Katalog

Joanna Kieler
Pedagogika, Artykuły

Indywidualny program zajęć rewalidacyjnych

- n +

Indywidualny program zajęć rewalidacyjnych

I. Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej.

1. ĆWICZENIA RÓWNOAŻNE:
a) ćwiczenia orientacji kierunkowej:
- chód i marsz ze zmianą kierunku ruchu na sygnał
- omijanie i wymijanie przeszkód nieruchomych
- bieg slalomem

b) zagadki ruchowe:
- odgadywanie i naśladowanie zwierząt
- odgadywanie i naśladowanie czynności


c) zabawy i ćwiczenia ruchowo- zręcznościowe:
- toczenie piłki dłonią po podłodze
- rzuty piłką
- chwyty piłki
- tor przeszkód

d) ćwiczenia równoważne statyczne:
- stanie na jednej nodze
- wykonanie "jaskółki" z asekuracją
- stanie na palcach

e) ćwiczenia równoważne dynamiczne:
- chód na palcach
- przejście po ławeczce
- przejście po narysowanej linii
- przeskoki nad narysowaną linią

2. MOTORYKA DUŻA:
- ćwiczenia z przyrządami gimnastycznymi: / piłki, woreczki, laski /
- ćwiczenia ogólnorozwojowe kończyn i tułowia
- kopanie piłki
- chwyty i rzuty piłką

3. ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI MANUALNEJ:

a) ćwiczenia rozmachowe:
- ćwiczenia krążeniowe kończyn górnych w stawach łokciowych i barkowych
- wymachy kończyn górnych
- zamalowywanie dużych powierzchni ruchem poziomym i pionowym
- malowanie dużych form kulistych

b) ćwiczenia manualne:
- konstruowanie z klocków
- układanki wtykowe
- nawlekanie koralików
- przewlekanie sznurka na płytce manipulacyjnej
- nawijanie nici na szpulkę
- modelowanie z plasteliny / ugniatanie, toczenie, formowanie /
- darcie papieru
- stęplowanie
- klaskanie, stukanie

c) ćwiczenia graficzne:
- wodzenie palcem po konturze
- łączenie kropek
- obrysowywanie szablonów
- zamalowywanie obrazków konturowych

II. ĆWICZENIA ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ I AUTOORIENTACJI.

1. Ćwiczenia tułowia w dużej przestrzeni

2. Ćwiczenia kształyujące rozumienie stosunków przestrzennych pomiędzy dzieckiem a otoczeniem / na, za w, pod, do, obok, u góry, na dole, z przodu, z tyłu /

- rozmieszczenie przedmiotów w określonej płaszczyźnie
- wykonywanie poleceń N.? stań obok tablicy itp.
- tworzenie kompozycji przestrzennych
- opis stosunków przestrzennych na ilustracji

3. Różnicowanie kierunków: w lewo w prawo
- kreślenie kształtów graficznych w powietrzu
- wodzenie palcem po konturze
- nazywanie i wskazywanie kierunków

4. Ćwiczenia orientacji w schemacie własnego ciała:
- wskazywanie i nazywanie części ciała
- rozróżnianie strona lewa, strona prawa

III. ROZWIJANIE KOORDYNACJI WZROKOWO - RUCHOWEJ.

1. Ćwiczenia fizyczne:
- naprzemienne ruchy kończyn / zginanie, prostowanie, wymachy, krążenia /
- naśladowanie ruchów zwierząt
- rzuty piłką do nieruchomego celu
- chwyt piłki
- kopanie i kozłowanie

2. Ćwiczenia na materiale konkretnym:
- stemplowanie w konturach
- wypełnianie konturów różnymi technikami? farba, plastelina, bibuła itp. /
- cięcie papieru
- darcie
- zaginanie, składanie
- przewlekanie układanki wtykowe

3. Ćwiczenia na materiale literowym:
- układanie w pary takich samych znaków
- różnicowanie liter podobnych
- kreślenie znaków literopodobnych po śladzie i samodzielnie

IV. ĆWICZENIA ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ.

1. Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
- rozpoznawanie treści obrazka
- wyodrębnianie różnic między obrazkami
- dobieranie jednakowych figur i obrazków
- wskazywanie obrazka opisanego słownie
- układanie obrazka z części wg wzoru
- segregowanie przedmiotów wg koloru, kształtu, wielkości

2. Ćwiczenia na materiale literowym:
- układanie w pary takich samych znaków
- rozróżnianie liter podobnych

V. ĆWICZENIA ANALIZY I SYNTEZY SŁUCHOWEJ ORAZ SŁUCHU FONEMATYCZNEGO.

1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej:
- rozróżnianie dźwięków z otoczenia / stukanie, klaskanie, mówienie /
- naśladowanie dźwięków z otoczenia / ptaki, auto, wiatr /
- lokalizacja dochodzących dźwięków
- odbiór bodźców akustycznych przy zamkniętych oczach
- zabawa w kończenie słów
- kojarzenie obrazu z dźwiękiem
2. Ćwiczenia rytmiczne:
- zabawy ruchowe ze śpiewem
- rytmiczne uderzanie
- wystukiwanie rytmu

3. Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
- podział wyrazu na sylaby
- zabawy słuchowe

VI. KORYGOWANIE ZABURZEŃ EMOCJONALNYCH.

1. Słuchanie cichej muzyki relaksacyjnej
2. ćwiczenia oddechowe
3. Malowanie palcami
4. Ćwiczenia w "suchym basenie"
5. Układanki wtykow

VII. SAMOOBSŁUGA I ZARADNOŚĆ.

- samodzielne mycie rąk
- wycieranie rąk
- dbałość o estetykę
- używanie chusteczki do nosa
- samodzielne ubieranie i rozbieranie
- zapinanie i odpinanie guzików
- smarowanie chleba
- nalewanie, przelewanie
- przesypywanie, nasypywanie
- posługiwanie się łyżką, widelcem, nożem

Układając indywidualny program dla ucznia należy uwzględnić jego możliwości psycho - fizyczne.

Należy również pamiętać iż punktem wyjścia nie mogą być deficyty, dysfunkcje czy zaburzenia lecz najlepiej rozwinięta sprawność i umiejętność. Funkcje najmniej zaburzone dają dziecku satysfakcję z własnych osiągnięć.

Celem rewalidacji nie jest tylko wyrównywanie braków, ale stymulowanie i usprawnianie psychfizycznego rozwoju.

Opracowanie: mgr Joanna Kieler

Wyświetleń: 4506


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.