Katalog

Anna Czarnecka
Informatyka, Zadania

Nabywanie i utrwalanie umiejętności w edytorze grafiki Paint. Propozycje ćwiczeń

- n +

Nabywanie i utrwalanie umiejętności w edytorze grafiki Paint. Propozycje ćwiczeń

Przedstawione ćwiczenia są uzupełnieniem do projektu pt. Obsługa edytora grafiki Paint na przykładzie rysunku technicznego, opartego na wykorzystaniu zagadnień rzutowania prostokątnego w nauczaniu obsługi tego programu.

Wykonanie ćwiczeń występuje w fazie realizacja tematu, poprzedzonej pokazem z objaśnieniem stosowania "nowych" narzędzi. Przeprowadzenie tego typu ćwiczeń wymaga przygotowania przez nauczyciela gotowych plików - szablonów z widokiem jednego z rzutów, np. rzutu głównego (ćwiczenie I) oraz rysunków pozostałych widoków rzutów bryły (ćwiczenie II i III). Uczniowie wykonują zadania na przygotowanych plikach.

Ćwiczenia zawierają polecenia, które są ciągiem instrukcji dla ucznia. Uwagi do ćwiczeń to wskazówki dotyczące przebiegu pracy ucznia.

Ćwiczenie I
1. Otwórz plik ćwiczeniowy o nazwie "Bryła z wycięciem.bmp"
2. Dorysuj brakujący rzut boczny na podstawie modelu bryły. Przed narysowaniem rzutu upewnij się o właściwym jego położeniu względem rzutu głównego - przenieś wymiar z rzutni I na rzutnię III.
Pamiętaj o zróżnicowaniu grubości linii głównych i pomocniczych.
3. Zapisz zmiany jako plik "Rzut1.bmp" w swoim osobistym folderze - pamiętaj, że szablon -plik "Bryła z wycięciem.bmp" musi pozostać nie zmieniony.


Ilustracja kolejności wykonania Ćwiczenia I

Uwagi do ćwiczenia:

Zadaniem ucznia jest narysowanie rysunku - brakującego wybranego widoku bryły (rzutu poziomego lub bocznego). W tym celu powinien wykorzystać elementy gotowe typu: linia, kwadrat, elipsa. Dodatkową czynnością ucznia jest zmiana grubości linii oraz sprawne rysowanie prostych linii - wykorzystuje klawisz skrótu.

W rozmowie kierowanej nauczyciel powinien uzyskać odpowiedź na pytania czy edytor grafiki Paint daje możliwość rysowania elementów na określony wymiar. Należy uświadomić, że zadaniem ucznia jest oddanie na rysunku położenia i kształtu bryły bez uwzględniania faktycznych wymiarów.

Uczeń pracujący w średnim tempie wykonuje w trakcie jednej lekcji dwa ćwiczenia.

Ćwiczenie II
1. Otwórz pliki ćwiczeniowe: plik 1 (szablon) "Bryła z wycięciem.bmp" i plik 2 "Brakujące rzuty.bmp"
2. W pliku 1 ustaw widoczny rzut na odpowiedniej rzutni - skorzystaj z rysunku perspektywicznego bryły. Przejdź do drugiego otwartego pliku. Zadecyduj, które z rzutów odpowiadają przedstawionej bryle i skopiuj je do pliku 1. Ustaw skopiowane elementy tak, by wszystkie rzuty pasowały do siebie.
3. Zapisz zmodyfikowany plik "Bryła z wycięciem.bmp" w swoim osobistym folderze.
UWAGA: Pamiętaj, że nie możesz zmienić wyglądu szablonu!


Ilustracja kolejności wykonania Ćwiczenia II

Uwagi do ćwiczenia:

Praca ucznia przebiega w dwóch etapach. W pierwszym kroku uczeń przenosi elementy w obrębie jednego pliku. W kroku drugim głównym zadaniem ucznia jest skopiowanie brakujących rzutów miedzy plikami. Efekt pracy ucznia- rzuty prostokątne bryły - ma być zgodny z zasadami rzutowania. W trakcie ćwiczenia uczeń powinien wykorzystać wiedzę i umiejętności z poprzednich lekcji.

W objaśnieniu ćwiczenia należy położyć akcent na właściwe zapisanie utworzonego rysunku. Aspekt poprawnego zapisania pliku stanowi składnik oceny pracy ucznia.

Uczeń pracujący w średnim tempie w czasie przewidzianym do realizacji tematu wykonuje średnio cztery ćwiczenia tego typu.

Ćwiczenie III
1. Otwórz pliki ćwiczeniowe: plik 1 (szablon) "Bryła z wycięciem.bmp" i plik 2 "Brakujące rzuty. bmp"
2. Zapoznaj się z widokiem przedstawionego tam rzutu. Przejdź do pliku 2. Skopiuj brakujące rzuty, po czym zmodyfikuj ich wygląd tak, by odpowiadały wyglądowi istniejącego rzutu. Ustaw wszystkie elementy tak, by dostosować ich położenie na rzutni względem siebie.
3. Zapisz wprowadzone zmiany w pliku "Bryła z wycięciem.bmp" w swoim osobistym folderze.
UWAGA: Pamiętaj, że nie możesz zmienić wyglądu szablonu!

Uwagi do ćwiczenia:
Podobnie jak w ćwiczeniu 2 w pracy ucznia wystąpią dwa etapy - pierwszy polega na skopiowaniu elementów rysunku między plikami, drugi zaś na obróceniu skopiowanego elementu w ten sposób aby pasował do pozostałych. Tutaj również uczeń musi pamiętać, że finalny rezultat jego pracy zależy od przestrzegania zasad rzutowania prostokątnego.

Średnia ilość ćwiczeń tego typu jaką należy przygotować na jedną jednostkę lekcyjną wynosi trzy.

Opisane propozycje ćwiczeń mogą być stosowane pojedynczo na oddzielnych jednostkach lekcyjnych zaprezentowanych we wspomnianym na wstępie projekcie. Ćwiczenia będą wykonywane wg tego samego schematu ale z wykorzystaniem różnych modeli brył. Można też zastosować je łącznie w formie testu praktycznego dla ćwiczeń sprawdzających. W obu przypadkach można wskazać jednoznaczne kryteria oceny poprawności posługiwania się narzędziami programu Paint.

Składniki oceny:
- Tworzenie rysunku z wykorzystaniem gotowych elementów.
- Tworzenie linii równoległych, prostopadłych.
- Wykorzystanie trybu powiększenia dla uzyskania dokładności rysunku.
- Zmiana parametrów linii (grubość, kolor)
- Przenoszenie elementów w obszarze pliku.
- Kopiowanie miedzy plikami.
- Modyfikacja rysunku (obrót, przerzut).
- Wyszukiwanie danych w zasobach dyskowych.
- Właściwe zapisanie pliku.
Dodatkowym kryterium oceny, tak w jednostkach o charakterze utrwalającym jak i sprawdzającym, może stać się ilość wykonanych ćwiczeń w określonym czasie, a więc biegłość obsługi programu.

Ustalenie kryteriów oceny pracy i uświadomienie ich uczniowi przed podjęciem pracy ukierunkuje jego uwagę na nabywane lub utrwalane konkretnych umiejętności. Przyczyni się do zwiększenia jego wysiłków w celu uzyskania pożądanego rezultatu. Znaczenie tej informacji jest bardzo ważne również przy dokonywaniu oceny - uczeń świadomy kryteriów oceny potrafi oszacować swoje braki.

Opracowanie: mgr Anna Czarnecka
nauczyciel informatyki
Publiczne Gimnazjum Nr 1
w Radomiu

Wyświetleń: 6050


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.