Katalog Tadeusz Krzyżanowski Różne, Program nauczania Polubić Szkołę - program samorządu uczniowskiegoProgram samorządu uczniowskiego "Polubić Szkołę"I. Ogólne założeniaProgram pracy samorządu uczniowskiego to jeden z ważniejszych dokumentów szkoły. W planowaniu programu oprócz celów wiodących, tez, założeń należy ustrzec się szablonowości a wyeksponować odmienność, oryginalność, inność. Można to uzyskać tworząc system sytuacji wychowawczych, które samorząd uczniowski będzie inspirować i organizować. Ich celem będzie podejmowanie właściwych wyborów etycznych. Uczeń powinien dostrzegać potrzeby innych - kolegów i osób spoza szkoły - i umieć organizować pomoc. Sytuacją wychowawczą mogą być formy tradycji szkolnej, obyczajów i uroczystości związanych z życiem społeczności szkolnej. Cechą indywidualną programu może być wypracowany wspólnie z nauczycielami i rodzicami zestaw wartości, które będą stanowiły w szkole cele, treść i istotę wysiłków wychowawczych wszystkich podmiotów. Konstrukcja programu może dojść na bazie informacji o tym, co się dzieje w szkole naprawdę. A to zakłada ujawnienie ukrytych programów, bo szkoła to nie tylko miejsce współistnienia społeczności składającej się z grup celowych i formalnych (klasy, kółka zainteresowań, rada pedagogiczna), ale także ciągle zmieniający się system relacji i powiązań nieformalnych, Dobrze opracowany program pracy samorządu uczniowskiego może zaprogramować pracę szkoły w rozmaitych, trudnych do uchwycenia aspektów jej funkcjonowania. II. Cele programu. Konstruowany program pracy samorządu uczniowskiego musi spełniać określone warunki, aby był skuteczny. Powinien być: - Spójny z programem wychowawczym szkoły, - zbieżny w kształtowaniu odpowiednich postaw i umiejętności, - budowany przez wszystkie podmioty środowiska szkolnego, - powinien głęboko tkwić w tradycji szkoły i najbliższej okolicy, Jednocześnie należy pamiętać, że program musi spełniać podstawowe funkcje: - Wprowadzać uczniów w role społeczne, - przekazywać wartości społeczne, - przygotowywać do pracy nad sobą, - przygotowywać do twórczego uczestnictwa w życiu społecznym. Za główne cele i zadania programu należy przyjąć: - Uczenie się własnych mocnych stron, - budowanie własnych mocnych stron, - umiejętność prezentacji swojej osoby, - praca nad komunikowaniem swoich uczuć, - rozbudzenie potrzeb korzystania z dóbr kultury - radość oglądania, - wyzwalanie twórczej aktywności w różnych dziedzinach życia kulturalnego - radość tworzenia, - budowanie poczucia własnej wartości, - swoboda poszukiwań, poznawanie praw człowieka, - komunikacja interpersonalna, - uświadomienie doniosłości spędzania czasu wolnego, - rozwijanie szacunku do tradycji rodzinnych, środowiskowych, narodowych, religijnych, - rozumienie i wczuwanie się w stany zagrożenia najbliższego środowiska przyrodniczego i społecznego, - kształtowanie postaw sprzyjających kulturze kontaktu z innym człowiekiem, - rozwijanie umiejętności samooceny i samokontroli, - poszanowanie uczuć innych (tolerancja), - rozwój różnorodnych umiejętności uczniów, rodziców, nauczycieli, - troska o zdrowie uczniów i współdziałanie w spraw opiekuńczo - wychowawczych z rodzicami i środowiskiem lokalnym, - otwarcie na wyzwania cywilizacyjne i problemy "małych ojczyzn", - integracja środowiska, - poszukiwanie sojuszników szkoły, - wykreowania wizerunku szkoły twórczej, otwartej na potrzeby uczniów, - duma i poczucie tożsamości szkoły. Jak widać wartością główną programu staje się osoba ucznia i jego wszechstronny rozwój. Należy jednak pamiętać, że bez czytelnego i zaakceptowanego przez uczniów, rodziców i nauczycieli programu nie da się w pełni zrealizować jego zapisów. III. Metody i formy realizacji programu. 1. Ekologia - Przygotowanie kampanii "Poznaj swoje środowisko", - zorganizowanie obchodów "Dnia Ziemi", "Dni sprzątania Ziemi" - wycieczki o tematyce ekologicznej, - przedstawienie władzom samorządowym petycji w sprawie ochrony środowiska. 2. Kontakty z uczniami - Forum młodych, - zapraszanie osób nie będących członkami Rady do udziału w pracach komisji - ankieta "Co robi samorząd a co mógłby robić?", - odwiedziny w klasach i rozmowy o nurtujących uczniów ich problemach, - poczta samorządowa, - zorganizowanie tablicy ogłoszeń dla ucznia, - pomoc w nauce uczniom słabszym. 3. Kontakty z nauczycielami - Zapraszanie nauczycieli na zebrania Rady SU, - przeprowadzanie wywiadów z nauczycielami do gazety szkolnej, - przeprowadzenie konkursu - "Poznaj nauczyciela na podstawie zdjęcia z dzieciństwa", - opublikowanie w szkolnej gazecie kalendarza imienin nauczycieli, - organizowanie imprez sportowych dla uczniów i nauczycieli, - wycieczki piesze, rowerowe, autokarowe z nauczycielami, - zorganizowanie "Dnia Nauczyciela", - organizowanie lekcji otwartych dla rodziców, - organizowanie wraz z nauczycielami kursów i prelekcji dla rodziców (kurs komputerowy, cykl spotkań poświęconych przeciwdziałaniu uzależnieniom od nałogów, itp.). 4. Kontakty z rodzicami - Zachęcanie rodziców do udzielania pomocy w pracach SU, - organizowanie imprez integrujących; turnieje sportowo - rekreacyjne, zabawy, spotkania okolicznościowe, - wystawy prac dzieci połączonych z aukcjami, - zapraszanie na uroczystości szkolne, festiwale piosenki, konkursy recytatorskie, - włączanie rodziców w prace na rzecz klasy swojego dziecka. 5. Kontakty z władzami lokalnymi - Zapraszanie przedstawicieli władz lokalnych na rozmaite uroczystości, - promowanie gminy w konkursach, - udział w akcjach organizowanych przez władze, - wycieczki tematyczne do urzędu gminy, - spotkania z funkcjonariuszami Policji. 6. Kontakty z Kościołem - Przygotowywanie i wystawianie jasełek w szkole i w kościele, - organizowanie wigilii klasowych, - organizowanie konkursów poezji, pieśni religijnych, wieczoru kolęd, - kontynuowanie tradycji - kolędnicy, dyngusiarze, - objecie opieka terenów przykościelnych, zapomnianych grobów, - pomoc w organizacji rekolekcji. 7. Kontakty z innymi szkołami - Organizowanie i branie udziału w sejmikach uczniowskich - rozsyłanie listów i gazet do samorządów innych szkół, - spotkania z innymi szkołami - organizacja międzyszkolnego Forum Ochrony Środowiska. 8. Sport - Doping drużyn szkolnych, - zorganizowanie konkursu na najlepsze hasło kibiców, - organizowanie sportowych rozgrywek między klasami, - wycieczki rowerowe i piesze, - promocja zdrowego trybu życia. 9. Prawa ucznia - Przygotowanie Karty Praw Ucznia, - powołanie Rzecznika Praw Ucznia, - wnioskowanie na posiedzeniach Rady Pedagogicznej we wszystkich sprawach dotyczących uczniów, - spotkania z dyrektorem szkoły we wspólnym rozwiązywaniu spraw spornych, - zorganizowanie uroczystości z okazji Dnia Praw Człowieka. 10. Publikacje - Comiesięczne kalendarium imprez, - roczne kalendarium prac SU, - publikowanie imprez szkolnych w gazetach lokalnych, - regulamin SU, ordynacja wyborcza, - protokoły z posiedzeń Rad. IV. Konstrukcja tematyczna programu działań Samorządu Uczniowskiego Jesień 1. Bezpieczna droga do szkoły i do domu - spotkanie z funkcjonariuszem Policji. 2. Rodzinny festyn ekologiczny - "Sprzątanie Świata". 3. Wycieczka autokarowa do skanseny w Ochli. 4. Jesienna wycieczka rowerowa. 5. "W poszukiwaniu pomników przyrody" - wycieczka piesza. 6. Pasowanie na ucznia klasy I "Kto ty jesteś". 7. Dzień nauczyciela. 8. Święto witaminek. 9. Barwy jesieni - konkurs plastyczny. 10. Wróżby andrzejkowe. 11. Klasowe rozgrywki w piłce koszykowej. 12. Sąd nad papierosem. 13. Dzień sportów alternatywnych. 14. Dzień praw człowieka. 15. Mikołajki. Zima 16. Szkolne kolędowanie. 17. Zimowe ferie. 18. Święto Babci i Święto Dziadka. 19. Zabawa karnawałowa. 20. Niedzielny konkurs malowania na śniegu. 21. Przedstawienie "Królowa Śniegu". 22. Walentynki. 23. Jeden z Dziesięciu - Turniej wiedzy regionalnej. 24. Spotkanie z władzami samorządowymi Miasta i Gminy. 25. Klasowe rozgrywki w piłce ręcznej. 26. I ty zostań Małyszem - komputerowe skoki narciarskie. Wiosna 27. Powitanie wiosny. 28. Wielkanocne tradycje. 29. Dzień Ziemi. 30. Dzień kobiet. 31. Dzień teatru lalkowego. 32. Stop agresji. 33. Dzień Europejski w szkole. 34. Barwy czterech pór roku. 35. Dzień Matki. 36. Mama, tata i ja - festyn rodzinny - Dzień Dziecka i Sportu. 37. Mama, tata w szkole - wystawa fotografii rodziców z ich lat szkolnych. V. Ewaluacja Przeprowadzenie badań metodami jakościowymi, jak: obserwacje, wywiady indywidualne i grupowe, ankiety, które dostarczą odpowiedzi, co jest mocną, a co słabą stroną programu? Czy planowany program jest wartościowy dla podmiotu działań? Czy zakładane cele programu zostały osiągnięte po zakończeniu realizacji i czy forma pracy podjętych działań jest skuteczna? Wnioski z badań ewaluacji powinny utwierdzić w przekonaniu, że program będzie dobrze służył danej grupie odbiorców lub co można w nim ulepszyć.
Opracowanie: Tadeusz Krzyżanowski Wyświetleń: 2194
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |