AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Stelczyk
Informatyka, Wymagania

Wymagania edukacyjne - elementy informatyki dla III kl. LO

- n +

Tytuł

Wymagania Edukacyjne

Przedmiot:Elementy Informatyki.
Klasa:III Liceum Ogólnokształcącego o profilu informatycznym.
Nauczyciel:mgr Ewa Stelczyk
Szkoła:Zespół Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki w Oławie
  1. Gromadzenie i wyszukiwanie informacji - bazy danych
Treści kształcenia:
  • zapytania, klucz, warunek logiczny;
  • aktualizacja bazy, prawa dostępu, jednoznaczność informacji.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • projektować strukturę bazy danych;
  • wykonywać operacje na bazie danych.
  • formułować zapytania do bazy danych;
  • porządkować dane w bazie z wykorzystaniem indeksowania.
  • zaprojektować strukturę bazy danych;
  • założyć własną bazę danych;
  • przenosić dane (informacje) między różnymi aplikacjami.
  1. Poznanie podstawowych pojęć przez programowanie
Treści kształcenia:
  • strukturalizacja programu, przykładowe konstrukcje algorytmiczne w programach;
  • reprezentowanie danych w programach;
  • funkcje i procedury oraz ich parametry;
  • typ danych jako zbiór możliwych wartości i dozwolone na nich operacje, struktury danych
  • słowa, listy, tablice, pliki.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • pisać, testować i uruchamiać proste programy w języku algorytmicznym;
  • programować strukturami, czyli definiować procedury i funkcje bez parametrów i z parametrami;
  • odpowiednio reprezentować w programie i ich struktury.
  • nazwać podstawowe konstrukcje algorytmiczne, np. w arkuszu kalkulacyjnym lub w języku programowania;
  • określić rolę podprogramu, czyli procedury, i jej parametrów;
  • wykorzystywać prototyp programu (procedury).
  • wyodrębniać i stosować wybrane techniki algorytmiczne w poznanych algorytmach;
  • poprawnie, w zależności od rodzaju działań w algorytmie, dobierać i stosować podstawowe instrukcje programowania;
  • definiować procedury jako fragmenty algorytmów;
  • określać, które wielkości w algorytmie mają być niezmiennikami procedur;
  • opisać i zaprogramować proste postępowanie rekurencyjne, analizować działanie prostych procedur (funkcji) rekurencyjnych.
  • określać w algorytmach części, nadające się do zapisania w postaci funkcji;
  • definiować funkcje jako fragmenty algorytmów;
  • programować metodą zstępującą;
  • dobierać odpowiednie struktury danych do rodzaju wielkości występujących w programie i wykonywanych na nich operacji.
  1. Stosowanie technik algorytmicznych
Treści kształcenia:
  • opis zadania, zagadnienia, problemu (specyfikacja): dane, cel, wyniki; algorytm, przykłady algorytmów i technik algorytmicznych;
  • schemat algorytmu, schemat blokowy, schemat działań, drzewo obliczeń;
  • techniki algorytmiczne: sekwencja, wybór, iteracja, rekurencja, wybrane algorytmy: algorytm Euklidesa, schemat Hornera, metoda eliminacji Gauasa, metoda Newtona-Raphsona;
  • projektowanie własnych algorytmów, reprezentowanie informacji w algorytmach i systemach użytkowych;
  • efektywność algorytmów.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • wskazać problem do rozwiązania;
  • podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin;
  • analizować działanie podstawowych algorytmów;
  • zamienić słowny opis algorytmu na bardziej sformalizowaną postać, np. ciąg kroków, schemat blokowy, opis w pseudojęzyku, języku programowania lub systemie użytkowym;
  • ocenić własności algorytmu: poprawność, skończoność i złożoność.
  • wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami, podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin szkolnych i pozaszkolnych;
  • definiować sytuację problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników);
  • wykonywać działania zgodnie z podanym algorytmem;
  • opisać podstawowe techniki algorytmiczne, wyodrębnić dane i wyniki w problemie;
  • przedstawić reprezentacje informacji w algorytmach.
  • formułować zadania (problemy) algorytmiczne;
  • formułować precyzyjne (słowne) opisy algorytmów
  • formułować metody (algorytmy) rozwiązywania;
  • wykonywać działania zgodnie z podanym algorytmem, określać warunki, przy których działania mogą być wykonane;
  • opisać działania podstawowych algorytmów;
  • ocenić poprawność i efektywność rozwiązania.
  • ułożyć algorytm rozwiązania zadania, korzystając ze znanych metod i algorytmów;
  • wyodrębnić i stosować wybrane techniki algorytmiczne;
  • badać zgodność działania algorytmu ze specyfikacją zadania w zakresie poprawności danych i zgodności wyników z celem zadania;
  • oceniać własności algorytmu: poprawność, skończoność, złożoność.
  1. Rozwiązywanie problemów za pomocą komputera
Treści kształcenia:
  • algorytm, program, system użytkowy;
  • dane, cel, wyniki;
  • specyfikacja zadania;
  • metody i środki, którymi nożna się posłużyć przy rozwiązywaniu zadania;
  • praca grupowa.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • określić sytuację problemową, w tym dane, cel i wyniki;
  • podać plan działania, np. wydzielić podproblemy i wskazać powiązania między nimi;
  • skorzystać z istniejąc ego oprogramowania lub zaprogramować metody rozwiązania w wybranym języku programowania;
  • przetestować program, zanalizować poprawność jego działania i ocenić złożoność;
  • sprawdzić, czy otrzymane rozwiązanie jest zgodne ze specyfikacją;
  • pracować nad rozwiązaniem problemu w grupie.
  • zdefiniować problem, określić plan działania dzieląc problem na podproblemy;
  • pracować w grupie nad rozwiązaniem problemu;
  • skorzystać z gotowego oprogramowania lub napisać program w odpowiednio wybranym języku (systemie) programowania;
  • przetestować i przeanalizować poprawność działania programu.
  • podać algorytmy rozwiązania podproblemów i zapewnić przepływ informacji między nimi;
  • wszechstronnie przetestować i zanalizować poprawność działania programu.
  • rozwiązać zadanie różnymi metodami i porównać metody rozwiązania
  • opracować dokumentację wykonanego zadania: dane, algorytm, interpretację lub opis wyników oraz instrukcję posługiwania się plikiem zawierającym końcowe rozwiązanie zadania;
  • określić właściwe wykorzystanie komputera w rozwiązywaniu problemu;
  • samodzielnie zaznajomić się z metodami rozwiązywania różnych problemów;
  • stosować poznane metody do rozwiązywania nowych, własnych problemów.
  1. Wykorzystanie komputera w innych przedmiotach, dziedzinach, zajęciach
Treści kształcenia:
  • środki i narzędzia informatyczne jako pomoce w rozwiązywaniu zadań z różnych dziedzin;
  • przygotowywanie różnego rodzaju dokumentów (np. pism urzędowych, sprawozdań), dobieranie odpowiedniej formy w zależności od treści dokumentu;
  • sporządzanie rysunków komputerowych i włączanie ich do przygotowywanych druków (up. zaproszenia, ogłoszenia, raportu z pracowni, gazetki);
  • korzystanie z informacji podawanej w językach obcych, np. za pomocą sieci Internet;
  • wykonywacie obliczeń potrzebnych w innych przedmiotach ścisłych i zawodowych (np. na lekcjach matematyki, fizyki) oraz graficzne prezentowanie wyników;
  • symulacja zjawisk fizycznych i przyrodniczych za pomocą programów komputerowych);
  • opracowywanie danych z eksperymentów i pomiarów.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • zastosować komputer w innych przedmiotach: ścisłych, humanistycznych i technicznych;
  • za pomocą komputera rozwiązywać zadania, których treści są zaczerpnięte z innych przedmiotów nauczania;
  • stosować komputer i sieci komputerowe do samokształcenia, rekreacji i zabawy, na zajęciach pozalekcyjnych lub w czasie wolnym od zajęć
  • przygotowanie prezentacji graficznych za pomocą programu Pawer Point, tworzenie i wyświetlanie slajdów,
  • wskazać przykłady wykorzystania komputera w różnych przedmiotach, dziedzinach i zajęciach;
  • posłużyć się omówionymi na zajęciach gotowymi programami w pozwiązywaniu zadań z różnych przedmiotów;
  • korzystać z komputera w czasie wolnym od zajęć.
  • użyć gotowych programów do rozwiązywania problemów z innych przedmiotów;
  • korzystać z zasobów komputera w czasie wolnym od zajęć, kształcąc się
  • samodzielnie, przygotowując zadania dodatkowe, materiały do kroniki lub gazetki szkolnej.
  • opracowywać za pomocą programów dane z eksperymentów i pomiarów;
  • korzystać z gotowych programów lub pisać własne programy ilustrujące zjawiska przyrodnicze lub fizyczne;
  • wyszukiwać informacje w zasobach sieci Internet i włączać je do przygotowywanych opracowań, np. wypracować z języka polskiego lub obcego, referatów z różnych przedmiotów.
  1. Zaznajomienie z rozwojem technologii komputerowej i informacyjnej
Treści kształcenia:
  • sieć lokalna i globalna: karta sieciowa, serwer plików, schemat przepływu informacji, zasoby informacyjne w sieci;
  • uprawnienia użytkowników, standardy komunikacji, usługi sieciowe;
  • podstawowe usługi sieci Internet, np. poczta elektroniczna, grupy dyskusyjne, World Wide Web - WWW;
  • graficzne środowisko komputerów;
  • hipertekst;
  • rnultimedia;
  • standardy prezentacji informacji
  • informacje o superkomputerach , algorytmach równoległych, granicach obliczalności.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • korzystać z podstawowych usług sieci lokalnej i globalnej (Internet);
  • odszukiwać w sieci potrzebne informacje;
  • określać uprawnienia różnych grup użytkowników;
  • przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
  • przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci;
  • pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
  • korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
  • określić granice możliwości komputerów.
  • korzystać z podstawowych usług w sieci lokalnej i globalnej;
  • wykonywać zadania znalezienia w sieci określonych informacji;
  • przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci.
  • korzystać z wielu różnych usług w sieci lokalnej i globalnej;
  • wszechstronnie korzystać z możliwości graficznego środowiska komputerów; przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
  • opracować informację w postaci hipertekstu;
  • posługiwać się w nauczaniu i uczeniu się systemem i prezentacją multimedialną.
  • przedstawić budowę i funkcjonowanie komputerowej sieci lokalnej oraz sieci globalnej (Internet);
  • określić grupę użytkowników sieci uraz ich uprawnienia;
  • określić ważniejsze etapy i dostrzegane tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań;
  • przygotować prezentację multimedianą na wybrany temat;
  1. Zaznajomienie z rozwojem technologii komputerowej i informacyjnej
Treści kształcenia:
  • programy pakujące i antywirusowe;
  • język zleceń i makrozlecenia systemu operacyjnego, własne środowisko użytkownika.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • korzystać z programów wspomagających użytkownika i z programów narzędziowych;
  • modyfikować środowisko użytkownika.
  • utworzyć archiwum z plików zawierających wykonane prace i odzyskiwać z archiwum pliki, używać programów antywirusowych;
  • modyfikować proste makrodefinicje;
  • wprowadzić proste modyfikacje w plikach konfiguracyjnych.
  • zainstalować program według podanej instrukcji;
  • definiować własne środowisko użytkownika.
Ewa Stelczyk
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1492


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.