Katalog Bogna Berestecka, Aneta Gawriłow Różne, Program nauczania Program działalności Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej nr 46 w SzczecinieProgram działalności Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej nr 46 w SzczecinieWedług "Słownika języka polskiego" >samorząd< to samodzielne i niezależne wykonywanie pewnych funkcji o charakterze administracyjnym przez określony organizm społeczny (związek osób lub instytucję) lub osoby sprawujące takie funkcje.Wyróżnia się samorząd gospodarczy, spółdzielczy, gminny, miejski, terytorialny, klasowy, szkolny, uczniowski i wiele innych. O ile łatwo jest definiować to pojęcie teoretycznie, o tyle trudno wprowadzić je w życie i nadać mu praktyczny wymiar. Otaczająca rzeczywistość narzuca każdemu z nas - i dzieciom, i dorosłym - konieczność zaznajomienia się z tym terminem, zrozumienie jego istoty i mechanizmu działania. Wymaga się byśmy byli samorządni. SAMORZĄDNI - czyli jacy? Według słownika mamy być niezależni, autonomiczni, umiejący rządzić się samemu. Łatwo stwierdzić, tylko gdzie się tego nauczyć i jak? Wydaje nam się, że odpowiedź na to pytanie będzie złożona tak samo, jak złożone jest całe zagadnienie. Aby ukształtować sprawnie funkcjonującego członka społeczeństwa trzeba czasu i zaangażowania wielu osób i metod pracy. Ważną rolę odgrywają naturalne predyspozycje i możliwości, jak i środowisko, w którym się obracamy. Rodzina, koledzy, szkoła, znajomi z pracy - wszystko to nas kształtuje i zmienia. Może dodać skrzydeł albo zniechęcić do podejmowania jakichkolwiek działań. Co możemy zrobić my - nauczyciele - aby pomóc dzieciom osiągnąć dojrzałość społeczną, nauczyć je samorządności i odpowiedzialności za czyny i słowa? To jest właśnie to pytanie, które skłoniło nas do napisania programu działalności SU. Chęć zajęcia się tym problemem wynika z wieloletniej obserwacji pracy dzieci w Samorządzie Uczniowskim Szkoły Podstawowej nr 46 w Szczecinie, ich zmagań z wykonywaniem powierzonych im zadań, kłopotów, sukcesów i porażek związanych ze sprawowaniem władzy. Świat pędzi w zawrotnym tempie, zmienia się każdego dnia. Szkoła również. Nie ma już "dorosłych" ósmych i siódmych klas. Teraz to szósto- i piątoklasiści stoją przed koniecznością sprostania wymaganiom, którym jeszcze kilka lat temu jedynie się przyglądały. To wymaga głębszego przeanalizowania sytuacji dzieci, wypracowania nowych form działania, dostosowania treści i metod do możliwości i oczekiwań uczniów. Należy uwzględnić ich wiek i rodzaj obowiązków, którym są w stanie podołać oraz stworzyć warunki do osiągania sukcesów mogących przyczynić się do budowania wiary we własne siły, niezależności i samorządności. Ogromna odpowiedzialność spoczywa na opiekunach SU, którzy muszą stać się partnerami młodych samorządowców, gotowymi służyć im radą i wsparciem. Samorząd Uczniowski to bardzo specyficzny rodzaj sprawowania władzy, dryfujący pomiędzy światem dorosłych a beztroskim światem dzieci, dlatego tak ważne staje się uświadomienie uczniom, że już na tym etapie rozwoju mogą pełnić istotne funkcje i nie muszą być jedynie obserwatorami rozgrywających się wokół wydarzeń. Program ten stworzony został w oparciu o program działań wychowawczych dla klas starszych SP 46 w Szczecinie i koresponduje z misją szkoły i modelem jej absolwenta. Chcemy wyposażyć uczniów w umiejętności, które pozwolą im w przyszłości podejmować odpowiedzialne decyzje i działania w duchu tolerancji i demokracji. Cele niniejszego programu można realizować na spotkaniach z Samorządem Uczniowskim organizowanych w zależności od potrzeb, a także na lekcjach wychowawczych, gdyż członkowie SU nie są sztucznym tworem oderwanym od rzeczywistości, ale żywymi członkami społeczności klasowych. Realizując je pomożemy dzieciom postawić milowy krok od szkolnej ławki do stanowienia o sobie i innych. CELE GŁÓWNE 1. wdrożenie przedstawicieli społeczności uczniowskiej do pracy na rzecz szkoły i współpracy ze środowiskiem lokalnym 2. podniesienie rangi Samorządu Uczniowskiego na terenie szkoły 3. wdrożenie do samodzielnego i świadomego podejmowania decyzji i działań CELE SZCZEGÓŁOWE Członek Samorządu Uczniowskiego: 1. jest świadomy swojej wartości jako przedstawiciela wszystkich uczniów 2. zna swoje prawa i obowiązki, potrafi je właściwie interpretować i wykorzystywać 3. potrafi samodzielnie i świadomie podejmować decyzje i bierze za nie odpowiedzialność 4. zna zasady pracy w grupie 5. potrafi zorganizować pracę sobie lub grupie, pokierować pracą lub podporządkować się zwierzchnikowi 6. zna potrzeby społeczności uczniowskiej i wychodzi im naprzeciw 7. czynnie uczestniczy w uroczystościach szkolnych 8. ma wpływ na decyzje podejmowane w szkole 9. współpracuje z SU innych szkół 10. poznaje pracę samorządów lokalnych 11. potrafi określić swoje predyspozycje i bezinteresownie je wykorzystać METODY - podająca - eksponująca - problemowa - praktyczna SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
Opracowanie: mgr Aneta Gawriłow Wyświetleń: 2533
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |