AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Szary
Zajęcia zintegrowane, Ankiety

Internet - pod kontrolą!

- n +

Internet - pod kontrolą!

Internet, obok telewizji i telefonii komórkowej jest najważniejszym elementem środowiska medialnego, w jakim przyszło żyć i funkcjonować współczesnemu człowiekowi. To jednocześnie najpotężniejsze narzędzie, które przyczyniło się do pokonania dwóch barier w komunikacji: czasu i przestrzeni, doprowadzając do zmian w życiu rodziny i całego świata. Jest to żródło nie tylko informacji, ale komunikacji i rozrywki. Dzisiaj dzieci rozwijają się tak szybko jak nowoczesna światowa technika. Prawie w każdym domu jest komputer, przy którym siadają coraz młodsi. Do nas dorosłych należy pomoc maluchom w bezpiecznym podróżowaniu po wirtualnym świecie. Wszyscy nauczyciele zgodnie twierdzą, że Internet to niezastąpione żródło wiedzy. Pomaga w jej zdobywaniu, a jednocześnie oszczędza uczniom czas przeznaczony na szukanie wiadomości po książkach. Stwarza niezwykłe możliwości w nauczaniu języków obcych. W odróżnieniu od typowych lekcji, w czasie których wykorzystuje się taśmy magnetofonowe, video czy też programy komputerowe, u podstaw nauki języka obcego z wykorzystaniem Internetu leży jej otwarty model strukturalny. Daje on uczniowi większą możliwość wyboru rozwiązania zadań postawionych przez nauczyciela. Lekcje z wykorzystaniem Internetu pozwalają nie tylko na rozwiązywanie problemów wynikających z różnych sytuacji dnia codziennego, ale stanowią doskonały drogowskaz i pomoc w orientowaniu się w rozległych zasobach sieci. Pomagają uczniowi zagłębić się w ten wirtualny świat języka i kultury danego kraju. Zakładają samodzielną pracę ucznia w Internecie, która w oparciu o karty pracy może być również ciekawą formą zadania domowego. Uczeń rozwiązuje go przy pomocy własnego komputera lub komputerów szkolnych dostępnych w czasie zajęć dodatkowych.

Jeśli chcesz więc nauczyć dziecko języka angielskiego zajrzyj na adres http://www.anglikomania.zg.pl. Pod www.żyrafal znajdziesz mnóstwo gier i zabaw edukacyjnych dla najmłodszych. Sześciolatek może poćwiczyć pisanie literek i cyfr na http://webmedia.pl/suwałki/dzieci Na kłopoty z ortografią -strona www.zabawy.pl/ tematyczne. Z wierszami J. Brzechwy i J. Tuwima można zapoznać się na stronie www.cyber-polska.com/poezja/archiwum.
Dzieci nie tylko czerpią wiedzę z sieci, lecz mogą również prezentować tu swoją twórczość. I właśnie rolą wychowawcy jest zachęcanie uczniów do pisania wierszy ,bajek, opowiadań, przedstawiania swoich prac i zdjęć. Komputer umożliwia komunikację między ludżmi.

Potrzebny jest także osobom niepełnosprawnym i bardzo samotnym. Spełnia dość często role opiekunki, zabawki, zastępuje dobrą książkę czy przyjaciela. Jawi się zatem pytanie: czy Internet, o którym Jan Paweł II pisze:,że "dostarcza mnóstwo pojęć, lecz nie uczy wartości, a kiedy te ostatnie zostają zaciemnione, samo nasze człowieczeństwo ulega pomniejszeniu i człowiek łatwo traci sprzed oczu swoją nadprzyrodzona godność" może służyć dobrze celom edukacyjnym, nie burząc ustalonego świata wartości? Współczesny człowiek za sprawą Internetu żyje w warunkach zalewu informacyjnego, który zastępuje wiedzę i umiejętności. Obecny postęp techniczny, daje nam globalna sieć, przez którą można się kontaktować z całym światem. Jednak niesie to za sobą również zagrożenia i niebezpieczeństwa. Są bowiem strony zawierające obsceniczne treści. Tam nie powinno zaglądać dziecko. Internet to łatwy dostęp do pornografii czy nawet prostytucji. BDSM to skrót stosowany w Internecie do oznaczania miejsc, w których można znależć materiały dotyczące np. sadomasochizmu, fetyszyzmu. Po podaniu hasła sex w jakiejkolwiek wyszukiwarce znajdziemy wiele stron www nawiązujących do tego tematu. Coraz częściej pojawiają się strony www mające służyć kojarzeniu odpowiednich partnerów ze względu na orientację seksualną, fizjonomię czy wiek. Osobny temat to wirtualne sklepy -seks szopy. Kolejną usługą oferującą informacje na temat BDSM jest IRC.W nim można podyskutować z ludżmi podzielającymi "nasze fantazje", albo zdobyć kolejną serię zakazanych zdjęć. Pomogą nam w tym internauci- starzy bywalcy, niezwykle uprzejmi i służący radą. Poczta elektroniczna to również ciekawy sposób na podzielenie się wiedzą związaną z seksem. Wiele osób oferuje pocztowym partnerom(dzieciom) taśmy video, zdjęcia najczęściej bez dodatkowych opłat. Wszyscy wiemy, że dostęp do takich treści wymaga deklaracji, iż jest się osobą pełnoletnią.

Jak sprawdzić czy dziecko nie zagląda na strony dozwolone od lat 18-stu?
Psycholodzy twierdzą, że jedyną drogą jest wpojenie dzieciom takich wartości, które uodporniają na wszelkie zagrożenia. I tu dostrzegam dużą role nas -wychowawców i rodziców. Musimy mieć oczy szeroko otwarte. Ogromnym wyzwaniem dla dydaktyków jest przygotowanie swoich wychowanków do racjonalnego korzystania z informacji oraz trafnych i mądrych wyborów spośród bogatej oferty treści płynących z sieci. Internet zaspakaja jedną z najważniejszych potrzeb człowieka -potrzebę więzi. Jak trafnie zauważają autorzy raportu "Etyka w Internecie" medium to "pozwala jednostkom bawić się anonimowością, odgrywać różne role, fantazjować, a także wchodzić we wspólnotę z innymi i dzielić się z nimi."

Wiele zawartych w Internecie treści jest kształtowanych przez wartości handlowe, a nie ze względu na jakość, prawdę czy dobry smak. Sieć może być przestrzenią do kształtowania pozytywnych wartości i o tym powinna decydować praca nas- nauczycieli.

Współczesna szkoła przygotowuje ucznia do życia w skomputeryzowanym świecie. Nauczyciele i rodzice powinni wyposażać dzieci w takie mechanizmy jak :świadomość i znajomość niebezpieczeństw ze strony technologii informacyjnej oraz refleksję nad różnicą między informacją, a wiedzą. Zadaniem nauczycieli jest przestrzeganie rodziców przed zagrożeniami, jakie płyną z Internetu. Uświadomieni opiekunowie będą baczniej obserwować własne pociechy podczas zabawy z Internetem. Niech małym internautom przyświeca hasło: "Internet tak - jednak pod kontrolą".

Bibliografia:
"Etyka w Internecie" Rada Papieska ds. Środków Społecznego Przekazu Watykan 22 lutego 2002 r.
Castells M. "Galaktyka Internetu" Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2003 Kubiak M.J. "Wirtualna Edukacja" Mikom Warszawa 2000
Wąsiński "Nauczyciel w obliczu technologii informatycznej Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 1999
Orędzie Jana Pawła II na XXXVI Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu :Internet nowym forum dla głoszenia Ewangelii" Watykan 2002
 

Opracowanie: Ewa Szary

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1540


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.