AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Stelczyk
Informatyka, Wymagania

Wymagania edukacyjne - elementy informatyki dla I kl. Liceum Ekonomicznego

- n +

Tytuł

Wymagania Edukacyjne

Przedmiot: Elementy Informatyki.
Klasa: I Liceum Ekonomicznego
Nauczyciel: mgr Ewa Stelczyk
Szkoła: Zespół Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki w Oławie
  1. Posługiwanie się systemem komputerowym.
Uczeń zna pojęcia:
  • komputer i urządzenia zewnętrzne: monitor, klawiatura, mysz, pamięci pomocnicze (np. dyskietki), drukarka, urządzenia multimediame (np. skaner, karta dźwiękowa), komunikacja z otoczeniem zewnętrznym komputera, sieci komputerowe, program, standardy komunikacji użytkownika z komputerem;
  • plik, kartoteka, katalog, drzewo kartotek, pamięć operacyjna, dysk, dyskietka; powłoka systemowa, programy pakujące i antywirusowe;
  • architektura logiczna, procesor, przepływ informacji w komputerze, komunikacja komputera z otoczeniem zewnętrznym, operacje w komputerze w czasie wykonywania programu;
  • język zleceń i makrozlecenia systemu operacyjnego, własne środowisko użytkownika.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • korzystać z komputera i jego podstawowych urządzeń;
  • posługiwać się podstawowymi zleceniami systemu operacyjnego; wykonywać podstawowe operacje na plikach;
  • korzystać z programów wspomagających użytkownika i z programów narzędziowych;
  • omówić architekturę komputera i przepływ informacji w komputera;
  • modyfikować środowisko użytkownika.
  1. Redagowanie tekstów za pomocą edytora tekstu i edytora grafiki.
Uczeń zna pojęcia:
  • program komputerowy, standardy komunikacji użytkownika z programem: oferty, okna, ikony, klawisze funkcyjne, algorytm, plik, nazwa pliku, rozszerzenie nazwy pliku, pamięci zewnętrzne, urządzenia zewnętrzne;
  • słowa, plik tekstowy, kody znaków ASCII, konwencje narodowe;
  • operacje na tekście i na jego fragmentach;
  • wiersze, akapity, justowanie, formatowanie, dobór czcionek;
  • przygotowanie tekstu z ilustracjami.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • zaprojektować i wykonać rysunek na zadany temat w edytorze grafiki;
  • wykonywać podstawowe operacje edytorskie na tekstach;
  • przygotować dokument według zadanego szablonu;
  • projektować i tworzyć własne dokumenty, korzystając z edytora tekstu i edytora grafiki.
  1. Rozwiązywanie zadań za pomocą arkusza kalkulacyjnego
Uczeń zna pojęcia:
  • edytor systemowy, standardy komunikacji z użytkownikiem, środowisko użytkownika, pliki, problem, dane i wyniki, arkusz, komórka, adres komórki napis, formuła;
  • algorytm, dane testowe, poprawność algorytmu;
  • kopiowanie, wypełnianie, blok komórek, sekwencja, iteracja, techniki algorytmiczne;
  • graficzna prezentacja danych i wyników, symulacja, dane doświadczalne.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • wprowadzać i modyfikować dane, tworzyć formuły, projektować arkusz; wykonywać obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym według zadanych wzorów, rozumieć pojęcie algorytmu;
  • stosować operacje sekwencji i iteracji w operacjach na blokach komórek graficznie zilustrować reprezentacje danych i wyników;
  • wydrukować fragment arkusza.
  1. Wykorzystanie komputera w innych przedmiotach, dziedzinach, zajęciach
Uczeń zna pojęcia:
  • środki i narzędzia informatyczne jako pomoce w rozwiązywaniu zadań z różnych dziedzin;
  • przygotowywanie różnego rodzaju dokumentów (np. pism urzędowych, sprawozdań), dobieranie odpowiedniej formy w zależności od treści dokumentu;
  • sporządzanie rysunków komputerowych i włączanie ich do przygotowywanych druków (up. zaproszenia, ogłoszenia, raportu z pracowni, gazetki);
  • korzystanie z informacji podawanej w językach obcych, np. za pomocą sieci Internet;
  • wykonywacie obliczeń potrzebnych w innych przedmiotach ścisłych i zawodowych (np. na lekcjach matematyki, fizyki) oraz graficzne prezentowanie wyników;
  • symulacja zjawisk fizycznych i przyrodniczych za pomocą programów komputerowych);
  • opracowywanie danych z eksperymentów i pomiarów.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • zastosować komputer w innych przedmiotach: ścisłych, humanistycznych i technicznych;
  • za pomocą komputera rozwiązywać zadania, których treści są zaczerpnięte z innych przedmiotów nauczania;
  • stosować komputer i sieci komputerowe do samokształcenia, rekreacji i zabawy, na zajęciach pozalekcyjnych lub w czasie wolnym od zajęć.
  1. Zaznajomienie z rozwojem technologii komputerowej i informacyjnej
Uczeń zna pojęcia:
  • sieć lokalna i globalna: karta sieciowa, serwer plików, schemat przepływu informacji, zasoby informacyjne w sieci;
  • uprawnienia użytkowników, standardy komunikacji, usługi sieciowe;
  • podstawowe usługi sieci Internet, np. poczta elektroniczna, grupy dyskusyjne, World Wide Web - WWW;
  • graficzne środowisko komputerów;
  • hipertekst;
  • rnultimedia;
  • standardy prezentacji informacji
  • informacje o superkomputerach, algorytmach równoległych, granicach obliczalności.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • korzystać z podstawowych usług sieci lokalnej i globalnej (Internet);
  • odszukiwać w sieci potrzebne informacje;
  • określać uprawnienia różnych grup użytkowników;
  • przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
  • przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci;
  • pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
  • korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
  • określić granice możliwości komputerów.
  1. Przestrzeganie ustalonych norm w posługiwaniu się środkami informatyki (np. etycznych, prawnych, społecznych)
Uczeń zna pojęcia:
  • licencja, prawo autorskie, piractwo komputerowe; - poufność i bezpieczeństwo danych;
  • poznanie zasad pracy w grupie;
  • wpływ informatyki na jednostkę i społeczeństwo (pozytywny i negatywny).
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • podać prawne, etyczne i społeczne aspekty informatyki;
  • dostosować się do ustalonych przez grupę norm pracy nad wspólnym rozwiązywaniem) problemów;
  • przestrzeganie zasad poufności i bezpieczeństwa danych.
Ewa Stelczyk
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1540


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.