Katalog Marek Dacko Lekcja wychowawcza, Konspekty Jak chcecie, żeby ludzie wam czynili, podobnie wy im czyńcie - problem szacunku. Konspekt lekcji wychowawczejJak chcecie, żeby ludzie wam czynili, podobnie wy im czyńcie (Łk 6,31) - problem szacunkuKonspekt godziny wychowawczej w klasie II szkoły średniej.Cele lekcji: Po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien: - znać różne formy wyrażania szacunku, - rozumieć znaczenie szacunku, - potrafi wyjaśnić pojęcie szacunku i podać przykłady okazywania go, - potrafi uzasadnić, że okazywanie szacunku jest wyrazem miłości oraz świadczy o kulturze człowieka. Metody nauczania: - słoneczko, - burza mózgów, - psychodrama, - elementy wykładu. Formy: - praca w grupie, Środki dydaktyczne: - arkusze papieru, pisaki. Czas zajęć: 45 min. Tok lekcji: I. Wprowadzenie Nauczyciel - Przywitanie klasy, sprawdzenie listy obecności. Podanie tematu zajęć. - Ćwiczenie 1- Słoneczko Nauczyciel na tablicy pisze słowo szacunek. Uczniowie na kartkach zapisują jedno słowo - synonim do słowa szacunek. Następnie przyczepiają swoje kartki na tablicy wokół słowa szacunek, powtarzające się określenia przyczepiają w jednym ciągu. Nauczyciel podsumowuje pracę, zwracając uwagę na to, że właśnie zostało wyjaśnione pojęcie szacunku. II. Faza realizująca - Ćwiczenie 2 - Burza mózgów Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie: Do kogo i czego można mieć szacunek? Wypowiedzi zapisywane są na tablicy. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów. - Praca w grupach Podział klasy na grupy 4-osobowe. Uczniowie w grupach odpowiadają na pytanie: Jak można wyrażać szacunek? Każda grupa przedstawia swoją pracę. Po prezentacji wszystkich grup nauczyciel podsumowuje i w razie konieczności uzupełnia pracę uczniów. Ta część lekcji trwa ok. 15 min. - Psychodrama Uczniowie prezentują 6 scenek (ich temat dostają zapisany na kartkach). I. SZACUNEK DO RODZICÓW. II. SZACUNEK DO PRACY. III. SZACUNEK DLA SIEBIE. Każda scena jest analizowana przez uczniów, którzy podejmują się oceny zachowań kolegów. III. Faza podsumowująca Nauczyciel podsumowuje rezultaty pracy. Mówi, jak wyrażamy szacunek rodzicom, osobom starszym, jak szanujemy pracę i jak szanujemy samego siebie. Należy zwrócić uwagę na związek szacunku z miłością i dobrym wychowaniem oraz zachęcić uczniów, aby każdego dnia ćwiczyli się w okazywaniu miłości drugiemu poprzez szacunek i gesty dobrego wychowania. Można przypomnieć przysłowia typu: "Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe", powołać się na przykazanie miłości. Opracowanie: Marek Dacko Wyświetleń: 10966
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |