Katalog
Ewa Stelczyk Informatyka, WymaganiaWymagania edukacyjne - elementy informatyki dla III kl. LO
Tytuł
Wymagania Edukacyjne
Przedmiot: | Elementy Informatyki. |
Klasa: | III Liceum Ogólnokształcącego o profilu informatycznym. |
Nauczyciel: | mgr Ewa Stelczyk |
Szkoła: | Zespół Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki w Oławie |
- Gromadzenie i wyszukiwanie informacji - bazy danych
Treści kształcenia:
- zapytania, klucz, warunek logiczny;
- aktualizacja bazy, prawa dostępu, jednoznaczność informacji.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- projektować strukturę bazy danych;
- wykonywać operacje na bazie danych.
- formułować zapytania do bazy danych;
- porządkować dane w bazie z wykorzystaniem indeksowania.
- zaprojektować strukturę bazy danych;
- założyć własną bazę danych;
- przenosić dane (informacje) między różnymi aplikacjami.
- Poznanie podstawowych pojęć przez programowanie
Treści kształcenia:
- strukturalizacja programu, przykładowe konstrukcje algorytmiczne w programach;
- reprezentowanie danych w programach;
- funkcje i procedury oraz ich parametry;
- typ danych jako zbiór możliwych wartości i dozwolone na nich operacje, struktury danych
- słowa, listy, tablice, pliki.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- pisać, testować i uruchamiać proste programy w języku algorytmicznym;
- programować strukturami, czyli definiować procedury i funkcje bez parametrów i z parametrami;
- odpowiednio reprezentować w programie i ich struktury.
- nazwać podstawowe konstrukcje algorytmiczne, np. w arkuszu kalkulacyjnym lub w języku programowania;
- określić rolę podprogramu, czyli procedury, i jej parametrów;
- wykorzystywać prototyp programu (procedury).
- wyodrębniać i stosować wybrane techniki algorytmiczne w poznanych algorytmach;
- poprawnie, w zależności od rodzaju działań w algorytmie, dobierać i stosować podstawowe instrukcje programowania;
- definiować procedury jako fragmenty algorytmów;
- określać, które wielkości w algorytmie mają być niezmiennikami procedur;
- opisać i zaprogramować proste postępowanie rekurencyjne, analizować działanie prostych procedur (funkcji) rekurencyjnych.
- określać w algorytmach części, nadające się do zapisania w postaci funkcji;
- definiować funkcje jako fragmenty algorytmów;
- programować metodą zstępującą;
- dobierać odpowiednie struktury danych do rodzaju wielkości występujących w programie i wykonywanych na nich operacji.
- Stosowanie technik algorytmicznych
Treści kształcenia:
- opis zadania, zagadnienia, problemu (specyfikacja): dane, cel, wyniki; algorytm, przykłady algorytmów i technik algorytmicznych;
- schemat algorytmu, schemat blokowy, schemat działań, drzewo obliczeń;
- techniki algorytmiczne: sekwencja, wybór, iteracja, rekurencja, wybrane algorytmy: algorytm Euklidesa, schemat Hornera, metoda eliminacji Gauasa, metoda Newtona-Raphsona;
- projektowanie własnych algorytmów, reprezentowanie informacji w algorytmach i systemach użytkowych;
- efektywność algorytmów.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- wskazać problem do rozwiązania;
- podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin;
- analizować działanie podstawowych algorytmów;
- zamienić słowny opis algorytmu na bardziej sformalizowaną postać, np. ciąg kroków, schemat blokowy, opis w pseudojęzyku, języku programowania lub systemie użytkowym;
- ocenić własności algorytmu: poprawność, skończoność i złożoność.
- wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami, podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin szkolnych i pozaszkolnych;
- definiować sytuację problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników);
- wykonywać działania zgodnie z podanym algorytmem;
- opisać podstawowe techniki algorytmiczne, wyodrębnić dane i wyniki w problemie;
- przedstawić reprezentacje informacji w algorytmach.
- formułować zadania (problemy) algorytmiczne;
- formułować precyzyjne (słowne) opisy algorytmów
- formułować metody (algorytmy) rozwiązywania;
- wykonywać działania zgodnie z podanym algorytmem, określać warunki, przy których działania mogą być wykonane;
- opisać działania podstawowych algorytmów;
- ocenić poprawność i efektywność rozwiązania.
- ułożyć algorytm rozwiązania zadania, korzystając ze znanych metod i algorytmów;
- wyodrębnić i stosować wybrane techniki algorytmiczne;
- badać zgodność działania algorytmu ze specyfikacją zadania w zakresie poprawności danych i zgodności wyników z celem zadania;
- oceniać własności algorytmu: poprawność, skończoność, złożoność.
- Rozwiązywanie problemów za pomocą komputera
Treści kształcenia:
- algorytm, program, system użytkowy;
- dane, cel, wyniki;
- specyfikacja zadania;
- metody i środki, którymi nożna się posłużyć przy rozwiązywaniu zadania;
- praca grupowa.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- określić sytuację problemową, w tym dane, cel i wyniki;
- podać plan działania, np. wydzielić podproblemy i wskazać powiązania między nimi;
- skorzystać z istniejąc ego oprogramowania lub zaprogramować metody rozwiązania w wybranym języku programowania;
- przetestować program, zanalizować poprawność jego działania i ocenić złożoność;
- sprawdzić, czy otrzymane rozwiązanie jest zgodne ze specyfikacją;
- pracować nad rozwiązaniem problemu w grupie.
- zdefiniować problem, określić plan działania dzieląc problem na podproblemy;
- pracować w grupie nad rozwiązaniem problemu;
- skorzystać z gotowego oprogramowania lub napisać program w odpowiednio wybranym języku (systemie) programowania;
- przetestować i przeanalizować poprawność działania programu.
- podać algorytmy rozwiązania podproblemów i zapewnić przepływ informacji między nimi;
- wszechstronnie przetestować i zanalizować poprawność działania programu.
- rozwiązać zadanie różnymi metodami i porównać metody rozwiązania
- opracować dokumentację wykonanego zadania: dane, algorytm, interpretację lub opis wyników oraz instrukcję posługiwania się plikiem zawierającym końcowe rozwiązanie zadania;
- określić właściwe wykorzystanie komputera w rozwiązywaniu problemu;
- samodzielnie zaznajomić się z metodami rozwiązywania różnych problemów;
- stosować poznane metody do rozwiązywania nowych, własnych problemów.
- Wykorzystanie komputera w innych przedmiotach, dziedzinach, zajęciach
Treści kształcenia:
- środki i narzędzia informatyczne jako pomoce w rozwiązywaniu zadań z różnych dziedzin;
- przygotowywanie różnego rodzaju dokumentów (np. pism urzędowych, sprawozdań), dobieranie odpowiedniej formy w zależności od treści dokumentu;
- sporządzanie rysunków komputerowych i włączanie ich do przygotowywanych druków (up. zaproszenia, ogłoszenia, raportu z pracowni, gazetki);
- korzystanie z informacji podawanej w językach obcych, np. za pomocą sieci Internet;
- wykonywacie obliczeń potrzebnych w innych przedmiotach ścisłych i zawodowych (np. na lekcjach matematyki, fizyki) oraz graficzne prezentowanie wyników;
- symulacja zjawisk fizycznych i przyrodniczych za pomocą programów komputerowych);
- opracowywanie danych z eksperymentów i pomiarów.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- zastosować komputer w innych przedmiotach: ścisłych, humanistycznych i technicznych;
- za pomocą komputera rozwiązywać zadania, których treści są zaczerpnięte z innych przedmiotów nauczania;
- stosować komputer i sieci komputerowe do samokształcenia, rekreacji i zabawy, na zajęciach pozalekcyjnych lub w czasie wolnym od zajęć
- przygotowanie prezentacji graficznych za pomocą programu Pawer Point, tworzenie i wyświetlanie slajdów,
- wskazać przykłady wykorzystania komputera w różnych przedmiotach, dziedzinach i zajęciach;
- posłużyć się omówionymi na zajęciach gotowymi programami w pozwiązywaniu zadań z różnych przedmiotów;
- korzystać z komputera w czasie wolnym od zajęć.
- użyć gotowych programów do rozwiązywania problemów z innych przedmiotów;
- korzystać z zasobów komputera w czasie wolnym od zajęć, kształcąc się
- samodzielnie, przygotowując zadania dodatkowe, materiały do kroniki lub gazetki szkolnej.
- opracowywać za pomocą programów dane z eksperymentów i pomiarów;
- korzystać z gotowych programów lub pisać własne programy ilustrujące zjawiska przyrodnicze lub fizyczne;
- wyszukiwać informacje w zasobach sieci Internet i włączać je do przygotowywanych opracowań, np. wypracować z języka polskiego lub obcego, referatów z różnych przedmiotów.
- Zaznajomienie z rozwojem technologii komputerowej i informacyjnej
Treści kształcenia:
- sieć lokalna i globalna: karta sieciowa, serwer plików, schemat przepływu informacji, zasoby informacyjne w sieci;
- uprawnienia użytkowników, standardy komunikacji, usługi sieciowe;
- podstawowe usługi sieci Internet, np. poczta elektroniczna, grupy dyskusyjne, World Wide Web - WWW;
- graficzne środowisko komputerów;
- hipertekst;
- rnultimedia;
- standardy prezentacji informacji
- informacje o superkomputerach , algorytmach równoległych, granicach obliczalności.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- korzystać z podstawowych usług sieci lokalnej i globalnej (Internet);
- odszukiwać w sieci potrzebne informacje;
- określać uprawnienia różnych grup użytkowników;
- przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
- przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci;
- pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
- korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
- określić granice możliwości komputerów.
- korzystać z podstawowych usług w sieci lokalnej i globalnej;
- wykonywać zadania znalezienia w sieci określonych informacji;
- przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci.
- korzystać z wielu różnych usług w sieci lokalnej i globalnej;
- wszechstronnie korzystać z możliwości graficznego środowiska komputerów; przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
- opracować informację w postaci hipertekstu;
- posługiwać się w nauczaniu i uczeniu się systemem i prezentacją multimedialną.
- przedstawić budowę i funkcjonowanie komputerowej sieci lokalnej oraz sieci globalnej (Internet);
- określić grupę użytkowników sieci uraz ich uprawnienia;
- określić ważniejsze etapy i dostrzegane tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań;
- przygotować prezentację multimedianą na wybrany temat;
- Zaznajomienie z rozwojem technologii komputerowej i informacyjnej
Treści kształcenia:
- programy pakujące i antywirusowe;
- język zleceń i makrozlecenia systemu operacyjnego, własne środowisko użytkownika.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- korzystać z programów wspomagających użytkownika i z programów narzędziowych;
- modyfikować środowisko użytkownika.
- utworzyć archiwum z plików zawierających wykonane prace i odzyskiwać z archiwum pliki, używać programów antywirusowych;
- modyfikować proste makrodefinicje;
- wprowadzić proste modyfikacje w plikach konfiguracyjnych.
- zainstalować program według podanej instrukcji;
- definiować własne środowisko użytkownika.
Wyświetleń: 1492
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |