Katalog
Ewa Stelczyk Informatyka, RóżneKryteria ocen do przedmiotu elementy informatyki dla LO o profilu informatycznym
Tytuł
KRYTERIA OCEN
DO PRZEDMIOTU ELEMENTY INFORMATYKI
dla Liceum Ogólnokształcącego
o profilu informatycznym
Zespół Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki w Oławie
(dodatek do programu nauczania opracowanego przez mgr Ewę Stelczyk)
Elementy informatyki należy traktować jako przedmiot ogólnokształcący, wyrabiający ogólną kulturę informatyczną (w zakresie pojęć, metod i technik) oraz umiejętności algorytmicznego myślenia. W konsekwencji ma on stanowić przygotowanie do życia w skomputeryzowanym świecie i społeczeństwie wymagającym ciągłego samokształcenia się.
Dodatkowym celem zajęć z elementów informatyki jest przygotowanie uczniów i stworzenie niezbędnych warunków do korzystania z pojęć, metod i środków informatycznych w poznawaniu innych dziedzin: ścisłych, humanistycznych i technicznych.
Cele nauczania informatyki w szkole można przedstawić w postaci następujących zagadnień:
- Posługiwanie się systemem komputerowym.
- Redagowanie dokumentów za pomocą edytora grafiki i edytora tekstu.
- Rozwiązywanie zadań za pomocą arkusza kalkulacyjnego.
- Gromadzenie i wyszukiwanie informacji - bazy danych.
- Wykonywanie obliczeń matematycznych.
- Poznawanie podstawowych pojęć przez programowanie.
- Stosowanie podstawowych technik algorytmicznych.
- Rozwiązywanie problemów za pomocą komputera.
- Wykorzystywanie komputerów w innych przedmiotach, dziedzinach i zajęciach.
- Zaznajomienie z rozwojem technologii komputerowej i informacyjnej.
- Przestrzeganie ustalonych norm w posługiwaniu się środkami informatyki (np. Etycznych, prawnych, społecznych).
Pośrednimi celami, w stosunku do wymienionych, są zespołowe rozwiązywanie problemów, będące metodą posługiwania, i uświadomienie konieczności ciągłego samokształcenia się, co jest dostrzegane obecnie w każdej dziedzinie kształcenia.
- Posługiwanie się systemem komputerowym.
Treści kształcenia:
- Komputer i urządzenia zewnętrzne: monitor, klawiatura, mysz, pamięci pomocnicze (np. Dyskietki), drukarka, urządzenia multimedialne (np. Skaner, karta dźwiękowa), komunikacja z otoczeniem zewnętrznym komputera, sieci komputerowe, program, standardy komunikacji użytkownika z komputerem;
- Plik, kartoteka, katalog, drzewo kartotek, pamięć operacyjna, dysk, dyskietka; powłoka systemowa, programy pakujące i antywirusowe;
- Architektura logiczna, procesor, przepływ informacji w komputerze, komunikacja komputera z otoczeniem zewnętrznym, operacje w komputerze w czasie wykonywania programu;
- Język zleceń i makrozlecenia systemu operacyjnego, własne środowisko użytkownika.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Korzystać z komputera i jego podstawowych urządzeń;
- Posługiwać się podstawowymi zleceniami systemu operacyjnego; wykonywać podstawowe operacje na plikach;
- Korzystać z programów wspomagających użytkownika i z programów narzędziowych;
- Omówić architekturę komputera i przepływ informacji w komputera;
- Modyfikować środowisko użytkownika.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wyróżnić części składowe komputera (monitor, klawiatura, jednostka centralna, pamięci pomocnicze) oraz określać ich przeznaczenie.
- Prawidłowo uruchamiać programy i kończyć pracę z programami komputerowymi - metodą wybraną przez ucznia, w tym również prawidłowo wyłączyć komputer.
- Korzystać z możliwości wskazywanych na ekranie (wybór z oferty, okna, ikony, przyciski):
- Wskazywać i przemieszczać ikony na pulpicie za pomocą myszy,
- Otwierać, zamykać i zwijać do ikony okna.
- W podstawowym zakresie korzystać z pomocy wbudowanej do programów komputerowych.
- Przeglądać zawartość pamięci zewnętrznej - dysku stałego, dyskietek, płyt CD-ROM.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wymienić podstawowe zasady korzystania z komputerów i z pracowni komputerowej, wymienić podstawowe narządzenia zewnętrzne komputera i ich funkcje;
- Uruchomić komputer, umieć interpretować informacje pojawiające się na ekranie, wybierać z oferty opcje i polecenia oraz kończyć kolejne etapy pracy z programem; sterować kursorem za pomocą myszy lub operacji klawiszowych;
- Przechowywać i porządkować własne zasoby, wymieniać się informacjami z innymi użytkownikami.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Zakładać kartoteki, przenosić pliki między kartotekami;
- Używać powłok systemowych do zarządzania swoimi plikami, tworzyć archiwum z plików zawierających wykonane prace i odzyskiwać z archiwum pliki, używać programów antywirusowych;
- Modyfikować proste makrodefinicje;
- Wprowadzić proste modyfikacje w plikach konfiguracyjnych.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Zainstalować program według podanej instrukcji;
- Omówić przepływ informacji od momentu uruchomienia programu do zakończenia działania programu;
- Pisać własne makrodefinicje;
- Definiować własne środowisko użytkownika.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wyróżnić części składowe komputera (monitor, klawiatura, jednostka centralna, pamięci pomocnicze) oraz określać ich przeznaczenie.
- Prawidłowo uruchamiać programy i kończyć pracę z programami komputerowymi metodą wybraną przez ucznia , w tym również prawidłowo wyłączyć komputer.
- Korzystać z możliwości wskazywanych na ekranie (wybór z oferty, okna, ikony, przyciski),
- Wskazywać i przemieszczać ikony na pulpicie za pomocą myszy,
- Otwierać, zamykać i zwijać do ikony okna.
- W podstawowym zakresie korzystać z pomocy wbudowanej do programów komputerowych.
- Przeglądać zawartość pamięci zewnętrznej - dysku stałego, dyskietek płyt CD-ROM.
- Redagowanie tekstów za pomocą edytora tekstu i edytora grafiki.
Treści kształcenia:
- Program komputerowy, standardy komunikacji użytkownika z programem: oferty, okna, ikony, klawisze funkcyjne, algorytm, plik, nazwa pliku, rozszerzenie nazwy pliku, pamięci zewnętrzne, urządzenia zewnętrzne;
- Słowa, plik tekstowy, kody znaków ASCII, konwencje narodowe;
- Operacje na tekście i na jego fragmentach;
- Wiersze, akapity, justowanie, formatowanie, dobór czcionek;
- Przygotowanie tekstu z ilustracjami.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Zaprojektować i wykonać rysunek na zadany temat w edytorze grafiki;
- Wykonywać podstawowe operacje edytorskie na tekstach;
- Przygotować dokument według zadanego szablonu;
- Projektować i tworzyć własne dokumenty, korzystając z edytora tekstu i edytora grafiki.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Uruchomić program edytor graficzny (otworzyć nowy dokument - rysunek).
- Narysować dowolny złożony rysunek korzystając z wybranych przez siebie narzędzi oferowanych przez program,
- Nazwać rysunek i zapamiętać go na dowolnym nośniku pamięci zewnętrznej, w dowolnym katalogu - wybranym przez ucznia.
- Prawidłowo zakończyć pracę z programem edytor graficzny.
- Otworzyć nowy dokument tekstowy.
- Napisać dowolny tekst stosując zasady redagowania tekstu;
- Łamanie wiersza, łączenie wierszy, wstawianie pustych wierszy,
- Formatowanie tekstu w rozszerzonym zakresie: justowania, centrowanie, do lewej, do prawej
- Wykonywać operacje na fragmentach tekstu - blokach: - zmiana kroju i wielkości czcionki
- Kopiowanie, wycinanie, wklejanie fragmentów tekstu w ramach tego samego dokumentu.
- Wstawiać obiekty do dokumentu tekstowego. Wstawiać tabelki i wypełniać je tekstem.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Korzystać z możliwości edytora grafiki, zapamiętać efekt pracy w pliku, korzystać z istniejących plików, analizować postawione zadanie, dobrać narzędzia oferowane przez program do realizacji rozwiązania, drukować efekty pracy;
- Wstawiać i usuwać znaki, wstawiać i usuwać wiersze, pisać małe i wielkie litery oraz polskie znaki, zapamiętać efekt pracy; wydrukować dokument.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Łączyć grafikę z tekstem w dokumencie;
- Pracować z kilkoma dokumentami jednocześnie;
- Powiązać cechy postaci dokumentu z operacjami edytora (marginesy, centrowanie, justowanie, akapity), operować blokami tekstu, ten sam tekst modyfikować wielokrotnie.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Zaprojektować własny dokument, wykorzystać edytor grafiki i edytor tekstu do przy-gotowania dokumentu;
- Ustalić postać prezentowanej treści, dobrać techniki redagowania tekstu do wymogów dokumentu, stosować różne kroje pisma i wielkości czcionek;
- Dobrać formę dokumentu odpowiednią do jego treści;
- Zapisać słownie przebieg rozwiązania zadania, polegającego na przygotowaniu dokumentu.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Samodzielni uruchomić program edytor graficzny (otworzyć nowy dokument - rysunek). Narysować dowolny prosty rysunek korzystając z wybranych przez siebie narzędzi oferowanych przez program,
- Nazwać rysunek i zapamiętać go na dowolnym nośniku pamięci zewnętrznej, w dowolnym katalogu - wybranym przez ucznia.
- Prawidłowo zakończyć pracę z programem edytor graficzny.
- Otworzyć nowy dokument tekstowy.
- Napisać tekst stosując podstawowe zasady redagowania tekstu;
- Łamanie wiersza, łączenie wierszy, wstawianie pustych wierszy,
- Formatowanie tekstu w podstawowym zakresie: justowanie, centrowanie, do lewej, do prawej
- Wykonywać podstawowe operacje na fragmentach tekstu - blokach: - zmiana kroju i wielkości czcionki, kopiowanie, wycinanie, wklejanie fragmentów tekstu w ramach tego samego dokumentu. Wstawiać obiekty do dokumentu tekstowego.
- Wstawiać tabelki i wypełniać je tekstem.
- Rozwiązywanie zadań za pomocą arkusza kalkulacyjnego
Treści kształcenia:
- Edytor systemowy, standardy komunikacji z użytkownikiem, środowisko użytkownika, pliki, problem, dane i wyniki, arkusz, komórka, adres komórki napis, formuła;
- Algorytm, dane testowe, poprawność algorytmu;
- Kopiowanie, wypełnianie, blok komórek, sekwencja, iteracja, techniki algorytmiczne;
- Graficzna prezentacja danych i wyników, symulacja, dane doświadczalne.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Wprowadzać i modyfikować dane, tworzyć formuły, projektować arkusz; wykonywać obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym według zadanych wzorów, rozumieć pojęcie algorytmu;
- Stosować operacje sekwencji i iteracji w operacjach na blokach komórek graficznie zilustrować reprezentacje danych i wyników;
- Wydrukować fragment arkusza.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Otworzyć istniejący plik arkusza kalkulacyjnego: do stworzonej tabeli dopisać dodatkowe dane, utworzyć złożone formuły do wykonania obliczeń.
- Utworzyć nowy dokument arkusza kalkulacyjnego. Wykonać obliczenia w arkuszu:
- Utworzyć złożoną tabelę w arkuszu - wprowadzić dane: liczby, napisy,
- Utworzyć formułę zawierającą adresy komórek wprowadzonych danych.(adresy względne i bezwzględne)
- Korzystać z podstawowej własności arkusza (zmiana wartości liczbowych w komórkach arkusza powoduje automatyczne przeliczenie formuły, która zawiera adresy tych komórek). Łączyć ze sobą bloki danych znajdujących się w różnych arkuszach
- Wykonać wykres (dla kilku serü danych), np. Słupkowy.
- Wstawić wykres w wybrane miejsce dokumentu tekstowego.
- Nazwać dokument i zapamiętać go na dowolnym nośniku pamięci zewnętrznej, w dowolnym katalogu - wybranym przez ucznia.
- Prawidłowo zakończyć pracę z programem arkusz kalkulacyjny.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wypełnić i poprawić zawartość komórki, zapisać i wpisać formułę, adresować komórki, zaprojektować i zdefiniować prosty arkusz, budować proste algorytmy;
- Wpisywać i kopiować formuły, powielać wartości w bloku komórek, wypełniać komórki według ustalonych reguł;
- Utworzyć ilustrację graficzną wyników.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Zaprojektować i wykonać w arkuszu zadanie obliczeniowe, sporządzić proste sprawozdanie finansowe;
- Stosować adresy bezwzględne i względne oraz wbudowane funkcje;
- Dobrać ilustrację graficzną do zadania.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wykonać symulację, dla zjawiska fizycznego, posługując się arkuszem;
- Wprowadzić do arkusza fragmenty pochodzące z innych aplikacji;
- Przenosić fragmenty arkusza do innych aplikacji, np. Edytora tekstu;
- Pracować z kilkoma arkuszami.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Otworzyć wskazany przez nauczyciela istniejący plik arkusza kalkulacyjnego w programie arkusz kalkulacyjny: do stworzonej tabeli dopisać dodatkowe dane, nanieść poprawki, utworzyć nowy dokument arkusza kalkulacyjnego. Wykonać podstawowe obliczenia w arkuszu:
- Utworzyć dowolną tabelę w arkuszu - wprowadzić dane: liczby, napisy,
- Korzystać z podstawowej własności arkusza (zmiana wartości liczbowych w komórkach). Wykonać wykres (dla dwóch serii danych), np. Słupkowy korzystając, np. Z kreatora wykresu.
- Nazwać dokument i zapamiętać go na dowolnym nośniku pamięci zewnętrznej, w dowolnym katalogu - wybranym przez ucznia.
- Prawidłowo zakończyć pracę z programem arkusz kalkulacyjny.
- Gromadzenie i wyszukiwanie informacji - bazy danych
Treści kształcenia:
- Ogólne pojęcie bazy danych, sposoby wyszukiwania informacji;
- Plik bazy danych, rekord, pole;
- Zapytania, klucz, warunek logiczny;
- Aktualizacja bazy, prawa dostępu, jednoznaczność informacji.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Wskazać przykłady baz danych;
- Wyszukać informacje w bazie danych;
- Projektować strukturę bazy danych;
- Wykonywać operacje na bazie danych.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Korzystać z istniejącej bazy danych.
- Utworzyć nową bazę danych w dowolnie wybranym programie typu BAZA DANYCH
- Wykonywać podstawowe operacje na bazie danych: korzystać z zapytań do bazy danych, aktualizować dane, wprowadzić nowe dane.
- Drukować rekordy wg klucza wyszukiwania.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Podać przykłady baz danych i ich użytkowników;
- Określić zawartość informacyjną wskazanej bazy danych;
- Formułować proste zapytania do bazy danych;
- Tworzyć i modyfikować proste bazy.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Formułować zapytania do bazy danych;
- Porządkować dane w bazie z wykorzystaniem indeksowania.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Zaprojektować strukturę bazy danych;
- Założyć własną bazę danych;
- Przenosić dane (informacje) między różnymi aplikacjami.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Uruchomić program typu baza danych
- Korzystać z istniejącej bazy danych w zakresie obsługi bazy danych.
- Utworzyć nową bazę danych w dowolnym programie typu baza danych
- Wykonywać podstawowe operacje na bazie danych: korzystać z zapytań do bazy danych, aktualizować dane, wprowadzić nowe dane.
- Wykonywanie obliczeń matematycznych
Treści kształcenia:
- Wykonywanie obliczeń za pomocą własnych i gotowych programów, up. Arkusza kalkulacyjnego i matematycznego;
- Dokładność obliczeń, błędy zaokrągleń, algorytm numeryczny;
- Podstawowe algorytmy numeryczne;
- Analiza wyników obliczeń numerycznych.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Wykonać obliczenia z zakresu szkolnej matematyki i fizyki;
- Wyjaśnić pojawianie się niedokładności w obliczeniach komputerowych i wskazać źródło ich powstawania;
- Wykonać obliczenia za pomocą gotowych programów, np. Arkusza kalkulacyjnego lub matematycznego.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Umieć wybrać do obliczeń gotowe programy, np. Arkusz kalkulacyjny lub matematyczny;
- Wykonać obliczenia według podanych przez siebie ciekawych wzorów;
- Odnieść się krytycznie do uzyskanych wyników obliczeń.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wykorzystać do obliczeń gotowe programy, np. Arkusz kalkulacyjny lub matematyczny;
- Wykonać obliczenia według podanych wzorów;
- Odnieść się krytycznie do uzyskanych wyników obliczeń.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Uzasadnić pojawianie się niedokładności w obliczeniach komputerowych i wskazać źródło ich powstawania;
- Objaśnić powstawanie nadmiaru stałopozycyjnego;
- Napisać algorytm numeryczny dla prostych obliczeń według poznanych wzorów.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Opisać intuicyjnie klasyczne algorytmy numeryczne;
- Oszacować dokładność obliczeń numerycznych;
- Podać zmiennopozycyjną reprezentację liczby rzeczywistej.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
W
- ykonać obliczenia z zakresu szkolnej matematyki i fizyki na podanych przez nauczyciela elementarnych wzorach;
- Zauważyć pojawiające się niedokładności w obliczeniach komputerowych;
- Wykonać obliczenia za pomocą gotowych programów, np. Arkusza kalkulacyjnego lub matematycznego.
- Poznanie podstawowych pojęć przez programowanie
Treści kształcenia:
- Strukturalizacja programu, przykładowe konstrukcje algorytmiczne w programach;
- Reprezentowanie danych w programach;
- Funkcje i procedury oraz ich parametry;
- Typ danych jako zbiór możliwych wartości i dozwolone na nich operacje, struktury danych
- Słowa, listy, tablice, pliki.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Pisać, testować i uruchamiać proste programy w języku algorytmicznym;
- Programować strukturami, czyli definiować procedury i funkcje bez parametrów i z parametrami;
- Odpowiednio reprezentować w programie i ich struktury.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemu,
- Rozwiązać problem przy pomocy komputera,
- Wyniki przedstawić w odpowiedniej dla danego problemu formie.
- Pisać, testować i uruchamiać proste programy w języku algorytmicznym;
- Programować strukturami, czyli definiować procedury i funkcje bez parametrów i z parametrami;
- Odpowiednio reprezentować w programie i ich struktury.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Nazwać podstawowe konstrukcje algorytmiczne, np. W arkuszu kalkulacyjnym lub w języku programowania;
- Określić rolę podprogramu, czyli procedury, i jej parametrów;
- Wykorzystywać prototyp programu (procedury).
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wyodrębniać i stosować wybrane techniki algorytmiczne w poznanych algorytmach;
- Poprawnie, w zależności od rodzaju działań w algorytmie, dobierać i stosować podstawowe instrukcje programowania;
- Definiować procedury jako fragmenty algorytmów;
- Określać, które wielkości w algorytmie mają być niezmiennikami procedur;
- Opisać i zaprogramować proste postępowanie rekurencyjne, analizować działanie prostych procedur (funkcji) rekurencyjnych.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Określać w algorytmach części, nadające się do zapisania w postaci funkcji;
- Definiować funkcje jako fragmenty algorytmów;
- Programować metodą zstępującą;
- Dobierać odpowiednie struktury danych do rodzaju wielkości występujących w programie i wykonywanych na nich operacji.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Testować i uruchamiać elementarne programy w języku algorytmicznym;
- Rozwiązać typowy problem przy pomocy komputera.
- Wyniki przedstawić w odpowiedniej dla danego problemu formie.
- Stosowanie podstawowych technik algorytmicznych
Treści kształcenia:
- Opis zadania, zagadnienia, problemu (specyfikacja): dane, cel, wyniki; algorytm, przykłady algorytmów i technik algorytmicznych;
- Schemat algorytmu, schemat blokowy, schemat działań, drzewo obliczeń;
- Techniki algorytmiczne: sekwencja, wybór, iteracja, rekurencja, wybrane algorytmy: algorytm Euklidesa, schemat Hornera, metoda eliminacji Gauasa, metoda Newtona-Raphsona;
- Projektowanie własnych algorytmów, reprezentowanie informacji w algorytmach i systemach użytkowych;
- Efektywność algorytmów.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Wskazać problem do rozwiązania;
- Podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin;
- Analizować działanie podstawowych algorytmów;
- Zamienić słowny opis algorytmu na bardziej sformalizowaną postać, np. Ciąg kroków, schemat blokowy, opis w pseudojęzyku, języku programowania lub systemie użytkowym;
- Ocenić własności algorytmu: poprawność, skończoność i złożoność.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wskazać problem do rozwiązania;
- Podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin;
- Analizować działanie podstawowych algorytmów;
- Zamienić słowny opis algorytmu na bardziej sformalizowaną postać, np. Ciąg kroków, schemat blokowy, opis w pseudojęzyku, języku programowania lub systemie użytkowym;
- Ocenić własności algorytmu: poprawność, skończoność i złożoność.
- Definiować sytuacje problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników).
- Wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami.
- Opisywać słownie klasyczne algorytmy, np. Szukanie elementu najmniejszego (największego), porządkowanie elementów wybraną metodą przez ucznia.
- Narysować schemat algorytmu.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami, podać przykłady algorytmów z różnych dziedzin szkolnych i pozaszkolnych;
- Definiować sytuację problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników);
- Wykonywać działania zgodnie z podanym algorytmem;
- Opisać podstawowe techniki algorytmiczne, wyodrębnić dane i wyniki w problemie;
- Przedstawić reprezentacje informacji w algorytmach.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Formułować zadania (problemy) algorytmiczne;
- Formułować precyzyjne (słowne) opisy algorytmów
- Formułować metody (algorytmy) rozwiązywania;
- Wykonywać działania zgodnie z podanym algorytmem, określać warunki, przy których działania mogą być wykonane;
- Opisać działania podstawowych algorytmów;
- Ocenić poprawność i efektywność rozwiązania.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Ułożyć algorytm rozwiązania zadania, korzystając ze znanych metod i algorytmów;
- Wyodrębnić i stosować wybrane techniki algorytmiczne;
- Badać zgodność działania algorytmu ze specyfikacją zadania w zakresie poprawności danych i zgodności wyników z celem zadania;
- Oceniać własności algorytmu: poprawność, skończoność, złożoność.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Definiować sytuacje problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników).
- Wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami.
- Wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemu,
- Rozwiązywanie problemów za pomocą komputera
Treści kształcenia:
- Algorytm, program, system użytkowy;
- Dane, cel, wyniki;
- Specyfikacja zadania;
- Metody i środki, którymi nożna się posłużyć przy rozwiązywaniu zadania;
- Praca grupowa.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Określić sytuację problemową, w tym dane, cel i wyniki;
- Podać plan działania, np. Wydzielić podproblemy i wskazać powiązania między nimi;
- Skorzystać z istniejącego oprogramowania lub zaprogramować metody rozwiązania w wybranym języku programowania;
- Przetestować program, zanalizować poprawność jego działania i ocenić złożoność;
- Sprawdzić, czy otrzymane rozwiązanie jest zgodne ze specyfikacją;
- Pracować nad rozwiązaniem problemu w grupie.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Definiować sytuacje problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników).
- Podać strukturę działania,
- Skorzystać z wybranego przez siebie oprogramowania lub zaprogramować metody rozwiązania w wybranym języku programowania;
- Przetestować program, zanalizować poprawność jego działania i ocenić złożoność;
- Narysować schemat algorytmu
- Sprawdzić, czy otrzymane rozwiązanie jest zgodne ze specyfikacją;
- Wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami.
- Opisywać słownie klasyczne algorytmy, np. szukanie elementu najmniejszego (największego), porządkowanie elementów wybraną metodą przez ucznia.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Zdefiniować problem, określić plan działania dzieląc problem na podproblemy;
- Pracować w grupie nad rozwiązaniem problemu;
- Skorzystać z gotowego oprogramowania lub napisać program w odpowiednio wybranym języku (systemie) programowania;
- Przetestować i przeanalizować poprawność działania programu.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Podać algorytmy rozwiązania podproblemów i zapewnić przepływ informacji między nimi;
- Wszechstronnie przetestować i zanalizować poprawność działania programu.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Rozwiązać zadanie różnymi metodami i porównać metody rozwiązania
- Opracować dokumentację wykonanego zadania: dane, algorytm, interpretację lub opis wyników oraz instrukcję posługiwania się plikiem zawierającym końcowe rozwiązanie zadania;
- Określić właściwe wykorzystanie komputera w rozwiązywaniu problemu;
- Samodzielnie zaznajomić się z metodami rozwiązywania różnych problemów;
- Stosować poznane metody do rozwiązywania nowych, własnych problemów.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Definiować sytuacje problemową przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników).
- Wyróżniać te postępowania, które można nazwać algorytmami.
- Wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemu,
- Rozwiązać typowy problem przy pomocy komputera.
- Wykorzystanie komputera w innych przedmiotach, dziedzinach, zajęciach
Treści kształcenia:
- Środki i narzędzia informatyczne jako pomoce w rozwiązywaniu zadań z różnych dziedzin;
- Przygotowywanie różnego rodzaju dokumentów (np. Pism urzędowych, sprawozdań), dobieranie odpowiedniej formy w zależności od treści dokumentu;
- Sporządzanie rysunków komputerowych i włączanie ich do przygotowywanych druków (up. Zaproszenia, ogłoszenia, raportu z pracowni, gazetki);
- Korzystanie z informacji podawanej w językach obcych, np. Za pomocą sieci Internet;
- Wykonywacie obliczeń potrzebnych w innych przedmiotach ścisłych i zawodowych (np. Na lekcjach matematyki, fizyki) oraz graficzne prezentowanie wyników;
- Symulacja zjawisk fizycznych i przyrodniczych za pomocą programów komputerowych);
- Opracowywanie danych z eksperymentów i pomiarów.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Zastosować komputer w innych przedmiotach: ścisłych, humanistycznych i technicznych;
- Za pomocą komputera rozwiązywać zadania, których treści są zaczerpnięte z innych przedmiotów nauczania;
- Stosować komputer i sieci komputerowe do samokształcenia, rekreacji i zabawy, na zajęciach pozalekcyjnych lub w czasie wolnym od zajęć.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Zastosować komputer w innych przedmiotach: ścisłych, humanistycznych i technicznych;
- Za pomocą komputera rozwiązywać zadania, których treści są zaczerpnięte z innych przedmiotów nauczania;
- Zaproponować ciekawe możliwości wykorzystania komputera na innych lekcjach,
- Stosować komputer i sieci komputerowe do samokształcenia, rekreacji i zabawy, na zajęciach pozalekcyjnych lub w czasie wolnym od zajęć.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wskazać przykłady wykorzystania komputera w różnych przedmiotach, dziedzinach i zajęciach;
- Posłużyć się omówionymi na zajęciach gotowymi programami w pozwiązywaniu zadań z różnych przedmiotów;
- Korzystać z komputera w czasie wolnym od zajęć.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Użyć gotowych programów do rozwiązywania problemów z innych przedmiotów;
- Korzystać z zasobów komputera w czasie wolnym od zajęć, kształcąc się
- Samodzielnie, przygotowując zadania dodatkowe, materiały do kroniki lub gazetki szkolnej.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Opracowywać za pomocą programów dane z eksperymentów i pomiarów;
- Korzystać z gotowych programów lub pisać własne programy ilustrujące zjawiska przyrodnicze lub fizyczne;
- Wyszukiwać informacje w zasobach sieci Internet i włączać je do przygotowywanych opracowań, np. Wypracować z języka polskiego lub obcego, referatów z różnych przedmiotów.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Korzystać z gotowych programów ilustrujących zjawiska przyrodnicze lub fizyczne;
- Wyszukiwać informacje w zasobach sieci Internet i włączać je do przygotowywanych opracowań, np. Wypracowań z języka polskiego lub obcego, referatów z różnych przedmiotów.
- Wykorzystać gotowe programy do nauki języków obcych.
- Zaznajomienie z rozwojem technologii komputerowej i informacyjnej
Treści kształcenia:
- Sieć lokalna i globalna: karta sieciowa, serwer plików, schemat przepływu informacji, zasoby informacyjne w sieci;
- Uprawnienia użytkowników, standardy komunikacji, usługi sieciowe;
- Podstawowe usługi sieci Internet, np. Poczta elektroniczna, grupy dyskusyjne, World Wide Web - WWW;
- Graficzne środowisko komputerów;
- Hipertekst;
- Multimedia;
- Standardy prezentacji informacji
- Informacje o superkomputerach, algorytmach równoległych, granicach obliczalności.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Korzystać z podstawowych usług sieci lokalnej i globalnej (Internet);
- Odszukiwać w sieci potrzebne informacje;
- Określać uprawnienia różnych grup użytkowników;
- Przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
- Przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci;
- Pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
- Utworzyć stronę internetową korzystając z gotowych programów;
- Omówić podstawowe polecenia języka HTML;
- Korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
- Określić granice możliwości komputerów.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Korzystać z podstawowych usług sieci lokalnej i globalnej (Internet);
- Odszukiwać w sieci potrzebne informacje;
- Określać uprawnienia różnych grup użytkowników;
- Przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
- Przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci;
- Pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
- Korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
- Określić granice możliwości komputerów.
- Opracować informację w postaci hipertekstu (z dodatkowymi hiperłączami, nie korzystając głównie z gotowych kreatorów lub szablonów);
- Wykorzystać programy do tworzenia stron internetowych (ramki);
- Znać polecenia języka HTML.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Korzystać z usług w sieci lokalnej i globalnej;
- Wykonywać zadania znalezienia w sieci określonych informacji;
- Pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
- Korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
- Określić granice możliwości komputerów.
- Wykorzystać programy do tworzenia stron internetowych;
- Opracować informację w postaci hipertekstu (z dodatkowymi hiperłączami, nie korzystając głównie z gotowych kreatorów lub szablonów);
- Znać polecenia języka HTML.
- Przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Korzystać z wielu różnych usług w sieci lokalnej i globalnej;
- Wszechstronnie korzystać z możliwości graficznego środowiska komputerów; przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
- Opracować informację w postaci hipertekstu;
- Posługiwać się w nauczaniu i uczeniu się systemem i prezentacją multimedialną.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Przedstawić budowę i funkcjonowanie komputerowej sieci lokalnej oraz sieci globalnej (Internet);
- Określić grupę użytkowników sieci uraz ich uprawnienia;
- Określić ważniejsze etapy i dostrzegane tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań;
- Przygotować prezentację multimedialną na wybrany temat;
- Omówić stan i perspektywy rozwoju sprzętu komputerowego i technologii informacyjnej.
- Opracować informację w postaci hipertekstu (z wykorzystaniem kreatorów i szablonów);
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Korzystać z podstawowych usług sieci lokalnej i globalnej (Internet);
- Odszukiwać w sieci potrzebne informacje;
- Przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci;
- Pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
- Utworzyć stronę internetową korzystając z gotowych programów przy użyciu prostego kreatora lub szablonu;
- Korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
- Przestrzeganie ustalonych norm w posługiwaniu się środkami informatyki
- (np. Etycznych, prawnych, społecznych)
Treści kształcenia:
- Licencja, prawo autorskie, piractwo komputerowe; - poufność i bezpieczeństwo danych;
- Poznanie zasad pracy w grupie;
- Wpływ informatyki na jednostkę i społeczeństwo (pozytywny i negatywny).
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- Podać prawne, etyczne i społeczne aspekty informatyki;
- Dostosować się do ustalonych przez grupę norm pracy nad wspólnym rozwiązywaniem problemów;
- Przestrzeganie zasad poufności i bezpieczeństwa danych.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Podać prawne, etyczne i społeczne aspekty informatyki;
- Dostosować się do ustalonych przez grupę norm pracy nad wspólnym rozwiązywaniem problemów;
- Omówić i przestrzegać zasad poufności i bezpieczeństwa danych;
- Określić wpływ informatyki na społeczeństwo (pozytywny i negatywny).
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wymienić podstawowe zasady etyczne pracy przy komputerze i w sieci komputerowej;
- Objaśnić problemy związane z poufnością danych;
- Określić wpływ informatyki na społeczeństwo (pozytywny i negatywny).
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Wymienić podstawowe akty prawne dotyczące ochrony własności intelektualnej, w tym programów komputerowych
- Podać podstawowe zasady pracy w grupie.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Uzasadnić konieczność przestrzegania ustalonych przez grupę norm wspólnej pracy;
- Skomentować konsekwencje wynikające z przestrzegania podstawowych aktów prawych dotyczących ochrony własności intelektualnej;
- Omówić wpływ informatyki na jednostkę i społeczeństwo na podstawie wybranych publikacji.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi:
- Przestrzegać ustalonych przez grupę norm wspólnej pracy;
- Skomentować konsekwencje wynikające z przestrzegania podstawowych aktów prawych dotyczących ochrony własności intelektualnej;
- Omówić wpływ informatyki na jednostkę i społeczeństwo na podstawie wybranych publikacji.
Wyświetleń: 1260
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |