Katalog

Bogna Berestecka, Aneta Gawriłow
Różne, Program nauczania

Program działalności Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej nr 46 w Szczecinie

- n +

Program działalności Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej nr 46 w Szczecinie

Według "Słownika języka polskiego" >samorząd< to samodzielne i niezależne wykonywanie pewnych funkcji o charakterze administracyjnym przez określony organizm społeczny (związek osób lub instytucję) lub osoby sprawujące takie funkcje.

Wyróżnia się samorząd gospodarczy, spółdzielczy, gminny, miejski, terytorialny, klasowy, szkolny, uczniowski i wiele innych. O ile łatwo jest definiować to pojęcie teoretycznie, o tyle trudno wprowadzić je w życie i nadać mu praktyczny wymiar. Otaczająca rzeczywistość narzuca każdemu z nas - i dzieciom, i dorosłym - konieczność zaznajomienia się z tym terminem, zrozumienie jego istoty i mechanizmu działania. Wymaga się byśmy byli samorządni. SAMORZĄDNI - czyli jacy? Według słownika mamy być niezależni, autonomiczni, umiejący rządzić się samemu. Łatwo stwierdzić, tylko gdzie się tego nauczyć i jak?

Wydaje nam się, że odpowiedź na to pytanie będzie złożona tak samo, jak złożone jest całe zagadnienie.

Aby ukształtować sprawnie funkcjonującego członka społeczeństwa trzeba czasu i zaangażowania wielu osób i metod pracy. Ważną rolę odgrywają naturalne predyspozycje i możliwości, jak i środowisko, w którym się obracamy. Rodzina, koledzy, szkoła, znajomi z pracy - wszystko to nas kształtuje i zmienia. Może dodać skrzydeł albo zniechęcić do podejmowania jakichkolwiek działań.

Co możemy zrobić my - nauczyciele - aby pomóc dzieciom osiągnąć dojrzałość społeczną, nauczyć je samorządności i odpowiedzialności za czyny i słowa?

To jest właśnie to pytanie, które skłoniło nas do napisania programu działalności SU.
Chęć zajęcia się tym problemem wynika z wieloletniej obserwacji pracy dzieci w Samorządzie Uczniowskim Szkoły Podstawowej nr 46 w Szczecinie, ich zmagań z wykonywaniem powierzonych im zadań, kłopotów, sukcesów i porażek związanych ze sprawowaniem władzy.

Świat pędzi w zawrotnym tempie, zmienia się każdego dnia. Szkoła również. Nie ma już "dorosłych" ósmych i siódmych klas. Teraz to szósto- i piątoklasiści stoją przed koniecznością sprostania wymaganiom, którym jeszcze kilka lat temu jedynie się przyglądały. To wymaga głębszego przeanalizowania sytuacji dzieci, wypracowania nowych form działania, dostosowania treści i metod do możliwości i oczekiwań uczniów.

Należy uwzględnić ich wiek i rodzaj obowiązków, którym są w stanie podołać oraz stworzyć warunki do osiągania sukcesów mogących przyczynić się do budowania wiary we własne siły, niezależności i samorządności.

Ogromna odpowiedzialność spoczywa na opiekunach SU, którzy muszą stać się partnerami młodych samorządowców, gotowymi służyć im radą i wsparciem.

Samorząd Uczniowski to bardzo specyficzny rodzaj sprawowania władzy, dryfujący pomiędzy światem dorosłych a beztroskim światem dzieci, dlatego tak ważne staje się uświadomienie uczniom, że już na tym etapie rozwoju mogą pełnić istotne funkcje i nie muszą być jedynie obserwatorami rozgrywających się wokół wydarzeń.

Program ten stworzony został w oparciu o program działań wychowawczych dla klas starszych SP 46 w Szczecinie i koresponduje z misją szkoły i modelem jej absolwenta. Chcemy wyposażyć uczniów w umiejętności, które pozwolą im w przyszłości podejmować odpowiedzialne decyzje i działania w duchu tolerancji i demokracji.

Cele niniejszego programu można realizować na spotkaniach z Samorządem Uczniowskim organizowanych w zależności od potrzeb, a także na lekcjach wychowawczych, gdyż członkowie SU nie są sztucznym tworem oderwanym od rzeczywistości, ale żywymi członkami społeczności klasowych. Realizując je pomożemy dzieciom postawić milowy krok od szkolnej ławki do stanowienia o sobie i innych.

CELE GŁÓWNE

1. wdrożenie przedstawicieli społeczności uczniowskiej do pracy na rzecz szkoły i współpracy ze środowiskiem lokalnym
2. podniesienie rangi Samorządu Uczniowskiego na terenie szkoły
3. wdrożenie do samodzielnego i świadomego podejmowania decyzji i działań

CELE SZCZEGÓŁOWE

Członek Samorządu Uczniowskiego:
1. jest świadomy swojej wartości jako przedstawiciela wszystkich uczniów
2. zna swoje prawa i obowiązki, potrafi je właściwie interpretować i wykorzystywać
3. potrafi samodzielnie i świadomie podejmować decyzje i bierze za nie odpowiedzialność
4. zna zasady pracy w grupie
5. potrafi zorganizować pracę sobie lub grupie, pokierować pracą lub podporządkować się zwierzchnikowi
6. zna potrzeby społeczności uczniowskiej i wychodzi im naprzeciw
7. czynnie uczestniczy w uroczystościach szkolnych
8. ma wpływ na decyzje podejmowane w szkole
9. współpracuje z SU innych szkół
10. poznaje pracę samorządów lokalnych
11. potrafi określić swoje predyspozycje i bezinteresownie je wykorzystać

METODY
- podająca
- eksponująca
- problemowa
- praktyczna

SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
FORMY REALIZACJI TEMAT SPOTKANIA CELE EWALUACJA UWAGI
Organizacja wyborów Kampania wyborcza -wyłonienie grupy wy brańców gotowych na bezinteresowną społeczną służbę protokół  
zebranie Poznajmy się - określenie predyspozycji do podejmowanych działań
- przydział obowiązków
obserwacja dyskusja protokół  
zebranie Poznajemy regulamin - przypomnienie praw i obowiązków ucznia jako warunku funkcjonowania szkoły
- zapoznanie z regulaminem pracy SU
- dyskusja nad zasadnością regulaminu, propozycje zmian
dyskusja wypowiedzi uczniów protokół  
zebranie "Nic o nas bez nas!" Planujemy pracę w bieżącym roku szkolnym - określenie potrzeb społeczności uczniowskiej i przygotowanie propozycji mogących je zrealizować
- opracowanie harmonogramu zadań i przydzielenie czynności i obowiązków
- czynny udział w ważnych wydarzeniach w życiu szkoły
wypowiedzi protokół  
zebranie Jak pracować w grupie? - określenie predyspozycji poszczególnych członków samorządu
- integrowanie samorządu jako grupy
wypowiedzi uczniów, protokół  
zebranie Jak to robią inni? - współpraca SU z samorządami innych szkół
-zapoznanie z pracą samorządów lokalnych
Obserwacja, Rozmowa z uczniami i dorosłymi, protokół  
zebranie Oceniamy nasze dokonania - ocena pracy SU
- analiza sukcesów i porażek
-wnioski
ankieta wypowiedzi uczniów protokół  

Opracowanie: mgr Aneta Gawriłow
mgr Bogna Berestecka

Wyświetleń: 2533


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.