Katalog Elżbieta Piotrowska Informatyka, Plany pracy Plan pracy koła informatycznegoPlan pracy koła informatycznego - gimnazjumrok szkolny 2003 / 2004Plan pracy koła informatycznego opracowany w oparciu o podstawy programowania w języku Baltie autorstwa: Rudolfa Pecinovsky i Jiri Vacha przez: mgr Marzennę Dębską i mgr Elżbietę Piotrowską. Nauczyciele korzystający z planu: mgr Marzenna Dębska mgr Elżbieta Piotrowska OGÓLNE CELE 1. Wpojenie zasad bezpiecznej pracy z komputerem i urządzeniami zewnętrznymi z nim współpracującymi. 2. Przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie. 3. Nauczenie zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną. 4. Rozwijanie zainteresowań informatycznych młodzieży. 5. Kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów za pomocą komputera. 6. Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości. ROZWÓJ POSTAW / OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA WYCHOWAWCZE 1. Posiadanie świadomej, życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów szkolnych i całej edukacji na danym etapie. 2. Rozumienie i stosowanie w praktyce norm prawnych dotyczących ochrony: wyników pracy, danych i używanych programów. 3. Dostrzeganie korzyści i zagrożeń związanych z rozwojem zastosowań komputerów. 4. Umiejętność pracy w grupie z uwzględnieniem podziału zadań, pełnienia różnych ról w grupie i podejmowania decyzji. 5. Wykazywanie się odpowiedzialnością za siebie i innych 6. Kreatywna postawa ucznia w procesie zdobywania umiejętności i gromadzenia wiedzy. 7. Umiejętność krytycznego korzystania ze źródeł informacji. 8. Umiejętność określania i oceniania własnych mocnych i słabych cech ujawnianych w działaniach technicznych, indywidualnych i zespołowych. UMIEJĘTNOŚCI PONADPRZEDMIOTOWE Celem informatyki jest nie tylko kształcenie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informatyczną, ale także wspomaganie i wzbogacanie wszechstronnego rozwoju uczniów. Na lekcjach informatyki stwarzane są warunki do rozwijania następujących umiejętności uczniów: - uczenia się - wzbogacanie sposobów i wspomaganie możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności, ułatwianie rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, usprawnianie procesu uczenia się oraz integrowanie doświadczeń i różnych elementów wiedzy; - myślenia - wspomaganie radzenia sobie z niepewnością i złożonością zjawisk oraz umożliwienie ich całościowego postrzegania, wspomaganie pracy twórczej; - poszukiwania - uczenie poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł; - działania - usprawnianie organizacji pracy i ułatwianie posługiwania się wieloma technikami i narzędziami pracy, usprawnianie projektowania działań; - doskonalenia się - przygotowywanie do zmian i kształtowanie postawy elastycznej i uwzględniającej zmiany, wyrabianie przez to potrzeby ciągłego uczenia się; - komunikowania się - dostarczenie środków do skutecznego komunikowania się, uczenie porozumiewania się oraz sprzyjanie kontaktom międzyludzkim bez barier i uprzedzeń; - współpracy - ułatwianie pracy w grupie i osiąganie porozumienia, nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów oraz budowanie więzi międzyludzkich. PLAN PRACY
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW Uczeń potrafi: - stworzyć koncepcję programu, - napisać i edytować krótki program, - rozróżnić program od projektu, - dekomponować problem na kilka prostszych problemów, - ustawiać parametry środowiska Baltie, - posługiwać się trybem Nowicjusz i Zaawansowany, - grupować polecenia do bloków i zagnieżdżać bloki, - zastosować pętle w tworzonym programie, - rozwiązywać problem z użyciem pętli warunkowej i z parametrem, - używać poleceń warunkowych i wprowadzać do programu za ich pomocą odpowiednie reakcje na różne sytuacje, - stworzyć animację, - wprowadzać do programu wartości numeryczne i tekstowe i rozróżniać typy danych, - dokonywać konwersji między różnymi typami danych, - posługiwać się współrzędnymi w tworzeniu programu, - stosować "pomocników" w celu uproszczenia skomplikowanego programu, - rozróżniać, nazwać i używać zmiennych w programie, - określać wygląd tekstów wyświetlanych na ekranie, - przekształcać dane wprowadzane za pomocą klawiatury, - debugować napisany program.
Opracowanie: mgr Marzenna Dębska Wyświetleń: 4537
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |