Katalog

Zbigniew Orpel
Wychowanie fizyczne, Zadania

Płaskostopie - wada korygowana przyjemnie - zestaw ćwiczeń

- n +

Płaskostopie -wada korygowana przyjemnie - zestaw ćwiczeń

Płaskostopie jest to wada kończyn dolnych polegająca na obniżeniu łuków wysklepiających stopę. W warunkach prawidłowych stopa opiera się o podłoże trzema punktami: piętą, głową pierwszej i głową piątej kości śródstopia.
Stopa małego dziecka różni się od stopy dorosłego człowieka nie tylko wielkością. Od okresu niemowlęctwa przechodzi ona różne przemiany, które przygotowują ją do życia w staniu, chodzeniu, obciążaniu i innych stawianych przed nią zadań.

Do około 7 roku życia trwa kształtowanie się stopy, stopniowo zanikają poduszeczki tłuszczu, odsłaniając w widoczny sposób łukowata konstrukcję stopy. Ewolucji również podlegają kolana dziecka, które po urodzeniu SA nieco odchylone na zewnątrz, na kształt litery "O" (tzw. kolana szpotawe), a około 3 roku życia przyjmują ustawienie zbliżone do litery "X" (tzw. kolana koślawe). Deformacja może trwać do 7 roku życia. Jeśli nie ustąpi samoistnie, trzeba udać cię do lekarza.

Jeżeli lekarz stwierdzi u dziecka niewydolność stóp z powodu nieprawidłowości w ich budowie, gimnastyka korygująca ten stan musi wejść w stały program dnia. Stanowi ona często jedyny sposób zapobiegania czy korygowania już istniejącej wady.

Wykorzystując swoje wiadomości i doświadczenie związane z wykonywaniem pracy instruktora profilaktyki wad postawy przygotowałem kilka prostych ćwiczeń, które można wykonywać w domu jak i z powodzeniem na zajęciach w szkole. Podane zbiory ćwiczeń przeznaczone są przede wszystkim dla dzieci przedszkolnych i szkolnych.

Każde ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy, zależnie od charakteru ćwiczenia - trudne 2-4 razy, łatwe 8-10 razy. Ćwiczyć należy przynajmniej raz dziennie, 15 - 20 minut, lub też kilka razy w ciągu dnia, przeznaczając na wybrane ruchy
5 - 10 minut. Zwłaszcza u dzieci w wieku przedszkolnym większość wartość mają zajęcia prowadzone krótko i powtarzane parokrotnie w ciągu dnia. Najlepiej ćwiczenia wplatać podczas zabaw w przedszkolu i szkole, podczas codziennych czynności wykonywanych w domu.

Oto kilka łatwych do wykonania ćwiczeń:

1.Pw. - pozycja stojąca.
Ruch - marsz na palcach, piętach, zewnętrznych krawędziach stóp (palce podkurczone).

2. Pw. - pozycja stojąca.
Ruch - przejście po kiju leżącym na podłodze, palce stóp obejmują laskę - przechodzimy bokiem stopa po stopie.

3.Pw. - pozycja stojąca.
Ruch - masaż stóp za pomocą "wałkowania" po podłożu laski (kij od szczotki itp.). Ruch odbywa się pomiędzy piętą a środkową częścią stopy, z lekkim dociskiem do podłoża.

4.Pw. - pozycja siedząca.
Ruch - siedząc na krzesełku chwyt palcami stóp leżące drobiazgi na podłożu i wkładanie ich do pudełka. Należy pamiętać, aby przedmioty podnoszone były przez obie stopy.

5.Pw. - pozycja siedząca.
Ruch - siedząc na krześle nogi rozchylone do boku, unosimy pięty nad podłoże (palce cały czas pozostają na podłożu).

6.Pw. - pozycja siedząca.
Ruch - siedząc w siadzie rozkrocznym z dłońmi opartymi z tyłu, wykonujemy obszerne krążenia stóp raz w prawo raz w lewo.

7.Pw. - pozycja siedząca.
Ruch - siedząc na krześle (stopy ustawione równolegle), maksymalnie podkurczamy palce stóp a następnie je prostujemy.

8.Pw. - pozycja siedząca.
Ruch - siedząc na krześle, chwytamy palcami stóp woreczek leżący na ziemi a następnie kładziemy woreczek na kolanie drugiej nogi. Woreczek kładziemy na ziemi obok drugiej stopy i powtarzamy ćwiczenia.

9,Pw. - pozycja siedząca.
Ruch - siedząc na ziemi z rękami z tyłu stawiamy stopy na brzegu kocyka(ścierka kuchenna, mały ręcznik itp.). Następnie zwijamy kocyk pod stopy ruchami zginania palców, bez odrywania pięt od kocyka ("kokarda").

10.Pw. - pozycja stojąca.
Ruch - stojąc, chwytamy palcami stóp leżące woreczki i maszerujemy z wysokim unoszeniem kolan.

11.Pw. - pozycja stojąca.
Ruch - marsz, ze stawianiem stóp w jednej linii(na podłodze narysowana linia).

12.Pw. - pozycja leżąca.
Ruch - leżenie na plecach z jedną nogą uniesioną nad podłożem, krążymy stopą w lewą i prawą stronę. Zmieniamy nogi.

13.Pw. - pozycja leżąca.
Ruch - leżąc na brzuchu nogi w rozkroku, ugięte w kolanach, stopy "klaszczą" podeszwami.

14.Pw. - pozycja stojąca.
Ruch - uginamy jedną nogę i kładziemy stopę na kolanie nogi wyprostowanej (staramy utrzymać się równowagę).

Mam nadzieję, iż ćwiczenia te nie sprawią wielu trudności. Uważam jeszcze, że konieczne jest wytłumaczenie dziecku, dlaczego ma codziennie ćwiczyć. Od początku należy je wdrożyć do dokładnego wykonywania każdego ćwiczenia, bo źle wykonane traci sens a nawet przynosi szkodę. Byłoby wskazane, aby rodzice jak najczęściej ćwiczyli wraz z dzieckiem, a nauczyciele umiejętnie wplatali ćwiczenia do każdych zajęć. Gorąco do tego zachęcam.

Opracowanie: Zbigniew Orpel

Wyświetleń: 3646


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.