AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alina Józefowicz
Przyroda, Prezentacje

Hałas - zjawisko niepożądane. Projekt edukacyjny

- n +

Projekt edukacyjny p.t. "Hałas - zjawisko niepożądane"

Projekt edukacyjny, to jedna z najczęściej stosowanych metod we wszystkich typach szkół. Pozwala ona na samodzielne poszukiwanie rozwiązań, podejmowanie decyzji grupowych, wyrażanie własnych opinii i słuchanie opinii innych, dzielenie się rolami oraz prezentowanie efektów swojej pracy. Metoda projektów rozwija u uczniów kreatywność
i pobudza do samodzielnego myślenia. Uczniowie pracując tą metodą, bardziej wnikliwie poszukują informacji, aktywnie włączają się w realizację przydzielonych zadań. Prezentując z pasją wyniki swoich prac, mnogość materiałów jakie przedstawiają podczas prezentacji, świadczą o tym, że takie metody wzbogacają osobowość ucznia. W projekcie mojego autorstwa "HAŁAS - ZJAWISKO NIEPOŻĄDANE", wzięli udział uczniowie klasy szóstej, którzy zaprezentowali wyniki swoich zadań w dniu 5 czerwca, z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska.

I. Temat projektu: "Hałas - zjawisko niepożądane"

Głównym zadaniem tego projektu jest sprawdzenie natężenia hałasu w najbliższym otoczeniu oraz propozycje sposobów zmniejszających szkodliwość działania hałasu.

II. Cele:
- dotyczące wiadomości:
1. definiowanie pojęć: hałas, natężenie hałasu, jednostki hałasu
2. wyjaśnianie wpływu hałasu na stan zdrowia człowieka i organizmów zwierzęcych
3. podawanie przykładów dźwięków o różnym natężeniu
4. podawanie sposobów ograniczania nadmiernego natężenia hałasu w najbliższym otoczeniu
- dotyczące umiejętności:
1. badanie natężenia hałasu metodą zliczania i obserwacji bezpośredniej
2. umiejętna selekcja informacji
3. ocenianie, w trakcie badań, wpływu hałasu na własne samopoczucie
4. porównanie własnych wyników z wynikami kolegów
5. odczytywanie i analizowanie danych statystycznych
6. projektowanie sposobów ograniczania natężenia hałasu w mieście
7. organizowanie pracy grupowej
8. komunikatywne wysławianie się
- dotyczące postaw i przekonań:
1. uświadomienie zagrożeń, jakie stwarza hałas dla zdrowia człowieka
2. kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko
3. przekonanie innych do uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów najbliższego otoczenia

III. Zadania, które trzeba wykonać, aby zrealizować cele projektu:
1. Podział klasy na zespoły, wybór lidera grupy, przydział zadań.
2. Zapoznanie uczestników projektu z podstawowymi informacjami dotyczącymi hałasu (hałas, natężenie hałasu, jednostki hałasu, dźwięki o różnym natężeniu).
3. Zebranie informacji na temat rodzajów hałasu i jego wpływu na organizm człowieka i zwierząt.
4. Przeprowadzenie badań natężenia hałasu na wybranym skrzyżowaniu ulic miasta, metodą zliczania i obserwacji bezpośredniej.
5. Przygotowanie plakatów i folderów z propozycjami ograniczania hałasu w najbliższym środowisku (mieście).
6. Przygotowanie wystawy eksponującej najciekawsze prace.

Zadania dla zespołów (grup):
1. Dowiedz się, czy w Twoim mieście występują obszary tzw. "komfortu akustycznego"?
2. Zbierz osobiste doświadczenia związane z wpływem hałasu na samopoczucie własne i zwierząt (koty, psy, ptaki).
3. Przeprowadź badania natężenia hałasu na wybranym skrzyżowaniu ulic miasta metodą zliczania i obserwacji bezpośredniej.
- Dokonaj oceny natężenia ruchu pojazdów na badanym skrzyżowaniu
- Przedstaw szkic sytuacyjny z zaznaczonym miejscem obserwacji.
4. Nanieś na planie miasta, miejsca najbardziej narażone na hałas komunikacyjny.
5. W formie folderu zaproponuj różne sposoby ograniczania hałasu.
6. Wykonaj plakat, którego treść przekona oglądających o konieczności ograniczania hałasu.
7. Zaprojektuj ankietę i przeprowadź ją wśród dziesięciu znajomych, na temat osobistych doświadczeń z wpływem hałasu na samopoczucie i zdrowie. Opracuj wyniki i wyciągnij wnioski.

IV. Źródła:
Osoby:
- nauczyciele przyrody, fizyki, języka polskiego, sztuki, geografii, techniki, rodzice, pielęgniarka szkolna.
Literatura:
- Informator "Stan środowiska w Gorzowie Wlkp. w 1999r", wydany przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Zielonej Górze i Urząd Miejski w Gorzowie Wlkp.
- "Ochrona środowiska - księga eko-testów do pracy w szkole i w domu", Manfred Hafnem.
- "Ekologia w Twoim domu", Polskie Towarzystwo Ekonomiki Gospodarstwa Domowego, 1993
- Plan miasta

V. Termin rozpoczęcia:
- 12 kwietnia - Światowy Dzień Walki z Hałasem

VI. Terminy konsultacji:
- w zależności od potrzeb uczestników projektu, lub co dwa tygodnie

VII. Termin prezentacji:
- 5 czerwca - Światowy Dzień Ochrony Środowiska.

VIII. Forma prezentacji:
- przedstawienie wyników badań - ocena natężenia ruchu pojazdów
- prezentacja przygotowanych sposobów ograniczania hałasu
- wystawa prac uczniów

IX. Ocena projektu:
Każdy uczeń realizujący projekt, przed przystąpieniem do zadań, zostaje zaznajomiony z kartą oceny i kryteriami punktacji.
Włączając uczniów w ocenę poszczególnych projektów, dajemy im możliwość doskonalenia umiejętności samooceny i sprawiedliwego oceniania pracy kolegów.

X. Ewaluacja projektu:
autorefleksje uczniów i nauczycieli
- ankieta ewaluacyjna
Przeprowadziłam wśród uczniów ankietę, której wyniki posłużyły do oceny zrealizowanego projektu i ewentualnego podjęcia decyzji o jego kontynuacji lub nie.

ANKIETA DLA UCZNIA:

1. Zaznacz na skali stopień Twego zadowolenia z udziału w projekcie:



2. Zaznacz na skali, na ile udział w projekcie pogłębił Twoje wiadomości i przybliżył tematykę szkodliwości hałasu na zdrowie człowieka.



3.Wymień zadania, w których udział sprawił Ci najwięcej satysfakcji?
.......................................................................................

4. Jak sądzisz, czy warto realizować taki projekt w przyszłości?  (zaznacz kółeczkiem)
tak nie nie mam zdania
5.Czego Twoim zdaniem zabrakło w projekcie "Hałas- zjawisko niepożądane?"
.....................................................................................

6.Jakie zmiany proponujesz wprowadzić?
.....................................................................................

Opracowanie: Alina Józefowicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2789


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.