AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lidia Szczytowska
Biologia, Sprawdziany i testy

Test - stawonogi

- n +

Przebieg fazy jasnej fotosyntezy

Scenariusz lekcji biologii (zakres rozszerzony)

Zakres treści:
1. Pojęcie fosforylacji fotosyntetycznej
2. Przebieg fosforylacji niecyklicznej
3. Przebieg fosforylacji cyklicznej

Cele:
Wiadomości:
- poznaje definicje fosforylacji fotosyntetyczej
- powtarza znaczenie fazy jasnej fotosyntezy
- poznaje przebieg fosforylacji niecyklicznej
- wyjaśnia rolę wody i światła w przebiegu fosforylacji
- poznaje znaczenie: siły asymilacyjnej:
- wymienia różnice między fosforylacją cykliczną i niecykliczną.

Umiejętności
- umiejętność wyciągania wniosków
- wykorzystanie wcześniej zdobytej wiedzy
- zapamiętywania wzrokowego
- współpracy zespołowej
- umiejętność konstruowania notatki

Postawy
- wdrażanie do aktywnego udziału w lekcji
- wdrażanie do zdrowej konkurencji
- umiejętność pracy w zespołach
- wyrabianie dyscypliny

Metoda: Wykład, inscenizacja, gra dydaktyczna
Forma pracy: zespołowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne: foliogramy "Faza jasna fotosyntezy", "Straty energii słońca w liściu", "Stan wzbudzenia elektronów", etykiety, układanka, fragment filmu "Przemiany energetyczne komórki"
Literatura: P. Hoser- Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka-WSiP1996
W. Lewiński- Biologia 3-OPERON 2001
C. Villee- Biologia -MULTICO 1996

Tok lekcji:
Faza wstępna; czynności organizacyjno porządkowe, przypomnienie definicji fotosyntezy i pojęcia fosforylacji fotosyntetycznej. Przypomnienie na czym polega faza jasna.

Realizacja:
Wykorzystując foliogramy nauczyciel przedstawia przebieg fazy jasnej fotosyntezy, wyjaśnia zjawisko wzbudzania elektronów. Podkreśla rolę wody i chlorofilu. Następnie uczniowie oglądają fragment filmu "Przemiany energetyczne komórki"
Uczniowie otrzymują od nauczyciela etykiety z elementami potrzebnymi do fotosyntezy,:
Elektrony, PSI i PSII, X1, plastochinon, plastocjanina, H2O,O2, 2H+, ferredoksyna, cytochrom d i f, X2, ADP+P, ATP, NADP, NADPH2.
Uczniowie ustawiają się na środku klasy znajdując swoje miejsce wg. foliogramu.
Nauczyciel wyjaśnia jak ma się odbywać inscenizacja. Następnie uczniowie odgrywają swoje role, nauczyciel pełni rolę słońca wybijającego elektrony z fotoukładów.
Po inscenizacji uczniowie siadają do ławek i wspólnie układają notatkę z przebiegu fotosyntezy.

Podsumowanie
Uczniowie ławkach dostają rozsypankę. z elementami fotosyntezy Ich zadaniem jest jak najszybciej Bez pomocy zeszytów ułożyć poprawnie schemat przebiegu fazy jasnej. Dwójka, która najszybciej i poprawnie ułoży schemat otrzyma ocenę.

Praca domowa:
Napisz krótki referat o znaczeniu fotosyntezy.

Opracowanie: Lidia Szczytowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6327


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.5



Ilość głosów: 6

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.