Katalog

Grażyna Puziak-Perczyńska
Sztuka, Konspekty

Konspekt zajęć teatralnych dla uczniów klas I-III

- n +

Konspekt zajęć teatralnych dla uczniów klas I - III

Cele:

- pobudzanie wrażliwości słuchowej,
- wdrażanie do koncentracji uwagi,
- kształtowanie ciekawości poznawczej,
- rozwijanie zdolności analizy i płynności myślenia,
- rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację i przeżycia drugiej osoby,
- integracja grupy
- stymulowanie wrażliwości na bodźce zmysłowe,
- przekazanie podstawowych informacji dotyczących uczuć,
- wyrażanie uczuć gestem, mimiką.

Czas trwania: 90 min.

Przebieg zajęć:

Piosenka powitalna:
"Podaj proszę swoje dłonie i uśmiechnij się{ chi, chi}
teraz powiedz swoje imię zabawimy się"

{dzieci stoją w kole, trzymając się za ręce śpiewają słowa piosenki, w odpowiednim momencie następuje prezentacja imion w sposób wcześniej ustalony np. głośno, z podskokiem, z ulubionym gestem...

1. Powitanie grupy:
- "Polecenia przy muzyce"
(Gra muzyka. W chwilach, gdy milknie padają polecenia wykonania krótkich działań w ruchu np. uścisnąć jak najwięcej rąk, przywitać się głowami, zgrupować się wg koloru oczu itp.
- "Zoom"
(Uczestnicy stoją w kręgu, prowadzący wyciąga rękę do przodu z zaciśniętą pięścią i uniesionym kciukiem do góry i mówi "zomm". Wyjaśnia, że gest ten należy powtórzyć po nim. Gdy wszyscy kolejno powtórzą, pada propozycja dwukrotnego przyśpieszenia tempa, następnie czterokrotnego. Ostatnia próba jest wykonywana najszybciej, jak tylko potrafimy.

2. Zabawy na dobry początek:
- "Przekazywanie pacynki"
Dzieci w kręgu przekazują sobie pacynkę, mówiąc koledze siedzącemu
obok coś miłego, zaczynając od słów:
- podoba mi się u ciebie...
- bardzo lubię, gdy ty...
- zauważyłem u ciebie...
- cieszę się, gdy ty...
- "Kostka"
Uczniowie w sposób dowolny tańczą. Kiedy muzyka zostaje przerwana, prowadząca podnosi do góry kostkę, pokazując ilość oczek na wybranej ściance. Zadaniem uczestników jest połączyć się w grupy liczące tyle osób ile oczek jest na kostce. Po utworzeniu się grup padają polecenia, po których dzieci tańczą wykonując zadanie. Następnie następuje powrót do swobodnego tańca.
Przykłady poleceń:
- witamy się w grupie bardzo serdecznie,
- łapiemy jak najwięcej dzieci za kolana,
- przedstawiamy się innym bardzo wesoło,
- na ucho mówimy osobom z grupy komplement.
- "Wizytówka"
Każdy uczestnik odrysowuje swoją dłoń na kartce papieru i na każdym z 5 palców ma napisać tylko swoje pozytywne cechy. Prowadzący przykleja prace na dużym arkuszu papieru.

3. Zajęcia główne:

* "Prezentacja uczuć mimiką i gestem"

Symbolika kart:
2 - zadowolenie 6 - rozczarowanie 10 - nadzieja
3 - wstyd 7 - samotność Walet - szczęście
4 - obojętność 8 - smutek Dama - radość
5 - strach 9 - złość As - miłość


Siedzimy w kole. Każdy otrzymuje po 2 karty. Wartość kart jest znana tylko osobom, które je mają. Jedna osoba (ochotnik) przedstawia na środku gestem, mimiką wybraną przez siebie wartość karty. Po prezentacji oddaje ją prowadzącemu i siada na miejsce. Pozostali uczestnicy stwierdzają jakie uczucie zostało zaprezentowane i jeśli mają kartę z tą wartością, kładą zakrytą na kolanie, nic nie mówiąc. Prowadzący podchodzi do tych osób i sprawdza: jeśli dziecko zgadło, karta zostanie zabrana, w przeciwnym wypadku dostaje dodatkową kartę tzw. karniaka. Zabawa dobiega końca, jeśli większa część dzieci pozbędzie się kart.

* "Tworzenie list uczuć ludzkich"
Uczestnicy podzieleni są na grupy 4-osobowe. Każda z grup dostaje kolorowe ilustracje z gazet przedstawiających ludzi wyrażających pewne uczucia. Zadaniem grupy jest nazywanie i zapisanie jak największej liczby uczuć wyrażonych przez ludzi z ilustracji.
- Wspólne tworzenie listy uczuć na arkuszu papieru:
LĘK- panika, obawa, niepokój, lęk, przerażenie
ZŁOŚĆ- wściekłość, rozdrażnienie, niechęć, obraza, bunt, nienawiść, złośliwość.
BÓL- porażka, rozpacz, przygnębienie, zranienie
RADOŚĆ- życzliwość, lubienie, ochota, nadzieja, szczęście, miłość, nadzieja, serdeczność.

- Taniec integracyjny przy muzyce: "Samolot"
Właściwie dobrana gestykulacja rąk
- przekręcamy kluczyk prawą ręką 2x
- przekręcamy kluczyk lewą ręką 2x
- zapinamy pasy (ręce krzyżujemy na klatce)
- wyglądamy przez okno po lewej i prawej stronie
- lot w przestworzach (ręce rozpostarte)
- wpadamy w turbulencję tzw. młynek
- lądowanie, hamowanie

- "Pomniki"
Zespól zostaje podzielony na kilkuosobowe grupy. Przedstawiciele każdej grupy otrzymują zdjęcie z gazety. Zadaniem zespołu jest zaprezentowanie zbliżonej sytuacji ze zdjęcia na podstawie słownego opisu przedstawiciela.
Pozostałe zespoły oceniają wykonanie zadania.

- Praca ze scenariuszem inscenizacji pt. "Czerwone kapturki"

Systematyczne budowanie poszczególnych scen spektaklu z udziałem dzieci obsadzonych w poszczególnych rolach.

4. Zakończenie zajęć:

- Taniec integracyjny "Tzadik Katamar"

- Wskazanie emocji, która została rozbudzona podczas zajęć:


RADOŚĆ SMUTEK ZDZIWIENIE GNIEW

- Piosenka pożegnalna-

"Zajęcia skończone i chce nam się jeść, do domu idziemy
adje, baj, baj, cześć!"

Opracowanie: Grażyna Puziak - Perczyńska

Wyświetleń: 14085


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.