Katalog

Tadeusz Krzyżanowski
Różne, Program nauczania

Polubić Szkołę - program samorządu uczniowskiego

- n +

Program samorządu uczniowskiego "Polubić Szkołę"

I. Ogólne założenia

Program pracy samorządu uczniowskiego to jeden z ważniejszych dokumentów szkoły. W planowaniu programu oprócz celów wiodących, tez, założeń należy ustrzec się szablonowości a wyeksponować odmienność, oryginalność, inność.

Można to uzyskać tworząc system sytuacji wychowawczych, które samorząd uczniowski będzie inspirować i organizować. Ich celem będzie podejmowanie właściwych wyborów etycznych. Uczeń powinien dostrzegać potrzeby innych - kolegów i osób spoza szkoły - i umieć organizować pomoc.

Sytuacją wychowawczą mogą być formy tradycji szkolnej, obyczajów
i uroczystości związanych z życiem społeczności szkolnej.

Cechą indywidualną programu może być wypracowany wspólnie
z nauczycielami i rodzicami zestaw wartości, które będą stanowiły w szkole cele, treść i istotę wysiłków wychowawczych wszystkich podmiotów.

Konstrukcja programu może dojść na bazie informacji o tym, co się dzieje
w szkole naprawdę. A to zakłada ujawnienie ukrytych programów, bo szkoła to nie tylko miejsce współistnienia społeczności składającej się z grup celowych
i formalnych (klasy, kółka zainteresowań, rada pedagogiczna), ale także ciągle zmieniający się system relacji i powiązań nieformalnych,

Dobrze opracowany program pracy samorządu uczniowskiego może zaprogramować pracę szkoły w rozmaitych, trudnych do uchwycenia aspektów jej funkcjonowania.

II. Cele programu.

Konstruowany program pracy samorządu uczniowskiego musi spełniać określone warunki, aby był skuteczny. Powinien być:

- Spójny z programem wychowawczym szkoły,
- zbieżny w kształtowaniu odpowiednich postaw i umiejętności,
- budowany przez wszystkie podmioty środowiska szkolnego,
- powinien głęboko tkwić w tradycji szkoły i najbliższej okolicy,

Jednocześnie należy pamiętać, że program musi spełniać podstawowe funkcje:

- Wprowadzać uczniów w role społeczne,
- przekazywać wartości społeczne,
- przygotowywać do pracy nad sobą,
- przygotowywać do twórczego uczestnictwa w życiu społecznym.

Za główne cele i zadania programu należy przyjąć:

- Uczenie się własnych mocnych stron,
- budowanie własnych mocnych stron,
- umiejętność prezentacji swojej osoby,
- praca nad komunikowaniem swoich uczuć,
- rozbudzenie potrzeb korzystania z dóbr kultury - radość oglądania,
- wyzwalanie twórczej aktywności w różnych dziedzinach życia kulturalnego - radość tworzenia,
- budowanie poczucia własnej wartości,
- swoboda poszukiwań, poznawanie praw człowieka,
- komunikacja interpersonalna,
- uświadomienie doniosłości spędzania czasu wolnego,
- rozwijanie szacunku do tradycji rodzinnych, środowiskowych, narodowych, religijnych,
- rozumienie i wczuwanie się w stany zagrożenia najbliższego środowiska przyrodniczego i społecznego,
- kształtowanie postaw sprzyjających kulturze kontaktu z innym człowiekiem,
- rozwijanie umiejętności samooceny i samokontroli,
- poszanowanie uczuć innych (tolerancja),
- rozwój różnorodnych umiejętności uczniów, rodziców, nauczycieli,
- troska o zdrowie uczniów i współdziałanie w spraw opiekuńczo - wychowawczych z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- otwarcie na wyzwania cywilizacyjne i problemy "małych ojczyzn",
- integracja środowiska,
- poszukiwanie sojuszników szkoły,
- wykreowania wizerunku szkoły twórczej, otwartej na potrzeby uczniów,
- duma i poczucie tożsamości szkoły.
Jak widać wartością główną programu staje się osoba ucznia i jego wszechstronny rozwój. Należy jednak pamiętać, że bez czytelnego
i zaakceptowanego przez uczniów, rodziców i nauczycieli programu nie da się w pełni zrealizować jego zapisów.


III. Metody i formy realizacji programu.

1. Ekologia
- Przygotowanie kampanii "Poznaj swoje środowisko",
- zorganizowanie obchodów "Dnia Ziemi", "Dni sprzątania Ziemi"
- wycieczki o tematyce ekologicznej,
- przedstawienie władzom samorządowym petycji w sprawie ochrony środowiska.

2. Kontakty z uczniami

- Forum młodych,
- zapraszanie osób nie będących członkami Rady do udziału w pracach komisji
- ankieta "Co robi samorząd a co mógłby robić?",
- odwiedziny w klasach i rozmowy o nurtujących uczniów ich problemach,
- poczta samorządowa,
- zorganizowanie tablicy ogłoszeń dla ucznia,
- pomoc w nauce uczniom słabszym.

3. Kontakty z nauczycielami

- Zapraszanie nauczycieli na zebrania Rady SU,
- przeprowadzanie wywiadów z nauczycielami do gazety szkolnej,
- przeprowadzenie konkursu - "Poznaj nauczyciela na podstawie zdjęcia z dzieciństwa",
- opublikowanie w szkolnej gazecie kalendarza imienin nauczycieli,
- organizowanie imprez sportowych dla uczniów i nauczycieli,
- wycieczki piesze, rowerowe, autokarowe z nauczycielami,
- zorganizowanie "Dnia Nauczyciela",
- organizowanie lekcji otwartych dla rodziców,
- organizowanie wraz z nauczycielami kursów i prelekcji dla rodziców
(kurs komputerowy, cykl spotkań poświęconych przeciwdziałaniu uzależnieniom od nałogów, itp.).

4. Kontakty z rodzicami

- Zachęcanie rodziców do udzielania pomocy w pracach SU,
- organizowanie imprez integrujących; turnieje sportowo - rekreacyjne, zabawy, spotkania okolicznościowe,
- wystawy prac dzieci połączonych z aukcjami,
- zapraszanie na uroczystości szkolne, festiwale piosenki, konkursy recytatorskie,
- włączanie rodziców w prace na rzecz klasy swojego dziecka.

5. Kontakty z władzami lokalnymi

- Zapraszanie przedstawicieli władz lokalnych na rozmaite uroczystości,
- promowanie gminy w konkursach,
- udział w akcjach organizowanych przez władze,
- wycieczki tematyczne do urzędu gminy,
- spotkania z funkcjonariuszami Policji.

6. Kontakty z Kościołem

- Przygotowywanie i wystawianie jasełek w szkole i w kościele,
- organizowanie wigilii klasowych,
- organizowanie konkursów poezji, pieśni religijnych, wieczoru kolęd,
- kontynuowanie tradycji - kolędnicy, dyngusiarze,
- objecie opieka terenów przykościelnych, zapomnianych grobów,
- pomoc w organizacji rekolekcji.

7. Kontakty z innymi szkołami

- Organizowanie i branie udziału w sejmikach uczniowskich
- rozsyłanie listów i gazet do samorządów innych szkół,
- spotkania z innymi szkołami - organizacja międzyszkolnego Forum Ochrony Środowiska.

8. Sport

- Doping drużyn szkolnych,
- zorganizowanie konkursu na najlepsze hasło kibiców,
- organizowanie sportowych rozgrywek między klasami,
- wycieczki rowerowe i piesze,
- promocja zdrowego trybu życia.

9. Prawa ucznia

- Przygotowanie Karty Praw Ucznia,
- powołanie Rzecznika Praw Ucznia,
- wnioskowanie na posiedzeniach Rady Pedagogicznej we wszystkich sprawach dotyczących uczniów,
- spotkania z dyrektorem szkoły we wspólnym rozwiązywaniu spraw spornych,
- zorganizowanie uroczystości z okazji Dnia Praw Człowieka.

10. Publikacje

- Comiesięczne kalendarium imprez,
- roczne kalendarium prac SU,
- publikowanie imprez szkolnych w gazetach lokalnych,
- regulamin SU, ordynacja wyborcza,
- protokoły z posiedzeń Rad.

IV. Konstrukcja tematyczna programu działań Samorządu Uczniowskiego

Jesień

1. Bezpieczna droga do szkoły i do domu - spotkanie z funkcjonariuszem Policji.
2. Rodzinny festyn ekologiczny - "Sprzątanie Świata".
3. Wycieczka autokarowa do skanseny w Ochli.
4. Jesienna wycieczka rowerowa.
5. "W poszukiwaniu pomników przyrody" - wycieczka piesza.
6. Pasowanie na ucznia klasy I "Kto ty jesteś".
7. Dzień nauczyciela.
8. Święto witaminek.
9. Barwy jesieni - konkurs plastyczny.
10. Wróżby andrzejkowe.
11. Klasowe rozgrywki w piłce koszykowej.
12. Sąd nad papierosem.
13. Dzień sportów alternatywnych.
14. Dzień praw człowieka.
15. Mikołajki.

Zima

16. Szkolne kolędowanie.
17. Zimowe ferie.
18. Święto Babci i Święto Dziadka.
19. Zabawa karnawałowa.
20. Niedzielny konkurs malowania na śniegu.
21. Przedstawienie "Królowa Śniegu".
22. Walentynki.
23. Jeden z Dziesięciu - Turniej wiedzy regionalnej.
24. Spotkanie z władzami samorządowymi Miasta i Gminy.
25. Klasowe rozgrywki w piłce ręcznej.
26. I ty zostań Małyszem - komputerowe skoki narciarskie.

Wiosna

27. Powitanie wiosny.
28. Wielkanocne tradycje.
29. Dzień Ziemi.
30. Dzień kobiet.
31. Dzień teatru lalkowego.
32. Stop agresji.
33. Dzień Europejski w szkole.
34. Barwy czterech pór roku.
35. Dzień Matki.
36. Mama, tata i ja - festyn rodzinny - Dzień Dziecka i Sportu.
37. Mama, tata w szkole - wystawa fotografii rodziców z ich lat szkolnych.

V. Ewaluacja

Przeprowadzenie badań metodami jakościowymi, jak: obserwacje, wywiady indywidualne i grupowe, ankiety, które dostarczą odpowiedzi, co jest mocną, a co słabą stroną programu? Czy planowany program jest wartościowy dla podmiotu działań? Czy zakładane cele programu zostały osiągnięte po zakończeniu realizacji
i czy forma pracy podjętych działań jest skuteczna?

Wnioski z badań ewaluacji powinny utwierdzić w przekonaniu, że
program będzie dobrze służył danej grupie odbiorców lub co można w nim ulepszyć.

Opracowanie: Tadeusz Krzyżanowski

Wyświetleń: 2194


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.