Katalog Aleksandra Edyta Rusek Biologia, Sprawdziany i testy Konkurs ekologiczny o odpadach i surowcach wtórnychKonkurs ekologiczny o odpadach i surowcach wtórnych dla uczniów gimnazjum1. Ilość śmieci maleje wprost proporcjonalnie:a) do zamożności społeczeństwa; b) do poziomu cywilizacyjnego; c) wraz z oszczędnym stosowaniem artykułów jednorazowego użytku oraz opakowań; d) odpowiedzi a), b), c) są fałszywe. 2. Śmieci czyli odpady komunalne charakteryzują się: a) jednolitym składem; b) różnorodnością substancji, ale nie zawierają odpadków jedzenia; c) tym, że są mieszaniną różnych substancji; d) różnorodnością substancji, ale nie zawierają metali i szkła. 3. Która z podanych informacji dotyczących hałd jest prawdziwa: a) są charakterystyczne dla miejsc, gdzie istnieją kopalnie; b) są usypiskami skał płonych lub skał ubocznych tzn. zagradzających drogę do pożądanego węgla albo rudy metalu; c) hałdy pochodzące z kopalni odkrywkowych są w przybliżeniu dziesięciokrotnie większe od innych hałd; d) odpowiedzi a), b), c) są prawdziwe. 4. Jako odpady z palenisk elektrowni i innego przemysłu pochodzą głównie: a) zatrute osady, które nie mogą być użyte jako nawóz; b) popioły i żużle; c) hałdy skał płonych i ubocznych; d) odpowiedzi a) i c) są prawdziwe. 5. Do wyrobu materiałów budowlanych można wykorzystywać jedynie popioły, które: a) mają odpowiednie rozdrobnienie; b) nie mają podwyższonej aktywności promieniotwórczej; c) są jednorodne; d) zawierają związki wapnia. 6. Rekultywacja to proces: a) segregowania odpadów; b) który zamienia hałdy w lesiste pagórki; c) wykorzystywania odpadów do celów przemysłowych; d) składowania odpadów. 7. Rośliny motylkowe, które są bardzo cenne przy obsadzaniu hałd są wrażliwe na: a) zasadowość gleby; b) skażenie metalami ciężkimi; c) kwasowość gleby; d) obecność bentonitu. 8. Stan skupienia odpadów może być: a) tylko ciekły i stały; b) stały, ciekły i gazowy, c) tylko stały, d) tylko ciekły. 9. Śmieciami określamy odpady: a) we wszystkich stanach skupienia; b) stałe; c) ciekłe; d) płynne. 10. W Europie Zachodniej na jedno gospodarstwo domowe składające się z czterech osób przypada rocznie średnio: a) 1,5 tony śmieci; b) 0,5 tony śmieci; c) 1 tona śmieci; d) 2 tony śmieci. 11. W wyniku recyclingu wyrobów szklanych można zaoszczędzić surowce naturalne. Wskaż właściwe: a) węgiel, wapień, dolomit b) piasek, dolomit, wapień c) piasek, wapień, gaz ziemny 12. Uporządkuj podane temperatury zgodnie z następującymi po sobie etapami procesu kompostowania: a) temperatura otoczenia b) temperatura 60-75 st. C c) temperatura 30-40 st. C 13. Wybierz zestaw zawierający odpady należące do niebezpiecznych: a) warzywa, chwasty, szyby okienne b) włosy, skorupki jaj, kalka c) pestycydy, rozpuszczalniki, baterie 14. Spośród podanych wymień te odpady, które można wykorzystać do kompostowania: baterie, rośliny, papier, szkło, skorupki jaj, filtry do kawy, metale, farby, lekarstwa, węgiel 15. Wskaż najstarszy sposób pozyskiwania surowców mineralnych a) eksploatacja odkrywkowa d) eksploatacja podziemna e) eksploatacja otworowa 16. Która z form usuwania odpadów jest najkorzystniejsza dla środowiska: a) spalanie b) składowanie na wysypiskach c) kompostowanie 17. Wiele odpadów można użyć ponownie. Jak myślisz, do wytwarzania czego można użyć szmat: a) asfaltu b) papieru c) szkła 18. Które z opakowań napoi jest najbardziej "ekologiczne": a) puszka blaszana b) karton c) butelka szklana 19. Który z wymienionych poniżej odpadów jest najniebezpieczniejszy: a) papier b) plastik c) szkło d) baterie 20. Który z pierwiastków występujących w bateriach jest najniebezpieczniejszy: a) mangan b) kadm c) nikiel d) rtęć POPRAWNE ODPOWIEDZI: 1c; 2c; 3d; 4b; 5b; 6b; 7b; 8b; 9b; 10c; 11b; 12 - poprawna kolejność: b, c, a; 13c 14: rośliny, papier, skorupki jaj, filtry do kawy, węgiel 15a, 16c, 17b, 18d, 19d, 20d. Pytania otwarte: 1. Wskaż przynajmniej trzy przykłady negatywnych oddziaływań hałd na środowisko naturalne (0-3 pkt). 2. Podaj zalety i wady spalarni śmieci (0-3 pkt). 3. Wyjaśnij, dlaczego kompostów ze śmieci nie używa się do uprawy roślin na pokarm (0-3 pkt). 4. Opisz sposób właściwego przygotowania i użytkowania bezpiecznego wysypiska śmieci (0-3 pkt) 5. Omów oddziaływanie wysypiska śmieci na środowisko (0-3 pkt).
Opracowanie: Aleksandra Edyta Rusek, nauczyciel biologii Gimnazjum w Radziszowie Wyświetleń: 7517
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |