Katalog Małgorzata Siuda Informatyka, Scenariusze Scenariusz lekcji informatyki w klasie IV z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej z matematykąScenariusz lekcji informatyki w klasie IV z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej z matematykąI. Temat lekcji: Rysujemy robota z poznanych figur geometrycznych.II. Cele operacyjne: * Wiadomości - uczeń zna: - narzędzia programu graficznego Paint do rysowania figur geometrycznych, - nazwy figur geometrycznych, z których składa się robot, - termin: zaznaczanie, - zastosowanie schowka, - zasadę posługiwania się narzędziem do wylewania farby, - opcje z menu: obraz. * Umiejętności - uczeń potrafi: - dobrać odpowiednie narzędzie do narysowania figury geometrycznej, - narysować figurę geometryczną - zaznaczyć wybrany element - skopiować i wkleić zaznaczony element przy użyciu schowka - obrócić i przerzucić wybrany element - precyzyjnie posługiwać się myszką * Postawy: ukazywanie korelacji pomiędzy przedmiotami, wdrażanie do dokładnego wykonywania zadań. III. Metody i formy pracy: - pogadanka - ćwiczenia praktyczne - praca w grupach IV. Przebieg lekcji 1. Powitanie i podanie tematu lekcji. 2. Wyjaśnienie celu lekcji. Nauczyciel zadaje pytanie: jakie figury geometryczne poznaliście na lekcji matematyki? - uczniowie wymieniają poznane figury, wspólnie opisują ich własności. Na dzisiejszej lekcji poznamy narzędzia programu graficznego PAINT, za pomocą których można rysować wybrane figury geometryczne: kwadrat, prostokąt, okrąg, trójkąt równoramienny. 3. Na polecenie nauczyciela uczniowie uruchamiają program PAINT. Z przybornika wybierają narzędzia, za pomocą których można, ich zdaniem, narysować wybrane figury. Wskazując myszką narzędzie odczytują i podają ich nazwy: elipsa, prostokąt, wielokąt, krzywa. 4. Nauczyciel objaśnia użycie klawisza Shift podczas rysowania kwadratu, wielokąta, prostej, okręgu. Na polecenie nauczyciela uczniowie wykonują proste ćwiczenie: rysują figury geometryczne: kwadrat, prostokąt, trójkąt równoboczny, okrąg, półokrąg (wyginanie linii). 5. Nauczyciel rozdaje uczniom rysunek przedstawiający "robota", który składa się z figur geometrycznych. 6. Nauczyciel zadaje pytanie: z jakich figur geometrycznych składa się robot? Uczniowie wymieniają elementy robota: trójkąt, prostokąt, kwadrat, okrąg, półokrąg. Nauczyciel wyjaśnia, że zadaniem każdej grupy jest wykonanie rysunku robota w programie PAINT, wykorzystując poznane narzędzia. Na zakończenie kolorujemy robota, przy użycia kubełka z farbą pamiętając o dokładnym rysowania figur (linie nie mogą być otwarte). 7. Uczniowie przystępują do rysowania 3 figur połączonych ze sobą (w prawej części ekranu): - rysują głowę - kwadrat - rysują szyję - prostokąt - rysują tułów - duży kwadrat 8. W lewej części ekranu rysują: trójkąt (dłoń i stopa), okrąg (oko, guzik), prostokąt (noga, ręka). 9. Nauczyciel wyjaśnia wykonanie połączenie trójkąta z prostokątem (cała noga, ręka): - z przybornika wybieramy: zaznacz, zaznaczamy dokładnie trójkąt, - z menu edycja wybieramy kopiuj, a następnie wklej - wciskamy lewy klawisz myszy i dokładnie dosuwamy trójkąt do krótszego boku prostokąta 10. Nauczyciel wyjaśnia rolę schowka podczas wykonywania powyższych czynności. 11. Uczniowie przystępują do wykonania pozostałych elementów rysunku: - w znany już sposób uczniowie zaznaczają cały element - prostokąt z trójkątem i kopiują przy użyciu schowka. - wciskając lewy klawisz myszy dokładnie umieszczają nogę we właściwym miejscu - (cały element pozostaje zaznaczony). - z menu edycja wybieramy wklej i powtarzamy poprzednią czynność (11). - ponownie wybieramy z menu edycja wklej. Zaznaczony element przesuwamy i obracamy - z menu obraz wybieramy przerzuć/obróć o kąt (pytanie: jaki?), uczniowie odpowiadają: o 90º. Tak jak poprzednio, dosuwamy element (rękę) do tułowia) - pozostawiamy zaznaczony element i ponownie wybieramy z menu edycja wklej, przesuwamy element, z menu obraz wybieramy: przerzuć/obróć o kąt 90º, a następnie wybrać opcję przrrzuć w poziomie. Dosuwamy cały element do tułowia (druga ręka). - w poznany sposób kopiują, wklejają małe okręgi: oczy i guziki - zgodnie z rysunkiem. - na koniec rysują półokrąg - narzędziem do rysowania krzywej (usta). 12. Na polecenie nauczyciela usuwają elementy z lewej strony ekranu (może być gumka lub za pomocą zaznacz i wyczyść zaznaczenie z menu edycja). 13. Korzystając z narzędzia zaznacz - zaznaczają całego robota i przesuwają za pomocą wciśniętego lewego klawisza myszy na środek ekranu. 14. Kolorują części robota wybierając kolory dowolnie.
Opracowanie: Małgorzata Siuda Wyświetleń: 10302
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |