Katalog

Ewa Stelczyk
Informatyka, Różne

Kryteria ocen do przedmiotu elementy informatyki dla LO o profilu informatycznym

- n +

Tytuł

KRYTERIA OCEN
DO PRZEDMIOTU ELEMENTY INFORMATYKI
dla Liceum Ogólnokształcącego
o profilu informatycznym
Zespół Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki w Oławie

(dodatek do programu nauczania opracowanego przez mgr Ewę Stelczyk)


      Elementy informatyki należy traktować jako przedmiot ogólnokształcący, wyrabiający ogólną kulturę informatyczną (w zakresie pojęć, metod i technik) oraz umiejętności algorytmicznego myślenia. W konsekwencji ma on stanowić przygotowanie do życia w skomputeryzowanym świecie i społeczeństwie wymagającym ciągłego samokształcenia się.
      Dodatkowym celem zajęć z elementów informatyki jest przygotowanie uczniów i stworzenie niezbędnych warunków do korzystania z pojęć, metod i środków informatycznych w poznawaniu innych dziedzin: ścisłych, humanistycznych i technicznych.

      Cele nauczania informatyki w szkole można przedstawić w postaci następujących zagadnień:
  1. Posługiwanie się systemem komputerowym.
  2. Redagowanie dokumentów za pomocą edytora grafiki i edytora tekstu.
  3. Rozwiązywanie zadań za pomocą arkusza kalkulacyjnego.
  4. Gromadzenie i wyszukiwanie informacji - bazy danych.
  5. Wykonywanie obliczeń matematycznych.
  6. Poznawanie podstawowych pojęć przez programowanie.
  7. Stosowanie podstawowych technik algorytmicznych.
  8. Rozwiązywanie problemów za pomocą komputera.
  9. Wykorzystywanie komputerów w innych przedmiotach, dziedzinach i zajęciach.
  10. Zaznajomienie z rozwojem technologii komputerowej i informacyjnej.
  11. Przestrzeganie ustalonych norm w posługiwaniu się środkami informatyki (np. Etycznych, prawnych, społecznych).
      Pośrednimi celami, w stosunku do wymienionych, są zespołowe rozwiązywanie problemów, będące metodą posługiwania, i uświadomienie konieczności ciągłego samokształcenia się, co jest dostrzegane obecnie w każdej dziedzinie kształcenia.

  1. Posługiwanie się systemem komputerowym.
Treści kształcenia:
  • Komputer i urządzenia zewnętrzne: monitor, klawiatura, mysz, pamięci pomocnicze (np. Dyskietki), drukarka, urządzenia multimedialne (np. Skaner, karta dźwiękowa), komunikacja z otoczeniem zewnętrznym komputera, sieci komputerowe, program, standardy komunikacji użytkownika z komputerem;
  • Plik, kartoteka, katalog, drzewo kartotek, pamięć operacyjna, dysk, dyskietka; powłoka systemowa, programy pakujące i antywirusowe;
  • Architektura logiczna, procesor, przepływ informacji w komputerze, komunikacja komputera z otoczeniem zewnętrznym, operacje w komputerze w czasie wykonywania programu;
  • Język zleceń i makrozlecenia systemu operacyjnego, własne środowisko użytkownika.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Korzystać z komputera i jego podstawowych urządzeń;
  • Posługiwać się podstawowymi zleceniami systemu operacyjnego; wykonywać podstawowe operacje na plikach;
  • Korzystać z programów wspomagających użytkownika i z programów narzędziowych;
  • Omówić architekturę komputera i przepływ informacji w komputera;
  • Modyfikować środowisko użytkownika.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wyróżnić części składowe komputera (monitor, klawiatura, jednostka centralna, pamięci pomocnicze) oraz określać ich przeznaczenie.
  • Prawidłowo uruchamiać programy i kończyć pracę z programami komputerowymi - metodą wybraną przez ucznia, w tym również prawidłowo wyłączyć komputer.
  • Korzystać z możliwości wskazywanych na ekranie (wybór z oferty, okna, ikony, przyciski):
  • Wskazywać i przemieszczać ikony na pulpicie za pomocą myszy,
  • Otwierać, zamykać i zwijać do ikony okna.
  • W podstawowym zakresie korzystać z pomocy wbudowanej do programów komputerowych.
  • Przeglądać zawartość pamięci zewnętrznej - dysku stałego, dyskietek, płyt CD-ROM.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wymienić podstawowe zasady korzystania z komputerów i z pracowni komputerowej, wymienić podstawowe narządzenia zewnętrzne komputera i ich funkcje;
  • Uruchomić komputer, umieć interpretować informacje pojawiające się na ekranie, wybierać z oferty opcje i polecenia oraz kończyć kolejne etapy pracy z programem; sterować kursorem za pomocą myszy lub operacji klawiszowych;
  • Przechowywać i porządkować własne zasoby, wymieniać się informacjami z innymi użytkownikami.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Zakładać kartoteki, przenosić pliki między kartotekami;
  • Używać powłok systemowych do zarządzania swoimi plikami, tworzyć archiwum z plików zawierających wykonane prace i odzyskiwać z archiwum pliki, używać programów antywirusowych;
  • Modyfikować proste makrodefinicje;
  • Wprowadzić proste modyfikacje w plikach konfiguracyjnych.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Zainstalować program według podanej instrukcji;
  • Omówić przepływ informacji od momentu uruchomienia programu do zakończenia działania programu;
  • Pisać własne makrodefinicje;
  • Definiować własne środowisko użytkownika.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wyróżnić części składowe komputera (monitor, klawiatura, jednostka centralna, pamięci pomocnicze) oraz określać ich przeznaczenie.
  • Prawidłowo uruchamiać programy i kończyć pracę z programami komputerowymi metodą wybraną przez ucznia , w tym również prawidłowo wyłączyć komputer.
  • Korzystać z możliwości wskazywanych na ekranie (wybór z oferty, okna, ikony, przyciski),
  • Wskazywać i przemieszczać ikony na pulpicie za pomocą myszy,
  • Otwierać, zamykać i zwijać do ikony okna.
  • W podstawowym zakresie korzystać z pomocy wbudowanej do programów komputerowych.
  • Przeglądać zawartość pamięci zewnętrznej - dysku stałego, dyskietek płyt CD-ROM.
  1. Redagowanie tekstów za pomocą edytora tekstu i edytora grafiki.
Treści kształcenia:
  • Program komputerowy, standardy komunikacji użytkownika z programem: oferty, okna, ikony, klawisze funkcyjne, algorytm, plik, nazwa pliku, rozszerzenie nazwy pliku, pamięci zewnętrzne, urządzenia zewnętrzne;
  • Słowa, plik tekstowy, kody znaków ASCII, konwencje narodowe;
  • Operacje na tekście i na jego fragmentach;
  • Wiersze, akapity, justowanie, formatowanie, dobór czcionek;
  • Przygotowanie tekstu z ilustracjami.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Zaprojektować i wykonać rysunek na zadany temat w edytorze grafiki;
  • Wykonywać podstawowe operacje edytorskie na tekstach;
  • Przygotować dokument według zadanego szablonu;
  • Projektować i tworzyć własne dokumenty, korzystając z edytora tekstu i edytora grafiki.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Uruchomić program edytor graficzny (otworzyć nowy dokument - rysunek).
  • Narysować dowolny złożony rysunek korzystając z wybranych przez siebie narzędzi oferowanych przez program,
  • Nazwać rysunek i zapamiętać go na dowolnym nośniku pamięci zewnętrznej, w dowolnym katalogu - wybranym przez ucznia.
  • Prawidłowo zakończyć pracę z programem edytor graficzny.
  • Otworzyć nowy dokument tekstowy.
  • Napisać dowolny tekst stosując zasady redagowania tekstu;
  • Łamanie wiersza, łączenie wierszy, wstawianie pustych wierszy,
  • Formatowanie tekstu w rozszerzonym zakresie: justowania, centrowanie, do lewej, do prawej
  • Wykonywać operacje na fragmentach tekstu - blokach: - zmiana kroju i wielkości czcionki
  • Kopiowanie, wycinanie, wklejanie fragmentów tekstu w ramach tego samego dokumentu.
  • Wstawiać obiekty do dokumentu tekstowego. Wstawiać tabelki i wypełniać je tekstem.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Korzystać z możliwości edytora grafiki, zapamiętać efekt pracy w pliku, korzystać z istniejących plików, analizować postawione zadanie, dobrać narzędzia oferowane przez program do realizacji rozwiązania, drukować efekty pracy;
  • Wstawiać i usuwać znaki, wstawiać i usuwać wiersze, pisać małe i wielkie litery oraz polskie znaki, zapamiętać efekt pracy; wydrukować dokument.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Łączyć grafikę z tekstem w dokumencie;
  • Pracować z kilkoma dokumentami jednocześnie;
  • Powiązać cechy postaci dokumentu z operacjami edytora (marginesy, centrowanie, justowanie, akapity), operować blokami tekstu, ten sam tekst modyfikować wielokrotnie.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Zaprojektować własny dokument, wykorzystać edytor grafiki i edytor tekstu do przy-gotowania dokumentu;
  • Ustalić postać prezentowanej treści, dobrać techniki redagowania tekstu do wymogów dokumentu, stosować różne kroje pisma i wielkości czcionek;
  • Dobrać formę dokumentu odpowiednią do jego treści;
  • Zapisać słownie przebieg rozwiązania zadania, polegającego na przygotowaniu dokumentu.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Samodzielni uruchomić program edytor graficzny (otworzyć nowy dokument - rysunek). Narysować dowolny prosty rysunek korzystając z wybranych przez siebie narzędzi oferowanych przez program,
  • Nazwać rysunek i zapamiętać go na dowolnym nośniku pamięci zewnętrznej, w dowolnym katalogu - wybranym przez ucznia.
  • Prawidłowo zakończyć pracę z programem edytor graficzny.
  • Otworzyć nowy dokument tekstowy.
  • Napisać tekst stosując podstawowe zasady redagowania tekstu;
  • Łamanie wiersza, łączenie wierszy, wstawianie pustych wierszy,
  • Formatowanie tekstu w podstawowym zakresie: justowanie, centrowanie, do lewej, do prawej
  • Wykonywać podstawowe operacje na fragmentach tekstu - blokach: - zmiana kroju i wielkości czcionki, kopiowanie, wycinanie, wklejanie fragmentów tekstu w ramach tego samego dokumentu. Wstawiać obiekty do dokumentu tekstowego.
  • Wstawiać tabelki i wypełniać je tekstem.
  1. Rozwiązywanie zadań za pomocą arkusza kalkulacyjnego
Treści kształcenia:
  • Edytor systemowy, standardy komunikacji z użytkownikiem, środowisko użytkownika, pliki, problem, dane i wyniki, arkusz, komórka, adres komórki napis, formuła;
  • Algorytm, dane testowe, poprawność algorytmu;
  • Kopiowanie, wypełnianie, blok komórek, sekwencja, iteracja, techniki algorytmiczne;
  • Graficzna prezentacja danych i wyników, symulacja, dane doświadczalne.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Wprowadzać i modyfikować dane, tworzyć formuły, projektować arkusz; wykonywać obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym według zadanych wzorów, rozumieć pojęcie algorytmu;
  • Stosować operacje sekwencji i iteracji w operacjach na blokach komórek graficznie zilustrować reprezentacje danych i wyników;
  • Wydrukować fragment arkusza.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Otworzyć istniejący plik arkusza kalkulacyjnego: do stworzonej tabeli dopisać dodatkowe dane, utworzyć złożone formuły do wykonania obliczeń.
  • Utworzyć nowy dokument arkusza kalkulacyjnego. Wykonać obliczenia w arkuszu:
  • Utworzyć złożoną tabelę w arkuszu - wprowadzić dane: liczby, napisy,
  • Utworzyć formułę zawierającą adresy komórek wprowadzonych danych.(adresy względne i bezwzględne)
  • Korzystać z podstawowej własności arkusza (zmiana wartości liczbowych w komórkach arkusza powoduje automatyczne przeliczenie formuły, która zawiera adresy tych komórek). Łączyć ze sobą bloki danych znajdujących się w różnych arkuszach
  • Wykonać wykres (dla kilku serü danych), np. Słupkowy.
  • Wstawić wykres w wybrane miejsce dokumentu tekstowego.
  • Nazwać dokument i zapamiętać go na dowolnym nośniku pamięci zewnętrznej, w dowolnym katalogu - wybranym przez ucznia.
  • Prawidłowo zakończyć pracę z programem arkusz kalkulacyjny.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wypełnić i poprawić zawartość komórki, zapisać i wpisać formułę, adresować komórki, zaprojektować i zdefiniować prosty arkusz, budować proste algorytmy;
  • Wpisywać i kopiować formuły, powielać wartości w bloku komórek, wypełniać komórki według ustalonych reguł;
  • Utworzyć ilustrację graficzną wyników.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Zaprojektować i wykonać w arkuszu zadanie obliczeniowe, sporządzić proste sprawozdanie finansowe;
  • Stosować adresy bezwzględne i względne oraz wbudowane funkcje;
  • Dobrać ilustrację graficzną do zadania.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wykonać symulację, dla zjawiska fizycznego, posługując się arkuszem;
  • Wprowadzić do arkusza fragmenty pochodzące z innych aplikacji;
  • Przenosić fragmenty arkusza do innych aplikacji, np. Edytora tekstu;
  • Pracować z kilkoma arkuszami.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Otworzyć wskazany przez nauczyciela istniejący plik arkusza kalkulacyjnego w programie arkusz kalkulacyjny: do stworzonej tabeli dopisać dodatkowe dane, nanieść poprawki, utworzyć nowy dokument arkusza kalkulacyjnego. Wykonać podstawowe obliczenia w arkuszu:
  • Utworzyć dowolną tabelę w arkuszu - wprowadzić dane: liczby, napisy,
  • Korzystać z podstawowej własności arkusza (zmiana wartości liczbowych w komórkach). Wykonać wykres (dla dwóch serii danych), np. Słupkowy korzystając, np. Z kreatora wykresu.
  • Nazwać dokument i zapamiętać go na dowolnym nośniku pamięci zewnętrznej, w dowolnym katalogu - wybranym przez ucznia.
  • Prawidłowo zakończyć pracę z programem arkusz kalkulacyjny.
  1. Gromadzenie i wyszukiwanie informacji - bazy danych
Treści kształcenia:
  • Ogólne pojęcie bazy danych, sposoby wyszukiwania informacji;
  • Plik bazy danych, rekord, pole;
  • Zapytania, klucz, warunek logiczny;
  • Aktualizacja bazy, prawa dostępu, jednoznaczność informacji.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Wskazać przykłady baz danych;
  • Wyszukać informacje w bazie danych;
  • Projektować strukturę bazy danych;
  • Wykonywać operacje na bazie danych.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Korzystać z istniejącej bazy danych.
  • Utworzyć nową bazę danych w dowolnie wybranym programie typu BAZA DANYCH
  • Wykonywać podstawowe operacje na bazie danych: korzystać z zapytań do bazy danych, aktualizować dane, wprowadzić nowe dane.
  • Drukować rekordy wg klucza wyszukiwania.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Podać przykłady baz danych i ich użytkowników;
  • Określić zawartość informacyjną wskazanej bazy danych;
  • Formułować proste zapytania do bazy danych;
  • Tworzyć i modyfikować proste bazy.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Formułować zapytania do bazy danych;
  • Porządkować dane w bazie z wykorzystaniem indeksowania.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Zaprojektować strukturę bazy danych;
  • Założyć własną bazę danych;
  • Przenosić dane (informacje) między różnymi aplikacjami.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Uruchomić program typu baza danych
  • Korzystać z istniejącej bazy danych w zakresie obsługi bazy danych.
  • Utworzyć nową bazę danych w dowolnym programie typu baza danych
  • Wykonywać podstawowe operacje na bazie danych: korzystać z zapytań do bazy danych, aktualizować dane, wprowadzić nowe dane.
  1. Wykonywanie obliczeń matematycznych
Treści kształcenia:
  • Wykonywanie obliczeń za pomocą własnych i gotowych programów, up. Arkusza kalkulacyjnego i matematycznego;
  • Dokładność obliczeń, błędy zaokrągleń, algorytm numeryczny;
  • Podstawowe algorytmy numeryczne;
  • Analiza wyników obliczeń numerycznych.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Wykonać obliczenia z zakresu szkolnej matematyki i fizyki;
  • Wyjaśnić pojawianie się niedokładności w obliczeniach komputerowych i wskazać źródło ich powstawania;
  • Wykonać obliczenia za pomocą gotowych programów, np. Arkusza kalkulacyjnego lub matematycznego.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Umieć wybrać do obliczeń gotowe programy, np. Arkusz kalkulacyjny lub matematyczny;
  • Wykonać obliczenia według podanych przez siebie ciekawych wzorów;
  • Odnieść się krytycznie do uzyskanych wyników obliczeń.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wykorzystać do obliczeń gotowe programy, np. Arkusz kalkulacyjny lub matematyczny;
  • Wykonać obliczenia według podanych wzorów;
  • Odnieść się krytycznie do uzyskanych wyników obliczeń.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Uzasadnić pojawianie się niedokładności w obliczeniach komputerowych i wskazać źródło ich powstawania;
  • Objaśnić powstawanie nadmiaru stałopozycyjnego;
  • Napisać algorytm numeryczny dla prostych obliczeń według poznanych wzorów.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Opisać intuicyjnie klasyczne algorytmy numeryczne;
  • Oszacować dokładność obliczeń numerycznych;
  • Podać zmiennopozycyjną reprezentację liczby rzeczywistej.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi: W
  • ykonać obliczenia z zakresu szkolnej matematyki i fizyki na podanych przez nauczyciela elementarnych wzorach;
  • Zauważyć pojawiające się niedokładności w obliczeniach komputerowych;
  • Wykonać obliczenia za pomocą gotowych programów, np. Arkusza kalkulacyjnego lub matematycznego.
  1. Poznanie podstawowych pojęć przez programowanie
Treści kształcenia:
  • Strukturalizacja programu, przykładowe konstrukcje algorytmiczne w programach;
  • Reprezentowanie danych w programach;
  • Funkcje i procedury oraz ich parametry;
  • Typ danych jako zbiór możliwych wartości i dozwolone na nich operacje, struktury danych
  • Słowa, listy, tablice, pliki.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Pisać, testować i uruchamiać proste programy w języku algorytmicznym;
  • Programować strukturami, czyli definiować procedury i funkcje bez parametrów i z parametrami;
  • Odpowiednio reprezentować w programie i ich struktury.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemu,
  • Rozwiązać problem przy pomocy komputera,
  • Wyniki przedstawić w odpowiedniej dla danego problemu formie.
  • Pisać, testować i uruchamiać proste programy w języku algorytmicznym;
  • Programować strukturami, czyli definiować procedury i funkcje bez parametrów i z parametrami;
  • Odpowiednio reprezentować w programie i ich struktury.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Nazwać podstawowe konstrukcje algorytmiczne, np. W arkuszu kalkulacyjnym lub w języku programowania;
  • Określić rolę podprogramu, czyli procedury, i jej parametrów;
  • Wykorzystywać prototyp programu (procedury).
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wyodrębniać i stosować wybrane techniki algorytmiczne w poznanych algorytmach;
  • Poprawnie, w zależności od rodzaju działań w algorytmie, dobierać i stosować podstawowe instrukcje programowania;
  • Definiować procedury jako fragmenty algorytmów;
  • Określać, które wielkości w algorytmie mają być niezmiennikami procedur;
  • Opisać i zaprogramować proste postępowanie rekurencyjne, analizować działanie prostych procedur (funkcji) rekurencyjnych.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Określać w algorytmach części, nadające się do zapisania w postaci funkcji;
  • Definiować funkcje jako fragmenty algorytmów;
  • Programować metodą zstępującą;
  • Dobierać odpowiednie struktury danych do rodzaju wielkości występujących w programie i wykonywanych na nich operacji.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Testować i uruchamiać elementarne programy w języku algorytmicznym;
  • Rozwiązać typowy problem przy pomocy komputera.
  • Wyniki przedstawić w odpowiedniej dla danego problemu formie.
  1. Stosowanie podstawowych technik algorytmicznych
Treści kształcenia:
  • Opis zadania, zagadnienia, problemu (specyfikacja): dane, cel, wyniki; algorytm, przykłady algorytmów i technik algorytmicznych;
  • Schemat algorytmu, schemat blokowy, schemat działań, drzewo obliczeń;
  • Techniki algorytmiczne: sekwencja, wybór, iteracja, rekurencja, wybrane algorytmy: algorytm Euklidesa, schemat Hornera, metoda eliminacji Gauasa, metoda Newtona-Raphsona;
  • Projektowanie własnych algorytmów, reprezentowanie informacji w algorytmach i systemach użytkowych;
  • Efektywność algorytmów.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Wskazać problem do rozwiązania;
  • Podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin;
  • Analizować działanie podstawowych algorytmów;
  • Zamienić słowny opis algorytmu na bardziej sformalizowaną postać, np. Ciąg kroków, schemat blokowy, opis w pseudojęzyku, języku programowania lub systemie użytkowym;
  • Ocenić własności algorytmu: poprawność, skończoność i złożoność.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wskazać problem do rozwiązania;
  • Podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin;
  • Analizować działanie podstawowych algorytmów;
  • Zamienić słowny opis algorytmu na bardziej sformalizowaną postać, np. Ciąg kroków, schemat blokowy, opis w pseudojęzyku, języku programowania lub systemie użytkowym;
  • Ocenić własności algorytmu: poprawność, skończoność i złożoność.
  • Definiować sytuacje problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników).
  • Wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami.
  • Opisywać słownie klasyczne algorytmy, np. Szukanie elementu najmniejszego (największego), porządkowanie elementów wybraną metodą przez ucznia.
  • Narysować schemat algorytmu.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami, podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin szkolnych i pozaszkolnych;
  • Definiować sytuację problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników);
  • Wykonywać działania zgodnie z podanym algorytmem;
  • Opisać podstawowe techniki algorytmiczne, wyodrębnić dane i wyniki w problemie;
  • Przedstawić reprezentacje informacji w algorytmach.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Formułować zadania (problemy) algorytmiczne;
  • Formułować precyzyjne (słowne) opisy algorytmów
  • Formułować metody (algorytmy) rozwiązywania;
  • Wykonywać działania zgodnie z podanym algorytmem, określać warunki, przy których działania mogą być wykonane;
  • Opisać działania podstawowych algorytmów;
  • Ocenić poprawność i efektywność rozwiązania.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Ułożyć algorytm rozwiązania zadania, korzystając ze znanych metod i algorytmów;
  • Wyodrębnić i stosować wybrane techniki algorytmiczne;
  • Badać zgodność działania algorytmu ze specyfikacją zadania w zakresie poprawności danych i zgodności wyników z celem zadania;
  • Oceniać własności algorytmu: poprawność, skończoność, złożoność.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Definiować sytuacje problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników).
  • Wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami.
  • Wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemu,
  1. Rozwiązywanie problemów za pomocą komputera
Treści kształcenia:
  • Algorytm, program, system użytkowy;
  • Dane, cel, wyniki;
  • Specyfikacja zadania;
  • Metody i środki, którymi nożna się posłużyć przy rozwiązywaniu zadania;
  • Praca grupowa.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Określić sytuację problemową, w tym dane, cel i wyniki;
  • Podać plan działania, np. Wydzielić podproblemy i wskazać powiązania między nimi;
  • Skorzystać z istniejącego oprogramowania lub zaprogramować metody rozwiązania w wybranym języku programowania;
  • Przetestować program, zanalizować poprawność jego działania i ocenić złożoność;
  • Sprawdzić, czy otrzymane rozwiązanie jest zgodne ze specyfikacją;
  • Pracować nad rozwiązaniem problemu w grupie.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Definiować sytuacje problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników).
  • Podać strukturę działania,
  • Skorzystać z wybranego przez siebie oprogramowania lub zaprogramować metody rozwiązania w wybranym języku programowania;
  • Przetestować program, zanalizować poprawność jego działania i ocenić złożoność;
  • Narysować schemat algorytmu
  • Sprawdzić, czy otrzymane rozwiązanie jest zgodne ze specyfikacją;
  • Wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami.
  • Opisywać słownie klasyczne algorytmy, np. szukanie elementu najmniejszego (największego), porządkowanie elementów wybraną metodą przez ucznia.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Zdefiniować problem, określić plan działania dzieląc problem na podproblemy;
  • Pracować w grupie nad rozwiązaniem problemu;
  • Skorzystać z gotowego oprogramowania lub napisać program w odpowiednio wybranym języku (systemie) programowania;
  • Przetestować i przeanalizować poprawność działania programu.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Podać algorytmy rozwiązania podproblemów i zapewnić przepływ informacji między nimi;
  • Wszechstronnie przetestować i zanalizować poprawność działania programu.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Rozwiązać zadanie różnymi metodami i porównać metody rozwiązania
  • Opracować dokumentację wykonanego zadania: dane, algorytm, interpretację lub opis wyników oraz instrukcję posługiwania się plikiem zawierającym końcowe rozwiązanie zadania;
  • Określić właściwe wykorzystanie komputera w rozwiązywaniu problemu;
  • Samodzielnie zaznajomić się z metodami rozwiązywania różnych problemów;
  • Stosować poznane metody do rozwiązywania nowych, własnych problemów.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Definiować sytuacje problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników).
  • Wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami.
  • Wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemu,
  • Rozwiązać typowy problem przy pomocy komputera.
  1. Wykorzystanie komputera w innych przedmiotach, dziedzinach, zajęciach
Treści kształcenia:
  • Środki i narzędzia informatyczne jako pomoce w rozwiązywaniu zadań z różnych dziedzin;
  • Przygotowywanie różnego rodzaju dokumentów (np. Pism urzędowych, sprawozdań), dobieranie odpowiedniej formy w zależności od treści dokumentu;
  • Sporządzanie rysunków komputerowych i włączanie ich do przygotowywanych druków (up. Zaproszenia, ogłoszenia, raportu z pracowni, gazetki);
  • Korzystanie z informacji podawanej w językach obcych, np. Za pomocą sieci Internet;
  • Wykonywacie obliczeń potrzebnych w innych przedmiotach ścisłych i zawodowych (np. Na lekcjach matematyki, fizyki) oraz graficzne prezentowanie wyników;
  • Symulacja zjawisk fizycznych i przyrodniczych za pomocą programów komputerowych);
  • Opracowywanie danych z eksperymentów i pomiarów.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Zastosować komputer w innych przedmiotach: ścisłych, humanistycznych i technicznych;
  • Za pomocą komputera rozwiązywać zadania, których treści są zaczerpnięte z innych przedmiotów nauczania;
  • Stosować komputer i sieci komputerowe do samokształcenia, rekreacji i zabawy, na zajęciach pozalekcyjnych lub w czasie wolnym od zajęć.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Zastosować komputer w innych przedmiotach: ścisłych, humanistycznych i technicznych;
  • Za pomocą komputera rozwiązywać zadania, których treści są zaczerpnięte z innych przedmiotów nauczania;
  • Zaproponować ciekawe możliwości wykorzystania komputera na innych lekcjach,
  • Stosować komputer i sieci komputerowe do samokształcenia, rekreacji i zabawy, na zajęciach pozalekcyjnych lub w czasie wolnym od zajęć.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wskazać przykłady wykorzystania komputera w różnych przedmiotach, dziedzinach i zajęciach;
  • Posłużyć się omówionymi na zajęciach gotowymi programami w pozwiązywaniu zadań z różnych przedmiotów;
  • Korzystać z komputera w czasie wolnym od zajęć.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Użyć gotowych programów do rozwiązywania problemów z innych przedmiotów;
  • Korzystać z zasobów komputera w czasie wolnym od zajęć, kształcąc się
  • Samodzielnie, przygotowując zadania dodatkowe, materiały do kroniki lub gazetki szkolnej.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Opracowywać za pomocą programów dane z eksperymentów i pomiarów;
  • Korzystać z gotowych programów lub pisać własne programy ilustrujące zjawiska przyrodnicze lub fizyczne;
  • Wyszukiwać informacje w zasobach sieci Internet i włączać je do przygotowywanych opracowań, np. Wypracować z języka polskiego lub obcego, referatów z różnych przedmiotów.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Korzystać z gotowych programów ilustrujących zjawiska przyrodnicze lub fizyczne;
  • Wyszukiwać informacje w zasobach sieci Internet i włączać je do przygotowywanych opracowań, np. Wypracowań z języka polskiego lub obcego, referatów z różnych przedmiotów.
  • Wykorzystać gotowe programy do nauki języków obcych.
  1. Zaznajomienie z rozwojem technologii komputerowej i informacyjnej
Treści kształcenia:
  • Sieć lokalna i globalna: karta sieciowa, serwer plików, schemat przepływu informacji, zasoby informacyjne w sieci;
  • Uprawnienia użytkowników, standardy komunikacji, usługi sieciowe;
  • Podstawowe usługi sieci Internet, np. Poczta elektroniczna, grupy dyskusyjne, World Wide Web - WWW;
  • Graficzne środowisko komputerów;
  • Hipertekst;
  • Multimedia;
  • Standardy prezentacji informacji
  • Informacje o superkomputerach, algorytmach równoległych, granicach obliczalności.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Korzystać z podstawowych usług sieci lokalnej i globalnej (Internet);
  • Odszukiwać w sieci potrzebne informacje;
  • Określać uprawnienia różnych grup użytkowników;
  • Przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
  • Przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci;
  • Pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
  • Utworzyć stronę internetową korzystając z gotowych programów;
  • Omówić podstawowe polecenia języka HTML;
  • Korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
  • Określić granice możliwości komputerów.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Korzystać z podstawowych usług sieci lokalnej i globalnej (Internet);
  • Odszukiwać w sieci potrzebne informacje;
  • Określać uprawnienia różnych grup użytkowników;
  • Przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
  • Przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci;
  • Pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
  • Korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
  • Określić granice możliwości komputerów.
  • Opracować informację w postaci hipertekstu (z dodatkowymi hiperłączami, nie korzystając głównie z gotowych kreatorów lub szablonów);
  • Wykorzystać programy do tworzenia stron internetowych (ramki);
  • Znać polecenia języka HTML.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Korzystać z usług w sieci lokalnej i globalnej;
  • Wykonywać zadania znalezienia w sieci określonych informacji;
  • Pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
  • Korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
  • Określić granice możliwości komputerów.
  • Wykorzystać programy do tworzenia stron internetowych;
  • Opracować informację w postaci hipertekstu (z dodatkowymi hiperłączami, nie korzystając głównie z gotowych kreatorów lub szablonów);
  • Znać polecenia języka HTML.
  • Przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Korzystać z wielu różnych usług w sieci lokalnej i globalnej;
  • Wszechstronnie korzystać z możliwości graficznego środowiska komputerów; przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
  • Opracować informację w postaci hipertekstu;
  • Posługiwać się w nauczaniu i uczeniu się systemem i prezentacją multimedialną.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Przedstawić budowę i funkcjonowanie komputerowej sieci lokalnej oraz sieci globalnej (Internet);
  • Określić grupę użytkowników sieci uraz ich uprawnienia;
  • Określić ważniejsze etapy i dostrzegane tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań;
  • Przygotować prezentację multimedialną na wybrany temat;
  • Omówić stan i perspektywy rozwoju sprzętu komputerowego i technologii informacyjnej.
  • Opracować informację w postaci hipertekstu (z wykorzystaniem kreatorów i szablonów);
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Korzystać z podstawowych usług sieci lokalnej i globalnej (Internet);
  • Odszukiwać w sieci potrzebne informacje;
  • Przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci;
  • Pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
  • Utworzyć stronę internetową korzystając z gotowych programów przy użyciu prostego kreatora lub szablonu;
  • Korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
  1. Przestrzeganie ustalonych norm w posługiwaniu się środkami informatyki
  2. (np. Etycznych, prawnych, społecznych)
Treści kształcenia:
  • Licencja, prawo autorskie, piractwo komputerowe; - poufność i bezpieczeństwo danych;
  • Poznanie zasad pracy w grupie;
  • Wpływ informatyki na jednostkę i społeczeństwo (pozytywny i negatywny).
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
  • Podać prawne, etyczne i społeczne aspekty informatyki;
  • Dostosować się do ustalonych przez grupę norm pracy nad wspólnym rozwiązywaniem problemów;
  • Przestrzeganie zasad poufności i bezpieczeństwa danych.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Podać prawne, etyczne i społeczne aspekty informatyki;
  • Dostosować się do ustalonych przez grupę norm pracy nad wspólnym rozwiązywaniem problemów;
  • Omówić i przestrzegać zasad poufności i bezpieczeństwa danych;
  • Określić wpływ informatyki na społeczeństwo (pozytywny i negatywny).
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wymienić podstawowe zasady etyczne pracy przy komputerze i w sieci komputerowej;
  • Objaśnić problemy związane z poufnością danych;
  • Określić wpływ informatyki na społeczeństwo (pozytywny i negatywny).
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Wymienić podstawowe akty prawne dotyczące ochrony własności intelektualnej, w tym programów komputerowych
  • Podać podstawowe zasady pracy w grupie.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Uzasadnić konieczność przestrzegania ustalonych przez grupę norm wspólnej pracy;
  • Skomentować konsekwencje wynikające z przestrzegania podstawowych aktów prawych dotyczących ochrony własności intelektualnej;
  • Omówić wpływ informatyki na jednostkę i społeczeństwo na podstawie wybranych publikacji.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
  • Przestrzegać ustalonych przez grupę norm wspólnej pracy;
  • Skomentować konsekwencje wynikające z przestrzegania podstawowych aktów prawych dotyczących ochrony własności intelektualnej;
  • Omówić wpływ informatyki na jednostkę i społeczeństwo na podstawie wybranych publikacji.
Ewa Stelczyk
Wyświetleń: 1260


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.