Katalog

Iwona Pacześna
Biologia, Sprawdziany i testy

Test wiedzy ekologicznej dla uczniów klas I gimnazjum

- n +

Test wiedzy ekologicznej dla uczniów klas I gimnazjum

CZAS TRWANIA: 60 minut
IMIĘ I NAZWISKO:.....................................
PUNKTACJA:.....................................
PYTANIA

1. Określ, która definicja dotyczy ekologii, a która ochrony środowiska?
a) Nauka badająca zależności między organizmami a środowiskiem to
.............................................
b) Nauka badająca przyczyny i skutki zanieczyszczenia środowiska to ..............................................

2. Pomnikiem przyrody może być:
a) stare drzewo lub krzew, aleja lub grupa drzew
b) głaz, skała, jaskinia
c) źródło i wodospad
d) wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe.

3. Uzasadnij różnicę między recyklingiem a ponownym wykorzystaniem odpadów.
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
4. Freony stosowane przez człowieka powodują zjawisko zwane dziurą ozonową. Napisz w jaki sposób każdy z nas mógłby ograniczyć to zjawisko?
..................................................................................
..................................................................................

5. Lasy znajdujące się w okolicach Gorzowa mają do spełnienia wiele pożytecznych funkcji. Wypisz funkcje, które według ciebie są najważniejsze:
a)_________________________________________
b)_________________________________________
c)_________________________________________
d)_________________________________________
e)_________________________________________

6. Nazwij proces jakiego dotyczy poniżej umieszczony opis.
Powstaje na skutek wzrostu średniej temperatury rocznej. Przyczyną tego procesu jest emitowanie do atmosfery znacznych ilości dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych pochodzących z samochodów, kotłowni węglowych, fabryk.
W wyniku tego procesu w atmosferze gromadzi się znaczna ilość dwutlenku węgla.

Opis ten dotyczy:
a) dziury ozonowej;
b) kwaśnych deszczów;
c) efektu cieplarnianego;
d) żadnego z powyższych zjawisk.

7. Gdzie będziesz szukał informacji o tym, czy znaleziona przez ciebie roślina lub napotkane zwierzę znajduje się na liście gatunków objętych ochroną?
a) zapytam nauczyciela biologii;
b) zajrzę do atlasu anatomicznego;
c) zajrzę do "Polskiej Czerwonej Księdze Roślin lub Zwierząt";
d) obejrzę film "Rośliny i zwierzęta chronione".

8. Dyrekcja Tatrzańskiego Parku Narodowego rozesłała do biur podróży informację dotyczącą zasad zachowania się turystów na terenie PN. Niestety nastąpiły błędy w druku, które należy poprawić. Skreśl te zdania, które są błędne.
- Na terenie parku wolno się poruszać po wszystkich ścieżkach.
- Wycieczki zwiedzają teren PN pod kierunkiem przewodnika.
- Nie wolno na terenie parku używać łodzi motorowych.
- Wolno wprowadzać psy.
- Zabrania się polowania, wędkowania, płoszenia, zabijania zwierząt, ale można przenosić gniazda ptasie lub jaja.
- Nie wolno zrywać, deptać, niszczyć, przenosić roślin.
- Trzeba zachować ciszę, nie zaśmiecać, nie niszczyć skał, roślin, nie rozniecać ognisk.

9. Ile jest aktualnie parków narodowych w Polsce?
a) 23;
b) 21;
c) 22;
d) 19.

10. Na terenie naszego województwa położony jest:
a) Drawski i Woliński Park Narodowy;
b) Wielkopolski i Drawieński Park Narodowy;
c) Woliński i Słowiński Park Narodowy;
d) Drawieński Park Narodowy i Ujście Warty.

11. Ułóż ogniwa każdego z tych łańcuchów pokarmowych we właściwej kolejności.
a) ślimak wodny- człowiek- roślina wodna- ryba
..............................................................................
b) mszyca - liść róży- biedronka
..............................................................................
c) dżdżownica- szczątki liści- jastrząb- drozd
..............................................................................
d) ślimak lądowy- zaskroniec- żaba- sałata
..............................................................................

12. Znany jest tobie fakt, iż klimat na Ziemi ociepla się.
Jakie skutki dla naszej planety ma to zjawisko?
a)_________________________________________
b)_________________________________________
c)_________________________________________

13. Wymień nazwy dwóch roślin i dwóch zwierząt znajdujących się w Polsce pod ochroną prawną:
ROŚLINY ZWIERZĘTA
-...................... -.......................
-...................... -.......................

14. Nazwij proces umożliwiający badanie stopnia zanieczyszczenia środowiska za pomocą porostów wrażliwych na szkodliwe substancje:
a) rekultywacja;
b) bioidykacja;
c) recykling;
d) biodegradacja.

15. Wskaż na czym polega biologiczne oczyszczanie wód?
a) na zamontowaniu w oczyszczalni siatek, na których zatrzymują się: puszki, szmaty itp.;
b) na wprowadzaniu do zbiorników z brudną wodą mikroorganizmów;
c) na wprowadzaniu do zbiorników substancji chemicznych oczyszczających wodę;
d) na połączeniu wszystkich wyżej wymienionych sposobów.

16. Wyjaśnij dlaczego ocieplanie ścian budynków i używanie energooszczędnych źródeł światła zmniejsza zanieczyszczenie środowiska:
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________

17. Wymień sposoby oszczędzania wody w twoim domu:
a)_______________________________________
b)_______________________________________
c)_______________________________________
d)_______________________________________
e)_______________________________________

18. Wskaż odpady z twojego gospodarstwa domowego, które wykorzystałbyś do procesu kompostowania.
a) papier, aluminium, obierki, szkło;
b) resztki z obiadu, chwasty, trawa, papier;
c) chwasty, papier, mięso, aluminium;
d) papier, trawa, gałęzie, folie.

19. Dzień Ochrony Środowiska przypada:
a) 5 czerwca;
b) 22 kwietnia;
c) 17 września;
d) 15 czerwca.

20. Wymień formy ochrony przyrody w Polsce:
-.............................................
-.............................................
-.............................................
-.............................................
-.............................................
-.............................................

POWODZENIA!!!

KARTOTEKA ZADAŃ, KLUCZ ODPOWIEDZI I PUNKTACJI
 
NUMER ZADANIA SPRAWDZANA UMIEJĘTNOŚĆ: uczeń potrafi: POPRAWNA ODPOWIEDŹ PROPOZYCJA OCENY
1.  Wyjaśnić znaczenie pojęcia ekologia i ochrona środowiska. Ekologia -nauka o zależnościach miedzy org., a środowiskiem
Ochrona środowiska-zanieczyszczenie środowiska, przyczyny i sposoby walki
2 pkt: za poprawne pojęcie ekologia-
1 pkt, za ochrona środ. 1 pkt.
2. Wymienić pomniki przyrody. D 1 pkt
3. Uzasadnić różnicę między recyklingiem i ponownym wykorzystaniem i wymieniać przykłady. Recykling- ponowne wykorzystanie surowców wtórnych do tworzenia nowych produktów np: gazeta papier toaletowy.
Ponowne wykorzystanie- bez przeróbki starych rzeczy na nowe np.: stare części aut do innych samochodów.
4 pkt.: 2 za recykling z przykładem. 2 za ponowne wykorzystanie z przykładem.
4. Wymienić sposoby ograniczania zjawiska dziury ozonowej. Dezodoranty w aerozolu, klimatyzacja 2 pkt
5. Wnioskować o znaczeniu lasu dla człowieka i środowiska. Produkcja tlenu, zabieranie dwutlenku węgla, utrzymywanie wilgotności, schronienie dla flory i fauny, regulowanie klimatu, miejsce wypoczynku itp. 2 pkt za 5 przykładów roli lasu
6.  Nazywać proces, którego dotyczy opis. C 1 pkt
7. Poszukiwać informacji o gatunkach chronionych. C 1 pkt
8. Wymienić zasady zachowania się w Parku Narodowym. Skreślone zdanie 1,4, 5 1 pkt
9. Określić ilość Parków Narodowych w Polsce. C 1 pk.
10. Wymienić regionalne dobra przyrody. D 1 pkt
11. Projektować łańcuchy pokarmowe. 1) roślina wodna- ślimak- ryba- człowiek;
2) liść róży- mszyca- biedronka;
3) szczątki liści- dżdżownica- drozd- jastrząb;
4) ślimak lądowy- sałata- żaba- zaskroniec.
4pkt:
1 pkt za każdy poprawny przykład
12. Wymieniać skutki ocieplenia klimatu Zmiana klimatu, topnienie lodowców, wpływ na uprawy, powodzie. 3 pkt: 1 za każdy przykład.
13. Wymienia przykłady roślin i zwierząt znajdujących się pod prawną ochroną w Polsce. Rośliny: np. limba, cis, inne
Zwierzęta: np. żółw błotny, żbik, inne
4 pkt: 1pkt za każdy przykład
14. Nazywać procesy umożliwiające badanie zanieczyszczenie środowiska B 1 pkt.
15. Wymienia sposoby biologicznego oczyszczania wód. B 1 pkt
16. Wskazywać sposoby oszczędzania energii. Zmniejszanie ilości energii, zmniejszanie spalania węgla, mniej trujących gazów i pyłów w powietrzu 2 pkt
17. Wymienia sposoby oszczędzania wody w gospodarstwie domowym. Wymieniać uszczelki, zakręcać krany, wykorzystywać wodę z kąpieli ponownie, myć naczynia w misce, nie używać zmywarek, kupować wodooszczędne urządzenia. 2 pkt
18. Wskazywać sposoby wykorzystania odpadów. B 1 pkt
19. Określa daty ważniejszych wydarzeń dotyczących ochrony środowiska i przyrody. A 1 pkt
20. Wymienia formy ochrony przyrody w Polsce Park narodowy, rezerwat przyrody, pomnik przyrody, park krajobrazowy, użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne 6 pkt: 1 pkt za każdą formę

Opracowanie: Iwona Pacześna
Nauczycielka biologii w Gimnazjum nr 3
w Gorzowie Wlkp.

Wyświetleń: 12380


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.