Funkcjonowanie giełdy papierów wartościowych
Konspekt lekcji
Szkoła: technikum ekonomiczne
Klasa: I
Przedmiot: podstawy ekonomii
Cele nauczania:
Uczeń zna:
- podstawowe wiadomości o Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie
- zasady funkcjonowania giełdy
- rodzaje zleceń giełdowych
Uczeń rozumie - mechanizm funkcjonowania Giełdy
Uczeń umie: - zainwestować na Giełdzie własny kapitał
Cele wychowawcze: wdrażanie uczniów do pracy w zespole, do aktywności
oraz formułowania wniosków
Czas trwania: 45 min
Metody: wykład, pogadanka, pokaz, metoda problemowa,
Przebieg zajęć:
Części (ogniwa) zajęć |
Treść zajęć |
Środki dydaktyczne |
Czas (min) |
Czynności organizacyjne |
Sprawdzenie obecności. Zapisanie tematu lekcji w dzienniku |
|
2 |
Kontrola wiadomości |
Sprawdzenie zadania domowego u wszystkich uczniów. Jeden uczeń referuje
pracę domową. Na tej podstawie wszyscy uczniowie przy pomocy nauczyciela
korygują błędy, uzupełniają braki. Sprawdzenie stopnia zapamiętania tematów
z trzech ostatnich lekcji. Odpowiada jeden uczeń: 1) Jakie znasz rodzaje
papierów wartościowych 2)Co to są akcje? 3)W jaki sposób firmy zdobywają
pieniądze na inwestycje? |
Zeszyt ćwiczeń |
8 |
Wprowadzenie do tematu |
Nauczyciel wyświetla krótki film pokazujący giełdę papierów
wartościowych. Nauczyciel podaje dyspozycje do zapisania: 1.Podstawowe
informacje dotyczące Giełdy Papierów Wartościowych Warszawie. 2. Jak
rozpocząć inwestowanie na Giełdzie? 3.Jak składa się zlecenia
giełdowe? 4.Jak przebiega transakcja giełdowa? 5. Jak ustala się kurs na
giełdzie? |
Film, foliogram |
6 |
Realizacja tematu |
Nauczyciel pyta uczniów? 1)Które z poznanych papierów wartościowych
występują w obrocie giełdowym? 2)Inwestycja w które papiery wartościowe
obarczona jest najmniejszym ryzykiem? 3) Gdzie znajduje się giełda papierów
wartościowych w Polsce. Nauczyciel pokazuje uczniom folię i krótko
przedstawia istotne informacje dotyczące Giełdy Papierów Wartościowych w
Warszawie. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery zespoły. Każdy zespół
otrzymuje materiały i zagadnienie do opracowania (zagadnienia zgodne z
punktami 2,3,4,5 zapisanymi w zeszytach uczniów). Następnie reprezentanci
poszczególnych zespołów prezentują odpowiedzi na otrzymane pytania.
Nauczyciel wspiera uczniów foliogramami i uzupełnia ich odpowiedzi, zadaje
pytania. |
Foliogramy, przygotowane materiały |
22 |
Podsumowanie tematu |
Nauczyciel podsumowuje lekcję sprawdza stopień zrozumienia
tematu: - uczniowie odpowiadają na krótkie pytania zawarte w zeszycie ćwiczeń
w ćwiczeniu nr 4/89 - uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez
nauczyciela min: 1)Wymień jakie czynności należy wykonać aby rozpocząć
inwestowanie na giełdzie? 2) Co oznaczają terminy hossa i bessa? 3)Jakie
znasz rodzaje zleceń giełdowych? |
Zeszyt ćwiczeń, foliogramy |
5 |
Podanie zadania domowego |
Zadanie dla wszystkich. Ustalić kurs dnia dla spółki "Kometa" z
ćwiczenia nr 6/91 z zeszytu ćwiczeń. |
|
2 |
Opracowanie: Konrad Grzelak