Katalog

Urszula Kraśkiewicz
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Zdrowo się odżywiam - scenariusz godziny wychowawczej dla klasy I gimnazjum

- n +

Zdrowo się odżywiam

Scenariusz godziny wychowawczej dla klasy I gimnazjum

Czas: 1 godz.

Cele:
Uczeń:
- zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania się,
- wie, jakie dolegliwości są spowodowane nieprawidłowym odżywianiem się,
- wie, co to jest anoreksja i bulimia,
- układa jednodniowy jadłospis dla ucznia szkoły ponadpodstawowej.

Metody: pogadanka, miniwykład.

Formy pracy: indywidualna, grupowa.

Środki dydaktyczne: plansza ilustrująca produkty żywnościowe (piramida produktów przygotowana na dużym arkuszu papieru przez nauczyciela), kartki białe oraz zielone i żółte, pisaki.

Literatura: J.Gawęcki i L.Hryniewiecki: Żywienie człowieka, Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa 2003; M.Jablow: Na bakier z jedzeniem. Anoreksja, bulimia, otyłość, GWP, Gdańsk 1993

Przebieg lekcji:

Informacja dla nauczyciela.
Zajęcia można rozpocząć wspólnym przygotowaniem szwedzkiego stołu. Na stole powinny znaleźć się produkty, które młodzież uważa za przysmaki, jak również tzw. zdrowa żywność.
Wspólny poczęstunek może być wstępem do rozmowy na temat zdrowego odżywiania.

Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Uczniowie, siedząc w kręgu, kolejno kończą zdanie: "Najbardziej lubię jeść... "

Pogadanka - zdrowe odżywianie

Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Co to znaczy dobrze się odżywiać?
- Co to jest nadwaga? (Jest to stan, w którym masa ciała jest większa niż powinna być i wynosi od 110% do 120% prawidłowej masy ciała.)
- Co to jest niedowaga? (Jest to waga niższa niż przewidziana normą.)
- Kto w szkole dokładnie poinformuje Was czy macie prawidłową masę ciała? ( Pani higienistka szkolna.)

Podczas rozmowy nauczyciel podpowiada uczniom, że sposób odżywiania się powinien być uzależniony od takich czynników, jak: wiek, płeć, rodzaj wykonywanej pracy, klimat (gdy jest zimno potrzebujemy więcej pokarmów energetycznych.)

Młody organizm codziennie powinien otrzymywać:
- produkty zbożowe,
- mleko i jego przetwory,
- jaja,
- mięso, ryby,
- tłuszcze zwierzęce (np. masło i śmietana),
- inne tłuszcze (np. olej, masło roślinne),
- ziemniaki,
- warzywa i owoce o dużej zawartości witaminy C (np. kapustę, pomidory, cytrusy),
- warzywa i owoce o dużej zawartości karotenu (np. marchew, dynię, morele),
- inne warzywa i owoce (np. buraki, selery, pory, ogórki, śliwki),
- warzywa strączkowe suche (np. groch, fasolę, bób, soję),
- cukier i słodycze (w niewielkich ilościach),



Praca w grupach - układanie jadłospisu

Uczniowie pracują w grupach. Zadaniem z każdej z grup jest ułożenie jednodniowego jadłospisu dla ucznia szkoły ponadpodstawowej. Nauczyciel określa czas pracy i przypomina o korzystaniu z planszy produktów żywnościowych.
Po wykonaniu ćwiczenia liderzy grup prezentują rezultaty prac w klasie, uczniowie dzielą się uwagami na temat jadłospisów ułożonych przez kolegów.

Miniwykład.

1. Choroby spowodowane złym odżywianiem się.

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w rezultacie nieodpowiedniego odżywiania się, ludzie doświadczają różnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego lub objawów o nich świadczących typu:
- odbijanie
- nudności,
- wzdęcia,
- bóle brzucha,
- zaparcia.
Nauczyciel sugeruje uczniom, że zawsze w przypadku długotrwałego występowania dolegliwości należy skontaktować się z lekarzem w celu ustalenia przyczyny i sposobu leczenia.

2. Choroby psychosomatyczne - anoreksja, bulimia.

Wychowawca przybliża uczniom znaczenie pojęcia anoreksja i bulimia. Tłumaczy, że zaburzenia łaknienia nie są spowodowane tylko nieodpowiednim odżywianiem się, ale rozwija się wtedy, gdy jedzenie i waga stają się obsesyjnym centrum niezaspokojonych potrzeb psychicznych takich jak miłość, akceptacja. Problem zaburzeń łaknienia może dotyczyć zarówno kobiet jak i mężczyzn.
Osoba, która cierpi na anoreksję:
- nie przybiera na wadze lub chudnie
- bardzo boi się utyć, choć waży za mało (w związku z tym obsesyjnie troszczy się o to, by nie zjeść za dużo),
- uważa się za grubą (mimo że jest wychudzona).
- Kobieta chorująca na anoreksję przestaje miesiączkować.

Osoba, która cierpi na bulimię:
- w sposób niekontrolowany w krótkim czasie je bardzo duże ilości pożywienia ( najczęściej są to potrawy słodkie, wysokokaloryczne),
- nie czuje sytości (mimo że zjadła bardzo dużo),
- systematycznie przeczyszcza organizm (czyli używa środków przeczyszczających lub wywołuje wymioty),
- objada się i przeczyszcza co najmniej dwa razy w tygodniu przez okres trzech miesięcy,
- przesadnie troszczy się o wagę i wymiary ciała (podobnie jak anorektyk).

Podsumowanie lekcji:

Uczniowie siedząc w kręgu, kolejno zwracają się do osób, które mają po prawej swojej stronie, słowami: "lubię ciebie za to że...................".
Uczniowie uzupełniają zadanie uwagami, które mogą dotyczyć zarówno wyglądu jak i cech charakteru.

Ewaluacja zajęć.

Uczniowie otrzymują kartki jedną zieloną i jedną żółtą. Zadaniem uczniów jest wpisanie na kartce zielonej pozytywnych uwag o lekcji (np. co mi się podobało), a na żółtej negatywnych (np. co mi się nie podobało, co należałoby zmienić).

Opracowanie: mgr Urszula Kraśkiewicz

Wyświetleń: 22837


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.