Katalog Robert Tyczyński Informatyka, Scenariusze Formatowanie tekstu w Edytorze MS Office - Word 97Formatowanie tekstu w Edytorze MS Office - Word 97PLAN METODYCZNYPrzedmiot: Podstawy informatyki Dział programowy: Praca z komputerem Klasa: klasa VI Cele lekcji: Poznawcze (IN) (intelektualne) Uczeń: - Uczeń zna sposoby i rodzaje wyrównań. - Zna klawisze skrótu odpowiedzialne za wyrównywanie tekstu w dokumencie. - Zna wygląd i funkcje okna dialogowego AKAPIT. - Zna sposób ustawiania odstępów "przed i po" akapicie. - Zna sposób ustawiania odstępów między wierszami. - Wie jak ustawiać odstępy w oknie dialogowym AKAPIT. Praktyczne (PR) (psychomotoryczne) Uczeń: - Stosuje różne rodzaje wyrównań tekstu w dokumencie. - Stosuje różne sposoby wyrównywania tekstu. - Potrafi ustawiać odstępy między akapitami oraz wierszami - Umie zmieniać (formatować) tekst dokumentu. Wychowawcze (ME) (motywacyjne, emocjonalne) Uczeń: - Wykonuje samodzielnie ćwiczenia - Trafnie wybiera najwygodniejsze dla siebie sposoby formatowania znaków, słów, akapitu, dokumentu. - Planuje wygląd i dba o estetykę dokumentu. Metody nauczania: wykład, pokaz, ćwiczenie. Formy: praca indywidualna. Środki dydaktyczne: udostępnione na dyskietkach pliki z dokumentem tekstowym, wydrukowana strona dokumentu ze sformatowanym tekstem (załącznik 3), karty ćwiczeń dla uczniów (załącznik 1), komputery z oprogramowaniem. Przebieg zajęć: Przed rozpoczęciem zajęć prowadzący zakłada na dysku na dysku C:> katalog, do którego kopiuje przygotowane wcześniej zadania. Część wstępna: 1. Ćwiczenia utrwalające umiejętności z poprzedniej lekcji. 2. Formatowanie gotowego dokumentu. * Uczniowie otwierają dokument tekstowy (plan wycieczki.doc - załącznik 2) przygotowany przez nauczyciela. * Ćwiczenia w formatowaniu tekstu: - zmian kroju czcionki, - zmiana wielkości czcionki, - zmiana atrybutów czcionki. 3. Zredagowanie i zapisanie tematu lekcji. Część główna: 4. Formatowanie akapitu - ustawianie parametrów decydujących o wyglądzie wydruku. * Ustawianie wyrównania za pomocą paska narzędzi FORMATOWANIE: - uczniowie umieszczają punkt wstawiania w akapicie, który ma być wyrównany i wyrównują do lewej, do prawej, do środka, wyjustowują, - stosują do wyrównywania klawisze skrótu: CTRL + L, CTRL + E, CTRL + R, CTRL + J. * Ustawianie wyrównania w oknie dialogowym AKAPIT - karta "Wcięcia i odstępy" - uczniowie umieszczają punkt wstawiania w akapicie, który ma być wyrównany, otwierają okno dialogowe AKAPIT - karta "Wcięcia i odstępy", - w grupie WYRÓWNANIE wybierają różne rodzaje wyrównań: do lewej, do środka, do prawej, do lewej i do prawej. * Ustawianie odstępów przed i po akapicie w oknie dialogowym AKAPIT: - w grupie ODSTĘPY wpisują odległość przed i po akapicie. * Ustawianie odstępów między wierszami: - ustawianie odstępów na karcie: WCIĘCIA I ODSTĘPY: pojedyncze, 1,5 wiersza, podwójne, przynajmniej, dokładnie, wielokrotne. Część końcowa: 5. Ćwiczenia praktyczne mające na celu utrwalenie nabytych umiejętności. * uczniowie otwierają przygotowany przez nauczyciela dokument tekstowy (gdańsk.doc - załącznik 4), * formatują tekst, wykorzystując nabyte umiejętności., * gotowe dokumenty uczniowie zapisują w pliku o podanej nazwie we wskazanym miejscu. 6. Sprawdzenie, analiza, ewentualna poprawa i ocena wykonanych zadań. 7. Podsumowanie. Opracował: Robert Tyczyński Załącznik 1 KARTA PRACY Formatowanie - zmiana kroju i rozmiaru czcionki, nadawanie atrybutów Ćwiczenie 1: 1. Wczytaj dokument do formatowania - plan wycieczki.doc. 2. Zmień czcionkę w tytule Program wycieczki na trasie TORUŃ - TRÓJMIASTO -MALBORK na Comic Sans MS 22. 3. Ustaw czcionkę w pozostałej części dokumentu na Times New Roman 12. 4. Ustaw czcionkę w podpisie "Życzymy miłego wypoczynku! Organizatorzy" na 14 pt. 5. Używając ikonek atrybutów: * Wyróżnij pogrubieniem nazwy miast (Toruń, Gdańsk, Gdynia, Malbork), * wyróżnij kursywą, pochyleniem nazwy zabytków i atrakcji turystycznych (Katedrę, Dom Kopernika, krzywą kamieniczkę, mury obronne, Westerplatte, Port północny, Stare Miasto, Długi Targ, Złota Brama, Żuraw, pomnik stoczniowców, Oceanarium, Molo w Sopocie, Zamek Krzyżacki) oraz podpis (Życzymy miłego wypoczynku! Organizatorzy). * wyróżnij pogrubieniem i podkreśleniem tekst I - V dzień. Formatowanie akapitu - ustawienie parametrów decydujących o wyglądzie wydruku Ćwiczenie 2: Ustawianie wyrównania tekstu 1. Utwórz akapity po słowach I, II, III, IV, V dzień, 2. Wyrównaj tekst w dokumencie następująco: - tytuł - do środka, - akapity - wyjustowane - podpis - do prawej. Ćwiczenie wykonaj posługując się ikonami na pasku narzędzi FORMATOWANIE, wypróbuj działanie klawiszy skrótów: CTRL + L, CTRL + E, CTRL + R, CTRL + J. Ćwiczenie 3: Ustawianie wyrównania tekstu 1. Zaznacz cały dokument używając klawiszy skrótu: CTRL + A i wyrównaj go do lewej. 2. Wyrównaj tekst w dokumencie następująco: - tytuł - do środka, - akapity - wyjustowane - podpis - do prawej. Ćwiczenie wykonaj posługując się oknem dialogowym AKAPIT. W tym celu wykonaj następujące czynności: * ustaw punkt wstawiania w akapicie, który ma być wyrównany, * wybierz polecenie FORMAT Ž AKAPIT * w grupie WYRÓWNANIE wybierz odpowiedni rodzaj wyrównania. Ćwiczenie 4: Ustawianie odstępów między akapitami 1. Ustaw punkt wstawiania w tytule tekstu TORUŃ - TRÓJMIASTO - MALBORK, 2. Wybierz polecenie FORMAT Ž AKAPIT 3. W grupie ODTSTĘPY Przed: - wpisz wartość 12 pt 4. W podobny sposób ustaw odstępy następująco: * w akapitach: I - V dzień - przed: 12pt, po: 6pt, * w akapitach: Życzymy miłego wypoczynku!, Organizatorzy - Przed: 12 pt. Ćwiczenie 4: Ustawianie odstępów między wierszami 1. Ustaw punkt wstawiania w pierwszym akapicie tekstu, 2. Wybierz polecenie FORMAT Ž AKAPIT, 3. W grupie ODTSTĘPY MIĘDZY WIERSZAMI wybierz: 1,5 wiersz, 4. Zaobserwuj zmiany w tekście po wyborze innych odstępów, wybierz najbardziej odpowiadający Tobie. 5. W podobny sposób ustaw odstępy w następnych akapitach. Załącznik 2 (plan wycieczki.doc) Program wycieczki na trasie TORUŃ - TRÓJMIASTO - MALBORK I dzień: Wyjazd ok. godz. 800 przejazd do Torunia, zwiedzamy miasto z przewodnikiem ok. 2 godz. Zobaczymy najważniejsze zabytki Torunia: Katedrę, Dom Kopernika z zewnątrz, krzywą kamieniczkę, mury obronne. Chwila czasu wolnego w okolicy Mc Donald's i sklepów z toruńskimi piernikami. Przejazd na obiadokolację i nocleg do Gdańska. II dzień: Po śniadaniu, spotkanie z przewodnikiem, zwiedzanie Gdańska: Westerplatte, Port północny, Stare Miasto, Długi Targ, Złota Brama, Żuraw, pomnik stoczniowców. Powrót na obiad do ośrodka, po obiedzie czas do dyspozycji wychowawców, kolacja, nocleg. III dzień: Po śniadaniu zajęcia programowe, po objedzie jedziemy do Gdyni. W porcie rejs statkiem wzdłuż nabrzeży i doków, zwiedzamy Oceanarium. Zobaczymy tutaj makiety statków i dna morskiego, a także żywe okazy egzotycznych ryb, żółwi morskich i innych zwierząt zamieszkujących głębiny. Następnie wejdziemy na Molo w Sopocie. Jeszcze chwila wolnego czasu i wrócimy do ośrodka na kolację. IV dzień: Śniadanie, dzień do dyspozycji opiekunów, obiad, kolacja, ognisko, nocleg. V dzień: Po śniadaniu jedziemy do Malborka, ok. 1000 czeka na nas przewodnik po Zamku Krzyżackim, który będziemy zwiedzali ok. 2,5 godziny. Po zwiedzeniu zamku, chwila na ostatnie zakupy i ruszamy w drogę powrotną do domu, zatrzymując się ok. 1400 na obiad. W domu będziemy ok. 19:30 Życzymy miłego wypoczynku! Organizatorzy Załącznik 3 Program wycieczki na trasie TORUŃ - TRÓJMIASTO - MALBORK I dzień: Wyjazd ok. godz. 800 przejazd do Torunia, zwiedzamy miasto z przewodnikiem ok. 2 godz. Zobaczymy najważniejsze zabytki Torunia: Katedrę, Dom Kopernika z zewnątrz, krzywą kamieniczkę, mury obronne. Chwila czasu wolnego w okolicy Mc Donald's i sklepów z toruńskimi piernikami. Przejazd na obiadokolację i nocleg do Gdańska. II dzień: Po śniadaniu, spotkanie z przewodnikiem, zwiedzanie Gdańska: Westerplatte, Port północny, Stare Miasto, Długi Targ, Złota Brama, Żuraw, pomnik stoczniowców. Powrót na obiad do ośrodka, po obiedzie czas do dyspozycji wychowawców, kolacja, nocleg. III dzień: Po śniadaniu zajęcia programowe, po objedzie jedziemy do Gdyni. W porcie rejs statkiem wzdłuż nabrzeży i doków, zwiedzamy Oceanarium. Zobaczymy tutaj makiety statków i dna morskiego, a także żywe okazy egzotycznych ryb, żółwi morskich i innych zwierząt zamieszkujących głębiny. Następnie wejdziemy na Molo w Sopocie. Jeszcze chwila wolnego czasu i wrócimy do ośrodka na kolację. IV dzień: Śniadanie, dzień do dyspozycji opiekunów, obiad, kolacja, ognisko, nocleg. V dzień: Po śniadaniu jedziemy do Malborka, ok. 10:00 czeka na nas przewodnik po Zamku Krzyżackim, który będziemy zwiedzali ok. 2,5 godziny. Po zwiedzeniu zamku, chwila na ostatnie zakupy i ruszamy w drogę powrotną do domu, zatrzymując się ok. 1400 na obiad. W domu będziemy ok. 19:30 Życzymy miłego wypoczynku! Organizatorzy Załącznik 4 (gdańsk.doc) GDAŃSK Informacje ogólne. Miasto wojewódzkie w północnej części Polski. Położone na obszarze Żuław Wiślanych i Pojezierza Kaszubskiego, u ujścia lewego ramienia Wisły do Zatoki Gdańskiej. 462,7 tys. mieszkańców (2000).Wraz z Gdynią i Sopotem tworzy konurbację zwaną Trójmiastem. Historia W X w. istniał tu gród z osiedlem rybacko-rzemieślniczym i portem handlowym. Za rządów Świętopełka I otrzymał prawa miejskie i liczne przywileje handlowe. Kolejny władca Gdańska, Mściwój II zapisał Pomorze Gdańskie Polsce. W 1308 miasto zdobyli Krzyżacy, mordując znaczną część ludności. W 1340 na miejscu dawnego grodu powstała siedziba komtura. Sprowadzeni osadnicy niemieccy założyli Główne Miasto, które w 1343 otrzymało prawa miejskie. Gdańsk przyłączono do Polski w 1454. Przez następne 350 lat miasto przeżywało okres najwspanialszego rozkwitu, otrzymało szereg przywilejów królewskich, miało monopol na handel polskim zbożem i drzewem. W okresie rozbiorów Gdańsk znalazł się pod panowaniem pruskim. W latach 1807-1815 zdobyty przez wojska napoleońskie, otrzymał status wolnego miasta. W 1939 Gdańsk wsławił się słynną obroną załóg polskich na Westerplatte i w budynku Poczty Polskiej. W marcu 1945 Niemcy ogłosili Gdańsk twierdzą, w kilkanaście dni potem doszło do walk wojsk sowieckich i oddziałów polskich z Niemcami. Zaciekła obrona miasta przez Niemców połączona z atakiem i celowym niszczeniem zabudowy przez wojska sowieckie spowodowały ogromne zniszczenia. 31 marca twierdza Gdańsk padła. Po wojnie zrekonstruowano zrujnowane zabytki, miasto rozbudowano. W 1970 ruszyła budowa Portu Północnego zakończona w 1975. W tym samym czasie powstała Rafineria Gdańska. W 1970 miały miejsce w Gdańsku robotnicze wystąpienia, krwawo stłumione przez komunistyczne władze. W sierpniu 1980 w Stoczni Gdańskiej wybuchł strajk, który doprowadził do powstania NSZZ "Solidarność". Gospodarka Jeden z głównych portów handlowych Polski wyspecjalizowany w przeładunku ropy naftowej, węgla i rudy żelaza. Poza portem handlowym funkcjonuje przystań promowa posiadająca regularne połączenia z portami skandynawskimi oraz przystań żeglugi śródlądowej. W mieście działają cztery stocznie: Północna, Gdańska, remontowa, rzeczna. Ważny węzeł komunikacyjny, port lotniczy w Rębiechowie. Ważny w skali kraju ośrodek akademicki i naukowy. Siedziba 6 wyższych uczelni, licznych placówek badawczych, m.in. Instytutów: Morskiego, Bałtyckiego, Budownictwa Wodnego PAN, Maszyn Przepływowych PAN, Centrum Techniki Okrętowej. Ważny ośrodek kulturalny, miejsce wielu cyklicznych imprez o randze krajowej i międzynarodowej. Zabytki Bramy w zespole fortyfikacji miejskich: Mariacka (XV w.), Chlebnicka (XV w.), Straganiarska (XV w.), baszty: Jacek (XIV/XV w.), Słomiana (XIV w.), Narożna (XIV w.), wieże: Więzienna, Katownia (1410), fragmenty gotyckich murów obronnych (XIV-XV w.), Żuraw (XV w.), kościoły: Panny Marii (XIV-XVI w.), św. Jana (XIV-XV w.), Kaplica Królewska (XVII w.), dawny kościół św. Ducha, obecnie szkoła (XIV w.), ratusz Głównego Miasta (XIV-XVI w.), Dwór Artusa (XV-XVII w.), Fontanna Neptuna (XVII-XVIII w.), Wielka Zbrojownia (1605), Stara Apteka (1636), dwór Bractwa św. Jerzego (1494), kamieniczki: Złota Kamienica (1617), dom Uphagena (1776), kamienica Lwi Zamek (1569), Dom Towarzystwa Przyrodników (1598), Dom Rzemiosła (1640) oraz dziesiątki innych, przeważnie rekonstruowanych, gotyckich, renesansowych, barokowych, rokokowych, klasycystycznych zabytków.
Opracowanie: Robert Tyczyński Wyświetleń: 6105
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |