Katalog

Małgorzata Waleńciuk, Anna Czeszejko-Sochacka, Małgorzata Białasz
Różne, Projekty edukacyjne

Projekt organizacji Przedszkola interwencyjno-opiekuńczego w Chełmskim Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie

- n +

Projekt organizacji Przedszkola interwencyjno-opiekuńczego w Chełmskim Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie

"DOBRO DZIECKA PRZEDE WSZYSTKIM"

We współczesnym społeczeństwie, grupa rodzin dysfunkcyjnych, niezaradnych, ubogich, nie spełnia należycie swych rodzicielskich obowiązków. Rodziny te są często wielodzietne, niewydolne wychowawczo, nie zapewniają dzieciom właściwych warunków rozwoju i prawidłowej opieki. Nie przekazują też społecznie akceptowanych wzorów zachowań. W ramach profilaktyki i pomocy rodzinom patologicznym i zagrożonym patologią, dzieci w wieku 3-7 lat będą miały możliwość korzystania z opieki, w organizowanej w CHCPDiR przedszkolnej grupie interwencyjno-kompensacyjnej.

W naszym domu dziecka istnieje już grupa przedszkolna (z dobrym zapleczem socjalnym). Projekt przewiduje rozszerzenie zakresu niesionej przez nas pomocy o propozycję zorganizowania formy podobnej do świetlicy terapeutycznej, z tą różnicą, że zaopiekujemy się dziećmi nie uczęszczającymi jeszcze do szkoły.

Cel główny:
Opieka nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem wychowanków odpowiednio do ich potrzeb i możliwości oraz pomoc rodzicom w zapewnieniu opieki wychowawczej ich dzieciom.

Organizacja:
Grupa ma charakter środowiskowy i integracyjny, gdyż przebywają w niej:
- dzieci pozbawione częściowo lub całkowicie opieki rodziców, dla których nie znaleziono rodzinnej opieki zastępczej, i które ze względu na kryzys w rodzinie nie mogą przebywać we własnym domu rodzinnym (na terenie miasta nie funkcjonują pogotowia rodzinne dla małych dzieci)
- dzieci przebywające w rodzinach naturalnych nie spełniających należycie swoich funkcji (zagrożone demoralizacją, ubóstwem, przestępczością lub uzależnieniami) - skierowane przez Sąd lub MOPS - (wnioski mogą wypływać od rodziców, pedagogów szkolnych, poradni wychowawczo-zawodowych)
- dzieci niepełnosprawne, jeżeli nie ma uzasadnionych przeciwwskazań

Grupa nie powinna liczyć więcej niż 12 dzieci (8 osób grupa interwencyjna i 4 osoby grupa kompensacyjna lub 6- grupa interwencyjna i 6- grupa kompensacyjna). Ilość miejsc dla dzieci "dochodzących" jest uzależniona od ilości dzieci przebywających w grupie całą dobę.

Pobyt dziecka w grupie interwencyjnej (całodobowej) nie powinien trwać dłużej niż 3 miesiące. W przypadku, gdy postępowanie sądowe w sprawie uregulowania sytuacji prawnej dziecka jest w toku, pobyt może być przedłużony, nie dłużej jednak niż o 3 kolejne miesiące.

Grupa kompensacyjna funkcjonuje pięć dni w tygodniu w godzinach od 900 - 1800. W praktyce obydwie grupy będą funkcjonowały jako całość a praca opierać się będzie na zasadzie indywidualizacji oddziaływań.

Funkcje przedszkola:
Grupa dla dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 7 lat) spełnia dwie podstawowe funkcje:
1. całodobowego pogotowia opiekuńczego (interwencja)
2. placówki wsparcia dziennego (opieka, kompensacja)

Ad. 1.
Przewiduje się objąć całodobową opieką ośmioro (lub sześcioro) wychowanków. Dzieci będą dowożone przez kuratora sądowego, policję (z interwencji rodzinnych) lub pracownika MOPS-u.

Pogotowie opiekuńcze zapewni dzieciom:
- diagnozę stanu zdrowia i leczenie stwierdzonych chorób (współpraca z pielęgniarką placówki);
- zabezpieczenie potrzeb materialnych;
- zapewnienie odpowiedniej dla wieku diety;
- dostosowanie pomieszczeń i rozkładu dnia do wieku przedszkolnego;
- organizowanie zajęć wychowawczych i dydaktycznych (wychowawcy z wykształceniem wyższym);
- diagnozowanie opóźnień w rozwoju intelektualnym, społecznym i emocjonalnym (pisanie indywidualnych planów pracy);
- organizowanie zajęć kompensacyjnych (praca indywidualna, grupowa, współpraca z psychologiem, logopedą);
- rozeznanie w sytuacji rodzinnej i prawnej dziecka (współpraca z pedagogiem i pracownikiem socjalnym);-podejmowanie działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny lub mobilizowanie rodziców do systematycznego kontaktowania się z dzieckiem;
- współpraca z ośrodkiem adopcyjnym w celu znalezienia rodziny zastępczej lub adopcyjnej.

Ad. 2.
Przedszkole dzienne będzie posiadało 4 lub 6 miejsc. Zajęcia kompensacyjne będą się odbywały przez pięć dni w tygodniu w godzinach od 900 do 1800. Dzieci będą przyprowadzane i odbierane przez rodziców lub opiekunów o ustalonej (umownej) porze. W czasie pobytu dziecko będzie miało zapewnioną:
- podstawową opiekę zdrowotną i higieniczną,
- zapewnione trzy posiłki w ciągu dnia (drugie śniadanie, obiad, podwieczorek);
- diagnozę stanu psychofizycznego i emocjonalnego;
- organizowanie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i kompensacyjnych;
- zajęcia terapeutyczne.

Na wypadek braku opiekuna odbierającego dziecko, organizuje się zastępczą opiekę nocną, a w przypadku powtarzania się takich sytuacji zgłasza się ten fakt do Sądu.

Program pracy grupy interwencyjnej:
1. Działania pro rodzinne:
- rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka;
- unormowanie sytuacji prawnej dziecka;
- utrzymywanie kontaktu z instytucjami wspierającymi rodzinę;
- umożliwienie powrotu do rodziny naturalnej lub znalezienie rodziny zastępczej, adopcyjnej albo innej formy opieki;
2. Działania na rzecz indywidualnego rozwoju dziecka:
- zdiagnozowanie poziomu rozwoju dziecka pod względem intelektualnym, społecznym i emocjonalnym;
- napisanie planu indywidualnego rozwoju dla każdego dziecka z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości;
- wykorzystanie możliwie najlepszych metod do wyrównania deficytów rozwojowych dziecka (współpraca z psychologiem, pedagogiem, logopedą, terapeutą);
- zajęcia specjalistyczne dla dzieci niepełnosprawnych;
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, poszanowania podmiotowości dziecka (jego myśli, uczuć, praw);

Program pracy grupy kompensacyjnej:
1. Działania pro rodzinne:
- wsparcie w okresie kryzysu nie tylko dziecka, ale również rodziny jako całości, w celu wyeliminowania przyczyn kryzysu:
- poprzez opiekę nad małoletnimi umożliwia się podjęcie pracy zarobkowej przez rodziców;
- podtrzymywanie więzi rodzinnych;
- stały kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę.
2. Działania na rzecz indywidualnego rozwoju dziecka:
- zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji, aktywności poznawczej;
- tworzenie warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju;
- indywidualizacja procesów dydaktycznych z uwzględnieniem kompensacji braków i rozwijanie uzdolnień,
- zabezpieczenie potrzeb materialnych;
- kształtowanie u dzieci nawyków i uczenie zachowań pro zdrowotnych.
- budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej (rozwijanie uczuć opiekuńczych, krzewienie zasad moralnych),

Baza lokalowa:
- aneks kuchenny z jadalnią dla dzieci;
- dwie sypialnie;
- pokój do zabaw;
- szatnia;
- łazienka dostosowana do potrzeb dzieci;
- pokój do spotkań z osobami odwiedzającymi;

Zatrudnienie:
- 4 etaty wychowawców z wyższym wykształceniem;
- ½ etatu sprzątaczki;
- 1 etat opiekunki dziennej;
- 1 etat opiekunki nocnej;
- wolontariat.

Opracowanie: mgr Anna Czeszejko-Sochacka
mgr Małgorzata Waleńciuk
mgr Małgorzata Białasz

Wyświetleń: 994


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.