Katalog Joanna Kieler Pedagogika, Artykuły Indywidualny program zajęć rewalidacyjnychIndywidualny program zajęć rewalidacyjnychI. Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej.1. ĆWICZENIA RÓWNOAŻNE: a) ćwiczenia orientacji kierunkowej: - chód i marsz ze zmianą kierunku ruchu na sygnał - omijanie i wymijanie przeszkód nieruchomych - bieg slalomem b) zagadki ruchowe: - odgadywanie i naśladowanie zwierząt - odgadywanie i naśladowanie czynności c) zabawy i ćwiczenia ruchowo- zręcznościowe: - toczenie piłki dłonią po podłodze - rzuty piłką - chwyty piłki - tor przeszkód d) ćwiczenia równoważne statyczne: - stanie na jednej nodze - wykonanie "jaskółki" z asekuracją - stanie na palcach e) ćwiczenia równoważne dynamiczne: - chód na palcach - przejście po ławeczce - przejście po narysowanej linii - przeskoki nad narysowaną linią 2. MOTORYKA DUŻA: - ćwiczenia z przyrządami gimnastycznymi: / piłki, woreczki, laski / - ćwiczenia ogólnorozwojowe kończyn i tułowia - kopanie piłki - chwyty i rzuty piłką 3. ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI MANUALNEJ: a) ćwiczenia rozmachowe: - ćwiczenia krążeniowe kończyn górnych w stawach łokciowych i barkowych - wymachy kończyn górnych - zamalowywanie dużych powierzchni ruchem poziomym i pionowym - malowanie dużych form kulistych b) ćwiczenia manualne: - konstruowanie z klocków - układanki wtykowe - nawlekanie koralików - przewlekanie sznurka na płytce manipulacyjnej - nawijanie nici na szpulkę - modelowanie z plasteliny / ugniatanie, toczenie, formowanie / - darcie papieru - stęplowanie - klaskanie, stukanie c) ćwiczenia graficzne: - wodzenie palcem po konturze - łączenie kropek - obrysowywanie szablonów - zamalowywanie obrazków konturowych II. ĆWICZENIA ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ I AUTOORIENTACJI. 1. Ćwiczenia tułowia w dużej przestrzeni 2. Ćwiczenia kształyujące rozumienie stosunków przestrzennych pomiędzy dzieckiem a otoczeniem / na, za w, pod, do, obok, u góry, na dole, z przodu, z tyłu / - rozmieszczenie przedmiotów w określonej płaszczyźnie - wykonywanie poleceń N.? stań obok tablicy itp. - tworzenie kompozycji przestrzennych - opis stosunków przestrzennych na ilustracji 3. Różnicowanie kierunków: w lewo w prawo - kreślenie kształtów graficznych w powietrzu - wodzenie palcem po konturze - nazywanie i wskazywanie kierunków 4. Ćwiczenia orientacji w schemacie własnego ciała: - wskazywanie i nazywanie części ciała - rozróżnianie strona lewa, strona prawa III. ROZWIJANIE KOORDYNACJI WZROKOWO - RUCHOWEJ. 1. Ćwiczenia fizyczne: - naprzemienne ruchy kończyn / zginanie, prostowanie, wymachy, krążenia / - naśladowanie ruchów zwierząt - rzuty piłką do nieruchomego celu - chwyt piłki - kopanie i kozłowanie 2. Ćwiczenia na materiale konkretnym: - stemplowanie w konturach - wypełnianie konturów różnymi technikami? farba, plastelina, bibuła itp. / - cięcie papieru - darcie - zaginanie, składanie - przewlekanie układanki wtykowe 3. Ćwiczenia na materiale literowym: - układanie w pary takich samych znaków - różnicowanie liter podobnych - kreślenie znaków literopodobnych po śladzie i samodzielnie IV. ĆWICZENIA ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ. 1. Ćwiczenia na materiale obrazkowym: - rozpoznawanie treści obrazka - wyodrębnianie różnic między obrazkami - dobieranie jednakowych figur i obrazków - wskazywanie obrazka opisanego słownie - układanie obrazka z części wg wzoru - segregowanie przedmiotów wg koloru, kształtu, wielkości 2. Ćwiczenia na materiale literowym: - układanie w pary takich samych znaków - rozróżnianie liter podobnych V. ĆWICZENIA ANALIZY I SYNTEZY SŁUCHOWEJ ORAZ SŁUCHU FONEMATYCZNEGO. 1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej: - rozróżnianie dźwięków z otoczenia / stukanie, klaskanie, mówienie / - naśladowanie dźwięków z otoczenia / ptaki, auto, wiatr / - lokalizacja dochodzących dźwięków - odbiór bodźców akustycznych przy zamkniętych oczach - zabawa w kończenie słów - kojarzenie obrazu z dźwiękiem 2. Ćwiczenia rytmiczne: - zabawy ruchowe ze śpiewem - rytmiczne uderzanie - wystukiwanie rytmu 3. Ćwiczenia słuchu fonematycznego: - podział wyrazu na sylaby - zabawy słuchowe VI. KORYGOWANIE ZABURZEŃ EMOCJONALNYCH. 1. Słuchanie cichej muzyki relaksacyjnej 2. ćwiczenia oddechowe 3. Malowanie palcami 4. Ćwiczenia w "suchym basenie" 5. Układanki wtykow VII. SAMOOBSŁUGA I ZARADNOŚĆ. - samodzielne mycie rąk - wycieranie rąk - dbałość o estetykę - używanie chusteczki do nosa - samodzielne ubieranie i rozbieranie - zapinanie i odpinanie guzików - smarowanie chleba - nalewanie, przelewanie - przesypywanie, nasypywanie - posługiwanie się łyżką, widelcem, nożem Układając indywidualny program dla ucznia należy uwzględnić jego możliwości psycho - fizyczne. Należy również pamiętać iż punktem wyjścia nie mogą być deficyty, dysfunkcje czy zaburzenia lecz najlepiej rozwinięta sprawność i umiejętność. Funkcje najmniej zaburzone dają dziecku satysfakcję z własnych osiągnięć. Celem rewalidacji nie jest tylko wyrównywanie braków, ale stymulowanie i usprawnianie psychfizycznego rozwoju. Opracowanie: mgr Joanna Kieler Wyświetleń: 4506
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |