Katalog

Agnieszka Jagusiak
Matematyka, Scenariusze

Tangramy. Porównywanie pól figur - scenariusz lekcji w klasie V

- n +

Tangramy. Porównywanie pól figur

SCENARIUSZ LEKJI MATEMATYKI DLA KLASY IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ IMIENIA JANUSZA KORCZAKA W KLESZCZOWIE

PROGRAM: "Matematyka 2001"

CEL OGÓLNY:
- zabawa tangramami w celu stworzenia intuicji, że pole figury nie zmienia się jeżeli potniemy ją i złożymy inaczej z wykorzystaniem wszystkich elementów.

CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi:
- zbudować tangram
- ułożyć podane figury z tangramu
- nazwać odpowiednie części (figury) wchodzące w skład tangramu
- wytłumaczyć pojęcie pola
- porównać pola ułożonych figur
- wyciągnąć odpowiednie wnioski
- podać odpowiednie zależności
- estetycznie i sprawnie pracować
- współpracować w grupie

METODY:
- pokazowa
- ćwiczeniowa
- seminaryjna

FORMY PRACY:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- podręcznik i ćwiczeniówka do klasy IV "Matematyka 2001"
- przygotowany tangram
- przygotowane przez nauczyciela plansze z figurami, które uczniowie mają ułożyć, omówić lub porównać.

PRZEWIDYWANY PRZEBIEG LEKCJI:
1) przywitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności
2) sprawdzenie pracy domowej (m.in. przygotowany tangram)


3) podanie i zapisanie tematu lekcji
4) uczniowie w grupach układają figury wymagające wykorzystania wszystkich elementów tangramu wg podręcznika
5) rozmowa (metodą seminaryjną) na temat pola każdej figury. Wyciągnięcie wniosków.
6) Nauczyciel rozdaje przygotowane plansze figur i prosi o porównanie pola ułożonej figury z polem wyjściowego kwadratu oraz o uzasadnienie odpowiedzi.
7) Każda grupa dostaje zestaw trzech choinek do ułożenia. Następnie mają porównać ich pola i uszeregować rosnąco wg wielkości tych pól.
8) Zadanie pracy domowej. Wykonać własne projekty figur o polu mniejszym lub większym od pola tangramu wyjściowego.
9) Ocenienie pracy poszczególnych uczniów.
10) Pożegnanie uczniów

KOMENTARZ:
Blok tematyczny związany z tangramami pozwala na przekazywanie i zdobywanie wiedzy poprzez zabawę. Aktywność dzieci prowadzi do samodzielnego odkrywania przez nie idei matematycznych. Stwarzajmy więc dzieciom okazję do wykonywania różnych czynności manualnych - rysowania, malowania, wycinania, konstruowania. Każde ćwiczenie uświadamia uczniom fakt, że pole układanych figur jest cały czas takie samo pomimo najróżniejszych kształtów i jest równe polu wyjściowego kwadratu tak długo, jak długo używane są wszystkie elementy tangramu.

Opracowanie: AGNIESZKA JAGUSIAK

Wyświetleń: 3598


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.