędzy zwiększa okazję do kłótni między rodzicami. Oskarżają się oni wzajemnie o nieumiejętności radzenia sobie w życiu, lub zmęczeni pogonią za pieniędzmi, nie mają czasu i sił na wychowanie swoich dzieci. Jeśli na dodatek do biedy dołączy ciasnota, to dziecko w takiej sytuacji ma bardzo trudne warunki do prawidłowego rozwoju, nie ma bowiem własnego miejsca do nauki, jest przeganiane i odrywane od zajęć. Nie szczędzi się przy tym dziecku pokrzykiwań, zakazów i kar cielesnych.

Dziecko jest stale niespokojne, nadpobudliwe lub zahukane. Niedomyte i źle ubrane jest często powodem krytyki kolegów w szkole. Wiele autorów uważa, że w małych mieszkaniach są częściej podirytowani i dlatego reagują impulsywniej. Uważa się również, że najbardziej agresywne dzieci wywodzą się z rodzin, w których rodzice stosują kary cielesne. (Kohnstamm R - 1989, s. 164). Z wrogości, nienawiści i strachu nie rodzi się miłość, szacunek i zaufanie do dorosłych, którzy korzystają ze swej siły, oraz przewagi i stosują przemoc.

Formowanie się osobowości agresywnej jest również konsekwencją wpływu określonych cech osobowości matki i ojca, oraz postaw wychowawczych rodziców.

Wyróżnia się następujące typy osobowości matek i ojców, które przyczyniają się do negatywnego funkcjonowania emocjonalnego dziecka.

Są to matki:
- autokratyczne,
- pedantyczne,
- lękliwe,
- niezrównoważone,
- niekochające,
- nieszczęśliwe. (I. Obuchowska - 1983).

Matka autokratyczna - wymaga od dziecka bezwzględnego posłuszeństwa i podporządkowania się jej woli. Nieustannie steruje dzieckiem, hamując jego efektywność i samodzielność. Dziecko boi się matki, czuje się od niej zależne. Każde niepowodzenie może wywołać u dziecka zagrożenie.

Matka pedantyczna jest drobiazgowa, nieustępliwa, narzuca dziecku zbyt wysokie wymagania. Dziecko, które nie może podporządkować się tym wymaganiom, narażone jest na utratę jej miłości. W związku z tym każde niezaspokojenie oczekiwań matki może być bardzo silnym przeżyciem dla dziecka.

Matka lękliwa jest nadmiernie skrupulatna i opiekuńcza. Rozwiązuje za dziecko wszystkie problemy, nie doceniając jego możliwości, co bardzo utrudnia usamodzielnienie się dziecka.

Matka niezrównoważona - inaczej nerwowa, często przemęczona pracą, nie znajduje czasu dla siebie i rodziny. Jest wybuchowa, zmienna i drażliwa.

Matka niekochająca nie troszczy się o dziecko. Pod byle pretekstem pozbywa się go do krewnych, często je bije i upokarza. Nie poświęca czasu na zabawę oraz nie pomaga i nie interesuje się postępami dziecka w nauce. Dziecko czuje się odrzucone, nieszczęśliwe i pozbawione poczucie bezpieczeństwa.

Matka nieszczęśliwa, to kobieta na ogół rozczarowana pożyciem małżeńskim. Jest smutna i zgorzkniała. Czasem przelewa wszystkie uczucia na dziecko, stając się nadmiernie opiekuńcza. Czasem jednak odrzuca dziecko zwłaszcza, gdy jest podobne do ojca. W ten sposób działa niekorzystnie na wrażliwość emocjonalną dziecka.

Niektóre z omawianych typów mogą występować równocześnie, np.: matka autokratyczna bywa jednocześnie nie kochająca czy agresywna.

Wśród typów ojców, którzy pełnią rolę patogenną wymienia się ojca "nieobecnego, ojca rygorystycznego oraz ojca groźnego." (Obuchowska I.: Dynamika nerwic... op. cit.)

Ojciec nieobecny jest to osoba mało stanowcza, bierna, chwiejna afektywnie. Autorytet jego sprowadza się do minimum. Może to powodować brak zainteresowania sprawami dziecka, lub dominującą rolę matki.

Ojciec rygorystyczny nadmiernie egzekwuje wymagania stawiane dziecku, bez uwzględniania jego możliwości. Dziecko staje się wówczas nadmiernie nerwowe i pobudliwe, lub zahamowane, skłonne do stanów lękowych.

U ojców "groźnych" neuropsychiatrzy wykrywają niekiedy tajoną wrogość i nienawiść do własnych dzieci. Z taką postawą często można spotkać się w rodzinach alkoholików.

Z omówionymi typami osobowości matek i ojców wiążą się postawy rodzicielskie, będące ważnymi elementami w procesie wychowania, jak i kształtowania agresji.

Do postaw właściwych wychowawczo można zaliczyć:
- akceptację,
- współdziałanie,
- uznawanie swobody,
- aktywność,
- poszanowanie praw dziecka.

Do postaw niewłaściwych zalicza się:
- odrzucenie,
- unikanie kontaktu z dzieckiem,
- nadmierne ochranianie,
- stawianie nadmiernych wymagań. (Ziemska M. - 1979).

Uważa się, że postawy rodzicielskie wpływają na pozycję dziecka w rodzinie. Dziecko odtrącone, czuje się niepotrzebne, czasem walczy o swoją pozycję, lub zwraca na siebie uwagę złym zachowaniem, choć nie akceptowanym przez rodziców, ale powodującym, że staje się ośrodkiem ich zainteresowania. (Ziemska M.:Rodzina a osobowość, op. cit. s. 96).
Wielu autorów jest zgodnych, co do tego, że odtrącenie dziecka rodzi agresję, nieposłuszeństwo lub lękliwość, co warunkuje trudności zaspokajania potrzeby akceptacji w środowisku poza rodzinnym. Unikanie kontaktu z dzieckiem powoduje, że staje się ono uczuciowo niestałe, nieufne, bojaźliwe lub agresywne. Dziecko niezdolne jest do wytrwałości i koncentracji. Często popada w konflikty ze szkołą, w której czuje się niepotrzebne, podobnie jak w domu.

Na dziecku rodziców nadmiernie ochraniających dzieci skupia się uwaga wszystkich. Jego potrzeby dominują nad potrzebami innych, wszyscy mu służą. Takie postępowanie rodziców opóźnia osiągnięcie przez nie dojrzałości emocjonalnej i społecznej, co może przyczyniać się do złego przystosowania dziecka w środowisku szkolnym. Dziecko, od którego zbyt dużo się wymaga, nagina i zmusza, również nie zajmuje właściwej pozycji w rodzinie.

Rodzice nie uznają praw dziecka do samostanowienia, w odróżnieniu od praw innych członków rodziny. Nadmierne wymagania stawiane dziecku i nie liczenie się z jego możliwościami sprzyja kształtowaniu się takich cech jak: brak wiary we własne siły, brak zdolności do koncentracji i podatności na frustracje.

Omówione postawy rodzicielskie mają wpływ na rozwój pewnych cech osobowości, od których zależy zaspokojenie lub frustracja jego potrzeb psychospołecznych. Rodzice o właściwych postawach wychowawczych zaspokajają spontaniczne potrzeby dziecka. Rodzice przejawiający niewłaściwe postawy, nie są zdolni do pełnego zaspakajania tych potrzeb.

"Mądra miłość rodziców daje najlepsze gwarancje dobrego wychowania" (Popielarska A. Mazur M. - 1973. s. 103).

Źle się dzieje, gdy ich miłość jest zaślepiona, przepełniona nadmierną surowością, lub mało konsekwentna. Tak pojęta miłość wypływa najczęściej z niedostatecznej wiedzy rodziców z zakresu pedagogiki i psychologii, lub też z własnych doświadczeń i wzorów wyniesionych z domu rodzinnego.

Rodzina może wywierać wpływ uspołeczniający, a czasem terapeutyczny, albo przeciwnie destrukcyjny. Ważnym czynnikiem w zapobieganiu dewiacjom w życiu rodziny jest wczesna diagnoza, wykrycie dysharmonii, czy wadliwych postaw i uzdrowienie atmosfery rodzinnej. (Ziemska M.:Rodzina a osobowość, op. cit. s. 177).

Rodzina oddziaływuje na jednostkę najdłużej, niekiedy przez całe życie. Wraz z wiekiem dziecka, niektóre jej funkcje przejmują stopniowo inne środowiska wychowawcze oraz instytucje opiekuńcze i kształcące. Jednak za opiekę dziecka, wychowanie i prawidłowy rozwój odpowiedzialni są przede wszystkim rodzice.

III. UWARUNKOWANIE AGRESJI W ŚRODOWISKU SZKOLNYM.

Rozpoczynając naukę szkolna dziecko wkracza do nowego środowiska. Staje się członkiem społeczności szkolnej, w której działa ustalony system norm regulujących postępowanie uczniów, oraz stawiających przed nim szereg wymagań i zadań.

W szkole dziecko nawiązuje kontakty społeczne zarówno z kolegami, jak też z osobami dorosłymi, które wpływają w dużym stopniu na przebieg socjalizacji. Kształtowanie postaw społecznych sprzyjających prawidłowemu współżyciu w grupie jest jednym z podstawowych kierunków oddziaływania wychowawczego tej instytucji. W procesie takiego wychowania dużą rolę odgrywa działalność zespołowa, która sprzyja nie tylko kształtowaniu się umiejętności współpracy i współdziałania, ale także umożliwia podjęcie zabiegów zmierzających do wytworzenia prawidłowych stosunków międzyludzkich w grupie. W kontaktach koleżeńskich mogą występować także czynniki wywierające niekorzystny wpływ. Taki wpływ mają np. skargi kolegów zgłaszane nauczycielowi.

Powodują one:
- narastanie konfliktów,
- wytworzenie się postawy wzajemnej podejrzliwości,
- niechęci i wrogości,
- występowania zachowań agresywnych.

Zdarza się, że nieuzasadnione skargi przyjmują formę wzajemnych insynuacji, podejrzeń i oskarżeń. Wpływa to destrukcyjnie na przebieg socjalizacji dzieci oraz kształtowanie się stosunków społecznych w grupie. W kontaktach koleżeńskich kształtuje się popularność dziecka w grupie. Z.Skorny wyróżnia jednostki akceptowane, odrzucone i izolowane. (Skorny Z.: Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. op.cit. s. 156).

Jednostka akceptowana według autora jest przedmiotem dodatnich uczuć jej członków, nawiązuje z nimi prawidłowe kontakty społeczne. Nie cieszy się natomiast popularnością jednostki odrzuconej, która wzbudza ujemne uczucia, często popada w konflikty, ma nieodpowiednio ukształtowane kontakty społeczne. Dzieci niepopularne wywodzą się często z zaniedbanych środowisk, wychowane są w złych warunkach, są brudne i niechlubnie ubrane, często zachowują w sposób niezdyscyplinowany, są nietowarzyskie, często agresywnie zachowują się wobec kolegów, są nieposłuszne wobec dorosłych.

Profesor natomiast pisze, że "agresywne, władcze dzieci często cieszą się w klasie dużym uznaniem i przez to ich zachowanie zostaje jeszcze bardzie wzmocnione." (Kohrstamm R. -1989, s.165). Autor podkreśla, że nie są to zbyt lubiane dzieci, ale posiadają pewien status w szkole, dlatego stają się modelem dla pozostałych dzieci.

Stosunki wzajemnej agresji wśród kolegów w klasie badał również Olweus. (Kohrstamm R. -1989, s. 165). Pisze on, że w klasie znajduje się jedno, lub więcej agresywnych dzieci. Jeśli na dodatek znajdzie się tam dziecko tchórzliwe, które pozwala na wszystko kolegom, to wzbudza on ukrytą agresję wśród dzieci. Swą bezradnością prowokuje do agresji. Zwraca uwagę również na to, że im bardziej klasa poddaje się agresji jednego, lub kilkorga dzieci, tym bardziej objawy agresji są widoczne na zewnątrz. Radzi on, by jak najszybciej interweniować w takich przypadkach, bo jeżeli wzorce agresji raz się ustalą, to trudno będzie to przerwać. Radzi także, by nauczyciel nie tracił czasu na uspokajanie dzieci agresywnych, lecz skoncentrował uwagę na słabszych dzieciach. Powinien tak je podbudować psychicznie, by nie czuły się więcej ofiarami. Autor mówi, że nie reagowanie na agresję ze strony dziecka napastowanego jest skuteczną bronią, natomiast dzieci, które przejawiają w takiej sytuacji lęk, lub uciekają prowokując do agresji i pobudzają napastnika.

Występowanie agresji w szkole sprzyja również zbyt duża liczba dzieci w klasie. Nauczyciel nie jest wówczas w stanie poświęcić tyle samo uwagi wszystkim dzieciom. Należy przy tym zwrócić uwagę na osobowość nauczyciela np. czy potrafi on szybko i skutecznie ukrócić objawy agresji, by nie stała się "zaraźliwa". Jak wspomniano wcześniej koledzy służą sobie wzajemnie za model agresywnego zachowania. Poza tym, jeśli osobnik w dużej grupie działa anonimowo, może w większym stopniu wykazywać skłonność do agresywnego zachowania się, niż wtedy, gdy wiadomo, że jest on sprawcą swych czynów. Zanika wówczas odpowiedzialność za złe czyny.

Nieprawidłowe formy zachowania uczniów może wywołać niewłaściwa postawa nauczyciela wobec dzieci. Nauczyciele w stosunku do uczniów mogą stosować częste upomnienia, mogą też wytykać różne wady i braki. Często za wzór stawiają dobrze uczących się lub wzorowo zachowujących się kolegów. Takie zachowanie ze strony nauczyciela może powodować wystąpienie agresji, ponieważ następuje hamowanie potrzeby uznania społecznego.

Dziecko reaguje wrogością wobec osoby dorosłej. Jeżeli takie sytuacje występują często, postawa wrogiego nastawienia do osoby dorosłej może się utrwalić. Zachowanie agresywne może wówczas ulegać "generalizacji", może być skierowane nie tylko na źródło frustracji, ale i na obiekty podobne do niego, lub dowolne obiekty, które znajdują się w zasięgu podmiotu. (Tomaszewski: red. Psychologia).

W sytuacji, gdy nauczyciel np. zwymyśla dziecku przed całą klasą, może wystąpić agresja symboliczna. (Życie w szkole s. 226). Uczeń boi się zaatakować słownie lub fizycznie, ucieka się więc do symbolicznych sposobów rozładowania nagromadzonego napięcia. Dziecko może np. podrzeć zdjęcie z daną osobą. Takie zachowanie nie przyniesie dziecku - agresorowi dalszych kar lub innych restrykcji.

U dzieci nadpobudliwych, a jednocześnie źle wychowywanych, czyli z zaburzonymi mechanizmami kontroli, bunt dość wcześnie przejawia się w formie aroganckich zachowań wobec nauczyciela i lekceważenia obowiązków szkolnych, lub w postaci aspołecznych wybryków. (Spionek: 1985, s. 308).

Na kształtowanie niepożądanych postaw uczniów wpływa reprezentowany przez nauczyciela styl kierowania nimi. Do stylu niepożądanego zalicza Skorny styl autokratyczny, czyli despotyczny. (Skorny Z.:Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. op. cit. s. 146).
Nauczyciel autokrata kieruje zespołem uczniowskim poprzez wytworzenie w nim surowej, opartej na strachu przed karą dyscypliny. Nauczyciel taki, za pomocą licznych nakazów narzuca uczniom zadania do wykonania i w taki sposób stara się kształtować u nich określone postawy, przekonania, nie pozwalając przy tym samym na sprzeciw lub wyrażenie odmiennego zdania. Sprzyja to wytworzeniu się wzajemnej podejrzliwości i wrogości zarówno w stosunkach między nauczycielem a uczniami, jak i we wzajemnych stosunkach koleżeńskich, powoduje również często wzrost agresywności u dzieci lub apatii. (Skorny Z.: Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, op. cit. s. 148).

Kolejnym powodem występowania niewłaściwego sposobu zachowania się jest sytuacja, gdy uczeń napotyka na trudności w nauce. Dziecko wówczas spotyka się często z negatywną oceną swojej pracy. Krytyce poddawane są stale jego wiadomości i umiejętności. Wytwory jego pracy oceniane są jako gorsze od wytworów kolegów. Powoduje to niezaspokojenie potrzeby własnej wartości i potrzeby uznania. U dzieci o słabym układzie nerwowym, a jednocześnie nadpobudliwych wzrost napięcia związany z doświadczeniem niepowodzeń znajduje wyraz "w powiększaniu się liczby, oraz nasileniu objawów neurowegetatywnych o charakterze patologicznym" (Spionek: 1985, s. 307).

Stan napięcia, obciążenia i lęku stanowi obciążenie dla układu nerwowego, co może doprowadzić do dezorganizacji jego funkcji, jest też stanem w przykry sposób odczuwalnym przez dzieci, dlatego usiłują się przed nim bronić. Często robią to w sposób nieuświadomiony.

Szczególnie często źle uczący się uczniowie wykorzystują mechanizm obronny polegający na przypisywaniu innym (najczęściej nauczycielowi) winy za doznane niepowodzenia. Uczeń, którego własna wartość jest zagrożona wypiera ze swej świadomości te informacje, które świadczą na jego niekorzyść, natomiast dostrzega te elementy, które są zgodne z jego ogólnym nastawieniem. W konsekwencji prowadzi to do powstania wypaczonego obrazu świata. Uczeń czuje się skrzywdzony krytycznymi uwagami, przekonany jest, że niesłusznie otrzymuje słabe oceny. Poczucie krzywdy w niektórych przypadkach wyzwala agresję i kształtuje postawę buntowniczą. (Skorny Z. 1968).

IV. PODSUMOWANIE

Występowanie sytuacji, w których dochodzi do wytworzenia lub spotęgowania agresywnego zachowania się uczniów jest w dużym stopniu zależna od postępowania nauczyciela, który powoduje konflikty, jest niesprawiedliwy i stronniczy, przejawia skłonności autokratyczne lub nie uwzględnia indywidualnego tempa rozwoju umysłowego dzieci, lub w przypadku występowania trudności w nauce, nie stosuje środków zaradczych. Nauczyciel powinien powstrzymać się od surowego karania i stosowania ostrych form kontroli. Powinien również dostrzegać różnice w tempie rozwoju umysłowego dzieci i umiejętne dostosowanie wymagania do indywidualnych możliwości uczniów. Gdy będzie sprawiedliwy, zaakceptuje wszystkich uczniów, gdy będzie pomagał swoim podopiecznym wykorzystując różnego rodzaju środki terapeutyczne, to jego osoba nie będzie źródłem frustracji u dzieci, nie będzie modelem zachowań agresywnych. Będzie wówczas niósł pomoc w indywidualnym rozwoju każdego dziecka.

Podstawową zasadą wychowawczą przeciwko agresji jest nie wzmacnianie jej, natomiast wyraźnie pozytywne wzmacnianie innych sposobów reagowania dziecka na trudności. Kara jako sposób redukowania zachowań agresywnych jest dyskusyjna, a kara cielesna całkowicie wykluczona gdyż sama staje się modelem agresji. Szczególnie istotne wydają się oddziaływania wychowawcze uczące konstruktywnych zachowań w sytuacji frustracji. Ważną rolę odgrywają indywidualne i zespołowe zabawy, przy czym należy pamiętać, że głównym instrumentem hamowania agresji jest komunikowanie się międzyludzkie oparte o mowę. W redukowaniu agresji pomocne są również różne techniki psychoterapeutyczne uczące odreagowania oraz podnoszące tolerancję na frustrację.

Agresja obejmując aspekty zarówno biologiczne, jak psychologiczne oraz społeczne jest trudnym problemem, którego znaczenie stale wzrasta a wiedza, jaką mamy w tym zakresie niewystarczająca i stosowana nadzwyczaj niedoskonale. Wiadomo jednak, że dziecko wychowane w miłości i poczuciu bezpieczeństwa da sobie radę jako dorosły człowiek, będzie też umiało kontaktować się z innymi ludźmi i dzięki temu wyeliminuje zjawisko agresji w swoim zachowaniu do minimum.

V. WNIOSKI

- Ogromnie ważna jest mądra miłość rodzicielska w rozumieniu i zaspokajaniu potrzeb dziecka. Akceptacja i poszanowanie praw dziecka w znacznym stopniu niwelują pojawiające się negatywne formy zachowania.
- Nadmierna swoboda, podobnie jak i nadmierna kontrola mogą wyzwalać u dziecka niepożądane formy zachowania.
- Wyróżnianie jednego dziecka w rodzinie, a także nadmierne przekonanie o zawsze nienagannym zachowaniu swoich dzieci powoduje ich zadufanie i chęć wykorzystania tej uprzywilejowanej pozycji w kręgu kolegów.
- W systemie wzmocnień pozytywnych powinny decydować nagrody stosowane w miarę często, ale też nie za każde zachowanie. Kara fizyczna rodzi agresję.
- Należy uświadamiać rodzicom potrzebę bliskiego kontaktu z dzieckiem. Obydwoje są dla dziecka jednakowo ważni i potrzebni.
- Dzieci przejawiające agresję powinny być kontrolowane i otoczone szczególną opieką przez rodziców, wychowawcę klasy oraz pedagoga szkolnego.

VI. BIBLIOGRAFIA

1. Przytacznikowa M., Włodarski Z. Psychologia wychowawcza. Warszawa. PWN. 1986. s. 435.
2. Ziemska M. Rodzina a osobowość. Wiedza Powszechna. Warszawa 1979.
3. Okoń. W. Słownik pedagogiczny. Warszawa. PWN. 1984. s.261.
4. Ziemska M.: Rodzina a osobowość. Wiedza Powszechna. Warszawa 1979. s. 166.
5. Kohnstamm R.: Praktyczna psychologia dziecka. Warszawa. WS i P. 1989. s. 164.
6. Ziemska M.: Rodzina a osobowość, op. cit. s. 170.
7. Kohnstamm R.: Praktyczna psychologia dziecka. Warszawa. WSiP. 1989. s. 164.
8. Obuchowska I. Dynamika nerwic. Psychologiczne aspekty zaburzeń nerwicowych u dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa. 1983.
9. Obuchowska I.: Dynamika nerwic... op. cit..
10. Ziemska M.: Rodzina a osobowość. Wiedza Powszechna. Warszawa 1979.
11. Ziemska M.: Rodzina a osobowość, op. cit. s. 96.
12. Popielarska A. Mazur M.: Dlaczego nasze dzieci sprawiają trudności wychowawcze. PZWL. Warszawa. 1973. s. 103.
13. Ziemska M.: Rodzina a osobowość, op. cit. s. 177.
14. Skorny Z.: Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. op.cit. s. 156.
15. Kohrstamm R. Praktycznie psychologia dziecka. Warszawa 1989. WSiP. s. 165.
16. Kohrstamm R. Praktycznie psychologia dziecka. Warszawa 1989. WSiP. s. 165.
17. Tomaszewski: red. Psychologia.
18. Życie w szkole s. 226.
19. Spionek: Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. PWN. Warszawa. 1985. s.308.
20. Skorny Z.: Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. op. cit. s. 146.
21. Skorny Z.: Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, op. cit. s. 148.
22. Spionek: Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. PWN. Warszawa. 1985. s. 307.
23. Skorny Z.: Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się. PWN. Warszawa. 1968.

Opracowanie: Renata Solecka-Zegzuła

Wyświetleń: 1194


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.