Katalog Barbara Pawelczyk, Lidia Matusiak Różne, Program nauczania Edukacja Europejska - program do zajęć pozalekcyjnychEdukacja Europejska - program do zajęć pozalekcyjnychSzkoła podstawowa Nr 46Spotkania w Kawiarence Europejskiej Szczecin 2003 I Wstęp Na lazurowym tle dwanaście pięcioramiennych gwiazd w miejscu godzin na tarczy zegara - tak wygląda flaga Europy, która po raz pierwszy oficjalnie została wciągnięta na maszt przed siedzibą Komisji Europejskiej w 1986 r. Jej pomysłodawcami byli hiszpański dyplomata Salvadore de Madariaga y Rajo oraz francuski plastyk Arsen Hertz. Gwiazdy świecące na błękitnym niebie Europy symbolizują jedność jej ludów. Ich liczba pozostaje niezmienna. Jednym z ważniejszych etapów szkoły jest nauczanie zintegrowane ukazujące uczniom świat całościowo oraz takie nauczanie, które lepiej przygotowuje dzieci do funkcjonowania we współczesnym świecie. Program ten ma za zadanie przybliżyć dzieciom z klas młodszych historii i kultury państw tworzących Unię Europejską, pokazać ciekawe miejsca, znane zabytki, opowiedzieć o słynnych ludziach, tradycjach i zwyczajach. Chcemy zabrać dzieci w podróż po krajach Unii oraz odpowiedzieć na pytania:, Dlaczego wieża w Pizie jest krzywa? Gdzie mieszkał Quasimodo-dzwonnik z Notre Dame? Co jedzą Francuzi? Jak ubierają się Szkoci? Skąd pochodzi Mikołaj? Czy tulipany mają ojczyznę? Na jakiej Górze mieszkali bogowie greccy? Ile pokoi znajduje się w pałacu królowej Wielkiej Brytanii? Mamy nadzieję, że program ten przyczyni się do pogłębienia wiedzy o Unii Europejskiej i będzie inspiracją do przyjacielskich kontaktów z europejskimi rówieśnikami. Przygotowałyśmy go z myślą o dzieciach z klas 1-3, które interesują się zagadnieniami związanymi z Unią Europejską. Pomyślałyśmy, że ciekawą formą będą spotkania w Kawiarence Europejskiej. Spodziewamy się, że mogą być one inspiracją do własnych poszukiwań i pomysłów. II Charakterystyka programu Program ma za zadanie poszerzenie wiadomości i umiejętności dziecka zgodnie z wzrastającymi możliwościami intelektualno-percepcyjnymi. Zajęcia prowadzone będą w taki sposób, aby były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania. Realizowane zagadnienia łączą teorię z praktyką. Program ten to sposób na aktywne spędzenie czasu, poszerzenie repertuaru zabaw, okazja do przeżycia pozytywnych, wzmacniających doświadczeń, spotkania się z osobami o podobnych zainteresowaniach. Konstrukcja programu zakłada, iż każde zajęcia zawierać będą gry i ćwiczenia ruchowe, które ułatwią wykonywanie zadań wymagających współpracy między dziećmi oraz pewnej koncentracji uwagi. Spotkania mają też za zadanie dostarczyć dzieciom pozytywnych wzorców, wzmocnić poczucie własnej wartości. Zajęcia pozalekcyjne mają pobudzić kreatywność uczniów, odkryć przyjemność poznawania. Program zajęć pozalekcyjnych edukacji europejskiej opracowany został w oparciu o podstawy programowe (Dz. U z 2002 r. NR 51 poz. 458). III Cele ogólne programu 1. Zdobywanie podstawowych wiadomości o Unii Europejskiej. 2. Budowanie pozytywnego wizerunku obywatela Europy. 3. Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie. IV Cele szczegółowe 1. Zapoznanie z symbolami państw unii. 2. Zdobywanie wiadomości o poszczególnych państwach. 3. Wdrażanie do posługiwania się mapą. 4. Wprowadzenie w świat kultury innych narodów: zabytki, sławni ludzie, historia. 5. Poszanowanie odrębności drugiego człowieka, tolerancja wobec różnic między ludźmi, odpowiedni stosunek do innych narodowości. 6. Zapoznanie z życiem i pracą ludzi w krajach unii. 7. Kształtowanie świadomości narodowej poprzez prezentację słynnych Polaków. 8. Ukazywanie piękna ziemi ojczystej w filmach, fotografiach i wycieczkach. V Dobór metod i form pracy Realizacja programu wymaga odpowiedniego doboru metod i form pracy. Dla prawidłowej i efektywnej realizacji przedstawionego programu, ważne jest stosowanie metod aktywizujących. Proponowane metody pracy: - inscenizacja - drama - wizualizacja - gry dydaktyczne - burza mózgów - kula śniegowa - ćwiczenia - mapa pojęciowa Dowcip i humor doskonale wspomagają przyswajanie wiedzy także z zakresu edukacji europejskiej. Łącząc naukę z żartami ułatwiamy dzieciom zapamiętywanie przedstawianych zagadnień. VI Procedury osiągania celów Zakładamy, że program zrealizowany w ciągu jednego roku podczas spotkań pozalekcyjnych w ramach "Kawiarenki Europejskiej", w wymiarze 2 godzin miesięcznie. Realizacja zagadnień programu pozwoli dzieciom na zaspokojenie naturalnej ciekawości, na łatwiejsze odnalezienie się w "nowej" Europie, na kształtowanie prawidłowych postaw, zachowań i tolerancji wobec innych narodów. Osiągać to będziemy: - korzystając z literatury i czasopism - wykorzystując filmy popularnonaukowe - ćwicząc umiejętności wynikające z programu - prezentując wybrane zagadnienia na gazetce kawiarenki - organizując szkolny konkurs plastyczny. VII Osiągnięcia uczniów Przed rozpoczęciem zajęć należy określić poziom wiedzy uczniów. Pozwoli to na zróżnicowanie stawianych uczniom zadań. Program zakłada osiągnięcie przez dzieci następujących umiejętności: - odróżnianie symboli unijnych - nazywanie i pokazywanie na mapie państw unii - rozpoznawanie ważniejszych zabytków i znanych miejsc Europy - gromadzenie materiałów i wiadomości dotyczących unii - czerpanie informacji z różnych źródeł - przeliczanie złotówek na euro - umiejscawianie sławnych Polaków w historii Europy - kojarzenie państw, z charakterystycznymi zwyczajami, zabawami, potrawami, ubiorami, sławnymi ludźmi. VIII Treści edukacyjne 1. Szlakiem Unii Europejskiej a) Poznajemy symbole państw unii. b) Poznajemy kraje Unii Europejskiej: - Witamy w Belgii - Sławni Niemcy - Czy wiesz kim był Napoleon Bonaparte? - Wiatraki, tulipany, sery - Czy wiesz, że to właśnie w Luxemburgu zrodził się pomysł utworzenia Unii Europejskiej? - Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu - Kraj Wikingów-Dania - Rekordy Guinnessa-Irlandia - Gdzie mieszka Big Ben? - Na Olimpie - Flamenco Ole - Jak wygląda ludowy strój Portugalczyków? - Nad pięknym modrym Dunajem - Gdzie mieszka Mikołaj? - Promem do Szwecji 2. Jesteśmy obywatelami zjednoczonej Europy - Ja Europejczyk - Model Europejczyka - Jak się bawią dzieci w innych krajach? - Budzenie poczucia przynależności do społeczności europejskiej 3. Spotkajmy się w Europie - Prezentacja sylwetek znanych Polaków - Oglądanie filmów prezentujących piękno ziemi ojczystej - Ważne zabytki naszego kraju(dawne stolice Polski) - Miejsca Polski, których nie ma nigdzie indziej w Europie (legendy, mity, podania). IX Ewaluacja Aby sprawdzić, czy realizowany program osiągnął swoje cele planujemy jego ewaluację. Ewaluacji będzie podlegała atrakcyjność programu dla uczniów, jego skuteczność oraz stosowane metody pracy. Posłużymy się: - ankietą, - obserwacją, - wpisami do kroniki, - analizą materiałów fotograficznych - wypowiedziami dzieci. X Literatura 1. Nehring Alicja: Unia Europejska krok po kroku, Warszawa 2003 2. Fechner - Sędzicka Iwona, Główczewska Daria, Nehring Alicja: Poznajemy kraje Unii Europejskiej, Toruń 2003 3. Barankiewicz Zdzisława Magdalena, Mosiński Bartosz, Walicki Kazimierz: Gry i zabawy w edukacji europejskiej, Płock 2003 4. Broszury informacyjne-Centrum Informacji Europejskiej 5. Gradecki Karol, seria "Pan Samochodzik przedstawia kraje Unii Europejskiej", Warszawa 2003 6. Izbaner-Bohdanowicz Bogusława "Spotkajmy się w Europie" Polska w Europie 7. Roland Goock "Cuda świata" 8. "Cuda natury", Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1996
Opracowanie: mgr Barbara Pawelczyk Wyświetleń: 3005
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |